Hankin iäkkäälle äidilleni kotisiivouksen. Kävin siellä pitkästä aikaa ja ihmettelen siivouksen tasoa. Onko nämä pelkkää huijausta?
Siivooja käy joka toinen viikko 3 h ja tämä käytäntö on ollut nyt muutaman kuukauden. Pääsin itse pitkästä aikaa käymään äidin luona (välimatka melko pitkä). Asunnossa näytti siltä, ettei siellä olisi siivottu juuri ollenkaan. Kylppäri ja vessa olivat suht siistejä, mutta esimerkiksi tiskipöytä oli varsin likainen ja pölyä kaikkialla paitsi keskilattialla, varsinkin kaikilla tasoilla. Keittiön lattialla oli parissa kohtaa isoja jämähtäneitä likalänttejä (jotain ruokaa ehkä). Myös kotihoidon kirjauksissa oli yhdellä kertaa kesällä mainittu, ettei asunnossa näytä siivotun lainkaan. Samaten yksi sukulainen sanoi muutama viikko sitten, että hänen mielestään oli varsin sotkuista ainakin keittiössä.
Voi tietenkin olla, että äiti ehtii sotkea asunnon tuossa kahdessa viikossa, mutta itse kävin siellä 3. päivänä siivouksen jälkeen niin vaikutti hieman erikoiselta, että siinä ajassa ehtisi. Voi myös olla, että hän on kieltänyt siirtelemästä tavaroitaan, joita on paljon (liikaa...) ja siksi siivous on hankalaa. Ymmärrän, ettei kyse ole suursiivouksesta vaan ylläpitosiivouksesta, mutta erityisesti keittiön siivottomuus ihmetytti silti.
Maksan äitini siivouksen eikä se ole kotitalousvähennyksestä huolimatta halpaa. Kieltämättä aloin miettiä, että otetaanko näissä ikäihmisten siivouspalveluissa vain rahat pois vanhuksilta tai tässä tapauksessa sukulaisilta. Ei oikein kiinnostaisi maksaa pelkästä vessan puhtaudesta ihan niin paljoa.
En tosin ole täysin varma, onko sotkuisuus huonon siivouksen syytä vai sotkeeko äiti vain niin paljon, joten vielä en ole ottanut siivousfirmaan yhteyttä. Ainakin aion tehdä uudemmankin tarkistuskäynnin vielä. Parasta olisi tietenkin käydä silloin kun siivooja on siellä paikalla, mutta välimatkan takia se on aika vaikeaa järjestää. Minkälaisia kokemuksia muilla on näistä siivouspalveluista?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että käyttävät kokemattomia siivoojia. Tee valitus.
Kokeile toista firmaa.
Mä oon sotkuinen ihminen, ja huono siivooja. Kyllä 3 tunnissa ehtii isonkin kämpän 142 neliöö pölyt pyyhkiä, imuroida ja pestä lattiat. Toki vessaa ja keittiötä siivoan sitten erikseenkin ja useammin kuin kerran 2 viikossa. Ja lakanat usein pesen ja vaihdan eri päivänä kuin siivoan. Ja on paljon kaikkea turhaa roinaa, mistä pitäisi päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että käyttävät kokemattomia siivoojia. Tee valitus.
Kokeile toista firmaa.
Mä oon sotkuinen ihminen, ja huono siivooja. Kyllä 3 tunnissa ehtii isonkin kämpän 142 neliöö pölyt pyyhkiä, imuroida ja pestä lattiat. Toki vessaa ja keittiötä siivoan sitten erikseenkin ja useammin kuin kerran 2 viikossa. Ja lakanat usein pesen ja vaihdan eri päivänä kuin siivoan. Ja on paljon kaikkea turhaa roinaa, mistä pitäisi päästä eroon.
Ja 2-3 päivää ainakin koti tuoksuu ja näyttää siivotulta.
Ihan samat kokemukset. Pyyhki mattojen välistä, ja jätti huoneiden reunat pyyhkimättä.
Mutta vanhemmat pitivät hänestä, ja saivat juttuseuraa, niin en puuttunut asiaan. Siivosin sitten itse lisää.
Vierailija kirjoitti:
No ei kotihoito siivoa,kyllä se nykyään maksetaan eli ostetaan palvelut mitä halutaan. Joskus ennenvanhaan kodinhoitaja siivosi ja teki ruuan mutta siitä on aikaa jokunen vuosikymmen.
Entisaikaan he tosiaan olivat kodinhoitajia, nykyään kotihoitajia eli työnkuva on muuttunut todella paljon.
Tiskipöydän saa kyllä sotkettua viidessä minuutissa, pölyä kerääntyy kolmessa päivässä helposti, jonkun verran
Palautteet joita luini siivouksesta on varmaan totta. Minulle tehtiin "remonttisiivous" lattiat oli todella likaiset siivouksen jälkeen. Likaa oli vaan levitelty. Asiasta otin yhteyttä kyseiseen firmaan, kerrottuani asian tuntui kuin asiakkaassa olisi vika ollut. Minulle esitettiin tiukkaan sävyyn, mitkä vaihtoehot on, eli korjaus siivous tai puolitoista h vähennetään maksusta. Silti olisi jäänyt kohtuuton summa maksettavaksi. Minulle soitettiin uudelleen ja esitettiin että siivouksen taso johtui valosta. Siirrettäviä valaisimia oli. Jäi todella huono kokemus kyseisestä firmasta. Oletin 6 h siivouksen olevan laatua. Lisäksi minulle tuli tänne savoon pääkäupunkiseudulta kaksi henkilöä auttamaan , mutta muutto pitkittyi. Jouduimme odottamaan 6 h , että saamme siirrettyä tavaroita.