Päivän muistutus: parisuhdetilanne tai lapsihaaveet/suunnitelmat eivät ole hyvä small talk aihe juhlissa tms.
Siinäpä se otsikossa, mutta ihan ystävällisenä muistutuksena kaikille, kun itse kullakin on kesällä varmasti ollut häitä ja muita perhe/suku ym. juhlia, niin älkää kysykö puolitutulta tai sukulaiselta rentona small talk aiheena perheenlisäyksestä tai onkos sitä tyttö/poikaystävää vielä löytynyt. Edes (tai varsinkaan) vitsin varjollakaan ei kannata heittää mitään läppää, että jokos lapsi on tulossa hehheh tai mites siellä tinderissä sujuu, onkos treffejä ollut hahhah vitsi vitsi. Nuo asiat voivat olla monille tosi kipeitä, arkoja ja stressaavia juttuja, joita ei haluaisi jakaa kuin ehkä luotettavan ystävän kanssa, jos silloinkaan.
Juuri viimeksi viikonloppuna olin juhlissa, jossa juhlien vieras tiedusteli toiselta vieraalta (sukulaiseltani) onko lapsia suunnitteilla tai mites se parisuhde. Ja kun ei hänellä sitä parisuhdetta ole vaikka varmasti sekä lapsi että suhde on toiveena niin on tosi ikävä vastata tuollaiseen kysymykseen. Tuollaiset kysymykset ovat loukkaavia, liian henkilökohtaisia ja kiusallisia henkilön itsensä lisäksi myös muille keskustelun kuulijoille. Pahoitan itse näissä tilanteissa aina mieleni toisen (sinkkuystäväni/sukulaiseni) puolesta, jolta udellaan parisuhde tai lapsi tilannetta. Jättäkää siis nämä asiat kysymättä ja jutelkaa vaikka säästä jos ei muuta jutun juurta keksi.
Kertokaa toki omia kokemuksianne tms. Itsellä siis on sekä lapsi että mies mutta ihan yleisesti muiden puolesta tätä nyt mietin.
Kommentit (80)
En loukkaannu mistään kysymyksestä, lähinnä pitää pitää oma kieli kurissa koska ajatuksissa on paljon mustan huumorin heittoja takaisinpäin. Olen sen verran vanhanaikainen päästäni että asenteeni on edelleen jumissa "se häviää kumpi loukkaantuu ekana" asennossa eikä "se voittaa joka loukkaantuu ekana".
On mahtavaa heitellä samalla asenteella olevan ihmisen kanssa leukaa ja huvittua vieressä olevien herkempien kuuntelijoiden pöyristymisestä.
Nämä kyselijät on yleensä niitä täti-ihmisiä joiden kanssa ei muutenkaan halua olla tekemisissä. Heidän loukkaantuminen ei merkitse mitään ja jos se saa heidät hiljaiseksi tulevaisuuden sukutilaisuudessa niin se on vain voittoa.
Hyvä vastaus joka karkoittaa tulevaisuuden kyselyt on
"Ei kuulu sulle pätkääkään" tai vaihtoehtoinen "vittuakos se sulle kuuluu"
Näillä ohjeilla homma hoituu ja turhat utelut loppuu siihen paikkaan👌
Vierailija kirjoitti:
"Joko teillä on lapsia?"
Ei. Ei koskaan onnistunut hoitojenkaan avulla.
Eikö se kysyjä kuitenkin ole joku läheinen ihminen, miksei tuota asiaa siis voisi jakaa? Vai onko tarkoitus isovanhemmillekin esittää jotakin kiiltokuvaa, jossa kaikki on aina täydellistä?
Vierailija kirjoitti:
Nämä kyselijät on yleensä niitä täti-ihmisiä joiden kanssa ei muutenkaan halua olla tekemisissä. Heidän loukkaantuminen ei merkitse mitään ja jos se saa heidät hiljaiseksi tulevaisuuden sukutilaisuudessa niin se on vain voittoa.
Sitten voikin itkeä, kun ei ole minkäänlaisia sukulaisia tai turvaverkkoja, kun kaikkiin on katkottu välit raivostumalla jostakin aika viattomasta kysymyksestä.
Kun töistä, perheestä tai asumisesta ei saa puhua, säästäkö puhutaan? Eikö noi kuitenkin ole sukulaisia, siis aika läheisiä ihmisiä? Miksei heidän kanssaan voi puhua vaikka siitä että työelämä on nykyään vaativaa, työpaikat kiven alla jne? Jos eivät voi auttaa, voivat edes kuunnella. Vai mennäänkö terapiaan sitten itkemään samoja juttuja?
Ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voikin itkeä, kun ei ole minkäänlaisia sukulaisia tai turvaverkkoja, kun kaikkiin on katkottu välit raivostumalla jostakin aika viattomasta kysymyksestä.
Lol, ei mua kiinnosta pätkääkään tylsät utelevat kaukaiset täti-ihmiset jotka asuvat toisella puolella maata. Heidän merkitys mun elämään turvaverkkona tai minä muunakaan on olematon.
Ydinperhe on asia erikseen ja ne hauskat sukulaiset kenen kanssa olen tekemisissä eivät ole tälläisiä tylsiä utelioita. Heidän kanssaan voi keskustella rennosti hauskoista aiheista ja olla tekemisissä sukujuhlien ulkopuolellakin.
Jokatapauksessa ystävät on oikeasti se itse valittu perhe joiden seurassa viihtyy ja joilla on merkitystä. Kaukaisten tylsien täti-ihmisten loukkaantumisella ei ole mitään merkitystä ja se on vain plussaa jos pitävät sen avulla sen utelevan turpansa kiinni tulevissa sukukokouksissa 🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, ei mua kiinnosta pätkääkään tylsät utelevat kaukaiset täti-ihmiset jotka asuvat toisella puolella maata. Heidän merkitys mun elämään turvaverkkona tai minä muuna
Heh, odota kun kaverisi perheytyvät, voi äkkiä olla turvaverkko aika ohut. Nuorina kaikki ajattelee noin, vanhempana silmät sitten aukeaa.
Sitten itketään yksinäisyyttä, kun on ensin katkottu välit kaikkiin pikkujutun takia.
Toki kannattaa miettiä miten kysyy ja missä, sukujuhlat ei ole oikea paikka käsitellä lapsettomuushoitoja, ellei niin halua. Mutta typerää karkottaa sukulaiset lähinnä huonon small-talkin takia, he kysyvät osoittaakseen kiinnostusta, koska heiltäkin on vastaavaa kysytty. Minusta olisi kivaa, kun olisi hengissä niitä tätejä, he olivat kuitenkin aika mukavia, vaikka eivät hekään täydellisiä olleet.
Vierailija kirjoitti:
Kun töistä, perheestä tai asumisesta ei saa puhua, säästäkö puhutaan? Eikö noi kuitenkin ole sukulaisia, siis aika läheisiä ihmisiä? Miksei heidän kanssaan voi puhua vaikka siitä että työelämä on nykyään vaativaa, työpaikat kiven alla jne? Jos eivät voi auttaa, voivat edes kuunnella. Vai mennäänkö terapiaan sitten itkemään samoja juttuja?
Ihmettelen.
Työt ja asuminen on ihan normaaleja keskustelun aiheita omasta mielestä, mutta perhesuunnitelmista tai parisuhteesta uteleminen on liian intiimi aihe kaukaisen sukulaisen kanssa. Tökeröä ja junttia on ruveta näistä utelemaan juhlissa
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleensä voitaisiin jo päästää irti oletuksesta että kaikilla on joku rikas sosiaalinen elämä ja asiat tapahtuu ihan vaan kun valitsee niin. Tää on sitkeä väärinkäsitys johon törmää vaikka lääkärissä. Että tottakai mulla on joku joka saattaa toimenpiteen jälkeen kotiin ja valvoo vieressäni yön. Tottakai mulla olisi jo lapsia jos olisin halunnut ja koska ei ole en siis ole halunnut eli mun hedelmällisyyttä ei tarvitse huomioida hoidoista päätettäessä ja siitähän ei tietenkään voida keskustella. Muuten nää oletukset tyyliin, totta kai on kavereita auttamassa vaikka muutossa, työpaikan saa helposti kun vaan laittaa hakemuksen ja käy hurmaamassa kaikki haastattelussa jne. Joillekin tekisi hyvää kokea roolien vaihto ja saada kokemusta siitä mitä on olla yksin, kun ei kelpaa kenellekään tai mihinkään, kaikki mitä yrittää torpataan ja saat vaan tyytyä. Haaveilu on turhaa kun mikään ei toteudu. Ärsyttävimpiä on nää muka rohkaisev
Todellisuudessa suurin osa on yksin ja jopa parisuhteessa olevilla saattaa olla tilanne, että esim. jonkin lääketieteellisen toimenpiteen jälkeen tukea ei toiselta saa. Oletus kaikkien muiden rikkaasta sosiaalisesta elämästä taitaa olla enemmänkin kuvitelmaa, jota some ruokkii.
Noista rohkaisevista kommenteista...onhan nuo lauseet ärsyttäviä, mutta monikaan ei oikein osaa sanoa mitään parempaa lohdutukseksi. Yritetään sitten hädissään sanoa jotain. Tarkoitus on varmastikin tsempata, mutta me suomalaiset ei oikein osata näitä juttuja. Itsellekin kesti kauan tajuta, että ei aina tarvitse keksiä mitään ratkaisuja tai sanoa tyhjiä lauseita, vaan voi vaikka halata ja sanoa, että on pahoillaan toisen tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, ei mua kiinnosta pätkääkään tylsät utelevat kaukaiset täti-ihmiset jotka asuvat toisella puolella maata. Heidän m..
Heh, odota kun kaverisi perheytyvät, voi äkkiä olla turvaverkko aika ohut. Nuorina kaikki ajattelee noin, vanhempana silmät sitten aukeaa.
Sitten itketään yksinäisyyttä, kun on ensin katkottu välit kaikkiin pikkujutun takia.
Toki kannattaa miettiä miten kysyy ja missä, sukujuhlat ei ole oikea paikka käsitellä lapsettomuushoitoja, ellei niin halua. Mutta typerää karkottaa sukulaiset lähinnä huonon small-talkin takia, he kysyvät osoittaakseen kiinnostusta, koska heiltäkin on vastaavaa kysytty. Minusta olisi kivaa, kun olisi hengissä niitä tätejä, he olivat kuitenkin aika mukavia, vaikka eivät hekään täydellisiä olleet.
Aika epäonnistunut luuseri sitä olisi elämässä, jos oma yksinäisyys johtuisi siitä että toisella puolella maata asuvat sukulaistädit eivät halua olla tekemisissä 😁
Itsellä on laaja ystäväpiiri joista yli puolet on vapaaehtoisesti lapsettomia. Osaan kyllä hankkia uusia ystäviä myös tarvittaessa, joten seuraelämäni ei ole millään tavalla riippuvainen sukulaisistani.
En halua olla muutenkaan ikinä tekemisissä ihmisten kanssa jotka vain ankeuttavat elämääni tylsillä jutuillaan ja vaivaanuttavilla uteluillaan. Se jos nämä ovat sukulaisia ei ole mitään merkitystä. Asetan nopeasti ja tehokkaasti rajat tällaisille, enkä välitä pätkääkään jos loukkaantuvat tästä. Keskityn sukujuhlissa vain niihin sukulaisiin jotka ovat sosiaalisesti älykkäitä, joiden kanssa on hauskaa ja elämä hymyilee 🌞
Heille, joiden mielestä sukulaisten kanssa pitäisi voida jakaa sukujuhlissa lapsettomuus ongelmat: samalla logiikallahan utelevan tätin pitäisi pystyä avoimesti kertomaan kuinka seksielämä on pysähtynyt kun miehellä ei enää erektio toimi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, ei mua kiinnosta pätkääkään tylsät utelevat kaukaiset täti-ihm
Heh, noin minäkin ajattelin nuorena. Nyt aikuisena, niitä uusia ystäviä ei niin vaan hankitakaan, ja alkaa ymmärtää niitä täti-ihmisiäkin. Mutta elämä opettaa, niin aina.
Vierailija kirjoitti:
Heille, joiden mielestä sukulaisten kanssa pitäisi voida jakaa sukujuhlissa lapsettomuus ongelmat: samalla logiikallahan utelevan tätin pitäisi pystyä avoimesti kertomaan kuinka seksielämä on pysähtynyt kun miehellä ei enää erektio toimi...
Miksi oletusarvo on, että toinen on tahallaan ilkeä ja tarkoittaa pahaa? Siksikö, että itse on sellainen...
Suomessa yksinäisyys on yksi suurimpia ongelmia, tyhmä katkoa suhteita kehenkään ilman oikeaa syytä. Mutta ehkä se välien katkominen on tätien onni, jos on noin myrkyllinen ja lapsellinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletusarvo on, että toinen on tahallaan ilkeä ja tarkoittaa pahaa? Siksikö, että itse on sellainen...
Suomessa yksinäisyys on yksi suurimpia ongelmia, tyhmä katkoa suhteita kehenkään ilman oikeaa syytä. Mutta ehkä se välien katkominen on tätien onni, jos on noin myrkyllinen ja lapsellinen ihminen.
Mikäli tälläinen sosiaalisesti tampio vaivaannuttava utelija loukkaantuu vastakysymyksistä, niin siinähän loukkaantuu. Mitä tässä menettää jatkossa? Vähemmän elämää ankeuttavia uteluita ja keskusteluita sukujuhlissa? Yyyh, hirveä menetys 😁
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää miten osa ihmisistä on niin juntteja, tilannetajuttomia ja empatiakyvyttömiä. Ei tulisi mieleenkään kysellä keneltäkään jostain perhesuunnitelmista.
Näitä riittää ja perusteluna tähän on että heiltäkin on aikanaan kyselty näitä samoja kysymyksiä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää miten osa ihmisistä on niin juntteja, tilannetajuttomia ja empatiakyvyttömiä. Ei tulisi mieleenkään kysellä keneltäkään jostain perhesuunnitelmista.
Näitä riittää ja perusteluna tähän on että heiltäkin on aikanaan kyselty näitä samoja kysymyksiä ennen.
Sosiaalinen älykkyys ei ole kehittynyt sukupolvesta toiseen näillä tyypeillä tai sitten tahallaan asettaa toiset yhtä kiusallisiin tilanteisiin mihin itse joutui aikanaan
Joo mun appivanhemmat on just tälläsiä. He voi jotenkin sanoa mitä vaan ja vetoavat aina siihen että joko a) vitsi vitsi, se oli vaan leikinlaskua hahhah tai b) mä nyt vaan tykkään puhua suoraan, tällänen mä nyt oon, mun mielestä pitää voida puhua suoraan... Jep.
Näin kerran yhden puolitutun ihmisen ja hetken siinä juteltiin.
Lähinnä yleisiä kuulumisia ja mm. asumisjuttuja.
Ihan mukavaa, kunnes hän tokaisi;
Et naimisiin ole mennyt?
Juu, en.
Teki mieli huutaa, että vaikka edellisestä suhteestani on aikaa niin se vieläkin on mielessä ja satuttaa...
Ja että kukaan ei oikeasti ymmärrä, miten kipeä asia on.
Minulle on kaksi muuta naista tokaissut; Kyllä jo PITÄISI olla naimisissa (*eivätkä mitään vanhoja mummoja/ tätejä...)!!
Jotain todella absurdia käytöstä, kun jopa vihaisesti ilmaistaan tämmöistä...
Todellisuudessa nämä ihmiset eivät tiedä elämästäni ja kokemuksistani yhtään mitään.
Ehkä ne siihenkin möläyttäisivät jotain, jolla vaan syyllistäisivät.
Vaikkapa; Oma vikasi, kun menit sairastumaan...
Mielestäni kannattaa yleensä pitäytyä neutraaleissa aiheissa ja kysyä esim yleisellä tasolla tyyliin mitäs sinne Ouluun kuuluu? Silloin voi itse kertoa niistä aiheista mistä haluaa, voi kertoa työstä tai parisuhteesta, lapsesta jne tai sitten vaan yleisesti todeta että ihan hyvää kuuluu ja vaihtaa aihetta tai kysyä vastakysymyksen että no mitenkäs Tampereella?