Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen suuresti sellaisia melkeinpä mallivartaloisia keski-ikäisiä

Vierailija
25.08.2024 |

En ikinä tule pystymään tuohon. Ettekö te koskaan herkuttele? Nauti elämästä? Eräskin kokoa xs-s, keski-ikä jo pitkällä. Mietin vaan että miten ihmeessä!

Kommentit (588)

Vierailija
321/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me nykyiset yli 60-vuotiaat olemme kasvaneet aivan erilaisessa ruokakulttuurissa, kuin mitä nykyään on ja jotain siitä on jäänyt mieleen ja tapoihin eli jossain kohtaa nykyiset napostelut eli mättö alkaa epäilyttää ja korkit ja kannet menevät kiinni. Jopa kaipaan vanhan maailman yksioikoisia ruokatapoja. Vielä 1970-luvulla ruoka oli niin kallista, että ruokailut olivat hyvin yksinkertaisia. Kaupoissa oli todella paljon vähemmän valikoimaa eikä valmisruokia ollut paljoakaan. Syöminen ei ollut harrastus eikä ajankulu. Tunnesyöminen oli harvinaista. Pizzaa tehtiin korkeintaan itse. Jäätelöt ja karkit olivat pienemmissä pakkauksissa eikä jugurttia ostettu kiloa, yhtä-kahta aikuista ihmistä varten, kuten nykyään. Lisäksi kaikki joivat kahvia. Nykyään esim. töissä nuoremmat työkaverit juovat cokista tai energiajuomaa kahvin sijasta. Ei ehkä kannattaisi. 

Vierailija
322/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

esimerkkiä päivän syömisistä joltain?

41-vuotias, kokoa xs vastaa: tänään aamupala maustamaton jogurtti & maustamatonta rahkaa, puolukoita, mustikoita, mangososetta & kanelia. Sen jälkeen 5 kilsan reipas kävelylenkki. Yksi persikka & pieni omena. Iltapäivällä salaattia, raejuustoa & uunilohta. Salitreeni & pyöräily 1,5 h. Persikka, omena & cantaloupe-meloni. Vielä jotain iltapalaksi.

Eilen syötiin ravintolassa illalla, mutta en yleensäkään sielläkään juo alkoholia tai syö makeaa, jälkkäriä saatan maistaa lusikallisen, jos esim. miehelle sopii. En koe vaikeaksi/jääväni mistään paitsi. Liikun paljon, useasti viikossa, eri lajeja. Rasvat liian alhaalla tällä hetkellä, pitäisi siinä vähän skarpata.

Kuulostaa hyvältä. :) mitä syöt yleensä iltapalaksi? Syötkö

Ei tuo kovin hyvältä vaikuta, koska syöminen ja liikkuminen vaativat erityisiä ponnistuksia eivätkä tuollaiset syömiset toimi ilman erityistä kurinalaisuutta. Vähän kuin olisi laihiksella koko ajan ja tulee kyllä mieleen että kirjoittaja olisi jopa keksinyt tämän ajatellen, että hoikka ihminen elää tällä tavalla. Tottakai esim jälkkäriä pitää voida syödä.

Suurin osa keski-ikäisistä hoikista varmastikin on hoikkia, koska heille on elämäntapa syödä suht terveellistä normaalia ruokaa melko pieniä annoksia, eivät käytä jatkuvasti alkoholia, ja heillä on liikkuva elämäntapa. Olennaista on energiansaannin ja -kulutuksen oikea suhde. Myös geeneillä ja ruumiinrakenteella on osuutensa. Suurin osa ei ole mallin muotoisia vaikka laihduttaisi kuinka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48 v nainen ja kroppa on hyvä, kaksi lastakaan ei haitannut. Syön säännöllisesti pääosin kasvisruokaa, herkuttelen kohtuudella, liikun paljon kevyesti ja viikon pari viikossa raskaammin lihaskuntotunneilla tms. 

Jättäkää lihat pois, auttaa oikeasti.

Vierailija
324/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johonkin ~40 vuoden ikään tuo onnistuu. Sen jälkeen alkaa muuttumaan mummomalliseksi.

Ei pidä paikkansa. Olen 64v nainen ja olen edelleen saman kokoinen (163cm ja 50kg) kuin parikymppisenä.

Vierailija
325/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan antanut itseni rupsahtaa. Siinä salaisuus. Ne jotka on antanu ittensä levähtää jo ennen kolmeakymppiä, ei niillä enää oo juuri mitään mahkuja korjata enää tilannetta kolme tai nelikymppisenä. Tai se on ainakin hyvin vaikeaa!

Vierailija
326/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi hienoa, tällä hetkellä olen 45+ ja kokoa M.

Vierailija
327/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62-vuotias nainen ja edelleen hoikka. En koskaan juo virvoitusjuomia tai maitoa, ruokajuomana vesi. Kaloripitoiset juomat tuovat vain turhaa höttöenergiaa. Inhoan niiden makua, joten minulle on suuri arvoitus miksi niitä on hyllymetreittäin kaupoissa. Joku niitä ostaa... Lopetin lihan syömisen pari vuotta sitten lukuunottamatta retkimakkaroita ja joulukinkkua. Syön suklaata vain talviaikaan ja harvakseltaan, karkkeja en koskaan. Ne ällöttävät, en tunne mitään hinkua niihin. Luulen että ihmisen makuaisti oppii tykkäämään oman kulttuurinsa ruoista ja jos jotain ruokaryhmä ei syö, niihin ei tule himoa ja saattavat jopa ällöttää. Näin on itselle käynyt cokisten, karkkien ja perunalastujen suhteen. Siksi valtaväestön "herkut" jäävät minulle käsittämättömäksi ilmiöksi. 

Vierailija
328/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että geenit vaikuttaa aika paljon. En siis tarkoita, etteikö syömisellä ole oleellinen merkitys ja en myöskään väitä, että pullukat on geeniensä takia paksuja. Kuitenkin usein hoikat ihmiset on olleet lapsena / nuorena jo hyvin hoikkia samoin heidän äitinsä eli heidän vartalonmallinsa on jo lähtökohtaisesti jotain muuta kuin persjalkainen isopehvainen mamma.  Tokihan nämäkin saisivat itsensä lihavaksi syömällä, mutta heidän kylläisyyshormoninsa toimii paremmin eikä heillä ole edes kiusausta syödä niin paljon.

Vierailija
329/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen enemmän sellaisia pullukoita mikseivät tee asialle jotain. Hoikkuus oli ihan normi vielä jokunen vuosikymmen sitten. Herkutelkaa vaikka marjoilla eikä aina niillä makeisilla.

Sivusta huikkaan, että marjoilla EI VOI herkutella. Marjat eivät ole herkkua ellei niitäkin ole lillutettu sokerissa tai leivottu johonkin piirakkaan tai hillottu pannarin päälle tai täytekakaun väliin. Ihan turha yrittää uskotella, että ne kitkerät happamat marjat olisivat raakoina jotain suurta HERKKUA. Hyviä ja terveellisiä ne toki ovat, mutta herkut ovat ihan jotain muuta.

Tässä se salaisuus hoikkana pysymiseen tulee, tai ainakin minun kohdallani. Minä rakastan marjoja, sen sijaan en ollenkaan ymmärrä miksi joku syö kuivia keksejä tai ällömakeaa jäätelöä. Karkit ymmärrän mutta niitäkään ei tee nykyään mieli koska niistä tulee turvonnut ja ällö olo, eikä tunnu että tekisi hyvää omalle keholleen. Rakastan kasvisruokaa myös, lihaa en kaipaa enkä syö enää ollenkaan. Syön usein (2 lämmintä ateriaa, aamupala, välipala ja iltapala) ja paljon jos ruoka on hyvää eli tarjolla on paljon erilaisia laadukkaita kasviksia hyvin valmistettuna ja maustettuna. Olen myös aika aktiivinen eli puuhailen kotona ja pihalla, vaikka ajoittain tulee sohvaperunakausiakin. Suosittelen muuttamaan ajattelua marjoista ja kaikista kasviksista. Makuaistia voi muokata ainakin jonkin verran. Joskin ilmeisesti suurin vaikutus on oman äidin ravinnolla odotus- ja imetysaikana. Eli ainakin lapsiinsa voi vaikuttaa syömällä itse terveellisesti odotus- ja imetysaikana. N50, 170 cm/56 kg

Vierailija
330/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä herkutellaan, muttei koko ajan. Toisin sanoen herkuttelun jälkeen syödään pari päivää kevyesti, niin paino ei nouse. Monipuolinen urheilu pitää kunnossa. Ja ei, ei tarvitse käydä salilla kun erilaisia urheilumuotoja on satoja. 

Ihan kävelystä lähtien.

Puolisoni on tosi nuorekas, joskin nyt yli 50v on alkanut ikä näkyä kaulalla ja kasvoissa, mikä hänelle onkin ollut ankaran kriisin paikka.

Ei hän ihan mallimitoissa ole, mutta vartalo on kurvikas tiimalasi, rinnatkin ovat ryhdikkäät, vaikka 4 raskauttakin on takana.

Terveet elämäntavat ja tuuri geenilotossa. No, häntä on paiskattu geenilotossa parilla muulla huonommalla osumalla.

Vierailija
331/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 48 v nainen ja kroppa on hyvä, kaksi lastakaan ei haitannut. Syön säännöllisesti pääosin kasvisruokaa, herkuttelen kohtuudella, liikun paljon kevyesti ja viikon pari viikossa raskaammin lihaskuntotunneilla tms. 

Kasvisruokavalio auttoi myös minulla. Yli 30-vuotiaana huomasin, että painoa alkoi helpommin kertyä. Rupesin pääasiassa kasvissyöjäksi ja nyt ei tarvitse miettiä paljon syö. 

Vierailija
332/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan sähköpyörällä, aiemmin tavallisella pyörällä kaikki arkiset matkat kauppaan, töihin, harrastuksiin lukuunottamatta täysin äärimmäisiä säitä. Rakastan pyöräilyä, siinä on yhteydessä luonnon, lintujen, kasvien, maiseman kanssa. Valitsen reittinikin maisemien ja luonnonläheisyyden mukaan. Oulussa se on mahdollista. Vastahakoisesti menen autoistuneiden alueiden läpi, siellä tulee vain stressi (Limingantulli esimerkkinä). En ole mikään erityinen urheilija, ajan aina sopivalla tilannenopeudella hidastaen lasten ja koirien luona. En huhki, mutta olen pysynyt hoikkana ja hyvässä kunnossa ihan vaan arkiliikunnan avulla.

Vierailija
333/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Vuodessa 30 kg pois tällä tavoin. m48

Vierailija
334/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän siellä korvien välissä on???

Vierailija
335/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen enemmän sellaisia pullukoita mikseivät tee asialle jotain. Hoikkuus oli ihan normi vielä jokunen vuosikymmen sitten. Herkutelkaa vaikka marjoilla eikä aina niillä makeisilla.

Sivusta huikkaan, että marjoilla EI VOI herkutella. Marjat eivät ole herkkua ellei niitäkin ole lillutettu sokerissa tai leivottu johonkin piirakkaan tai hillottu pannarin päälle tai täytekakaun väliin. Ihan turha yrittää uskotella, että ne kitkerät happamat marjat olisivat raakoina jotain suurta HERKKUA. Hyviä ja terveellisiä ne toki ovat, mutta herkut ovat ihan jotain muuta.

No todellakin voi! 😅 Tää on just tätä, kun on tottunut makeaan, niin marjatkin kaipaa sokeria, mut kokeile olemaan muutama viikko ilman sokeria, niin makuaisti muuttuu, marjat ja tumma suklaa on tarpeeks makeita. Itse syön mustikoita, mansikoita

Tai jos on jonkun viikon ilman sipsejä/pizzaa jne., ruisleipään tehty kanahampurilainen on parasta herkkua. 

Vierailija
336/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin usein hoikat ihmiset on olleet lapsena / nuorena jo hyvin hoikkia samoin heidän äitinsä eli heidän vartalonmallinsa on jo lähtökohtaisesti jotain muuta kuin persjalkainen isopehvainen mamma.  Tokihan nämäkin saisivat itsensä lihavaksi syömällä, mutta heidän kylläisyyshormoninsa toimii paremmin eikä heillä ole edes kiusausta syödä niin paljon.

Ainakin entisaikaan, kaikki olivat nuorena hoikkia. Sitten osa ei enää nelikymppisenä ollut. Syitä on täällä käyty läpi - liikaa ruokaa, liian vähän kulutusta, heikot lihakset. 

Vierailija
337/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 v., käytän vaatekokoa S tai XS jos se nyt tässä oli joku mittari. En ole ikinä laihduttanut tms. koska ei ole ollut tarvetta, olen aina ollut saman mallinen ja kokoinen. Ei ole lapsia.

Omalta osaltani luulen että ns. hyvillä geeneillä on vaikutusta, mutta varmasti elämäntavoilla osansa. 

Pyrin syömään melko terveellisesti, mutta herkuttelen kyllä myös, enkä todellakaan närpi mitään yhtä lusikallista jälkiruokaa vaan ihan normaalin annoksen. Myös ruokaa syön siten että en jää nälkäiseksi. Haluanhan tietenkin jaksaa tehdä asioita, normaalisti syöminen on mielestäni myös ainoa terve vaihtoehto.

Toisaalta ähky ei mielestäni ole mikään mukava olotila, joten vältän syömästä niin paljon kerralla. Mieluummin sitten myös pari välipalaa. Herkkuja tosiaan syön, mutta eipä sitä pullaa tai suklaata ihan joka päivä tee mieli. Sitten kun käyn vaikka kahvilassa kakkupalalla niin silloin vain nautiskelen.

En ole mikään himourheilija, mutta harrastan liikuntaa kerran-pari viikossa. Muutoin arkiliikuntaa, esim. kävelen paljon, enkä ole mikään sohvaperuna. Koen että olen ihan ok kunnossa.

Tässä iässä on tietenkin hoikkana vielä ihan kiinteä eikä juurikaan mitään ryppyjä. 60 v. olen sitten varmaan hoikka ja vähän ryppyisempi, mutta eipä se haittaa.

Vierailija
338/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi pystyä, jos kehosi ei luontaisesti ole sellainen? Toisilla on nopeampi aineenvaihdunta, että ovat koko ikänsä hoikkia, vaikka syövät ihan tavallisesti ja herkuttelevatkin. Toisilla taas kertyy rasvakudosta helpommin ja varsinkin keski-iän jälkeen. Mitä väliä sillä on? Miksi kaikkien pitäisi yrittää olla hoikkia, jos eivät luonnostaan sitä ole? Me emme ole kenellekään mitään esteettisesti velkaa.

Tämä. Myöskään kaikkien silmää ei esteettisesti hivele nälkiintyneen näköinen luiseva keski-ikäinen. Minusta se ei ole kaunista. Jostakin toisesta on. Mikä on esteettistä, sekin on eri ihmisillä eri asia.

Vierailija
339/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin. Syön ihan normaalisti ja jopa herkuttelen. Treenaan, käyn salilla ja power joogassa. En silti ole mikään ' himotreenaaja'. Kroppa on kunnossa.

Vierailija
340/588 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi tänään söin hotelliaamiaisen, terveellisen mutta arkea paljon enemmän. Ravintolassa lounaaksi kala-aterian ja jälkiruoan. En tarvitse koko iltana enää muuta. 

Eli vaikka näette joskus jonkun hoikan kaverinne syövän paljon, hän tuskin tekee sitä joka päivä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän