Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen suuresti sellaisia melkeinpä mallivartaloisia keski-ikäisiä

Vierailija
25.08.2024 |

En ikinä tule pystymään tuohon. Ettekö te koskaan herkuttele? Nauti elämästä? Eräskin kokoa xs-s, keski-ikä jo pitkällä. Mietin vaan että miten ihmeessä!

Kommentit (588)

Vierailija
281/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai tuossa nyt mitään ihmeellistä ole. Liikkumista, hyvät geenit ja kohtuus kaikessa. 

Täällä ei vaan suostuta myöntämään miten iso osuus geeneillä koko kuviossa on. Voit liikkua ja syödä vaikka kuinka optimaalisesti, mutta geenit sanelee silti todella pitkälle kehotyypin. Paljon liikkuvanakin painonhallinta voi olla todellista kamppailua, jos on herkästi lihovaa tyyppiä.

Yleensä näin itselleen uskottelevien taustalta paljastuu esim että juo litran kevytkokista päivässä ja sitten ihmetellään kun ei liikunnasta huolimatta laihdu. 

Itse en juo kevytlimuja, mutta ihmettelen miten ne lihottavat, kun esim pepsi max tuoteselosteessa kcal ovat kuitenkin 0, miten se voi siis lihottaa?

Vaikuttaa joidenkin tutkimusten mukaan negatiivisesti syömähormoneihin. Mutta teoria ei ole aukoton. Pahempaa hampaille kuin vyötärölle ja parempaa kuin sokerijuomat tai pullat. 

Vierailija
282/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jo sanottu mutta ne geenit. Monella naisella on huippu vartalo vaikka eivät kuntoile yhtään. Toisaalta jos on sattunut saamaan sen "huonon kortin" ei siinä hirveästi itsensä rääkkääminenkään auta.

Ei ole. Se ei käytännössä ole mahdollista. Vaatteet päällä voi tietysti näyttää hyvältä. Kuntoilun ei tarvitse olla erityistä tekemistä, se voi olla hyötyliikuntaa tai vaikka raskas työ. 

Nuo geenitkin on kaluttu juttu. Suuremman eron tekee lapsena opitut mallit ja rutiinit. 

Niillä geeneillä on olennainen vaikutus siihen, mihin ne kilot kertyy jos on kertyäkseen. Jos sattuu omaamaan vartalomallin, jossa paino kertyy lanteille ja rintoihin, muutama ylimääräinen kilo haittaa paljon vähemmän kuin jos kaikki kertyy vatsaan. 

Mulla on tosi ihmeelliset geenit. Kun join ja söin mitä sattuu, olin lihava fyysisestä työstä huolimatta. Kun korjasin syömiset ja jätin juomiset, niin paino tippui 30kg. On ne geenit vaan jänniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lähti paino nousuun, kun palasin äitiyslomalta töihin. Vauva-aikoina olin suorastaan laiha kun imetys vei energiaa, kotona ollessa sitä tuli kuitenkin touhuiltua kaikkea, eipä sitä kahden pienen kanssa hirveästi ennätä istuskella. Lisäksi päivittäiset pitkät koiralenkit vaunuja + seisomalautaa työnnellen.  Töissä sitten taas koko päivä paikallaan istumista, työmatkat autolla, ja illalla ei kovin pitkälle lenkille tai salille raaskisi tai ennätäkään lähteä, kun on ne pienet lapset ja kotihommat. Ruokavalio sinällään pysyi samana, kotiruokaa lounaaksi mukaan ja joskus iltapäiväkahvin kanssa jotain makeaa mutta ei aina. 

Nyt keski-ikä kolkuttelee ovella, mutta paino on taas lähtenyt laskusuuntaan kun lapset on isompia eivätkä niin kiinni äidissä/vanhemmissa, ja on siis enemmän aikaa ja energiaa liikkua. Taaskaan se ruokavalio ei ole erityisemmin muuttunut, syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä, aamu- ja välipalat, kasviksista kyllä tykkään enemmän kuin liharuoista. Valitettavasti myös sipseistä ja karkeista ja jäätelöstä ym. tykkään, mutta kai ne kerta-annokset on ihan kohtuullisen kokoisia kun olen ihan normaalipainoinen/hoikks ollut aina. 

Vierailija
284/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että kun kerran elämässä hankit rasvasolut vyötärölle, niin ne ei katoa kuin rasvaimussa. Treenaamalla ja laihduttamalla saat sen rasvan pois niistä, mutta se tyhjät jää odottamaan seuraavaa herkuttelua ja täyttyy helposti.

Tämä takia laihduttaminen on yhtä jojoilua.

No mutta tuo on psykologinen ongelma. Jollei jatka herkuttelulinjalla, ne mahamakkarat pysyy poissa. Ei herkuttelua tarvitse kokonaan lopettaa, mutta ihmettelen ihmisten tarvetta mättää pullaa ja suklaata jopa päivittäin!

Kuinka monta päivittäin pullaa ja suklaata syövää ihmistä tunnet ihan oikeasti? Heillä on siihen rahaa. Kun katsoo hintoja, ei todellakaan ole varaa suklaata ostaa kuin merkkipäivänä ja jouluna. Pullan leipomisessakaan ei

No mitä ihmettä? Kyllä työssä käyvällä ihmisillä on varaa ostaa suklaata ja pullaa joka päivä.

Joillain on jopa varaa polttaa tupakkaa, se se vasta kallista on. Harvassa on ne, joilla ei olisi varaa ostaa parin-kolmen euron suklaalevyä viikottain, pakkohan sitä ei ole kerralla pistellä poskeen levyllistä vaan voi syödä rivillisen päivässä ja se riittää viikoksi. Tai no, joittenkin ilmeisesti on pakko syödä kaikki heti, sitten ei kannata syödä joka päivä suklaata. 

Vierailija
285/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timmin ihmisen herkuttelu on kahvin kanssa siivu hyvää juustokakkua tai esimerkiksi leivos tai pieni annos jäätelöä. Tämä kerran viikossa tai parissa.

Reilusti ylipainoisen ihmisen herkuttelu kattaa puolestaan nämä kaikki kerrallaan monta kertaa viikossa. Eli herkuttelukin ymmärretään ihan eri tavalla.

Kyllä nykypäivänä ihmiset on lihavia elintapojen takia (ellei joku siaraus nyt lue tätä pois). Miksi ihmiset ei hyväksy tätä?

Vierailija
286/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen enemmän sitä kun naiset muuttuu laatikoiksi. Tulee laatikkopää jota vielä tehostetaan kynityillä hiuksilla, sitten tulee laatikonmallinen keskivartalo ja tikku jalat. Näitä laatikkoja näkee paljon. Eikö itseä lainkaan huoleta muuttua laatikon näköiseksi?

Mikä siinä ihmetyttää? Luonnollinen kehitys kun estrogeeni hiipuu vaihdevuosissa.

Höpsis !  Hormonitko sen tukan kynii  ?  Itse  66 v ja vartaloni ei häpeä . Liikuntaa, tanssia. pyöräilyä ja terveellinen ruokavaio

Vierailija
287/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai tuossa nyt mitään ihmeellistä ole. Liikkumista, hyvät geenit ja kohtuus kaikessa. 

Täällä ei vaan suostuta myöntämään miten iso osuus geeneillä koko kuviossa on. Voit liikkua ja syödä vaikka kuinka optimaalisesti, mutta geenit sanelee silti todella pitkälle kehotyypin. Paljon liikkuvanakin painonhallinta voi olla todellista kamppailua, jos on herkästi lihovaa tyyppiä.

Yleensä näin itselleen uskottelevien taustalta paljastuu esim että juo litran kevytkokista päivässä ja sitten ihmetellään kun ei liikunnasta huolimatta laihdu. 

Itse en juo kevytlimuja, mutta ihmettelen miten ne lihottavat, kun esim pepsi max tuoteselosteessa kcal ovat kuitenkin 0

Ei ole parempaa millään mittapuilla kuin sokerilimsat. Aspartaami sotkee  kehon insuliinitasapainoa, hämää  myös kylläisyydentunnetta  ja saa syömään enemmän

Vierailija
288/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen äiti, sellainen tytär. Eli geenit vaikuttaa 75% yli 40- vuoden iässä. Tiedän naisen joka ohjasi jumppia 6h joka päivä monta vuotta ja äiti oli lihava. Maikka muistutti silti äitiään.

Vierailija
289/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla geenit avittaa aika paljon mutta nyt keski-iässä (52v) on syömisellä yhä enemmän merkitystä. Itse noudatan 10:14 pätkäpaastoa, joka on mulla ollut luonnostaan käytössä lähes koko aikuisikäni. Juhlahetkiä lukuunottamatta. Syön n. klo 8 aamupalan (banaani ja kaksi voileipää), klo 12-13 lounaan (iso annos kotiruokaa vihanneksineen), n. klo 15 kourallinen pähkinöitä ja klo 18 iltapala (2 voileipää ja kipollinen hedelmiä). Erikoispäivät ovat sitten sellaisia, että tulee syötyä roskaruokaa ja juotua alkoholia. Niitä on ehkä 2-3 krt/kk. Liikunta on mulle 10 km reipas lenkki 4 krt viikossa. Vähän kotijumppaa pari krt viikossa. Löhöilen paljon sohvalla ja työ on istumatyötä.

Vierailija
290/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle mahtuu vieläkin vuoden-94 kesämekko. Sanoisin, että geenit😊

Vierailija
291/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tämä geeneissä on. Mutta vaikka minulla on ollut kaunis vartalo aina, niin ei se kuitenkaan ole kovin tärkeä juttu, eikä ole sen kummempaa onnea tuonut. Lähinnä nautin siitä siten, että kaapissa on vaatteita menneiltä vuosikymmeniltä ja kokeilen niitä ja pidänkin jonkin verran. Tärkeintä on, että vartalo toimii. Voi kävellä jne. 

Vierailija
292/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle mahtuu vieläkin vuoden-94 kesämekko. Sanoisin, että geenit😊

Minulle mahtui tänä kesänä eräissä teemajuhlissa hääpukuni vuodelta 1981, jolloin olin nuori, kaunis ja hoikka morsian :). 

Vierailija
293/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on sellaiset geenit, ei niiden tarvitse tehdä mitään sen eteen, syövät ihan normaalisti. 

Siis geenit vai syöminen? Koita nyt päättää.

ja hei entä jos on raskaat luut?

Vierailija
294/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen äiti, sellainen tytär. Eli geenit vaikuttaa 75% yli 40- vuoden iässä. Tiedän naisen joka ohjasi jumppia 6h joka päivä monta vuotta ja äiti oli lihava. Maikka muistutti silti äitiään.

Moni asia tietenkin tulee geeneistä, mutta tänä päivänä voi itse vaikuttaa moneen asiaan. 

Vierailija
295/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Olen 45v nainen, 170cm 48kg. Olen kasvissyöjä (lakto-ovo vegaani). Suhtaudun ruokaan nautinnon näkökulmasta, käytän siihen paljon rahaa, syön laadukkaasti ja käyn usein ravintoloissa. Herkuttelen päivittäin (jäätelö, karkit, suklaa, mutta en syö pullaa, leivoksia, kakkuja). Syön määrällisesti paljon, mutta en liho. Paino pysynyt samoissa lukemissa +-2kg viimeiset 15 vuotta. En harrasta päivittäisiä kävelyitä ja satunnaista pyöräilyä lukuunottamatta liikuntaa. Olen ollut aina tyytyväinen vartalooni, mutta lihasvoimaa voisi olla hyvä vähän kehittää. En ole koskaan laihduttanut tai potenut mitään ulkonäköön liittyviä paineita. Olen akateeminen tutkijatyyppi/nörtti ja urakeskeinen, joten olen keskittynyt mielummin älyllisen suorituskyvyn kehittämiseen. 

Lakto-ove-vegetaristi!!!

Vegaani ei käytä eläinkunnan tuotteita! Täysin eri asia. Ei ole olemassakaan lakto-ovo-vegaania!

Vierailija
296/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Timmin ihmisen herkuttelu on kahvin kanssa siivu hyvää juustokakkua tai esimerkiksi leivos tai pieni annos jäätelöä. Tämä kerran viikossa tai parissa.

Reilusti ylipainoisen ihmisen herkuttelu kattaa puolestaan nämä kaikki kerrallaan monta kertaa viikossa. Eli herkuttelukin ymmärretään ihan eri tavalla.

Kyllä nykypäivänä ihmiset on lihavia elintapojen takia (ellei joku siaraus nyt lue tätä pois). Miksi ihmiset ei hyväksy tätä?

Miettikää, että joskus 70-80 luvulla lapset / nuoret kävi kerran viikossa karkkipäivänä ostamaan sen irtokarkki pussin ja joskus vaikka 0,3 litran limun ja eskimo puikko jäätelön. Nykään melliä vedetään harva se päivä, ja ihmiset lappaa kaupan karkkiosastolla itselleen sellaisia säkkejä että... ja limua ostetaan kerralla pari puolentoistalitran lekaa ja jäätelöä litra.

Kyllä se on nimenomaan niin, että (keskiaikaista alkemistia mukaillen) ANNOS tekee läskin.

Vierailija
297/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en juo kevytlimuja, mutta ihmettelen miten ne lihottavat, kun esim pepsi max tuoteselosteessa kcal ovat kuitenkin 0, miten se voi siis lihottaa?

Ne makeutusaineet käyttäytyy sokerin tavoin elimistössä, lisäksi aiheutta nälän tunnetta, kannattaa siis välttää kaikkea mikä maistuu makealle, marjoja lukuunottamatta.

Vierailija
298/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain on sellaiset geenit, ei niiden tarvitse tehdä mitään sen eteen, syövät ihan normaalisti. 

Tää on totta. Kuolinpesää kun siivosin serkkujen kanssa niin ihmettelin tuolloin 64-vuotiasta serkkuani. "Miten ihmeessä sä voit olla noin loistokuosissa??" Vastasi: "mulla on hyvät geenit." Piste. Sitten rupesin miettimään, että hänen kaksi sisarustaan ja äitinsä ovat kropaltaan kuin teinejä kaikki. Itse luonnollisesti eri sukuhaarasta. Lopetin röökin 32 v ja sen jälkeen normaalilla elämällä tullut 25 kiloa lisää. En herkuttele. M61

Vierailija
299/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis geenit vai syöminen? Koita nyt päättää.

ja hei entä jos on raskaat luut?

Niinpä ja hirveän vähän puhutaan "luiden lihomisesta". Itse olin nuorena hoikka, mutta luut ovat lihoneet niin paljon vuosien myötä, vaikka syön todella terveellisesti, että olen 30 kiloa ylipainoinen. Ja syynä juurikin nuo lihoneet luut... :(

Vierailija
300/588 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ns upeavartaloinen 7-kymppinen, mutta ilman vaatteita näkyy jo veltostunut iho.

😞