Mitä mieltä miehistä, ketkä eivät osaa tehdä käsillään mitään remontteja yms?
Mitä mieltä olette miehistä, ketkä eivät osaa tehdä omilla käsillään mitään remontteja, rakennuksia, nikkarointeja, hitsauksia, talon huoltotöitä, rakennusten korjauksia, auton korjauksia yms? Vanhoja kunnon miesten töitä.
Osa miehistähän osaa ja tekee lähes kaiken itse. Ja nykyään osa miehistä ei osaa kertakaikkiaan edes taulua seinälle laittaa.
Mitä ajatuksia herättää nykyaikana.
Kommentit (239)
Mä naisena kotona vaihdan ikkunatiivisteitä, maalailen, naulaan taulut seinään ja vähän pakkeloin.
Mies tykkää kokata hienoja ruokia ja hoitaa tiskikoneen, jota inhoan.
Mulle sopii
Vierailija kirjoitti:
Just samaa ajattelen, että eihän koulutus poista sitä että osaa tehdä elämässä tarvittavia kädentaitoja. Se on uusavuttomuutta, jos ei osaa muuta kuin pelkästään oman alan koulutustaidon.
Se taitojen laajuus voi ulottua muille päätyöaloille. Minäkin osaan ammattini lisäksi toiselta ammattialalta asioita, ja lisäksi käsityöjuttuja. En vaan pidä niistä, joten en niitä enää tee. Minua ei haittaa, että joku 7-tason suorittaja saa kiksit siitä, että osaa naulata ja luulee että minä en. Tai huijaavansa minulta rahaa perusjutuilla, mitä en vaan jaksa nähdä vaivaa tehdä. Jos työ mitä teen on vaativampaa tai arvokkaampaa kuin vaikkapa 60e/h, ja pystyn tekemään sitä koko ajan, ei minun kannata asennella mitään lattioita, vaikka osaisinkin
Samalla tavalla kuin äiti ei kilpaile vauvan kanssa, joka opettelee alkeellisia taitoja
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään tilauksesta laittamassa asiakkaiden kotiin kolme liikevalotunnistinta, jotka eivät tarvitse sähkömiestaitoja, kun vain laitoin ne paikoilleen toimivaksi, sekä laitoin muutaman puuttuvan lattialistan. Yhden ikkkunan kahva oli vähän epäkunnossa ja laittelin tämän kuntoon pienellä fiksauksella. Saunan ovi oli pudonnut pois sijoiltaan ja ruuvasin tämän takaisin paikoilleen. Ulkona oli vinossa muutamia aitatolppia, jotka korjaantui rautakankea käyttäen. Lisäksi sisällä oli mennyt paristo palovaroittimesta sekä pari lamppua oli pimeänä. Vaihdoin nämä ja mielessäni ihmettelin, miksi ihmeessä eivät itse näitä ole laittaneet paikoilleen, kun kuitenkin kotona olivat katsomassa vieressä ja näkemässä kaiken tämän. Mutta samapa se minulle. Laitoin heille tästä "mitättömästä työstä itselleni" ihan aika isohkon laskun tehtyyn työmäärään verrattuna. Nämä olisi voinut tehdä myös talon asukkaat itse, mutta he tilasivat nämä te
Toivottavasti asiakkaat tunnistavat sinut täältä.
Mieluummin näen miehen keittiössä kokkaamassa punaviinikastiketta kuin makaamassa sohvalla työhaalareissa.
Remonttihommat on niin helppoja että ne osaa naisetkin. Kokkaaminen on syvältä ja miesten hommaa.
Itse en voisi kuvitella olevani ihmisen kanssa, jota ei kiinnostaisi uusien taitojen oppiminen.
Olemme puolisoni kanssa molemmat akateemisia ja taitavia käsistämme. Meitä kiinnostaa opetella uusia taitoja, tai oikeastaan vanhoja perinteisiä taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin näen miehen keittiössä kokkaamassa punaviinikastiketta kuin makaamassa sohvalla työhaalareissa.
Remonttihommat on niin helppoja että ne osaa naisetkin. Kokkaaminen on syvältä ja miesten hommaa.
Niin siis ajattelet, että nainen on niin tyhmä, että osaa remonttihommatkin vai? Olen akateeminen nainen ja todellakin osaan remontoida ja korjata ja kokata kuten miehenikin, eri asia on, että mitkä asiat priorisoimme tehtäviksemme. Kummankaan sukupuolen älyllä ei asiassa ole kyllä mitään merkitystä.
Pahimpia on he , ketkä luulevat osaavansa.
Vierailija kirjoitti:
Just samaa ajattelen, että eihän koulutus poista sitä että osaa tehdä elämässä tarvittavia kädentaitoja. Se on uusavuttomuutta, jos ei osaa muuta kuin pelkästään oman alan koulutustaidon.
Höpsis kuule, nykyaika on ja on ollut jo muutaman vuosikymmenen ajan erikoistumisen ,eli ammatillisessa mielessä spesialisoitumisen aikaa.
'Yleismies jantuset' ym. entisajan 'joka paikan höylät'.
Eli kysyntää on vain ja tarvitaan vain. koulutettuja ammatti-ihmisiä.
Enää sellaista (vielä 1970-luvun )ammattinimikettä kuin esim 'rakennusaputyömies' ( joka sitten aikuistuessa vaihtui 'sekatyömieheksi') ei edes ole käytössä.
Kaikenlaiset esim. omakotitalon (rakenteisiin asti menevät ) on tehtävä niin että työ täyttää normit ja säädökset .
Mitä uudempi talo on kyseessä, sitä tukemmat ne voimassa olevat säädökset yleensä ovat ja sitä tarkemmin niitä valvotaan.
Eli kannattaa suosiolla jättää ammatti-ihmiselle ja maksaa heille siitä sovittu työpalkkansa ja sillä siisti.
Ja tulee varmasti parempi kuin jos lähtisi itse tunaroimaan
Eikä jotain lattia-,putki-,tai muuta remonttia myöskään tehdä ilman kunnollisia, tehtävään tarkoitettuja työkaluja ,joista esim. puulattian hiontalaitteesta voitaisiin työkalun sijasta jo puhua pikemminkin työstökoneesta.
Ne taas maksavat sen verran että ei niitä kannata hankkia kun sen jolla on siihen omassa yrityksessään ammattikäyttöä.
Kyllä se remonttia talossaan suunnittelevan pariskunnan parempi maksaa vaan yhdessä ammatti-ihmisille, niin tulee työ kunnolla tehdyksi, eikä jää 'vaiheeseen'.
Onhan sitäpaitsi jo aivan vanhanaikaista ajattelua jaotella töitä seksistisesti niihin joita (joka) miehen vaan 'kuuluisi ' osata ja hallita ja niihin joita (joka)naisen vaan kuuluisi osata.
Tällainen ajatteluhan alettiin (pohjoismaisen mallin mukaan)meidänkin yhteiskunnassamme radikaalisti kyseenalaistaa JO 1960-luvulla !
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia on he , ketkä luulevat osaavansa.
Sama pätee ihan kaikkeen. Myös ihmisen oletukseen "tiedoistaan".
Vierailija kirjoitti:
Käsistään kätevät miehet ovat erittäin seksikkäitä!
Olenkin (savolaisittain sanottuna) oikea seksikäsj'...
Tänään kävin puhdistamassa yhden talon rännit. Talon asukas katsoi vieressä.
Sellaiset henkilöt maksavat ison summan jos joka toimenpide pitää ostaa joltakin.
Mulla on tuttavapiirissä yksi tuommoinen mies. Hän on ollut aina reilusti sitä. Hän soittaa kaverille, että pääsetkö tekee lattiaa ja hoitaa juomat, sapuskat ja saunan. Soittaa toiselle kamulle, että nyt rouva tahtoo paneelin keittiöön. Kolmas hoitaa tietokoneet jne.
Hän on hyvä isäntä.
Viimeksi olin siellä tapetoimassa ja tarjoilu pelas, herkästi tuo myös tarjoaa ihan ammattilaisen maksunkin. Ei kiitos. Niillä on kiva olla ja käydä.
Silloin vaan ekaa kertaa huomioin, ettei se jätkä tee yhtään mitään. Avaa juomia ja kaataa lasiin. Ei se osaa kokatakaan, ei pestä pyykkiä, ei silittää, siis ei mitään. Autoakaan ei mielellään aja. Vaimolla on perheen pääauto ja lapsilla kauppakassit.
Hän on valtiolla duunissa. Ylentynyt vuosikymmenten saatossa. Tärkeässä virassa, että rahaa on. Siihenkin päätyi isänsä avustamana.
Hyvin se on pärjännyt levitoimalla.
Samaa mieltä kuin naisista jotka eivät psaa neuloa tai säilöä.
Olen asunut aina kerrostalossa niin ei ole kertynyt taitoja hoitaa omakotitaloa
Oma mieheni on todellinen yleismies Jantunen. Samaan aikaan hän on akateemisesti koulutettu ja johtotehtävissä työpaikallaan. Ei hän aina viitsisi itse tehdä talossamme asioita, mutta tekee silti. Hänen motiivinsa on opettaa näitä asioita samalla lapsillemme ja hyvin onkin opettanut.
Nuoret ovat kyllä todellisia yksisarvisia kaupunkilaisessa kaverijoukossaan. Sekä tyttö että poika osaavat siivota, laittaa ruokaa, leipoa, vaihtaa auton renkaat, porata taulukoukut seinään, korjata vuotavat hanat, putsata viemärit, tyhjentää rännit, jne., jne. Kädentaidoista huolimatta kumpikin nuori on akateemisesti suuntautunut.
Nämä ovat vanhempien asioita opettaa.
Omassa miehessä kiinnostaa lähinnä, mitä se seksissä tekee käsillään. Muut miehet eivät kiinnosta.
Entä jos ei osaa tehdä käsillään, mutta jaloillaan osaa.? Auttaako se
Todellakin hävettäisi, jos ei itse osaisi ko. asioita korjata. Ja vielä joutuisi vieressä katsomaan kun toinen osaa ja itse ei. Kaikkia ei näy hävettävän.