Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankin iäkkäälle äidilleni kotisiivouksen. Kävin siellä pitkästä aikaa ja ihmettelen siivouksen tasoa. Onko nämä pelkkää huijausta?

Vierailija
26.08.2024 |

Siivooja käy joka toinen viikko 3 h ja tämä käytäntö on ollut nyt muutaman kuukauden. Pääsin itse pitkästä aikaa käymään äidin luona (välimatka melko pitkä). Asunnossa näytti siltä, ettei siellä olisi siivottu juuri ollenkaan. Kylppäri ja vessa olivat suht siistejä, mutta esimerkiksi tiskipöytä oli varsin likainen ja pölyä kaikkialla paitsi keskilattialla, varsinkin kaikilla tasoilla. Keittiön lattialla oli parissa kohtaa isoja jämähtäneitä likalänttejä (jotain ruokaa ehkä). Myös kotihoidon kirjauksissa oli yhdellä kertaa kesällä mainittu, ettei asunnossa näytä siivotun lainkaan. Samaten yksi sukulainen sanoi muutama viikko sitten, että hänen mielestään oli varsin sotkuista ainakin keittiössä.

Voi tietenkin olla, että äiti ehtii sotkea asunnon tuossa kahdessa viikossa, mutta itse kävin siellä 3. päivänä siivouksen jälkeen niin vaikutti hieman erikoiselta, että siinä ajassa ehtisi. Voi myös olla, että hän on kieltänyt siirtelemästä tavaroitaan, joita on paljon (liikaa...) ja siksi siivous on hankalaa. Ymmärrän, ettei kyse ole suursiivouksesta vaan ylläpitosiivouksesta, mutta erityisesti keittiön siivottomuus ihmetytti silti.

Maksan äitini siivouksen eikä se ole kotitalousvähennyksestä huolimatta halpaa. Kieltämättä aloin miettiä, että otetaanko näissä ikäihmisten siivouspalveluissa vain rahat pois vanhuksilta tai tässä tapauksessa sukulaisilta. Ei oikein kiinnostaisi maksaa pelkästä vessan puhtaudesta ihan niin paljoa. 

En tosin ole täysin varma, onko sotkuisuus huonon siivouksen syytä vai sotkeeko äiti vain niin paljon, joten vielä en ole ottanut siivousfirmaan yhteyttä. Ainakin aion tehdä uudemmankin tarkistuskäynnin vielä. Parasta olisi tietenkin käydä silloin kun siivooja on siellä paikalla, mutta välimatkan takia se on aika vaikeaa järjestää. Minkälaisia kokemuksia muilla on näistä siivouspalveluista?

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä valitusvirsistä taas huomaa minkälaisia  ihmiset ovat luonteeltaan. Menkää itse säännöllisin väliajoin siivoamaan omaisillenne. Autolla pääsee helposti, vaikka matkaakin olisi. Tai muuta itse lähemmäs sukulaistasi tai muuta sukulaisesi itseäsi lähemmäs. Tai peräti saman katon alle asumaan. Sitten pysyy hyllyt pölyttöminä ja kaikki kiiltää. 

Vierailija
102/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä kellään on varaa kustantaa tällaista kotisiivousta? Äitini tarvitsisi siivousapua, mutta totesin, että siivous maksaisi monta sataa kuussa jos olisi joka viikko. Ei minulla ole varaa sellaisia maksella enkä myöskään voi itse käydä siivoamassa, koska asun niin kaukana.

Halvemmaksi tuo kuitenkin tulee kotitalousvähennyksen jälkeen kuin tupakointi askin päivässä. Yllättävän monella köyhälläkin näyttää olevan varaa siihen.

Äidilläsi saattaisi olla mahdollisuus saada siivous ALV-vapaana, mikä jo pienentäisi tuntihintaa lähes kympillä. Käsittääkseni sen päälle saa vielä normaalin kotitalousvähennyksen.

Jos siivoja on ennakkoperintärekisterissä ja maksaja yli 75 vuotias, niin alvia ei tervitse maksaa tai sen

Ja kärähtää veropetoksesta.  Jos on joku sukulaispenska käymään silloin tällöin seuraa pitämässä ja palkkiosta siivoilee se on kai laillista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulepas nyt AP. Kun minä siivooja joudun tekemään oikeassa elämässä sen työn 30 minuutissa vaikka kuinka lukisi sopimuksessa 3h, niin en todellakaan rupea tekemään ahneen vanhuksen vuoksi ilmaistöitä! Jos ei kelpaa niin siivotkoon itse!

Nyt todella nopeasti ja kiireesti: Vaihda ammattia....

Vierailija
104/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni ollut lukemattomia kotisiivoojia ja taso noissa on tosiaan aivan valtava,parhaat siivoojat olleet venäläisiä ja virolaisia suomalaiset tekevät selkeästi huonoinpaa jälkeä.

Venäjän tai Vironkaan venäläisiä en kyllä kotiini päästäisi. Enkä vanhempienikaan koteihin.

Äitini luona käy nyt noin 50v venäläis nainen siivoomassa ja tekee erittäin huolellista ja siistiä jälkeä sen lisäksi on ripeä,huvittaa kyllä ihmisten asenteellisuus.

Vierailija
105/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appiukko menehtyi ja asuntoa tyhjentäessä paljastui lattialla olevan muovilaattamaton alunen olevan sekä lattian että maton puolelta umpeenkasvanutta hometta. Muutenkin olivat kyllä esimerkiksi kaappien ovet pesty todella märällä rätillä raidallisiksi jne. No, siivoojalla meni se kohde sitten ja jatkaa muualla siivoamistaan.

Asunto meni täysremonttiin. Kyllä tuli kiistämättä mieleen, että vanhuksilta kupataan rahaa huonolla ja jopa terveyden vaarantavalla siivouksella.

Tarkoitatko että hometta on tullut siivouksen vuoksi? Miten se on mahdollista?

Vierailija
106/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ne mitään siivoo. Meilläkin siivooja mies Afrikasta nukkui lauteilla kun mentiin saunaan. Tomua on joka paikassa. Ilmastoinnista pitäisi tulla korvaus ilmaa tuleekin harmaata pölyä. Sen päälle asukkaita jotka syyttää asukkaita huonosta siivoomisesta VAIKKA ON PALKATTU SIIVOOJA. 

Pitkä työmatka, jos Afrikasta asti kulkee. Kyllä minuakin väsyttäisi..

Vierailija
107/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varokaa pääkaupunkiseudulla sellaista "siivousfirmaa", kuin Clean Mirror. Varasti meidän vanhalta papalta arvoantiikkia. Kun hän sitten uskalsi huomauttaa asiasta, siivoojat haukkuivat häntä dementikoksi, joka hukkaa tavaroitaan, siis maalauksia ja taideteoksia.

Kun pappa uudemman kerran pyysi Clean Mirroria tuomaan tavarat takaisin, omistajan miesystävä kävi hänet hakkaamassa.

Vierailija
108/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä siivoojissa että firmoissa on tietysti isojakin eroja. Tähän nyt sen kummemmin puuttumatta.

Nythän on yksi olennainen kysymys se, mitä palvelusopimuksessa lukee.

Onko esim.pölyjen ym.likojen pyyhintä vapailta pinnoilta. Tämähän tarkoittaa sitä, että siivooja ei lähde esineitä ym siirtelemään, vaan pyyhkii, mistä voi.

Monihan liioittelee kodin siivousta ennen siivoojan tuloa, mutta voi olla myös toisin. Sotkuisilla pöydillä, lattioilla jne, voidaan estää siivoojan työtä hyvin tehokkaasti. Lattialla nurkissa olevat irtotavarat keräävät pölyä ja jos niitä ei saada kunnolla pois, leviävät ne ympäri asuntoa.

Nyt kannattaa kyllä ihan ensin siivota asunto itse. Ylimääräinen tavara pois. Keittiön pinnat tyhjiksi  jne. Näin annetaan siivoojalla mahdollisuus siivota. Siivoojalle ei yleensä kuulu raivaustraktorina toimiminen.

Jos näiden toimenpiteiden jälkeen ei siivouksen laatu ole hyvä, ni

Älä kuule ala meitä käskyttämään.

Vierailija
109/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä kellään on varaa kustantaa tällaista kotisiivousta? Äitini tarvitsisi siivousapua, mutta totesin, että siivous maksaisi monta sataa kuussa jos olisi joka viikko. Ei minulla ole varaa sellaisia maksella enkä myöskään voi itse käydä siivoamassa, koska asun niin kaukana. Ne joiden omaisilla ei ole varaa eivätkä itse enää jaksa siivota, asuvat ilmeisesti sitten siellä sotkun seassa?

Jos ei itsekäs vanhus muka mitään pysty siivoamaan niin eläkööt p*skassaan. Minä en kustanna apua omille ahneille vanhuksilleni!

"Ihanaa" lukea kun on näin suunnaton lämpö ihmisessä. Miettimisen aihe nyt on , että ikääntyä taidat itsekin ja karma on melko hyvä tasaisemman asioita.....💔💔

Vierailija
110/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä valitusvirsistä taas huomaa minkälaisia  ihmiset ovat luonteeltaan. Menkää itse säännöllisin väliajoin siivoamaan omaisillenne. Autolla pääsee helposti, vaikka matkaakin olisi. Tai muuta itse lähemmäs sukulaistasi tai muuta sukulaisesi itseäsi lähemmäs. Tai peräti saman katon alle asumaan. Sitten pysyy hyllyt pölyttöminä ja kaikki kiiltää. 

Siis kun ostaa ja maksaa siivouksesta,niin pitäähän silloin siivota hyvin siihen hintaan. Ei ole kyse valitusvirrestä vaan siitä että ostettu työ on sitä mitä on tilattu . Et sinäkään osta kaupasta esim.puoliraakoja tomaatteja. Eikö..

Vierailija
111/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan kaikki ylimääräinen roina, tyynyt, matot ja muu joutava sälä pois asunnosta. Ihmisten kodit on kuin kaatopaikkoja ja siellä pitäisi siivota sitten kierrellen ja kaarrellen kun ei kuitenkaan mitään saa nostaa eikä saa koskea. Koriste esineet pois, pöytäliinat, huonekasvit trimmaa sellaisiksi että eivät roskaa. Tila sellaiseksi, että sen voi siivota.

Se on sit sama muuttaa huonokuntoisen laitokseen, jos rakas koti riisutaan paljaaksi. Olis siellä sitten muutakin seuraa. 

Vierailija
112/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vaan osaa siivota. Ei tarvita koulutusta, eikä palkkaakaan. Menkää töihin punalippuja liehuttamasta.

Vierailija
113/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Siivousalalla on paljon paskoja siivoojia. Sulle todennäköisesti osottautui yksi sellainen. Meillä oli työpaikalla siivooja, joka oli tupakalla enemmän, kuin siivoamassa. Se sitten lopulta irtisanottiin. Vaihda firmaa/työntekijää.

Maksa paskaa palkkaa - ylläty, että työnlaatu on paskaa.

Vierailija
114/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tein siivoustöitä, myös kotisiivouksia. Muistan eräänkin mummon, joka keksi aina syyn, miksi mattoja ei juuri nyt kannata viedä ulos tai miksi jotain muuta kohdetta ei tällä kertaa siivota. Tietenkään en vesisateeseen mattoja vienyt, mutta kunnon pakkanen raikasti ne oikein mukavasti. 

Nyt meillä käy kotona kaksi siivoojaa joka 4. viikko. Hyvää työtä tekevät, kertaakaan ei ole ollut tarvetta huomauttaa työn jäljistä. Tekevät aina sen sovitun työajan ja laskutus on mennyt sen mukaisesti. 

Anopilla käy siivouspalvelu myös kerran kuussa. Jos asunnon haluaisi pitää pölyttömänä ja siistinä, siellä pitäisi olla joku 8h/vrk raivaamassa ensin se romumäärä pihalle ja sitten lapioimassa pölyt pihalle. Tunti siivoojan lähdön jälkeen joka paikka on täynnä laskeutuvaa pölyä ja ruuan murusia.

Vierailija
115/120 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tahtoo aina kilahtaa, kun joku siivooja sanoo, että jokin asia kuten tavaran pois tieltä siirtäminen "ei kuulu" hänelle. Jos siivoussopimus on määritelty jotenkin noin, niin se on aivan ok silloin. Itse olen kylläkin jo siivoussopimuksista keskustellessani selvästi tuonut esiin, että myös järjestely kuuluu siivoamiseen. En tietenkään tarkoita, että siivoojan pitäisi arvailla, missä on jonkin tavaran ns. oikea paikka, mutta lattioilla olevia tavaroita pitää kyllä jaksaa siirtää, jotta saa siivottua. Pelkkää imurointia ja mattojen välisten alueiden pyyhintää ei voi kovin ihmeellisenä työsuorituksena pitää, ja tuntuu aivan hölmöltä, että pitäisi siivota, jotta siivooja voisi siivota. Korostan, että ymmärrän hyvin erilaisten työsuoritusten vaativan eri määrän aikaa, voimia ja ammattitaitoa. Etsimällä ja sopimalla kyllä löytää sellaista siivoustyötä, jota tarvitsee, vaikka se ei mitenkään helppo itsestäänselvyys olekaan.

Vierailija
116/120 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tahtoo aina kilahtaa, kun joku siivooja sanoo, että jokin asia kuten tavaran pois tieltä siirtäminen "ei kuulu" hänelle. Jos siivoussopimus on määritelty jotenkin noin, niin se on aivan ok silloin. Itse olen kylläkin jo siivoussopimuksista keskustellessani selvästi tuonut esiin, että myös järjestely kuuluu siivoamiseen. En tietenkään tarkoita, että siivoojan pitäisi arvailla, missä on jonkin tavaran ns. oikea paikka, mutta lattioilla olevia tavaroita pitää kyllä jaksaa siirtää, jotta saa siivottua. Pelkkää imurointia ja mattojen välisten alueiden pyyhintää ei voi kovin ihmeellisenä työsuorituksena pitää, ja tuntuu aivan hölmöltä, että pitäisi siivota, jotta siivooja voisi siivota. Korostan, että ymmärrän hyvin erilaisten työsuoritusten vaativan eri määrän aikaa, voimia ja ammattitaitoa. Etsimällä ja sopimalla kyllä löytää sellaista siivoustyötä, jota tarvitsee, vaikka se ei mitenkään helppo itsestäänselvyys olekaan.

Miksi et itse jaksa kerätä tavaroita lattioilta?

Siivoojilla on kiire aikataulu eikä siivoamisesta tulisi mitään, jos alettaisiin joka paikassa keräilemään tavaroita lattioilta.

Vierailija
117/120 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tosiaan nämä hinnat! 85 m2 kämppä, Onni kotisiivous veloittaisi kertasiivouksesta 357 euroa! Lisäpalveluina voi lisäksi tuohon ostaa esimerkiksi jääkaapin siivouksen 44,63 € ja mikron puhdistuksen 14,88 € ja olisihan se kiva samalla saada kylpyammeenkin pesu 29,75 €.

Kertasiivous 85 m2 asuntoon Ouluun siis 446,26 €.

Kertasiivouksissa on isot taksat, koska firma ei voi etukäteen tietää, kuinka sotkuisesta asunnosta on kysymys. Sen vuoksi tuntimäärät arvioidaan reilusti yläkanttiin. Tuossa on varmaan arvioitu siivoukseen menevän 8-9 tuntia. Säännöllisessä (esim. joka 2. viikko) tapahtuvassa siivouksessa riittää tuonkokoiselle asunnolle yleensä 3 tuntia, jolloin hinta on tyypillisesti 140-150 €/kerta eli kotitalousvähennyksen jälkeen 56-60 €/kerta.

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa joten ei voi saada verovähennystä.

Vierailija
118/120 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta heti sopimus. Etsi uusi siivooja. Meillå ollut vaan muuttosiivous ja työnjälki keskinkertaista.

Vierailija
119/120 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tahtoo aina kilahtaa, kun joku siivooja sanoo, että jokin asia kuten tavaran pois tieltä siirtäminen "ei kuulu" hänelle. Jos siivoussopimus on määritelty jotenkin noin, niin se on aivan ok silloin. Itse olen kylläkin jo siivoussopimuksista keskustellessani selvästi tuonut esiin, että myös järjestely kuuluu siivoamiseen. En tietenkään tarkoita, että siivoojan pitäisi arvailla, missä on jonkin tavaran ns. oikea paikka, mutta lattioilla olevia tavaroita pitää kyllä jaksaa siirtää, jotta saa siivottua. Pelkkää imurointia ja mattojen välisten alueiden pyyhintää ei voi kovin ihmeellisenä työsuorituksena pitää, ja tuntuu aivan hölmöltä, että pitäisi siivota, jotta siivooja voisi siivota. Korostan, että ymmärrän hyvin erilaisten työsuoritusten vaativan eri määrän aikaa, voimia ja ammattitaitoa. Etsimällä ja sopimalla kyllä löytää sellaista siivoustyötä, jota tarvitsee, vaikka se ei

Miksi et itse jaksa kerätä tavaroita lattioilta?

Siivoojilla on kiire aikataulu eikä siivoamisesta tulisi mitään, jos alettaisiin joka paikassa keräilemään tavaroita lattioilta.

Kotisiivouksessa laskutus menee sovitun ajan mukaan. Jos sopimukseen kuuluu tavaroiden kerääminen lattioilta, niin sovittu aika ja siten lasku on suurempi kuin silloin, kun keräily ei kuulu siivoukseen. Jos asiakkalta veloitetaan viidestä tunnista, niin siivoojalla on aikaa siivoukseen viisi tuntia, ja hän ehtii myös kerätä tavarat lattioilta asunnossa, jonka siivoukseen menisi ilman keräilyä 3-3,5 tuntia.

Vierailija
120/120 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla niin, että aapeen äiti hieman häiritsee siistijän työtä. Kieltää koskemasta omiin tavaroihinsa, jolloin pölyjen pyyhkiminen mahdotonta.

Tai hän voi olla yksinäinen, ja haluaa jutella, tai voi auttaa, ja sotkee samalla. Voisiko hän myös olla hieman vihainen kun hänen kotiinsa tullaan, ja siistijä joutuu tekemään työnsä pintapuolisesti koska joutuu tarkkailemaan asiakkaan käytöstä.

Ja käykö äitisi luona aina sama henkilö? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan