Mitä mieltä miehistä, ketkä eivät osaa tehdä käsillään mitään remontteja yms?
Mitä mieltä olette miehistä, ketkä eivät osaa tehdä omilla käsillään mitään remontteja, rakennuksia, nikkarointeja, hitsauksia, talon huoltotöitä, rakennusten korjauksia, auton korjauksia yms? Vanhoja kunnon miesten töitä.
Osa miehistähän osaa ja tekee lähes kaiken itse. Ja nykyään osa miehistä ei osaa kertakaikkiaan edes taulua seinälle laittaa.
Mitä ajatuksia herättää nykyaikana.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Olen pari taloa rakentanut ja remontoinut 20 taloa mutta en kelpaa naisille. Joskus remontoin sellaisen yli 100 vuotiaan talon joka paloi tulipalossa. Sain sen homman ja remontoin sitä yhden palomies kirvesmiehen kanssa kahdestaan. Siihen meni 8 kuukautta.
Arvostan ja paljon! Kyllä kannattaisi naisille tällaiset miehet kelvata! Tässäkin ketjussa näkee ilmiön, että ihmiset ostavat kaiken valmiina. Itse eivät osaa tehdä käytännössä mitään käsitöitä ja nikkarointeja, joista oikeasti elämässä on apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensiksi tulee mieleen, että miehellä etäinen suhde isäänsä; isä ei ole halunnut tehdä pojan kanssa aloituksessa mainittuja asioita tämän ollessa lapsi. Etäisestä isäsuhteesta taas seuraa monia asioita.
Entäs jos ei isä ole osannut näitä tai ei ole kiinnostunut?? Tosi häiritsevä ajatus, että työt jaetaan sukupuolen mukaan. Että jos vanhemmat tai vanhempi näitä osaa, opettaisi vain pojalle eikä tytölle.
Näin se maailma harmillisesti muuttuu pelikoneiden räpläämiseksi. Kun isä ja äiti eivät osaa enää käsillään tehdä mitään, niin ei lapsetkaan opi enää. Sellaisesta räpläämisestä ei oikeassa elämässä ole kertakaikkiaan mitään hyötyä. Vain haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Harva tietää että osaakseen tehdä jotain tarvitsee usein vain yrittää.
Monet asiat on ihan maalaisjärjellä pääteltävissä ja virheistä oppii seuraavalle kerralle.
Mulla on pari tämmöstä kaveria myös jotka "ei osaa laittaa taulua seinälle", mutta käytännössä eivät halua yrittää.
Onneksi isä opetti minulle että aina kannattaa yrittää. Sillä periaatteella olen oppinut korjaamaan autoja, tekemään remppahommia ja kaikenlaista muutakin. Pitkä penni säästyy kun vähän jaksaa yrittää.
Isäni teki omakotitalossa itse monenlaista remonttia, kun vanhemmillani oli tuo periaate, että sen kun vaan aletaan tehdä. Mutta jälkeenpäin paljastui, että oli väärin tehty.
Sukulaisnainen puolestaan seurusteli vähän aikaa sellaisen miehen kanssa, joka halusi itse uudelleenkytkeä naisen kodin kaikki sähkösysteemit.
Pitäisi kyllä ensin osata ennen kuin alkaa tehdä, se on mun mielipiteeni.
Ei ole kouluttamattoman homma tehdä remontteja. Ei tartte osata.
Omasta mielestä se on ihan siitä kiinni miten elämänsä järjestää. Itse olen sähköasentaja/timpuri ja teen lähes kaiken itse. Toisaalta joku muu voi olla todella hyvä vaikka talous asioissa ja tienata siitä niin paljon että voi maksaa ammattilaiselle.
Niin minäkin teen kun haluan sijoittaa rahaa enkä itse ala umpimähkään ostamaan osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kouluttamattoman homma tehdä remontteja. Ei tartte osata.
Kyllä kannattaisi monen osata. Nämä on niitä sukupolvelta toiselle siirtyviä oppeja. Jos vain puhelinta näpelöidään niin ei siinä kyllä omin käsin mitään opi tekemäänkään.
Vierailija kirjoitti:
No ensiksi tulee mieleen, että miehellä etäinen suhde isäänsä; isä ei ole halunnut tehdä pojan kanssa aloituksessa mainittuja asioita tämän ollessa lapsi. Etäisestä isäsuhteesta taas seuraa monia asioita.
Tai sitten isäkään ei osaa.
Jos ei remonttia osaa itse, se on ok. Jos ei osaa laittaa taulua seinälle niin ei tarpeeksi aikuinen mies minulle.
En tiedä tuosta sukupuoleen liittyvästä jaosta, mutta kyllä mulle olisi turnoff jos miestä ei yhtään edes kiinnostaisi yrittää fiksata jotain itse/yhdessä.
Meillä ei edes olisi ollut varaa tilata jokaista nippelihommaa joltain ulkopuoliselta. Kyllä lähes kaikki on tehty itse jos vain on pystytty, lukuunottamatta lämpöjärjestelmän pannun vaihtoa tai röörin lisäämistä savupiippuun tms isoa juttua.
Olemme siis kiinnostuneet tekemään yhdessä omaan kotiimme liittyviä asioita.
Joskus on ollut vähän sanomista siitä kun mies "ei näe" jotain roikkuvaa juttua, jonka eteen pitäisi vähän nähdä vaivaa. Kun hänestä se "ei haittaa". On sitten kuitenkin hyvillään kun ollaan se hoidettu ja näkee tuloksen. Näitä tällaisia "hups onko tosiaan mennyt jo kolme vuotta siitä kun puhuttiin ja suunniteltiin xxx".
Yleensä on ripautettava vähän huumoria mukaan. Sitä tarvitaan joka päivä, kun asutaan vanhassa kämpässä. (yli 100 v)
Ihan perus huoltotyöt onnistuu mutta isompiin remppoihin hommaan suosiolla ammattilaisen. Helposti saa vahinkoa aikaan kun lähtee "harjoittelemaan".
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa taas puhelin soida kun aikuiset ihmiset tarvitsevat huoltomiehet heidän omaan kotiinsa laittamaan esim. uudet listat tai verhotangot. No minä ne sitten heidän kotonaan laitan sanaan aikaan kun talonväki katsoo vierestä ymmärtämättä mitään aiheesta. Minusta se on ihmeellistä ettei aikuinen ihminen osaa tehdä kerrassaan mitään esim. käyttää perus työkaluja.
Kyllä tuollainen välillä ihmetyttää. Mutta kannattaa muistaa, että ihmiset ovat erilaisia. Itseään ei voi laittaa kenenkään yläpuolelle tuolla tavalla. Noilla ihmisillä on varmasti taitoja, joita sinulla ei ole. Siellä voi olla ihmisiä, jotka ovat suunnanneet huomionsa ja perehtyneet muihin tärkeisiinkin asioihin. Joku voi olla vaikka nuoriso-ohjaaja, joka on ollut tukena monelle nuorelle. Joku on ehkä tutkija, jonka työpanos auttaa yhteiskunnassa kaikkia.
Kaikilla on omat osaamisalueensa, eikä kenenkään tarvitse osata tiettyjä asioita. Mutta jos ajattelee kiinnostuksen näkökulmasta, niin pidän kyllä viehättävänä sitä, että mies osaa tehdä tuollaisia asioita.
Lisäksi osaan itsekin tehdä pikkuremppaa ja vaihtaa autoon renkaat yms, niin kyllä sitä väkisin tulee vähän semmoinen pettynyt lattea fiilis, jos mies ei osaa mitään. Sama kuin jos mies ei osaa tehdä ruokaa tai pestä pyykkiä.
Ja kun täällä kyseltiin, että osaako naiset sitten tehdä perinteisiä juttuja, niin osaan kyllä mm ommella vaatteita ja kutoa villasukkia. Osaan myös nikkaroida yksinkertaisia huonekaluja, jos vaan työpajaan pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa taas puhelin soida kun aikuiset ihmiset tarvitsevat huoltomiehet heidän omaan kotiinsa laittamaan esim. uudet listat tai verhotangot. No minä ne sitten heidän kotonaan laitan sanaan aikaan kun talonväki katsoo vierestä ymmärtämättä mitään aiheesta. Minusta se on ihmeellistä ettei aikuinen ihminen osaa tehdä kerrassaan mitään esim. käyttää perus työkaluja.
Kyllä tuollainen välillä ihmetyttää. Mutta kannattaa muistaa, että ihmiset ovat erilaisia. Itseään ei voi laittaa kenenkään yläpuolelle tuolla tavalla. Noilla ihmisillä on varmasti taitoja, joita sinulla ei ole. Siellä voi olla ihmisiä, jotka ovat suunnanneet huomionsa ja perehtyneet muihin tärkeisiinkin asioihin. Joku voi olla vaikka nuoriso-ohjaaja, joka on ollut tukena monelle nuorelle. Joku on ehkä tutkija, jonka työpanos auttaa yhteiskunnassa kaikkia.
Kyllä ymmärrän täysin mitä tarkoitat. Tottakait heillä voi olla ja varmasti onkin sellaisia taitoja joita itselläni ei ole. En missään nimessä laita itseäni kenenkään yläpuolelle, mutta maailma on jo nyt sellaisessa pisteessä että monet eivät osaa käyttää enää yhtään minkäänlaista työkalua. Se tässä on se ihmetyksen aihe. Ei kenenkään arvottaminen. Kyse on ihan perus taidoista. Tottakait hän ihmisenä voi auttaa yhteiskunnan asioissa kaikkia, mutta olisi kuitenkin hyvä osata käyttää myös vähän vasaraa ja nauloja itsekin.
Kannattaa muistaa, että ei kannata tehdä sellaisia remonttihommia, jotka lainsäädännöllisesti vaativat ammattihenkilön (lvi-, putkityöt). Näitä ei kannata tehdä edes silloin, vaikka työt osaisikin, mutta ei ole tarvittavia lupia. Jos tällaisten remonttien jälkeen sattuu vahinko, niin vakuutusyhtiöt ovat kärkkäästi alentamassa korvauksia tai kieltäytyvät korvaamasta kokonaan perusteenaan osaamaton remontointi.
Toinen alue, jota ei osaamattomana kannata ryhtyä tekemään, on raskaiden mottorityökoneiden (traktorit, kaivinkoneet jne.) käyttö ja metsätyöt. Niissä vakavan, jopa hengenvaarallisen, vahingon uhka on osaamattomalle ilmeinen. Ja tuulenkaatopuiden raivaus vaatii ammatti-ihmiseltäkin erityisosaamista, joten sitä ei kannata edes näin myrskyn jälkeenkään mennä itse yrittelemään.
Kaikenlaista pystyy tekemään itse, mutta tee-se-itse hommissa täytyy muistaa pitää järki päässä. Suomi on täynnä taloja ja asuntoja, jotka näppärä teeseitsemies on pilannut.
Oma lukunsa on naiset jotka asuvat vanhoissa taloissa ja etsivät Tinderissä ja muualla itselleen ilmaista remonttimiestä.
Ensinnäkin ei ole naisten- ja miesten töitä. Se tekee, jota kiinnostaa ja joka osaa. Ja jos ei osaa, niin sen voi opetella. Appi ei ollut mikään kätevä käsistään, joten itse opettelemalla puoliso on tarpeelliset taidot kerännyt. Oma isäni ehti opettamaan minulle paljonkin juttuja, mm sorvaamista.
Isommat remontit ja erityistä ammattitaitoa vaativat työt (sähkö-, putki- yms ) meillä teetetään ammattilaisilla, sitä varten he ovat. Mutta esimerkiksi tapetointi on mun lemppari hommaa.
Molemmilta sujuu kokkaus, pyykinpesu, ja muut kodin pakolliset päivittäisaskareet. Puoliso osaa hoitaa pienet korjausompelut, verhojen lyhennykset jne. Minä teen haasteellisemmat ompelutyöt, olen myös innostunut parsimisesta nyt aikuisiällä. YouTubesta löytyi hyviä ohjeita.
Mitä taas autojen huoltoon tulee, niin eihän noita nykyautoja enää juurikaan pääse itse huoltamaan. Nuorena 1977 vm Tuhnukseen tehtiin vielä yhdessä kaasariremontti ja vanhaan Clioon vaihdettiin lasinpesimen säiliö ja pumput.
Lapsi on päässyt nauttimaan kodin askareista yhdessä meidän kanssa ihan pienestä. Toki ikänsä sallimissa määrin. Viimeksi opetin hänelle ompelukoneen salaisuudet, että hän pääsee ihan itse muokkaamaan teekkarihaalariaan haluttuun muotoon.
Arvostan kaikkia niitä ihmisiä, joilla on kädentaidot hallussa. Se, että ei osaa, eikä ole halua opetella mitään, ei ole mikään syy ylenkatsoa ketään. Toki silloin kannattaa tarkemmin miettiä asumismuodoksi jokin muu kuin omakotitalo tai jos välttämättä omakotiasujaksi silti haluaa, pitää varautua maksamaan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu kaupunkilainen jonka ei ole koskaan tarvinnut tuommoisia junttien juttuja opetella.
Näitä onkin hyvä rahastaa ja kunnolla Terv.Töimies
Jotkut osaa ja jotkut ei. Tunsin erään innokkaan puutöiden tekijän ja oikeasti piti naurua pidätellä, kun hän esitteli niitä joka suuntaan kallellaan olevia tekeleitään.
Eiköhän suorien kulmien hahmottamiseen tarvita jotain omainaisuutta. Toisaalta olisi kyllä hyviä työkalujakin siihen asiaan.
Itse näen suoraan, jos joku esim. taulu on vinossa, mutta se on oma vatupassi päässä. Toisaalta mulla ei ole kummoinenkaan suuntavaisto.
Eihän se mitään haittaa jos on ns peukalo keskellä kämmentä. Nainen voi ihan ihan yhtä hyvin tehdä sellaiset työt ja mies vaikka kokata.
Entäs jos ei isä ole osannut näitä tai ei ole kiinnostunut?? Tosi häiritsevä ajatus, että työt jaetaan sukupuolen mukaan. Että jos vanhemmat tai vanhempi näitä osaa, opettaisi vain pojalle eikä tytölle.