Nykyajan työsanastoa, en kestä!!
Briiffataan, sparrataan, työnimu, one2one, jne.
Keksikää näitä lisää!
Olen 48 ja vaihdoin uuteen työpaikkaan jossa näitä sanoja käytetään kaiken aikaa. Tunnen olevani tuonne liian vanha enkä edes ymmärrä kaikkien sanojen merkityksiä.
En millään sovi enää tällaiseen työkulttuuriin.
Kommentit (504)
Resurssit! Minua on resursoitu eri tehtäviin. Resurssit ei aina riitä tai niitä ei ole ;)
Vierailija kirjoitti:
Toteuma. Onko suomea? Miksei voi olla toteutuma, viekö liikaa aikaa?
Sano sinä toki toteutuma,
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä kirjoitettiin raakuista. Löysin uuden sanan: "arvoketju" 😂.
Ihan tavallinen sanahan tuo on ja vieläpä ihan oikeaa suomea. Ainakin taloustieteessä ollut käytössä jostain Marxin ajoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeponnistaa on oma inhokkini.
Eikö tämä liity jotenkin paineistettuihin laitteisiin? Ehkä olen väärässä, mutta tarkoitus on siis katsoa, kestääkö laite.
Olet oikeilla jäljillä. Ammattitermi jota jotkut käyttävät väärin. Olen koeponnistanut jäähdytyspattereita tehtaalla.
Joo joo, mutta nykyään tätä termiä käytetään kaikkien uusien toimintatapojen tai protokollien kokeilemisesta.
Ländätä, klousata, breinstormata inhoan näitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeponnistaa on oma inhokkini.
Eikö tämä liity jotenkin paineistettuihin laitteisiin? Ehkä olen väärässä, mutta tarkoitus on siis katsoa, kestääkö laite.
Ponnistaminen tarkoittaa esimerkiksi sitä hetkeä, kun jalkalihaksilla ponnistetaan hypätessä irti maasta. Myös synnyttäessä ponnistetaan.
Laitteita koekäytetään. Koekäyttö on se sana. Miksi se on pitänyt vaihtaa ponnistamiseksi?
Mulla oli toi "one2one" keskustelu, jossa sanoin itseni irti. Olin jo aikani katsellut niitä pakollisia: Taukojumppia, townhall meeting tilaisuuksia, allokointi työelämässä kursseja jne.. Olin enemmän viikosta jossain ihmeen kokouksissa kuin varsinaisenaisessa työssäni. Ei vaan ehdi ! EI ehdi!
Vierailija kirjoitti:
Itselleni viime vuosien pahin on SANOITTAA. Siis mitä ttua, miksei kuvata enää sanoin tai kuvailla, kerrota, kirjoiteta ohjeisteta, mistä nyt milloinkin on kyse. Paha allergia puhkeaa heti kun puhutaan sanoittamisesta.
Sanoittaminen on täysin luonnollista, nytkin minä sanoitan asiani tähän. Ymmärrän että sitä käytetään erilaisin tavoin mutta täysin normaalia. Sanallistaminen on taas uudempaa sanastoa, kaikki ilmaisutavat eivät sovi kaikille myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketteryys.
Tulee koira mieleen.
Justiin niin. Ota koppi ketterä koira!
Käyttäkää itsellenne sopivaa sanastoa.
Vierailija kirjoitti:
Suomenkieltä praiskataan ja kaikki on ihan vaan että wötsgöing ooon...
Kun Suomi putos puusta maito oli milkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli toi "one2one" keskustelu, jossa sanoin itseni irti. Olin jo aikani katsellut niitä pakollisia: Taukojumppia, townhall meeting tilaisuuksia, allokointi työelämässä kursseja jne.. Olin enemmän viikosta jossain ihmeen kokouksissa kuin varsinaisenaisessa työssäni. Ei vaan ehdi ! EI ehdi!
Yks-ykköset on kyllä minusta paras keksintö vähään aikaan. On varattu säännöllinen aika purkaa ja höyrytellä projekteista irrallaan asioita, tai vaikka työryhmän keskinäisiä haasteita, jossa esimies tarvittaessa lähtee hakemaan lisäselvyyttä asioihin.
1-to-1 tarkoitus on myös olla joustava tapahtuma; peruu, jos ei ole sillä viikolla tarvetta.
Hyvä päänavaus. Eli hyvä aloite uuteen tapaan toimia tai kehittää jotain olemassa olevaa toimintaa. Nauroin ekan kerran, kun kuulin tuon palaverissa. Se ei ollutkaan vitsi.
Penetroida on myös outo, kun kyse ei ole seksuaalisesta kanssakäymisestä. Levinnyt kai jotain ict-aloilta jo julkishallintoon.
Parastamista inhoan silti eniten. (Varastetaan paras idea, jos olette säästyneet tältä kammotukselta.)
Enää lapset ei päiväkodissa mene ulkoa sisään. Tai sisältä ulos.
Nykyään toteutetaan "siirtymätilanne".
Chillatkaa, kiitos ja näkemiin. Meikämandoliini aloittaa eläkkeen, ei tarvi enää keinosanaston kanssa pelehtiä.
Muutenkin on meno aivan kummallista nykyisin. Kieli mennyt aivan oudoksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä päänavaus. Eli hyvä aloite uuteen tapaan toimia tai kehittää jotain olemassa olevaa toimintaa. Nauroin ekan kerran, kun kuulin tuon palaverissa. Se ei ollutkaan vitsi.
Penetroida on myös outo, kun kyse ei ole seksuaalisesta kanssakäymisestä. Levinnyt kai jotain ict-aloilta jo julkishallintoon.
Parastamista inhoan silti eniten. (Varastetaan paras idea, jos olette säästyneet tältä kammotukselta.)
Hmm, minulle parastaminen on aina tähän asti ollut idean *varastamista*, mutta paranneltuna.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei selvästikään ole työpaikalla käytetyt sanat vaan se, että kolleegat käyttävät eri sanoja kuin AP haluaisi.
Kieli kehittyy jatkuvasti ja jokaisella alalla ja työpaikalla on oma slanginsa ja ammattisanastonsa. Kannattaa ennemmin ottaa se mahdollisuutena oppia jotain uutta kuin yrittää saada kaikkia muita kääntämään kelloja 30v taaksepäin.
Typeryydelläkin on rajansa. Kaikki sanasto ei kuitenkaan sovellu ihan kaikkialle myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Ai kauhee. "Jeeees, tämä selvä. Ourait!" Olen istunut yhden tuotekoulutuksen, jossa tämä liikaa kofeiinia nauttinut henkilö puhui juuri tällaista epäkieltä (ehkä eri termejä käyttäen kuin sun esimerkissä, mutta kuitenkin). Oli kyllä ihan hirveää. 🤣
Olet oikeilla jäljillä. Ammattitermi jota jotkut käyttävät väärin. Olen koeponnistanut jäähdytyspattereita tehtaalla.