Hankin iäkkäälle äidilleni kotisiivouksen. Kävin siellä pitkästä aikaa ja ihmettelen siivouksen tasoa. Onko nämä pelkkää huijausta?
Siivooja käy joka toinen viikko 3 h ja tämä käytäntö on ollut nyt muutaman kuukauden. Pääsin itse pitkästä aikaa käymään äidin luona (välimatka melko pitkä). Asunnossa näytti siltä, ettei siellä olisi siivottu juuri ollenkaan. Kylppäri ja vessa olivat suht siistejä, mutta esimerkiksi tiskipöytä oli varsin likainen ja pölyä kaikkialla paitsi keskilattialla, varsinkin kaikilla tasoilla. Keittiön lattialla oli parissa kohtaa isoja jämähtäneitä likalänttejä (jotain ruokaa ehkä). Myös kotihoidon kirjauksissa oli yhdellä kertaa kesällä mainittu, ettei asunnossa näytä siivotun lainkaan. Samaten yksi sukulainen sanoi muutama viikko sitten, että hänen mielestään oli varsin sotkuista ainakin keittiössä.
Voi tietenkin olla, että äiti ehtii sotkea asunnon tuossa kahdessa viikossa, mutta itse kävin siellä 3. päivänä siivouksen jälkeen niin vaikutti hieman erikoiselta, että siinä ajassa ehtisi. Voi myös olla, että hän on kieltänyt siirtelemästä tavaroitaan, joita on paljon (liikaa...) ja siksi siivous on hankalaa. Ymmärrän, ettei kyse ole suursiivouksesta vaan ylläpitosiivouksesta, mutta erityisesti keittiön siivottomuus ihmetytti silti.
Maksan äitini siivouksen eikä se ole kotitalousvähennyksestä huolimatta halpaa. Kieltämättä aloin miettiä, että otetaanko näissä ikäihmisten siivouspalveluissa vain rahat pois vanhuksilta tai tässä tapauksessa sukulaisilta. Ei oikein kiinnostaisi maksaa pelkästä vessan puhtaudesta ihan niin paljoa.
En tosin ole täysin varma, onko sotkuisuus huonon siivouksen syytä vai sotkeeko äiti vain niin paljon, joten vielä en ole ottanut siivousfirmaan yhteyttä. Ainakin aion tehdä uudemmankin tarkistuskäynnin vielä. Parasta olisi tietenkin käydä silloin kun siivooja on siellä paikalla, mutta välimatkan takia se on aika vaikeaa järjestää. Minkälaisia kokemuksia muilla on näistä siivouspalveluista?
Kommentit (120)
En tiedä tuosta mutt kun itse siivoan niin, pöytien raivaus, mattojen ja tekstiilien imurointi, pölyjen pyyhkiminen ja niitä kohteita on paljon, hyllyt, esineet, lamput, kolot ja rakoset. Tahrat ja pölyt ovista ym. näitäkin riittää. Tavaroiden siirtely, lattian pesu. Tavarat paikoilleen, rätit pesuun, muu loppuhuolittelu. Jotain jäi pois. Aikaa menee. Jo kylppäriin yksin. Muuten keittiökaappien inhaan rasvapölyyn ja tahroihin on valmiit siivousliinat kätevimpiä ei tarvi olla märkää eikä turmella pintaa. Ei viitsi joka viikko kuin imuroida vähän. Kunpa pääsisi seuraamaan miten ammattilainen tuon kaiken hoitaisi ja missä ajassa. Jos se käy harvakseltaan on tehtävääkin kertynyt jo enemmän. Tekeekö ne oppilastyönä missään?
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas nyt AP. Kun minä siivooja joudun tekemään oikeassa elämässä sen työn 30 minuutissa vaikka kuinka lukisi sopimuksessa 3h, niin en todellakaan rupea tekemään ahneen vanhuksen vuoksi ilmaistöitä! Jos ei kelpaa niin siivotkoon itse!
Jos joutuu siivoamaan itse, ei siitä pidä muille maksaa!!
Oma kokemukseni on että nämä siivousfirmojem siivoojat ei ole mitään oikeasti koulutettuja siivoojia. Sellaisesta olisin valmis maksamaankin aika hyvin. Mutta ainakin meillä siivooja vaihtui tämän tästä. Kerrankin tuli joku parikymppinen tyttönen joka ei osannut suomea sen vertaa että olisi osannut lukea siivoustyölistan kaapin ovesta. Yksi taas pesi samalla rätillä kaikki paikat, vessanpöntön, keittiön tasot jne. Aina oli jotain sivistystaso siivoamatta, yleisimmin jätekaappi. Eli siivoojat ovat vain ketä tahansa random töihin otettuja. Itse siivoan paremmin ja katsoin etten viitsi tuollaisesta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas nyt AP. Kun minä siivooja joudun tekemään oikeassa elämässä sen työn 30 minuutissa vaikka kuinka lukisi sopimuksessa 3h, niin en todellakaan rupea tekemään ahneen vanhuksen vuoksi ilmaistöitä! Jos ei kelpaa niin siivotkoon itse!
Kun sopimuksessa lukee kolme tuntia niin se on kolme tuntia,eli se mistä maksetaan. Urakka siivous kai eri juttu,mutta niitä ei kai ole .
Ymmärsit väärin. Asiakkalta laskutetaan kolme tuntia, siivoojalle kerrotaan 30 minuutista. Peruskauraa paskapuljuissa vielä nykyäänkin. Älkää ottako niitä halvimpia tarjouksia, jos aiotte saada mitä tilaatte. Se halvin hinta otetaan tekijän selkänahasta. -eri
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni on että nämä siivousfirmojem siivoojat ei ole mitään oikeasti koulutettuja siivoojia. Sellaisesta olisin valmis maksamaankin aika hyvin. Mutta ainakin meillä siivooja vaihtui tämän tästä. Kerrankin tuli joku parikymppinen tyttönen joka ei osannut suomea sen vertaa että olisi osannut lukea siivoustyölistan kaapin ovesta. Yksi taas pesi samalla rätillä kaikki paikat, vessanpöntön, keittiön tasot jne. Aina oli jotain sivistystaso siivoamatta, yleisimmin jätekaappi. Eli siivoojat ovat vain ketä tahansa random töihin otettuja. Itse siivoan paremmin ja katsoin etten viitsi tuollaisesta maksaa.
Näin on, ja syykin siihen on selvä. Koulutetut siivoojat hakeutuvat töihin, joissa saa ok palkkaa ok työehdoilla. Nämä harvemmin toteutuvat firmoissa. Markalla saa markan tavaran, ja markan siivouksen.
Siivousfirma antaa ajan paljonko siivous saa viedä aikaa. Sivouksen laadulla ei ole merkitystä. Mitä nopeampi läpijuoksu, sitä tuottavampi firmalle. Jos saa potkut, sekään ei haittaa. Siivousfirman sutenöörifirmoja kyllä piisaa, YesHR tai joku muu.
Kuvitteleeko joku että kahdessa viikossa ei tule sotkua? 🤨
Lasten isoisällä käy siivooja joka toinen viikko. Käyttää kaksioon aikaa lähes joka kerta 5 h.
Asukas liikkuu rollaattorilla, ja luulisi, ei sotke kovin paljon. Ruoka tulee valmiina ym.
Päällisin puolin on puhdasta. Mutta esim vessan kaappiin ei viitsi katsoa, on melkoisen törkyisessä kunnossa. Samoin aterinlaatikko keittiössä.
Jos käyttää aikaa 5 h, voisi kai kierrättää kohteita, mitä asunnossa puhdistaa?
Vaihtelee kovasti! Sen jälkeen olen siirtynyt siivoamaan, kun siivooja tuli kadulla vastaan 1,5 tuntia siitä kun päästin hänet sisään ja kotona pöydälle oli jätetty lasku kolmesta tunnista.
Satuin kerran tulemaan sattumalta paikalle, kun kotisiivoojaa oli työssään.
Hän puhdisti ensin lattiaa ja sen jälkeen samalla työvälineellä sohvapöytää.
Ihan oli kantasuomalainen nainen, jolla pitkä kokemus siivoustyöstä. (Ja jatkossa etsii työmaansa muista kodeista.)
Äidilläni käy siivooja, on sovittu mitä tekee. Kyllä meillä ainakin ehtii pinnoille pölyä tulla kolmessa päivässä. Tietyn väliajoin äitini luona siivoojat siirtää huonekalut että saa niiden alta siivottua, lattiakin pyyhitään joka toinen viikko. Pitää katsoa mihin sopimuksiin nimensä pistää ja herätä siihen todellisuuteen että vain tyhjiö on täysin pölytön, vaatteista pölyä tippuu koko ajan, ja kun liikutaan se siirtyy nurkkiin ja huonekalujen alle
Kyllä sen huomaa onko pölykerros tullut viikon kahden sisään vai onko se ollut pitempään. Samoin jos lattialta on imuroitu, mutta tuolin alla on pölykerros niin eipä silloin ole viitsitty sitä tuolia edes siirtää. Tai tiskipöydällä on pari pesuainepurkkia ja niiden takana on paksu kerros murusia ja roskaa niin kertoohan se siitä ettei purkkeja ole jaksettu siirtää tiskipöytää pyyhkiessä. Ei tuollaiset tule ihan parissa viikossa.
Asunnossa siivotaan vain ne paikat mitä on sovittu sopimuksessa.
Kahdessa viikossa tulee aikamoiset sotkut.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni käy siivooja, on sovittu mitä tekee. Kyllä meillä ainakin ehtii pinnoille pölyä tulla kolmessa päivässä. Tietyn väliajoin äitini luona siivoojat siirtää huonekalut että saa niiden alta siivottua, lattiakin pyyhitään joka toinen viikko. Pitää katsoa mihin sopimuksiin nimensä pistää ja herätä siihen todellisuuteen että vain tyhjiö on täysin pölytön, vaatteista pölyä tippuu koko ajan, ja kun liikutaan se siirtyy nurkkiin ja huonekalujen alle
Ööh, eiköhän sen nyt erota onko kolmen päivän pölyt vaiko monen kuukauden?! Vai mitä luulet?
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole useinkaan loppujaan siitä, etteikö siivouksen tekijä tietäisi, että mitä aineita tai rättejä käytetään mihinkin pinnalle ja kuinka usein rätti pitää vaihtaa uuteen. Heitä ei vain vähääkään kiinnosta. He sisimmässään vihaavat työtään ja tekevät sitä kun muutakaan ei ole.
(Joo, ohis, mutta kotihoito ei tosiaan siivoa. Appiukolla käy maksettu yksityinen kotihoito. Eivät pysty viemään roskapussia ulos mennessään. Ylivoimainen tehtävä, joka ei kuulu heille.)
Suosittelen kerta viikkoon siivousta.kahden viikon aikana tulee jo sen verran sotkua, että luulis ettei koskaan siivota.
Siivoan yhtä toimistoa kahden viikon välein ja siellä tosiaan huomaa hyvin kuinka paljon tulee pölyä pintaan ja tahroja lattioille niinkin "lyhyessä"ajassa. Ja vaikka joka kerta ne pölyt otan listojen päältäkin, niin sitä silti on kertynyt.
Kannattaa huomioida se tila, että millaisia tekstiilejä(jotkin pölyttää enemmän)ja mikä käyttö tarkoitus huoneella on niin tietää miten pölyä ja likaa kertyy ja sen mukaan siivouksen tunti aika ja onko ylläpito vai perussiivous. Nimittäin kahdessa viikossa jo kertyy likaa ja varsinkin jos asiakas huonokuntoinen.
Jos et pääse itse paikan päällä käymään, onko mahdollista selittää että äitisi vointi on huonontunut, ja pyytää esimerkiksi ennen-jälkeen - kuvat, mitä milläkin kerralla on siivottu? Tai tehdä uusi sopimus jossa olet itsekin mukana?
Jos olisin ap, menisin sen äidin luokse just silloin ,kun sinne tulee seuraavan kerran siivooja. Katsoisin tarkkaan ja kirjaisin ylös, mitä hän tekee. Samalla selviää, kieltääkö vanhus tekemästä sitä tai tätä.Muuten on ihan turha marista mistään , vaan faktat on faktoja.
Vaikka asut kaukana , tämä on ainut tapa saada selville , mitä siellä tapahtuu. Vanhukset voi olla tosi jääriä ja eivät kerro totuutta, vaikka kieltävät siivoamasta.
Todennäköisesti hän kieltää sinua tyhjentämästä asuntoa ylimääräisestä, että siellä vois hyvin siivota.
Äidilläni kävi usean vuoden ajan suomalainen siivooja, jolla oli yhden naisen siivousfirma. Oli siis itse sekä omistaja että työntekijä. Teki siistiä työtä.