Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivän muistutus: parisuhdetilanne tai lapsihaaveet/suunnitelmat eivät ole hyvä small talk aihe juhlissa tms.

Vierailija
26.08.2024 |

Siinäpä se otsikossa, mutta ihan ystävällisenä muistutuksena kaikille, kun itse kullakin on kesällä varmasti ollut häitä ja muita perhe/suku ym. juhlia, niin älkää kysykö puolitutulta tai sukulaiselta rentona small talk aiheena perheenlisäyksestä tai onkos sitä tyttö/poikaystävää vielä löytynyt. Edes (tai varsinkaan) vitsin varjollakaan ei kannata heittää mitään läppää, että jokos lapsi on tulossa hehheh tai mites siellä tinderissä sujuu, onkos treffejä ollut hahhah vitsi vitsi. Nuo asiat voivat olla monille tosi kipeitä, arkoja ja stressaavia juttuja, joita ei haluaisi jakaa kuin ehkä luotettavan ystävän kanssa, jos silloinkaan. 

Juuri viimeksi viikonloppuna olin juhlissa, jossa juhlien vieras tiedusteli toiselta vieraalta (sukulaiseltani) onko lapsia suunnitteilla tai mites se parisuhde. Ja kun ei hänellä sitä parisuhdetta ole vaikka varmasti sekä lapsi että suhde on toiveena niin on tosi ikävä vastata tuollaiseen kysymykseen. Tuollaiset kysymykset ovat loukkaavia, liian henkilökohtaisia ja kiusallisia henkilön itsensä lisäksi myös muille keskustelun kuulijoille. Pahoitan itse näissä tilanteissa aina mieleni toisen (sinkkuystäväni/sukulaiseni) puolesta, jolta udellaan parisuhde tai lapsi tilannetta.  Jättäkää siis nämä asiat kysymättä ja jutelkaa vaikka säästä jos ei muuta jutun juurta keksi.

Kertokaa toki omia kokemuksianne tms. Itsellä siis on sekä lapsi että mies mutta ihan yleisesti muiden puolesta tätä nyt mietin. 

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin utelevatko ihmiset ihan ilkeyttään tällätavoin muiden kuullen.

Vierailija
2/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä loukkaannutaankin. Tässäkin toisen puolesta ihan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta tuo on ihan hyvä pointti, mutta toisaalta ihmisen olisi myös hyvä kestää tuollaisia, sinänsä aika tavanomaisia kysymyksiä, ja ottaa ne vain harmittomina fraaseina. Voi miettiä vaikka etukäteen jonkun vastauksen valmiiksi.

Vierailija
4/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta omasta tilanteestaan on ok puhua, mutta muilta kyseleminen on käsittämättömän röyhkeää. Aina ihmettelen näiden ihmisten pokkaa. Enkä usko että se on täysin ikäkysymyskään, ei meidän suvussa ainakaan edes 90-vuotiaat tuolla tavalla kuulustele. 

Vierailija
5/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta sitä loukkaannutaankin. Tässäkin toisen puolesta ihan.

Tyypillinen kiusaajan puolustus. Huonojen käytöstapojen, sosiaalisten taitojen ja epäempaattisuuden perusteella saa tuomita. 

Vierailija
6/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta tuo on ihan hyvä pointti, mutta toisaalta ihmisen olisi myös hyvä kestää tuollaisia, sinänsä aika tavanomaisia kysymyksiä, ja ottaa ne vain harmittomina fraaseina. Voi miettiä vaikka etukäteen jonkun vastauksen valmiiksi.

Minä olen miettinyt vastaukseni valmiiksi. Se on joko paikalta poistuminen, kiusallinen tuijottava hiljaisuus tai toteaminen, ettei asia kuulu kysyjälle pätkän vertaa. Jos ei aikuisikään mennessä ole oppinut ettei tuollaisia kysellä, niin nyt on aika. 

Vierailija
7/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhosin jo teininä kun vanhat sukulaiset uteli juhlissa, onko minulla jo poikaystävää. Olin ujo tyttö ja minulla oli huono itsetunto ja uteluista tuli paha mieli. Tuntui etten kelpaa kenellekään ja kuinka "pitäisi" jo löytää joku poika kun sukulaisetkin nuoruudessa seurustelevat jo 13-vuotiaana. Löytyi se poikakaveri sitten parikymppisenä. 

Vierailija
8/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä siinä onkin kun ne eivät ole harmittomia fraaseja, vaan tosi henkilökohtaisia juttuja. Ja potentiaalisesti hyvinkin vaikeita.

Vierailija
9/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoiseen kysymykseen voi vastata, että anteeksi, mun tarttee nyt käydä vessassa. 

Vierailija
10/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin ap.

Älkääkä myöskään tentatko näiden nuorten aikuisten vanhemmilta, että onko nuorella opiskelupaikkaa, töitä, puolisoa, lapsia jne... jos kysyt mitäs Sanni-Marialle kuuluu ja vanhempi vastaa, että ihan hyvää kiitos... niin ei tarvitse lisäkuulustella.

Eikä myöskään tarvitse kertoa yksityiskohtaisesti Kari-Petterin kuulumiset, jos en nyt itse niitä edes kysy. Kai niillä nuorillakin joku yksityisyys on. 

Vierailija
11/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tästä tekee niin ihmeen pyhän asian? Sama kun kaupassa kassa pyytää näyttää paperit, siitä nostetaan helvetillinen meteli, kestää 15 s kun vaan näyttää ne paperit.

Vierailija
12/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta omasta tilanteestaan on ok puhua, mutta muilta kyseleminen on käsittämättömän röyhkeää. Aina ihmettelen näiden ihmisten pokkaa. Enkä usko että se on täysin ikäkysymyskään, ei meidän suvussa ainakaan edes 90-vuotiaat tuolla tavalla kuulustele. 

90 -vuotiaan sedän hautajaisissa innostui paikalle kutsuttu täti (ei leski) kyselemään minulta täpärästi täysi-ikäisen tyttäreni mahdollista parisuhdetilannetta... että onko sitä kaveria?? 

Vierailija
13/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä voin puhua kysyä ihmisiltä aiheesta tykkäisikö he saada lapsia jne. Joskus naiset vastaa että eivät ole löytäneet oikeaa ja monia muita syitä vaikka haluaisivat lapsia. Joskus voivat olla varattuja samaan aikaan kun sanovat näin minulle ja minkä otan helposti flirttailuna kylläkin.

Vierailija
14/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä, perhekriisissä ja burn outissa on myös kiva vastailla kysymyksiin kuten miksi et käy töissä, no mitä sä sitten teet, kyllähän sun jotain pitää tehdä, oletkos kokeillut x ja y. Aina parempi, mitä enemmän ihmisiä on pöydän ääressä.

Vierailija
15/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90 -vuotiaan sedän hautajaisissa innostui paikalle kutsuttu täti (ei leski) kyselemään minulta täpärästi täysi-ikäisen tyttäreni mahdollista parisuhdetilannetta... että onko sitä kaveria?? 

Vastasitko hänelle esittämällä saman kysymyksen takaisin? 

Vierailija
16/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä siinä onkin kun ne eivät ole harmittomia fraaseja, vaan tosi henkilökohtaisia juttuja. Ja potentiaalisesti hyvinkin vaikeita.

Viekös te olette Pentin kanssa yhdessä, osalle kun ottaa niiiiiin lujille tuo eläkkeelle jääminen ja eikös teidän suvussa ole sitä alkoholismiakin... nyt kannattaa olla tarkkana sen oman juomisen kanssa ettei vaan lipsahda 🤣

Vierailija
17/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä juuri. Kerran eräs lähisukulainen oli puhunut jollekin tuttavalleen minusta, ettei minulle välttämättä koskaan tule lapsia. :D Omien sanojensa mukaan hänestä tuntuu ja näyttää siltä. Ja teki palveluksen kun asiaa oli se hänen puolituttu udellut. Voi näitä ihmisiä, jotka puhuvat ennenkuin ajattelevat mitään. Niin kysyjät kuin vastaajat. 

Vierailija
18/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasitko hänelle esittämällä saman kysymyksen takaisin? 

Hän toki kertoi tyttärensä raskaudet ilman kysymättä... kaverinsa eli setäni istui vieressä 🙄

Vierailija
19/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tästä tekee niin ihmeen pyhän asian? Sama kun kaupassa kassa pyytää näyttää paperit, siitä nostetaan helvetillinen meteli, kestää 15 s kun vaan näyttää ne paperit.

Se henkilökohtaisuus. Kassa kysyy paperit koska lain mukaan alaikäiselle ei saa kaikkia tuotteita myydä.

Parisuhde- ja lisääntymisasiat eivät ensinnäkään kuulu muille (ennen kuin ne tapahtuvat ja silloinkaan eivät kuulu kaikille), ja ne voivat olla tuskallisia. Ei juhlissa kukaan halua miettiä sitä, että pysyvää suhdetta ei ole löytynyt vaikka yritys on kova, tai että ivf-hoidoista huolimatta pitkäaikainen lapsihaave on edelleen toteutumatta.

Älkää siis kyselkö.

Vierailija
20/80 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri. Kerran eräs lähisukulainen oli puhunut jollekin tuttavalleen minusta, ettei minulle välttämättä koskaan tule lapsia. :D Omien sanojensa mukaan hänestä tuntuu ja näyttää siltä. Ja teki palveluksen kun asiaa oli se hänen puolituttu udellut. Voi näitä ihmisiä, jotka puhuvat ennenkuin ajattelevat mitään. Niin kysyjät kuin vastaajat. 

Voi ei, tein juuri näin. Miehen sukulainen kysyi aikovatko sisarukseni hankkia lapsia ja vastasin noin. En sanonut suoraan, että toinen on niin syvällä huumemaailmassa ja toinen steriili 50v., ettei heille tule koskaan lapsia. Sanoin, etten usko että tulee lapsia, koska vaikuttaa siltä. Pelkäsin, että tää utelias miehen sukulainen alkaa pommittaa heitä itseään. Tietysti olisi pitänyt sanoa, etten keskustele toisten perhesuunnitelmista.