Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

🎓 SYKSYN YHTEISHAKU 2024 - Seuranta & jännitysketju

Vierailija
25.08.2024 |

Pian alkaa syksyn yhteishaku . Hakuaika on 28.8.2024 klo 8.00 11.9.2024 klo 15.00. Muita linjoilla, jotka suunnitelleet hakevansa kyseisessä haussa?

Kommentit (1187)

Vierailija
281/1187 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tarvitse opiskelupaikasta haaveilla tällä kertaa. Olin nyt iltapäivällä tekemässä.

Mikä tuntui menevän huonosti?

Vierailija
282/1187 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tarvitse opiskelupaikasta haaveilla tällä kertaa. Olin nyt iltapäivällä tekemässä.

Mikä tuntui menevän huonosti?

Ilmeisesti paineensietokyvyssä vaikeuksia. Olin matikkaa treenannut paljon, osannutkin ihan hyvin, mutta kävi se mitä pelkäsin eli siinä koetilanteessa tehtävä toisensa jälkeen katsoin huuli pyöreänä että mitä ihmettä... Sain kyllä sitten jotain vastailtua, mutta alisuoritin pahasti. Päättelykykyosiossa sama, aluksi tuntui etten ymmärrä mitään mistään ja sitten oli jo ajatukset solmussa stressitasojen ollessa korkealla. Saapa nähdä, meneekö kyseinen osio läpi.

Kävin keväällä ns. katsomassa kokeen ja silloin tuntui paljon helpommalta, kun ei ollut mitään odotuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1187 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin enkun olevan itselle se ehkä helpoin, mutta olikin tosi vaikeaa tieteellistä tekstiä, ainakin yks moniosainen tehtävä. Paljon vieraita sanoja/termejä.

Puolitoista vuotta sitten enkussa oli mm. mikromuoveista ja niiden vaikutuksesta vesistöihin. Se oli mun mielestä huomattavasti helpompi ku tämän vuoden versio, missä oli enempi käyttäytymispsykologiaan viittaavaa sisältöä sukeltaen aina antiikin filosofien ajatuksenjuoksuun.

Aikapaine oli taas kova. Mut taitaa olla tehty koe niin, että meinaa varmaan useammalla aika loppua kesken ja jäädä joihinkin tehtäviin vastaamatta. Jos pääsisin ees kaikista osa-alueista läpi niin olis sekin voitto itsessään.

Vierailija
284/1187 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa vastata jokaiseen kysymykseen, vaikka ette tietäisikään varmaksi/ehtisi tekemään kaikkea. Nyt kun ei tule miinuspisteitä voi lototakin.

Vierailija
285/1187 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tyyppisiä loogisen päättelyn tehtävät oli? Entä matikka, oliko esim paljon yhtälö- tai prosenttilaskuja..? mittakaavoja?

Vierailija
286/1187 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkku oli tosi vaikea, en tiedä osasinko yhtäkään kohtaa varmasti. Matikka taas oli helpompaa kun odotin. Päätöksenteossa ja  tunneälyssä meinasi aika loppua.   Oli mielestäni vaikeampi kun muutama vuosi sitten kun olen amk valintakokeessa ollut.. onneksi ei lähde miinuksia kun aika lottoa piti osaan laittaaa

Vierailija
287/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeesta kotiuduttu. Tämä oli itselleni ensinmäinen amk-valintakoe, joten vertailuarvoa ei ole. Itselleni eniten harmaita hiuksia aiheutti osioiden aikarajat. Jälkikäteen ajateltuna esimerkiksi päätöksentekotaidoissa olisi pitänyt siirtyä reippaammin seuraavaan, jos tehtävä ei aukea. Matikka oli yllättävän helppo, mutta sitä opiskelinkin eniten.

Olisi kiva kuulla myös muiden ajatuksia. Ja tsemppiä niille, joilla tämä koitos on vielä edessä. Hyvin se menee! 

päätöksentekotaidoissa oli yllättävän paljon ns. matikkatehtäviä eli siinä sai kyllä käyttää aikansa tehokkaasti ja välillä hypätä tehtävän yli ja palata lopussa hankalampiin. Mullakin oli ensimmäinen amk-valintakoe vuosikymmeniin, aikarajat ei ainakaan liian löysiä olleet. Matikka ei ollut niin paha mitä pelkäsin etukäteen, se oli itselleni se epävarmin alue. Enkkukin oli mielestäni yllättävän vaativa, itse toki sitä aikanaan kunnolla lukeneena ja työkielenäkin jkv käyttäneenä ymmärsin kaiken, jollekin vähemmän lukeneelle voi tulla vähän yllättävänä  vs. mitä tasoa se näissä esimerkkitehtävissä amk-valintakoen sivuilla on. Mulla on siis jo 1 tutkinto alla ja ikääkin enemmän kuin 20v eli alanvaihto mielessä. Mut katsellaan mitä käy. Huomenna taitaa olla vissiin viimeiset valintakokeet, ainakin ne mitä omalla alalla oli tarjolla ja luulisi että kone nyt tarkistaisi ne aika nopeahkosti.

Vierailija
288/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä tyyppisiä loogisen päättelyn tehtävät oli? Entä matikka, oliko esim paljon yhtälö- tai prosenttilaskuja..? mittakaavoja?

matikassa oli laidasta laitaan kaikkea ja loogisen päättelyn tehtävätkin oli matikkapainotteisia.

Vierailija
289/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään kokeessa. Pärjäsin englannissa ja äidinkielessä ihan hyvin ja tykkäsin molempien aiheista. Oli mulle entuudestaan tuttuja ja helpommin lähestyttäviä kuin ennen. 

Tunnetaidoissa ja eettisissä taidoissa aika meinasi loppua kesken, kun jäin miettimään niitä monitulkintaisia kysymyksiä. Varmaan suurin osa meni kuitenkin oikein, mutta osan kohdalla piti arpoa kahden väliltä.

Matikka on ollut mulle vaikeinta, mutta sain varmuudella muutaman tehtävän oikein. Päättelytaidoista en tiedä ollenkaan miten meni. Tuon tyyppisiä tehtäviä on vaikea ratkaista stressissä ja aikapaineessa.

Toivon vain, että pisteet englannissa ja äidinkielessä kompensoisi sitä, jos tulee huonompi suoriutuminen matikassa ja päättelytaidoissa. Itsellä on kolmas hakukerta nyt.

Keskittymistä alkoi kokeen lopussa häiritsemään se hälinä, kun muut alkoi poistumaan luokasta. Pari tehtävää meni sen takia vähän harakoille. 

Vierailija
290/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montakohan tehtävää pitää saada oikein, että pääsee läpi matematiikan ja päättelytaitojen osiot?

Vierailija
291/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasiko kukaan laittaa Pekan autoja järjestykseen?

Vierailija
292/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toivottavasti se oli tehtävä jota vain testattiin tulevia kokeita varten eli ei pisteytystä, arvauksella meni itselläni toi ainakin.

Vierailija
293/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä rajat oli seuraavat: päätöksentekoraidot alimmat hyväksytyt pisteet 12.5 ja matematiikka 20. En toki tiedä onko syksyllä eri.

Vierailija
294/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toivottavasti se oli tehtävä jota vain testattiin tulevia kokeita varten eli ei pisteytystä, arvauksella meni itselläni toi ainakin.

Minä arvasin myös. En ymmärtänyt yhtään mikä logiikka siinä muka oli.

Vierailija
295/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla meni montakin tuosta osiosta ihan arvailuksi. Olis kiva tietää oikeat vastaukset...päätöksentekotaidot feilasin viimeksi, vaikka muuten koe meni hyvin. Sama fiilis nyt 😅.

Vierailija
296/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kokeessa pitää olla hirveän nopea lukija ja tekstin sisäistäjä. 😬 Tuntuu ettei normivauhti riitä, vaan pitää pikavauhtia lukea ja vastata kysymyksiin. Siltikin aika meinaa loppua kesken. Monet kysymykset vaatii mietintäaikaa, mutta sitä ei ole riittävästi. Vain se pärjää, jolta vastaus tulee heti kuin apteekin hyllyltä

Vierailija
297/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka kävitte Kevään kokeessa ja nyt syksyn kokeessa, kumpi koe tuntui vaikeammalta ja miksi? Ainakin itselle jos olisin nyt syksyllä hakenut niin koe olisi ollut mieluinen kerta kun päätöksentekotaidoissa paljon matemaattispainotteisia kysymyksiä, kaavojen pyörittely sujuu ongelmitta mutta sanalliset ongelmat tuottavat vaikeuksia.

Vierailija
298/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin sitä tehtävää tosi tosi pitkään. En vaan saanu kiinni mitään väreihin tai merkkeihin perustuvaa järjestystä, niin heitin sitten lonkalta vaan vastauksen siihen aakkosjärjestykseen, missä ne vaihtoehdot oli valmiina. Josko sillä väri- ja merkkisekoituksella olisikin pyritty vain hämmentämään tehtävän tekijä eikä niissä mitään logiikkaa olisi ollutkaan.

Vierailija
299/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olitte siitä päätöksentekotaidot-osiosta? Osasitteko niitä tehtäviä? Itselle oli vaikeaa

Vierailija
300/1187 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömän vaikea, ja aikaa liian vähän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi