Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen suuresti sellaisia melkeinpä mallivartaloisia keski-ikäisiä

Vierailija
25.08.2024 |

En ikinä tule pystymään tuohon. Ettekö te koskaan herkuttele? Nauti elämästä? Eräskin kokoa xs-s, keski-ikä jo pitkällä. Mietin vaan että miten ihmeessä!

Kommentit (588)

Vierailija
361/588 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne "laihat geenit" välttämättä loppuikää kestä. Ihminen voi muuttua äkistikin. Keski-iässä monet muutokset tapahtuvat arvaamatta ja äkkiä. Tämä on jatkuvaa järkyttymistä.

Ei sitä olisi vielä 37-v:nä arvannut, miten paljon aineenvaihdunta hidastuu viidessä vuodessa. Käytännössä pitäisi syödä vain pieniä annoksia riisiä yrteillä, jos haluaisi välttää keskivartalopönäkkyyden. Melkein mikä tahansa suuhun menevä tuntuu paisuttavan HETI vatsan. Ei siihen auta edes liikkuminen, ei todellakaan. Pelkkä ankara ruokavalio auttaa, ja ketä se nyt kiinnostaa.

Ja hoikkuus vie rasvat kasvoista, ja sitä ei totisesti halua tässä iässä. Parempi olla hiukan pyöreä.

- Nimim. Olin vuosikymmeniä langanlaiha luonnostani

Niin. Aineenvaihdunta hidastuu, jos lihakset vähenevät. 

Vierailija
362/588 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lihava ja yritän juoda nälkääni mahdollisimman paljon vettä. Tänään olen syönyt kreikkalaisen mansikkajogurtin, suklaamoussen ja sipsejä ja juonut vettä. Olen ollut lohtusyöjä niin kauan kuin muistan ja yritän hoitaa ahdistustani syömällä. Olen myös huono kokki, enkä oikein jaksa laittaa ruokaa. Lisäksi kun joudun tiskaamaan kaiken käsin yritän rajoittaa astioiden likaamista ja se tarkoittaa sitä, että ei oikein voi kokata. Suhteeni ruokaan on ollut ongelmallinen myös siinä mielessä, että kun jouduin lapsena ja teininä syömään niin paljon pahaa ruokaa, eikä herkkuja olisi saanut syödä, että aikuisena syön tasan sitä mitä itse haluan ja herkkuja joka päivä. Toisaalta en myöskään laihdu millään ja olen ollut aina lihava. 

Mä olen myös laiska kokki. Syön siksi paljon valmiita proteiinijuomia ja aterioiksi valmiiksi paistettuja kananpaloja/tonnikalaa ja mikrossa valmistettavia vihannespusseja. 

Lohtusyöntiin auttaa terapia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/588 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki päivän ravinnosta:

Luonnonviili ja marjoja/Salaatti, kananmuna, 2 leipäpalaa juustolla/Pirtelö:marjoja, rahkaa, jogurttia maidon tai mehun seassa/Salaatti, peruna, kanapata/kaurapuuro. Juomana teetä ja vettä. Viimeinen suupala 3t ennen nukkumaanmenoa. Labratulokset näyttivät liian korkeahkoa kolestrolia, mutta ei lääkitystä (vielä, onneksi). N51 BMI 21.5

Vierailija
364/588 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nimenomaan nautin elämästä: käyn vaeltamassa niin jalan kuin meloen, hoidan puutarhaa, kokeilen uusia liikuntalajeja, käyn ystävien kanssa kävelyillä jne. En ymmärrä, mitä nautintoa irtoaa epäterveellisen moskan mättämisestä niin paljon, että painoa kertyy. En koskaan ole laihduttanut, enkä usko laihduttavani.

Vierailija
365/588 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caroline Girvanin ohjelmat youtubessa oli tämän keski-ikäisen ja pahasti tätiytyvän pelastus! Vyötäröltä kadonnut jo kuusi senttiä, lihaskunto & hapenottokyky parempi nyt kuin kolmikymppisenä. Jatkuva omituinen väsymys ja nuutuneisuus on poissa.

Vierailija
366/588 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja syön hyvin ja herkuttelen. En muuttanut muuta CG:n lisäksi.

Vierailija
367/588 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 timmi, D kupilla. Pakko joka toinen ilta hikoilla puoli tuntia kuntopyörällä telkkaria katsoessa ja olla ilman ihania makeita herkkuja 😭

Vierailija
368/588 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne "laihat geenit" välttämättä loppuikää kestä. Ihminen voi muuttua äkistikin. Keski-iässä monet muutokset tapahtuvat arvaamatta ja äkkiä. Tämä on jatkuvaa järkyttymistä.

Ei sitä olisi vielä 37-v:nä arvannut, miten paljon aineenvaihdunta hidastuu viidessä vuodessa. Käytännössä pitäisi syödä vain pieniä annoksia riisiä yrteillä, jos haluaisi välttää keskivartalopönäkkyyden. Melkein mikä tahansa suuhun menevä tuntuu paisuttavan HETI vatsan. Ei siihen auta edes liikkuminen, ei todellakaan. Pelkkä ankara ruokavalio auttaa, ja ketä se nyt kiinnostaa.

Ja hoikkuus vie rasvat kasvoista, ja sitä ei totisesti halua tässä iässä. Parempi olla hiukan pyöreä.

- Nimim. Olin vuosikymmeniä langanlaiha luonnostani

Niin. Aineenvaihdunta hidastuu, jos lihakset vähenevät. 

Joo ei se aineenvaihdunta hidastu kuin vasta vanhuksilla. Liikettä ja vastusta kehoon niin kyllä piip kulkee.

Vierailija
369/588 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä onnistu jos on lyhyt...

Mitä se siihen kuuluu? 😅

Vierailija
370/588 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johonkin ~40 vuoden ikään tuo onnistuu. Sen jälkeen alkaa muuttumaan mummomalliseksi.

Jos on ollut hoikka niin rasvasoluja on vähemmän kuin sellaisella joka on ollut lihava. Rasvasolujen määrä laihduttaessa ei vähene vaan solut vain kutistuvat jolloin aiemmin ylipainoisella on vaikeampi pysytellä hoikkana. Rasvasolut pyrkivät aiempaan olotilaan joten aina hoikkana pysytelleen on helpompi vanhempanakin hallita painoaan.

Vierailija
371/588 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että kun kerran elämässä hankit rasvasolut vyötärölle, niin ne ei katoa kuin rasvaimussa. Treenaamalla ja laihduttamalla saat sen rasvan pois niistä, mutta se tyhjät jää odottamaan seuraavaa herkuttelua ja täyttyy helposti.

Tämä takia laihduttaminen on yhtä jojoilua.

Jaa onkohan tämä aivan näinkään. Eikö rasvasolujen määrä ole ns vakio ja niiden koko vaan vaihtelee 

Sitä hän sanoikin 

Vierailija
372/588 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan tästä oli tyyliin hesarissa artikkeli, että ei se aineenvaihdunta edes kummemmin vähene.

Vierailija
373/588 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

esimerkkiä päivän syömisistä joltain?

41-vuotias, kokoa xs vastaa: tänään aamupala maustamaton jogurtti & maustamatonta rahkaa, puolukoita, mustikoita, mangososetta & kanelia. Sen jälkeen 5 kilsan reipas kävelylenkki. Yksi persikka & pieni omena. Iltapäivällä salaattia, raejuustoa & uunilohta. Salitreeni & pyöräily 1,5 h. Persikka, omena & cantaloupe-meloni. Vielä jotain iltapalaksi.

Eilen syötiin ravintolassa illalla, mutta en yleensäkään sielläkään juo alkoholia tai syö makeaa, jälkkäriä saatan maistaa lusikallisen, jos esim. miehelle sopii. En koe vaikeaksi/jääväni mistään paitsi. Liikun paljon, useasti viikossa, eri lajeja. Rasvat liian alhaalla tällä hetkellä, pitäisi siinä vähän skarpata.

Kuulostaa hyvältä. :) mitä syöt yleensä iltapalaksi? Syötkö

En jaksa lukea ketjua läpi, mutta minun ensimmäinen kysymykseni olisi, onko hänellä muuta työtä kuin tuo vartalon ylläpito. Ja toinen, että onko hänellä lapsia, joiden läsnäollessa hän yhteisessä pöydässä nauttisi pientä omenaansa?

Vierailija
374/588 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, yksinkertaisesti yksinkertainen vastaus: vähemmän ruokaa/ravintoa kuin keskiverto suomalainen, lisäksi kiinteyttävää liikuntaa 

Vierailija
375/588 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjua en ole lukenut kokonaan, mutta aloin miettiä asiaa: yhden yhtäkään tälläistä oikeasti hentoisen hoikkaa yli keski-ikäistä ei lähipiirissäni löydy, enkä ole edes tajunnut asiaa aiemmin. ennen kuitenkin näitä oli, mistä lie muutos?

Vierailija
376/588 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla upea kroppa KUNNES 58 v tuli vatsa!

Paino on ok, mutta yhtäkkiä löysää vatsan kohdalla. Miten siitä pääsee eroon?

Kuntosaleilla olevilla laitteilla ja tarpeeksi isoilla käsipainoilla treenaamalla saa vatsalihakset kiinteäksi ja painollisen (väh. 1,5-2 kg) hulavanteen pyöritys (n. 15 min. päivä) kiinteyttää myös ja näkyviä tuloksia tulee melko nopeasti. Jos on kertynyt myös painoa liikaa ja vyötärön ympärysmittakaan ei ole suositusten mukainen, niin painonpudotus myös tietysti on paikallaan.

Vierailija
377/588 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntosaleilla olevilla laitteilla ja tarpeeksi isoilla käsipainoilla treenaamalla saa vatsalihakset kiinteäksi ja painollisen (väh. 1,5-2 kg) hulavanteen pyöritys (n. 15 min. päivä) kiinteyttää myös ja näkyviä tuloksia tulee melko nopeasti. Jos on kertynyt myös painoa liikaa ja vyötärön ympärysmittakaan ei ole suositusten mukainen, niin painonpudotus myös tietysti on paikallaan.

15min hulavannetta joka päivä?

Vierailija
378/588 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15min hulavannetta joka päivä?

Voit jakaa tuon 15 minuuttia/päivä vaikka kolmeen - neljään tai useampaankin osaan jos 15 minuuttua kerralla tuntuu pitkältä. Jos et ole ennen pyörittänyt hulavannetta, niin pari päivää saattaa mennä opetellessa ja aluksi pyöritetään vain pari minuuttia kerralla jotta vartalo tottuu hulavanteeseen. Itselläni vanne putoili aluksi ja vatsan ja lanteiden alueelle tuli vähän mustelmiakin, mutta tämä kuuluu asiaan alkuvaiheessa, periksi ei kannata antaa. Netistä löytyy videoita, jotka opastavat oikean pyöritystekniikan.

Vierailija
379/588 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Tiukassa on. Liittyy vaihdevuosiin. 

Vierailija
380/588 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaudet pilaavat vartalon. 

Eivät pilaa. Itsellä 4 lasta ja aina palautunut ihan tuosta vaan entisiin mittoihin. Ja nyt kun olen jo yli60v ei vieläkään ylipainoa yms. Tytär sai lapsen ja oli  oikeastaan samantien samoissa mitoissa, kuin ennen raskautta. meillä ei varmaan kummallakaan paino noussut raskausasikana liikoja. Ja ollaan  molemmat hoikkia edelleen, ei rakauskiloja raskausarpia tai muutakaan. Ne on ne ruokailutottumukset ja ei syödä xxxl annoksia. Normaalit annokset riittää oikein hyvn. 

Juuri näin. Ruokatottumukset opitaan kotona ja äidin ollessa normaalipainoinen tai hoikka, tytär saa naisen mallin siitä. Sellaisessa kodissa ei opeteta syömään aina ähkyyn ja siihen päälle jädeä kermavaahdolla, ei ei. Sellaista paheksutaan. Olen kiitollinen äidilleni, että hän piti itsensä tiukasti samassa painossa koko aikuisikänsä eikä koskaan joutunut ostamaan aina vaan isompia vaatteita. Saman minäkin opin. Jos farkut kiristää, niin laihduttajan heti eikä osteta vaan isompaa kokoa. Ai että sitä on tyytyväinen, kun vähällä vaivalla farkut taas istuu niinkuin ennen.

Meillä ei läträtty voin kanssa muutoin kuin leipomisessa. Kermaa ei ollut kuin vieraille kahvitarjoilussa ja täytekakun päällä. Kukaan meidän nelihenkisestä perheestä ei erityisemmin tykännyt kermasta. Karkkeja ja suklaata ei ollut kotona koskaan. Ne sai itse ostaa, jos maistui ja yleensä ei maistunut. Marjoja eri muodoissa tai hedelmäsalaatti oli jälkiruokana tai ihan vain appelsiini. Koskaan en oppinut mitään iltapaloja syömään vaan nautin nälkäisenä nukkumisesta. Silloin ehkä maistui aamupala vaikka nyt vanhana en pysty heräämisen jälkeen kuin juomaan kahvia, ei ole nälkä eikä väkisin voi mitään syödä. Lounaalla vasta ruoka maistuu ja sitäkin kohtuudella. Jätän syömisen kesken heti, kun olen kylläinen.

Näillä opeilla ja eväillä olen ollut hoikka koko elämäni kuten meidän koko perhe. Tottakai liikuntaa harrastettiin perheen voimin ja yksin. Siinäkin pienestä asti totutettiin liikkuvaan elämään. Kiitos siitäkin vanhemmilleni.