Ihmettelen suuresti sellaisia melkeinpä mallivartaloisia keski-ikäisiä
En ikinä tule pystymään tuohon. Ettekö te koskaan herkuttele? Nauti elämästä? Eräskin kokoa xs-s, keski-ikä jo pitkällä. Mietin vaan että miten ihmeessä!
Kommentit (588)
Syö ja juo terveellisesti, älä syö ja juo epäterveellisesti, älä harrasta päihteitä ja epäterveellisiä nautintoaineita, nuku hyvin, vältä stressiä ja aurinkoa, liiku tarpeeksi - jätä esim. auto pois ja liiku pyörällä, käy välillä lenkillä. Lenkiksi ei riitä 2km koiran ulkoilutus tms. Reilun parin tunnin lenkkejä kolmesti viikossa esim., ei ole pakko juosta jos kävelee kovaa. Voit myös vaikka pelata golfia. Salilla saa käydä, ei ole pakko, lihasvoimaa voi treenata kotonakin omalla kehopainolla, mutta ei ole pakko, jos tulee nosteltua muutenkin esim. työn puolesta.
Eritoten kotiruuan kanssa mennään helposti yli, santsataan jne. Tästä oli juttua jossain muutama kuukausi sitten kuinka suomalaiset tekevät liian hyvää ruokaa kotona kun sitä otetaan lisää. Tehdään valtavia määriä ruokia joten mistä ottaa. Jos pitäisi pienen tauon sen ensimmäisen latasen jälkeen ja antaisi ruuan laskenta niin ylisyönti vähenisi.
Jos puhut Hesarin jutusta, siinä kotiruoan esimerkkeinä oli rasvainen, juustoinen ja suolainen wanhan ajan kotiruoka. Ja vähän kurkkua ja tomaattia. Ei esimerkiksi paistettu kananrinta ja quinoa-salaatti jota saa syödä ihan eri määrän samoihin kaloreihin. Jälkimmäinen on minulle kotiruokaa.
Mä olen nelikymppinen ja pitkä ja hoikahko, 173/62. Syön pieniä annoksia, liikun paljon, touhuan kokoajan jotain. Työ on kyllä istumista, eli sitten pitää illalla olla aktiivinen. Itselläkin lähti pari vuotta sitten paino nousuun, olin 58kg ja nousi aina 66kg asti. Mutta selitys löytyi ruokavaliosta, liikaa makeaa ja rasvaista ruokaa. Niistä kun luopui, niin paino palasi lähes mun normaaliin. Ja kyllä myös herkuttelen, kerran viikossa karkkia, mehujään silloin tällöin, viiniä 1-2x kuussa ja joskus ravintolassa. Pullaa tms en ole tottunut syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä herkutellaan, muttei koko ajan. Toisin sanoen herkuttelun jälkeen syödään pari päivää kevyesti, niin paino ei nouse. Monipuolinen urheilu pitää kunnossa. Ja ei, ei tarvitse käydä salilla kun erilaisia urheilumuotoja on satoja.
Minua kiinnostaisi nuo sadat eri urheilumuodot ja urheilujuttu muutenkin. Asun aivan korvessa, aika alkeellisesti, ihan omasta valinnasta kyllä. Mutta lenkkeily tarkoittaa minulla yhtä tienpätkää edes takaisin. Asun nimittäin tien päässä, eli sinne päätielle ja takaisin olisi lenkki. Voin sanoa että käy todella tylsäksi ja talvella hyvin hankalaksi. Tie on ns yksityinen, eli sen ylläpito ei ole samaa tasoa kuin taajamissa: jonkun lumimyrskyn jälkeen ei ole paljon lenkkikelejä pariin päivään
Kuntosaleja ei tietenkään ole, wanhassa talossani ei ole tilaa välineille, eikä soutulaitteelle, eikä crosstrainerille tai mitä näitä o
Jos sinulla ei ole liikkumista rajoittavia fyysisiä esteitä, osta hyppynaru, superpallo, kuminauhaa (twist), jumppakuminauha ja pari muovista vesipulloa. Hypi hyppynarulla, pompottele supparia seinää vasten ja keksi erilaisia temppuja. Hypi twistiä. Laita kuminauhaan solmu ja heitä solmu oven yli, ovi kiinni ja kiskomaan kuminauhaa. Vesipulloja voit käyttää painoina. Voit myös punnertaa, tehdä vatsalihasliikkeitä, juosta paikallasi, nousta keittiötikkaiden rappusia, heittää lattialle 30 torinomakaronia ja kyykätä ne ylös. Siivoaminen on hyvää liikuntaa.
Eli herkuttelu = paljon,ja vielä lisää...
Opetelkaa herkuttelemaan vähän ja paremmin.
Ette te ole lihavina syntyneet niin tekosyihin turha vedota.
Olen 64-vuotias ja hoikka. Syön mitä tykkään.
Juoksen myös 5 km päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Olen siinä mielessä onnekas etten pidä makeasta ja ruokailutottumukset ovat terveelliset jo lapsuudenkodista alkaen. Syön karkkia ehkä pari kertaa vuodessa. Ainoa paheeni syömis- ja juomistavoissani on alkoholi eli rutikuiva kuohari.
Olen saanut myös hyvät geenit eli tiimalasivartalo pysyy vaikken erityistä sen eteen teekään. Aina tietty voisi olla enemmän fit mutta nivelvaivat estävät punttitreenin. N56
Kehonpainotreeni on todella hyväksi nivelille. Joka päivä 10-30 minuuttia. Ei tarvitse painoja välttämättä. YouTube.
Vaatteet päällä näytän samalta kuin parikymppisenä. Mutta se on karu totuus, että kroppa on veltostunut ja olen ns. laihaläski. Voimaharjoittelua pitäisi siis lisätä.
N52, 170/57
Kyllä toiset ovat syntyjään hoikkia, esimerkiksi muutama ystäväni, mieheni ja hänen suvustaan todella moni, ja myös toinen lapseni.
Kyllä nämä ihmiset herkuttelevat, mutta esimerkiksi tuolla hoikalla lapsella on ihan erilainen nälänsietokyky, tai ei hän koskaan mainitse olevansa nälkäinen. Syö suurimman osan energiasta iltaisin.
Näillä kaikilla hoikka rakenne (ektomorfi), syövät vähän, lopettavat syömisen kesken aterian, jos esimerkiksi menee ruokahalu ja voivat olla syömättä päiviä. Lisäksi liikkuvat koko ajan esimerkiksi työskennellessään koulussa ja etätöissä. Harrastavat mielellään juoksua, pyöräilyä, hiihtoa ja pitkiä kävelyitä. Ei ole höllyvää missään, eikä tule.
Sinänsä myös pitävät herkuista, esimerkiksi jäätelö, suklaa, leivonnaiset, mutta se kokonaisenergiamäärä jää matalaksi valtavaan energiantarpeeseen nähden. Syövät herkkuja suhteessa muuhun ruokaan enemmän kuin paksummat normaalipainoiset, koska tavallista ruokaa syövät kuin linnut. Lähinnä maistavat. Mun miehellä on esimerkiksi tapana jättää joka taejoiluastiaan yksi lusikallinen ruokaa. Ei syö mitään loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siinä mielessä onnekas etten pidä makeasta ja ruokailutottumukset ovat terveelliset jo lapsuudenkodista alkaen. Syön karkkia ehkä pari kertaa vuodessa. Ainoa paheeni syömis- ja juomistavoissani on alkoholi eli rutikuiva kuohari.
Olen saanut myös hyvät geenit eli tiimalasivartalo pysyy vaikken erityistä sen eteen teekään. Aina tietty voisi olla enemmän fit mutta nivelvaivat estävät punttitreenin. N56
Kehonpainotreeni on todella hyväksi nivelille. Joka päivä 10-30 minuuttia. Ei tarvitse painoja välttämättä. YouTube.
Joo, mäkin kuntoutan polveani joka päivä kehonpainotreenillä. On itseasiassa niin hyvä liikuntamuoto (ja haluan säästää vielä terveitä niveliäni) että käyn tuolla metodilla koko kehoa nykyään läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasmassa alkaa vähenemään kolmekymppisenä. Siinä iso syy keski-ikäisten rasvan lisääntymiselle ruokavalion ja istumisen lisäksi.
Useimmilla kolmekymppisillä on lapsia, joiden kanssa lihasmassa lisääntyy, kun heitä kannetaan ja nostellaan sekä heidän kanssaan ulkoillaan, juostaan, pyöräillään ja tanssitaan.
Tuolla logiikalla päiväkodeissa pitäisi olla todella lihaksikasta porukkaa töissä 😂
Valitettavasti päiväkodeissa on töissä huonosti motivoitunutta porukkaa, joka laittaa lapset tekemään mahdollisimman paljon. Totta kai se on hyvä, että lapsi oppii omatoimiseksi. Mutta moni pk-aikuinen menee sieltä, mistä aita on matalin.
Monesti olisi kyllä helpompi tehdä asiat lapsen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toiset ovat syntyjään hoikkia, esimerkiksi muutama ystäväni, mieheni ja hänen suvustaan todella moni, ja myös toinen lapseni.
Kyllä nämä ihmiset herkuttelevat, mutta esimerkiksi tuolla hoikalla lapsella on ihan erilainen nälänsietokyky, tai ei hän koskaan mainitse olevansa nälkäinen. Syö suurimman osan energiasta iltaisin.
Näillä kaikilla hoikka rakenne (ektomorfi), syövät vähän, lopettavat syömisen kesken aterian, jos esimerkiksi menee ruokahalu ja voivat olla syömättä päiviä. Lisäksi liikkuvat koko ajan esimerkiksi työskennellessään koulussa ja etätöissä. Harrastavat mielellään juoksua, pyöräilyä, hiihtoa ja pitkiä kävelyitä. Ei ole höllyvää missään, eikä tule.
Sinänsä myös pitävät herkuista, esimerkiksi jäätelö, suklaa, leivonnaiset, mutta se kokonaisenergiamäärä jää matalaksi valtavaan energiantarpeeseen nähden. Syövät herkkuja suhteessa muuhun ruokaan enemmän kuin paksummat normaalipainoiset, koska tavallista ruokaa syövät kuin linnut. Lähinnä maistavat. Mun miehellä on esimerkiksi tapana jättää joka taejoiluastiaan yksi lusikallinen ruokaa. Ei syö mitään loppuun asti.
Ovatko nämä siis luonnostaan hoikkia vai hoikkia siksi, että liikkuvat paljon eivätkä syö ylenmäärin? Ainakin kuvauksen perusteella elintavat korostuivat.
Ennen vanhaan, esim. 50-luvulla lähes kaikki vanhemmatkin ihmiset olivat hoikkia. Elintavat ovat muuttuneet niin että syödään raskaasti ja liikutaan vain koneellisesti.
N. 58 v, 160/55.
Ihmisten aktiivisuudessa on suuria eroja. Jotkut saattaa röhnöttää sohvalla koko illan. Kerros/rivitalo asuminen tekee ihmiset laiskoiksi ja sairaiksi.u
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä myös pitävät herkuista, esimerkiksi jäätelö, suklaa, leivonnaiset, mutta se kokonaisenergiamäärä jää matalaksi valtavaan energiantarpeeseen nähden. Syövät herkkuja
Nimenomaan nämä kaikki ovat rakenteeltaan ektomorfeja eli siroja ja hoikkia. Mutta myös heidän syömiskäyttäytyminen on painonhallintaa tukevaa. En voi olla ajattelematta, että näillä luonnostaan hoikilla on ihan erilaiset lähtökohdat hoikkuuden ylläpitämiseen. Eivät esimerkiksi taida tuntea nälkää juurikaan. Tämä olisi todella mielenkiintoinen ja tärkeä tutkimuskohde lihavuustutkimuksessa.
Nimenomaan nämä kaikki ovat rakenteeltaan ektomorfeja eli siroja ja hoikkia. Mutta myös heidän syömiskäyttäytyminen on painonhallintaa tukevaa. En voi olla ajattelematta, että näillä luonnostaan hoikilla on ihan erilaiset lähtökohdat hoikkuuden ylläpitämiseen. Eivät esimerkiksi taida tuntea nälkää juurikaan. Tämä olisi todella mielenkiintoinen ja tärkeä tutkimuskohde lihavuustutkimuksessa.
Kaikkia on tutkittu. Harva myös on selkeästi vain yhtä tyyppiä. Ektot pysyvät ehkä helpommin hoikempina, mutta lihasta ja testoja on vastaavasti vähemmän ja jonkun tutkimuksen mukaan enemmän ahdistuneisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä herkutellaan, muttei koko ajan. Toisin sanoen herkuttelun jälkeen syödään pari päivää kevyesti, niin paino ei nouse. Monipuolinen urheilu pitää kunnossa. Ja ei, ei tarvitse käydä salilla kun erilaisia urheilumuotoja on satoja.
Minua kiinnostaisi nuo sadat eri urheilumuodot ja urheilujuttu muutenkin. Asun aivan korvessa, aika alkeellisesti, ihan omasta valinnasta kyllä. Mutta lenkkeily tarkoittaa minulla yhtä tienpätkää edes takaisin. Asun nimittäin tien päässä, eli sinne päätielle ja takaisin olisi lenkki. Voin sanoa että käy todella tylsäksi ja talvella hyvin hankalaksi. Tie on ns yksityinen, eli sen ylläpito ei ole samaa tasoa kuin taajamissa: jonkun lumimyrskyn jälkeen ei ole paljon lenkkikelejä pariin päivään
Kuntosaleja ei tietenkään ole, wanhassa talossani ei ole tilaa välineille, eikä soutula
Tai ihan vaan paikallaan kävelyä/hyppimistä, punnerruksia, kyykkyjä jne. Ei tarvitse mitään välineitä. Puolet vuodesta korvessa voi kävellä metsissä ja se vasta hyvää liikuntaa onkin.
Tai sitten autolla kotoa jonnekin missä pääsee liikkumaan halutulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosaleja ei tietenkään ole, wanhas
Tanssiminen kotona lempimusiikin tahtiin niin että hiki tulee, hyvää ja hauskaa kuntoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että kun kerran elämässä hankit rasvasolut vyötärölle, niin ne ei katoa kuin rasvaimussa. Treenaamalla ja laihduttamalla saat sen rasvan pois niistä, mutta se tyhjät jää odottamaan seuraavaa herkuttelua ja täyttyy helposti.
Tämä takia laihduttaminen on yhtä jojoilua.
No mutta tuo on psykologinen ongelma. Jollei jatka herkuttelulinjalla, ne mahamakkarat pysyy poissa. Ei herkuttelua tarvitse kokonaan lopettaa, mutta ihmettelen ihmisten tarvetta mättää pullaa ja suklaata jopa päivittäin!
Kuinka monta päivittäin pullaa ja suklaata syövää ihmistä tunnet ihan oikeasti? Heillä on siihen rahaa. Kun katsoo hintoja, ei todellakaan ole varaa suklaata ostaa kuin merkkipäivänä ja jouluna. Pullan leipomisessakaan ei ole mitään järkeä jos ei omista pakastinta ja v
No mitä ihmettä? Kyllä työssä käyvällä ihmisillä on varaa ostaa suklaata ja pullaa joka päivä.
No lakkaapa laihduttamasta ja ala syödä normaalisti ja terveellisesti. Paisuminen lakkaa eikä tarvitse nääntyä liikkuessa. Energiaa ei valitettavasti voi kuluttaa märehtimällä painoaan. Eikä lihavuus ole minkään pahan haltian kastelahja. Addiktioista, myös ylensyömisestä voi parantua. Varaa aika ravintoterapeutille. Puuttuvat nykyään enemmän psyykkiseen puoleen, joka on ylipainon taustalla.