Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen suuresti sellaisia melkeinpä mallivartaloisia keski-ikäisiä

Vierailija
25.08.2024 |

En ikinä tule pystymään tuohon. Ettekö te koskaan herkuttele? Nauti elämästä? Eräskin kokoa xs-s, keski-ikä jo pitkällä. Mietin vaan että miten ihmeessä!

Kommentit (588)

Vierailija
501/588 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bmi20, ja ikää 40v. Eilen söin puuroa, mahukeittoa, marjoja, 2 mandariinia, lounaaksi lohta ja salaatin ja porkkanalettuja, sekä ison palan focacciaa, välipalaksi kaakaota, mokkapaloja ja omenarahkaa, päivälliseksi tofuwokkia ja iltapalaksi kotipizzan pizzan ja pussin karkkia. Koskaan en ole miettinyt syömisiäni ja olen ollut saman painoinen jo 20v. Sitä ennen olin vähän hoikempi, mutta menee ehkä iän piikkiin. Kiitän geenejä.

Kehonkoostumus ja verensokeriarvot näillä eväillä on kyllä huonot. Paljonko on vatsanympärys?

Vierailija
502/588 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:sta huomaa, että treenaminen on täysin vieras käsite. Kyllä me herkutellaan silloin tällöin kunnolla, mutta se ei ole meille mitenkään tärkeää. Elämä ei pyöri minkää safkan ympärillä. Koko ikänsä treenanneet ja kunnossa olleet nyt vaan on sitä myös vanhempana. Kun taas ikänsä läskeinä viettäneet harvoin näyttävät paremmalta vanhetessaan. Hyvin yksinkertaista. 

Minä aloitin treenaamisen 2v sitten ,olin 54v

Minulla oli kaunis vartalo 50v asti

En treenannut koskaan...

Vanhusten kuten miinä on pakko treenata.

Hyvin yksinkertainen olet, nuori hoikka ihminen ei tarvitse salia mihinkään.

Ja ulkonäkö oli ainoa syy treenata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/588 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun paljon, ja herkuttelen välillä. En ole nuoruuteni mitoissa. Mutta tämä normaali paino sopii minulle, ei naama roiku. 

Vierailija
504/588 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon todistelua hoikkuudesta mutta vain pari konkreettista esimerkkiä päivän syömisestä. Kyllähän kuka tahansa voi KIRJOITTAA olevansa hoikka.

Vierailija
505/588 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikun paljon, ja herkuttelen välillä. En ole nuoruuteni mitoissa. Mutta tämä normaali paino sopii minulle, ei naama roiku. 

Vierailija
506/588 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon todistelua hoikkuudesta mutta vain pari konkreettista esimerkkiä päivän syömisestä. Kyllähän kuka tahansa voi KIRJOITTAA olevansa hoikka.

Miten syöminen liittyy hoikkuuteen? On syömishäiriöisiä anorektikkoja, mutta on myös normaalia hoikkia, jotka syövät normaalia ruokaa. Sillä ei liho.

Vierailija
507/588 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli parikymppisenä vyötärön ympärys 70 cm ja lantion 96 cm.

Nykyään 50-vuotiaana vyötärön ympärys 65 cm ja lantion 101 cm. Vyötärö-lantiosuhde on parantunut.

Vierailija
508/588 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään 50-vuotiaana vyötärön ympärys 65 cm ja lantion 101 cm. Vyötärö-lantiosuhde on parantunut.

Miten?!

Vierailija
509/588 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni myös näyttävää painoaan hoikemmalta jos kehonkoostumus kunnossa.

Vierailija
510/588 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt, varttia vailla kuuskymppisenä, huomaan muutoksen pikkuhiljaa alkavan. Oikeestaan aika helpottavaa, ei tässä iässä kuulu enää rypyistä tai pienistä läskeistä välittää, kunhan terveenä pysyy. 

Vierailija
511/588 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?!

Lihomalla ja menettämällä vatsalihaksia. 

Vierailija
512/588 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 48-49v 25 kg BMI:stä 32 -> 22-23. Kahden ekan raskauden jälkeen pääsin 1-2 vuodessa normaalimittoihin, mutta kolmannen raskauden jälkeen kilot pääsivät karkaamaan yli 10 vuodeksi. Nyt olen 56 v, pituus 161 cm, paino 57 kg, BMI noin 22,5.

Työtä vaatii pysyä tässä iässä näissä mitoissa, mutta itse arvostan enemmän sitä, että pystyn tekemään monia asioita ja harrastamaan, mitä haluan. En ole vielä joutunut luopumaan yhdestäkään harrastuksesta, joista näen monien ikäisteni luopuneen. Joudun tarkkailemaan syömisiäni lähes päivittäin, mutta se on mielestäni pieni hinta terveydestä ja hyvästä olosta.

Harrastan päivittäin liikuntaa; 7-10 km juoksulenkkejä, talvella hiihtoa, luistelua ja laskettelua, huonolla säällä erilaisia jumppia ja kuntosalia ja lisäksi kaikenlaista patikointia, sieni- ja marjametsiä, ratsastusta, melontaa, soutua, pyöräilyä, kiipeilyseiniä ja latvaratoja ym. Näillä saan pidettyä päivittäisen energiankulutukseni noin 1600-1700 kcal:ssa, koska muutoin energiankulutukseni, jos en liiku ja teen toimistotyötä, on vain 1200-1300 kcal/vrk. Seuraan energiankulutusta ja liikuntaa aktiivisuusrannekkeella.

Ruokailun tärkein ja oleellisin asia on riittävä proteiinien saanti, pyrin 90-100 g/pvä, mutta vähintään 80 g aina. Jos proteiinit ovat jääneet liian vähälle, huomaan heti, että tulee hiilarihimo ja herkkujen popsiminen meinaa lähteä lapasesta. Jos tulee herkkuhimo, niin yritän nopeasti saada jostain proteiinia, jolla se menee ohi (esim. herajauhe, proteiinipatukka, kalkkunaleike tms.). Seuraan ravinnonsaantiani FatSecret -sovelluksella, en tosin nykyisin enää ihan päivittäin.

Ei mahdu yhteen viestiin, eli seuraavassa viestissä ruokavalioni, koska joku täällä niin sitä kysyi.. EW

Vierailija
513/588 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen EW jatkaa

Normaali päivittäinen ruokavalioni on:

Aamupalaksi puuro (0,5 dl kauralesettä, 0,75 dl rasvatonta maitojuomaa, 125 g rasvatonta rahkaa ja kourallinen marjoja pakastimesta) sekä kahvi rasvattomalla maidolla.

Lounas ja päivällinen, vakivaihtoehdot tässä. Muiden kanssa ruokaillessani syön toki muutakin, mutta näillä menen noin 5 päivää viikossa:

1)      250 g maitorahkaa + vihanneksia ja hedelmiä joko dipaten rahkaan tai kaikki blenderissä sekaisin. Yleisin komboni on varmaankin hinnan vuoksi porkkana+omena+appelsiini, mutta mikä tahansa tarjouksessa oleva kausikasvis kelpaa. Smoothieen lisään vielä psylliumia kuidun vuoksi.

2)      Kanafile tai kalafile (ostan tarjouksesta ja oransseilla hintalapuilla, pakastan n.100g annoksiin jaettuna), pakastevihannekset (250 g esim. vihreä papu, parsakaali, ruusukaali tai kukkakaali) ja kourallinen sieniä (kuivaan syksyn satoa). Keittäen tai paistaen, yhdessä tai erikseen, rypsiöljyllä tai ilman (lohi).

3)      Vegemössö: Tölkki hernekeittoa, tölkki tomaattimurskaa ja 3/4 dl soijarouhetta sekoitetaan kattilassa ja keitetään. Tästä tulee kaksi annosta, maustetaan ja voi myös tuunata esim. sipulilla ja valkosipulilla tms.

4)      Muitakin mössöjä teen satunnaisesti esim. linsseistä, pavuista, tomaattimurskasta, sienistä jne.

Iltapalaksi ja välipaloiksi syön mm. ruisleipää pähkinävoilla ja hillolla, joskus myös näkkäriä tai hapankorppua Becel Pro-Aktivilla, juustolla ja vihanneksilla. Protskuvajetta korvailen kalkkunanfileeleikkeillä. Murohimon iskiessa syön Kelloggs All Bran Fibre Plus- tai Weetabix -muroja. Herkutteluun saatan syödä pienen korvapuustin (leivon veteen rypsiöljyllä), mutta joskus myös jäätelöä, suklaata tai lakua, joissa pyrin kuitenkin pieniin määriin samaten kuin muissa tarjolla olevissa herkuissa. Leivon ehkä kerran kuussa ja pyrin käyttämään ruista ja kauraa, öljyä ja juoksevaa margariinia, rahkaa, hedelmiä ja marjoja jne., eli leipomaan mahdollisimman terveellistä. Suolaa en laita koskaan mihinkään itse kokkaamaani, vaan maustan muuten todella runsaasti.

Se, mitä en syö (tai syön äärimmäisen harvoin), on pasta, riisi, peruna ja bataatti (yksinkertaisesti siksi, että jos näitä syö, niin on mahdotonta saada mun kalorimäärällä haluamani proteiinimäärä ja riittävästi kuitua kasaan). Myös valkoista vehnää välttelen, mutta joskus iskee leivonnais- tai leipähimo, jonka siis yritän taltuttaa sillä proteiinilla. Makkarat, muut lihavalmisteet ja valmisruoat ei myöskään kuulu ruokavalioon, koska niissä proteiini/kalorisuhde ja rasvan laatu on pääosin pielessä.

Vierailija
514/588 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut syö elääkseen, eivätkä elä syödäkseen. Liikunnalla ja geeneillä myös osansa. Ja silkalla onnellakin, että on terveyttä ja jaksaa huolehtia itsestään. 

Vierailija
515/588 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä EW on lyhenne? 

Vierailija kirjoitti:

Edellinen EW jatkaa

Normaali päivittäinen ruokavalioni on:

Aamupalaksi puuro (0,5 dl kauralesettä, 0,75 dl rasvatonta maitojuomaa, 125 g rasvatonta rahkaa ja kourallinen marjoja pakastimesta) sekä kahvi rasvattomalla maidolla.

Lounas ja päivällinen, vakivaihtoehdot tässä. Muiden kanssa ruokaillessani syön toki muutakin, mutta näillä menen noin 5 päivää viikossa:

1)      250 g maitorahkaa + vihanneksia ja hedelmiä joko dipaten rahkaan tai kaikki blenderissä sekaisin. Yleisin komboni on varmaankin hinnan vuoksi porkkana+omena+appelsiini, mutta mikä tahansa tarjouksessa oleva kausikasvis kelpaa. Smoothieen lisään vielä psylliumia kuidun vuoksi.

2)      Kanafile tai kalafile (ostan tarjouksesta ja oransseilla hintalapuilla, pakastan n.100g annoksiin jaettuna), pakastevihannekset (250 g esim.

Vierailija
516/588 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?!

Lihomalla ja menettämällä vatsalihaksia. 

Tää ei ollut mun vastaus mutta ehkä jotenkin näin. Lihoin reilut 20 kg kolmenkympin tienoilla ja laihdutin ne nelikymppisenä pois. Sillä kertaa rasva asettui toisin, eli kun parikymppisenä rasvaa oli ollut vatsassa, nyt se lähtikin ensisijaisesti vatsasta ja reisiin ja peppuun jäi enemmän kuin ennen. En tiedä mikä tähän vaikuttaa. Ehkä se että mulla oli tosi hyvä elämänvaihe ja -tilanne tuolloin eli stressihormonit oli minimissä. Laihdutin lisäämällä liikuntaa ja jättämällä hiilareita pois. Ruuan kokonaismäärä saattoi jopa kasvaa, mutta laatu parantui.

Vierailija
517/588 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun metodini on se, että syön vain joka toinen päivä ja viikonloppuna sitten pe ja la herkuttelua.

Kroppa tottuu monenlaiseen.

Vierailija
518/588 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun metodini on se, että syön vain joka toinen päivä ja viikonloppuna sitten pe ja la herkuttelua.

Höpö höpö. Ja jos on totta, olet täysin sekaisin sekä pollastasi että kropastasi.

Vierailija
519/588 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön epäterveellisesti, prosessoitua en paljoa, perso makealle, paino pysynyt kutakuinkin liikunnan avulla, se ollut vaikeinta, vartalon eteen ei tarvitse tehdä muuta kuin haalia päälle peittäviä kolttuja ettei korostu. 

Vierailija
520/588 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Ja jos on totta, olet täysin sekaisin sekä pollastasi että kropastasi.

Olen kai sitten sekaisin tuon määritelmän mukaan. Ei tämä kyllä toimisikaan fyysistä työtä tekeville, siinä tarvitsee kunnolla energiaa että jaksaa. Itse teen etätyötä tietokoneella.