Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankin iäkkäälle äidilleni kotisiivouksen. Kävin siellä pitkästä aikaa ja ihmettelen siivouksen tasoa. Onko nämä pelkkää huijausta?

Vierailija
26.08.2024 |

Siivooja käy joka toinen viikko 3 h ja tämä käytäntö on ollut nyt muutaman kuukauden. Pääsin itse pitkästä aikaa käymään äidin luona (välimatka melko pitkä). Asunnossa näytti siltä, ettei siellä olisi siivottu juuri ollenkaan. Kylppäri ja vessa olivat suht siistejä, mutta esimerkiksi tiskipöytä oli varsin likainen ja pölyä kaikkialla paitsi keskilattialla, varsinkin kaikilla tasoilla. Keittiön lattialla oli parissa kohtaa isoja jämähtäneitä likalänttejä (jotain ruokaa ehkä). Myös kotihoidon kirjauksissa oli yhdellä kertaa kesällä mainittu, ettei asunnossa näytä siivotun lainkaan. Samaten yksi sukulainen sanoi muutama viikko sitten, että hänen mielestään oli varsin sotkuista ainakin keittiössä.

Voi tietenkin olla, että äiti ehtii sotkea asunnon tuossa kahdessa viikossa, mutta itse kävin siellä 3. päivänä siivouksen jälkeen niin vaikutti hieman erikoiselta, että siinä ajassa ehtisi. Voi myös olla, että hän on kieltänyt siirtelemästä tavaroitaan, joita on paljon (liikaa...) ja siksi siivous on hankalaa. Ymmärrän, ettei kyse ole suursiivouksesta vaan ylläpitosiivouksesta, mutta erityisesti keittiön siivottomuus ihmetytti silti.

Maksan äitini siivouksen eikä se ole kotitalousvähennyksestä huolimatta halpaa. Kieltämättä aloin miettiä, että otetaanko näissä ikäihmisten siivouspalveluissa vain rahat pois vanhuksilta tai tässä tapauksessa sukulaisilta. Ei oikein kiinnostaisi maksaa pelkästä vessan puhtaudesta ihan niin paljoa. 

En tosin ole täysin varma, onko sotkuisuus huonon siivouksen syytä vai sotkeeko äiti vain niin paljon, joten vielä en ole ottanut siivousfirmaan yhteyttä. Ainakin aion tehdä uudemmankin tarkistuskäynnin vielä. Parasta olisi tietenkin käydä silloin kun siivooja on siellä paikalla, mutta välimatkan takia se on aika vaikeaa järjestää. Minkälaisia kokemuksia muilla on näistä siivouspalveluista?

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulepas nyt AP. Kun minä siivooja joudun tekemään oikeassa elämässä sen työn 30 minuutissa vaikka kuinka lukisi sopimuksessa 3h, niin en todellakaan rupea tekemään ahneen vanhuksen vuoksi ilmaistöitä! Jos ei kelpaa niin siivotkoon itse!

Kun sopimuksessa lukee kolme tuntia niin se on kolme tuntia,eli se mistä maksetaan. Urakka siivous kai eri  juttu,mutta niitä ei kai ole .

Ymmärsit väärin. Asiakkalta laskutetaan kolme tuntia, siivoojalle kerrotaan 30 minuutista. 

Ymmärsit väärin. Asiakkalta laskutetaan kolme tuntia, siivoojalle kerrotaan 30 minuutista. 

Jos

Olen nähnyt yhden sopimusmallin niin siinä oli, että 2 tuntia laskutetaan heti ja sitten vasta alkaa tunnit  juosta, eli kun tunnin pyydät niin kolme maksat.

Vierailija
82/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä siivoojissa että firmoissa on tietysti isojakin eroja. Tähän nyt sen kummemmin puuttumatta.

Nythän on yksi olennainen kysymys se, mitä palvelusopimuksessa lukee.

Onko esim.pölyjen ym.likojen pyyhintä vapailta pinnoilta. Tämähän tarkoittaa sitä, että siivooja ei lähde esineitä ym siirtelemään, vaan pyyhkii, mistä voi.

Monihan liioittelee kodin siivousta ennen siivoojan tuloa, mutta voi olla myös toisin. Sotkuisilla pöydillä, lattioilla jne, voidaan estää siivoojan työtä hyvin tehokkaasti. Lattialla nurkissa olevat irtotavarat keräävät pölyä ja jos niitä ei saada kunnolla pois, leviävät ne ympäri asuntoa.

Nyt kannattaa kyllä ihan ensin siivota asunto itse. Ylimääräinen tavara pois. Keittiön pinnat tyhjiksi  jne. Näin annetaan siivoojalla mahdollisuus siivota. Siivoojalle ei yleensä kuulu raivaustraktorina toimiminen.

Jos näiden toimenpiteiden jälkeen ei siivouksen laatu ole hyvä, niin firma/ja tai siivooja vaihtoon.

Jos siivooja on pätevä, hän on kyllä ilmoittanut firmalle, että tietyissä kohteissa on hankalaa siivota. Tämä kannattaa kyllä myös firmalta varmistaa. Tosin esimiehen/ohjaajan tehtävä olisi ottaa yhteyttä asiakkuuteen, että on ongelmia siivouksen toteuttamisessa.

Toki voi siivoojakin olla tuossa tapauksessa laiska ja ajatella, että siivoan mistä pystyn eikä kiinnosta ilmoitella eteenpäin.

Itse siivoan isossa kohteessa, jossa paljon erilaisia tiloja, mm.toimistoja. Näissä henkilökunnan tehtävänä on pitää tilat siivottavassa kunnossa. Jos toimistopöytä lainehtii täynnä tavaraa, pyyhintä on käytännössä katsoen mahdotonta. Sitten koko huone saattaa olla jatkuvasti pölyinen, kun osa huoneesta jää auttamatta siivoamatta.

Pukuhuoneitten kaappien päällystät saattavat olla vaatteita, kenkiä ym täynnä, samoin lattiat. Meille ei kuulu eikä aikaakaan olisi lähteä niitä siirtelemään. Näin ollen asiakkaiden sotkuisuuden takia ei aina pystytä pitämään siivouksessa hyvää tasoa, vaikka tahtoa ja taitoa riittäisikin.

Ja jos on paikat sotkussa, yleensä se siivooja on ihmisten mielestä se syypää.

Itse teen myös laatutarkastuksia kohteissa ja puutun näissä myös asiakkaista johtuviin epäkohtiin. Tällöin  kyseisen firman vastuuhenkilöiden tehtävä on puuttua heidän henkilöstön toimintaan, että siivous olisi mahdollisimman sujuvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tosiaan nämä hinnat! 85 m2 kämppä, Onni kotisiivous veloittaisi kertasiivouksesta 357 euroa! Lisäpalveluina voi lisäksi tuohon ostaa esimerkiksi jääkaapin siivouksen 44,63 € ja mikron puhdistuksen 14,88 € ja olisihan se kiva samalla saada kylpyammeenkin pesu 29,75 €.

Kertasiivous 85 m2 asuntoon Ouluun siis 446,26 €.

Kertasiivouksissa on isot taksat, koska firma ei voi etukäteen tietää, kuinka sotkuisesta asunnosta on kysymys. Sen vuoksi tuntimäärät arvioidaan reilusti yläkanttiin. Tuossa on varmaan arvioitu siivoukseen menevän 8-9 tuntia. Säännöllisessä (esim. joka 2. viikko) tapahtuvassa siivouksessa riittää tuonkokoiselle asunnolle yleensä 3 tuntia, jolloin hinta on tyypillisesti 140-150 €/kerta eli kotitalousvähennyksen jälkeen 56-60 €/kerta.

Vierailija
84/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehdi lukea koko ketjua. Äitini on jo edesmennyt, mutta hän olisi tarvinnut siivousapua. Lopulta päädyimme siihen, että siskoni siivoaa siellä. Tähän päädyimme, koska äidin asunto oli niin täynnä tavaraa ettei sillä parin tunnin siivouksella olisi ehtinyt paljoa tehdä. Usein vanhoilla ihmisillä on hirveästi pientä tilpehööriä keräämässä pölyä. Ja pöytäliinoja ym.

Sisko kävi joka viikko ja siltikin paikka oli kamalassa kunnossa. Äiti oli siisti ihminen, mutta vanhemmiten asiat jäi rempalleen. Ei ollut edes muistisairas, mutta ei vaan jaksanut enää huolehtia kaikesta. Ruokia piti pöydillä ja kukkia kasteli niin, että vedet valui yli.

Vierailija
85/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä kellään on varaa kustantaa tällaista kotisiivousta? Äitini tarvitsisi siivousapua, mutta totesin, että siivous maksaisi monta sataa kuussa jos olisi joka viikko. Ei minulla ole varaa sellaisia maksella enkä myöskään voi itse käydä siivoamassa, koska asun niin kaukana.

Halvemmaksi tuo kuitenkin tulee kotitalousvähennyksen jälkeen kuin tupakointi askin päivässä. Yllättävän monella köyhälläkin näyttää olevan varaa siihen.

Äidilläsi saattaisi olla mahdollisuus saada siivous ALV-vapaana, mikä jo pienentäisi tuntihintaa lähes kympillä. Käsittääkseni sen päälle saa vielä normaalin kotitalousvähennyksen.

Jos siivoja on ennakkoperintärekisterissä ja maksaja yli 75 vuotias, niin alvia ei tervitse maksaa tai sen saa takaisin. Näin minua ohjeistettiin siivousfirmasta. Se on iso säästö. Ja siivouksen lopputulosta pitää valvoa, tai vaihtaa heti siivooja. Myös siivottava koti pitää olla sellainen ,että siellä on mahdollisuus siivota .

Vierailija
86/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulepas nyt AP. Kun minä siivooja joudun tekemään oikeassa elämässä sen työn 30 minuutissa vaikka kuinka lukisi sopimuksessa 3h, niin en todellakaan rupea tekemään ahneen vanhuksen vuoksi ilmaistöitä! Jos ei kelpaa niin siivotkoon itse!

Kun sopimuksessa lukee kolme tuntia niin se on kolme tuntia,eli se mistä maksetaan. Urakka siivous kai eri  juttu,mutta niitä ei kai ole .

Jos

Olen nähnyt yhden sopimusmallin niin siinä oli, että 2 tuntia laskutetaan heti ja sitten vasta alkaa tunnit  juosta, eli kun tunnin pyydät niin kolme maksat.

MIksi kukaan asiakas suostuu tuollaiseen sopimukseen, kun on firmoja (suurin osa kotisiivousfirmoista), jotka laskuttavat niistä tunneista, jotka siivoojan pitäisi olla paikalla?

Vierailija
87/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ottaa siivousfirman ja maksaa itse. Ehkä kotihoito on halpuutettu ja ei siivooja ei osaa tai jotain? Joskus voi toki käydä vahinkoja lattialle vanhana jos jokin juoma kaatuu, onko pyyhe siihen, ehkä äiti voi soittaa sulle ja käy erikseen siivoamassa vahinko, tai joku muu sukulainen piipahtaa siellä. Jospa keksii jotain.

Haloo, niinhän täs oli otettukin siivousfirma ja maksettu itse.

Vierailija
88/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa keino selvittää siivouksen taso on mennä asuntoon heti siivouksen jälkeen. Jos taso on huono niin sitten pitää selvitellä firman kanssa mikä mättää.

Jos asunto on iso ja täynnä roinaa ei voi kolmessa tunnissa odottaa samaa kuin pienessä ja siistissä asunnossa. Voi olla että siivooja fuskaa, voi olla että yhtälö on mahdoton. Joka toinen viikko on aika vähän jos asukas sotkee paljon.

Vierailija
89/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär valitti juuri samaa, siivousrätitkin jätetään pesemättä! Lopetti nyt tuon siivouksen kun aina joutui itse jatkamaan siivoajan jäljiltä! Miksi maksaa 300e??                                

NE siivousliinat kuuluu olla omat mukana! Nimim keikkalainen

Vierailija
90/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ihan mahdollista, että siivooja ei ole siivouskohteessa kolmea tuntia. Jotkut katsovat, että vanhus ei edes huomaa, että siivouksen taso on heikko. Kannattaa laittaa pöydälle viestivihko, johon siivooja laittaa tulo- ja lähtöajan - siinäkin on tietysti huijausmahdollisuus. Ainakin kännattaa ottaa yhteyttä siivousliikkeeseen, jotta heillä on mahdollisuus vaihtaa henkilöä - jos siellä on joku vakituinen kävijä. 

soittaa vanhukselle ja kysyy onko siivoja paikalla ja kun vähän alle 3 tuntia mennyt uusi soitto

Vierailija
91/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tosiaan nämä hinnat! 85 m2 kämppä, Onni kotisiivous veloittaisi kertasiivouksesta 357 euroa! Lisäpalveluina voi lisäksi tuohon ostaa esimerkiksi jääkaapin siivouksen 44,63 € ja mikron puhdistuksen 14,88 € ja olisihan se kiva samalla saada kylpyammeenkin pesu 29,75 €.

Kertasiivouksissa on isot taksat, koska firma ei voi etukäteen tietää, kuinka sotkuisesta asunnosta on kysymys. Sen vuoksi tuntimäärät arvioidaan reilusti yläkanttiin. Tuossa on varmaan arvioitu siivoukseen menevän 8-9 tuntia. Säännöllisessä (esim. joka 2. viikko) tapahtuvassa siivouksessa riittää tuonkokoiselle asunnolle yleensä 3 tuntia, jolloin hinta on tyypillisesti 140-150 €/kerta eli kotitalousvähennyksen jälkeen 56-60 €/kerta.

Kotitalousvähennys on 40 % + 100 euron omavastuu alkuun. Silloin maksettavaa jää omavastuun jälkeen mainitsemillasi hinnoilla 84-90 € kerralta, ei 56-60 €.

Vierailija
92/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä kellään on varaa kustantaa tällaista kotisiivousta? Äitini tarvitsisi siivousapua, mutta totesin, että siivous maksaisi monta sataa kuussa jos olisi joka viikko. Ei minulla ole varaa sellaisia maksella enkä myöskään voi itse käydä siivoamassa, koska asun niin kaukana.

Halvemmaksi tuo kuitenkin tulee kotitalousvähennyksen jälkeen kuin tupakointi askin päivässä. Yllättävän monella köyhälläkin näyttää olevan varaa siihen.

Äidilläsi saattaisi olla mahdollisuus saada siivous ALV-vapaana, mikä jo pienentäisi tuntihintaa lähes kympillä. Käsittääkseni sen päälle saa vielä normaalin kotitalousvähennyksen.

Jos siivoja on ennakkoperintärekisterissä ja maksaja yli 75 vuotias, niin alvia ei tervitse maksaa tai sen saa takaisin. Näin minua ohjeistettiin siivousfirm

Itse asiassa on ihan sopimuskysymys tuo milloin saa alvittomana, sitä ei tarvitse ilmoittaa mihinkään. Vaikka sairauden tai erityislapsen voi ilmoittaa syynä.

Vierailija
93/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että äitisi antaa siivoojan tehdä työnsä? Onko mahdollista, että äitisi kieltää koskemasta johonkin? 

Vierailija
94/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitalousvähennys on 40 % + 100 eeuron omavastuu alkuun. Silloin maksettavaa jää omavastuun jälkeen mainitsemillasi hinnoilla 84-90 € kerralta, ei 56-60 €.

Kotitalousvähennys kotitalous- ja hoitotyöstä, kuten siivouksesta, on 60 %. Tämä selviää helposti verottajan sivuilta, jos et usko muuten.

Vierailija
95/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten isoisällä käy siivooja joka toinen viikko. Käyttää kaksioon aikaa lähes joka kerta 5 h.

Asukas liikkuu rollaattorilla, ja luulisi, ei sotke kovin paljon. Ruoka tulee valmiina ym.

Päällisin puolin on puhdasta. Mutta esim vessan kaappiin ei viitsi katsoa, on melkoisen törkyisessä kunnossa. Samoin aterinlaatikko keittiössä.

Jos käyttää aikaa 5 h, voisi kai kierrättää kohteita, mitä asunnossa puhdistaa?

Se pitää ohjeistaa.

Muistan, kuinka mieheni mummo sai siivoojat. Valitti sitten, että eivät osanneet siivota, kun olivat pakanneet kaikki muovipurkkien kannet takaisin yläkaappiin, minkä olivat siivonneet. Eivät olleet osanneet siirtää niitä muualle tai jopa heittää osaa niistä menemään. Mummo ei kuitenkaan neuvonut noita siivoojia, vaikka vieressä seurasikin. Ajatusten lukijoita heidän olisi varmaan pitänyt olla.

Vierailija
96/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä palkkaisi. Olen ollut 2 isossa siivousfirmassa töissä ja kummassakin vaan kasteltiin suihku ja samalla rätillä pestiin pöntöt, peilit ja muut pinnat. Hyi oksennus. 

Vierailija
97/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisellä käy yksityisyrittäjä siivoamassa.

Tekee tosi hyvää jälkeä. Tuulettaa vuodevaatteet sekä matot ja pyyhkii lattiat ym. pinnat.

- Huono siivousjälki kielii nyt siitä, että siivooja ei tee työtä, josta hänelle maksetaan ja luottaa siihen, ettei kukaan kontrolloi.

Vierailija
98/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään nyt ihan siitä että mistä töistä teillä on kirjoitettu sopimus, mitä kyseisen kohteen siivous sisältää?

Vierailija
99/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut palvelukuvauksen? Tai oletko tietoinen mitä on sovittu siivoukseen kuuluvan? Siivoojana tiedän että ne ovat aika pikkutarkkoja ja niistä ei pitäisi jäädä epäselvyyttä mitä siivoukseen kuuluu ja mikä pitäisi olla lopputuloksen taso. Tyyliin kuuluuko kaappien ovet pyyhkiä vain ulkopuolelta vai molemmin puolin. Tai kuuluuko joidenkin kaappien siivous sisältä, kuten roskiskaappi. Kaikki ne ovat sopimuksessa.

Vierailija
100/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat valokuvan edellisenä päivänä. Otat valokuvan siivouksen jälkeen. Tästä pitäisi asia selvitä aukottomasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi