Nykyajan työsanastoa, en kestä!!
Briiffataan, sparrataan, työnimu, one2one, jne.
Keksikää näitä lisää!
Olen 48 ja vaihdoin uuteen työpaikkaan jossa näitä sanoja käytetään kaiken aikaa. Tunnen olevani tuonne liian vanha enkä edes ymmärrä kaikkien sanojen merkityksiä.
En millään sovi enää tällaiseen työkulttuuriin.
Kommentit (504)
Ongelma ei selvästikään ole työpaikalla käytetyt sanat vaan se, että kolleegat käyttävät eri sanoja kuin AP haluaisi.
Kieli kehittyy jatkuvasti ja jokaisella alalla ja työpaikalla on oma slanginsa ja ammattisanastonsa. Kannattaa ennemmin ottaa se mahdollisuutena oppia jotain uutta kuin yrittää saada kaikkia muita kääntämään kelloja 30v taaksepäin.
Otetaan koppia, palastellaan kokonaisuuksia, ilmaistaan oma tahtotila ja niin edelleen. Mä en edes haaveile enää vaihtavani työpaikkaa, kun nykyinen on kuitenkin tältä osin ok. En kuulu tähän maailmaan enää.
Käytänteet. Tämä sana tuli ensin mieleen työpaikalta. Olen aivan 😵
"Meillä on täällä officella pidetään paltsut, ja mirkku tekee rapsat! Ota mirkku koppia."
Vierailija kirjoitti:
Otetaan koppia, palastellaan kokonaisuuksia, ilmaistaan oma tahtotila ja niin edelleen. Mä en edes haaveile enää vaihtavani työpaikkaa, kun nykyinen on kuitenkin tältä osin ok. En kuulu tähän maailmaan enää.
En ole koskaan ymmärtänyt tuota tahtotilaa. Miksi se ei ole pelkkä tahto? Mikä muu tahto voisi olla kuin tila - tahtoteko, tahtotapahtuma, tahto-olio? Ehkä tahtotapahtuma voisi olla se hetki, jolla ihminen alkaa tahtoa jotain asiaa, mutta kai silloinkin olennaisempi on se tahdon sisältö. Eli siis se lisäys "tila" on käytännössä aina täysin turha, ellei kyse ole jostain saivartelusta yliopiston filosofian laitoksella.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni viime vuosien pahin on SANOITTAA. Siis mitä ttua, miksei kuvata enää sanoin tai kuvailla, kerrota, kirjoiteta ohjeisteta, mistä nyt milloinkin on kyse. Paha allergia puhkeaa heti kun puhutaan sanoittamisesta.
Sanoittaminen on hyvin yksityiskohtaista kuvaamista. Aivan uutta suomalaisessa kulttuurissa. Yleensä asiat vain pitäisi tietää työpaikoilla. Uudet sitten oppii jos oppii.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei selvästikään ole työpaikalla käytetyt sanat vaan se, että kolleegat käyttävät eri sanoja kuin AP haluaisi.
Kieli kehittyy jatkuvasti ja jokaisella alalla ja työpaikalla on oma slanginsa ja ammattisanastonsa. Kannattaa ennemmin ottaa se mahdollisuutena oppia jotain uutta kuin yrittää saada kaikkia muita kääntämään kelloja 30v taaksepäin.
Kieli kehittyy jatkuvasti, mutta jostain syystä se kehitys on mennyt huonoon suuntaan.
Työelämässä mä en sanoita, vaan sävellän ja sovitan.
Lehdessä kirjoitettiin raakuista. Löysin uuden sanan: "arvoketju" 😂.
Vierailija kirjoitti:
Ketteryys.
Tulee koira mieleen.
Ymmärrän, onhan tästä ns. konsulttikielestä ollut paljon puhettakin mediassa. No, jokatapauksessa kerro tähän jotain ilmaisuja mitä et ymmärrä, ehkä voidaan auttaa.
Toteuma. Onko suomea? Miksei voi olla toteutuma, viekö liikaa aikaa?
Normaalia kieltä ei enää arvosteta. Puhutaan osaksi englantia ja keksitään uusia höpösanoja, joiden merkitystä ei suomalainenkaan aina ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Sammutellaanko myös tulipaloja?
Vierailija kirjoitti:
Tekisivät töitä eivätkä lässyttäisi. Nuo mainitut sanat kaikki vaativat jonkun toisen tekemään kanssaan ne duunit.
Vierailija kirjoitti:
Koeponnistaa on oma inhokkini.
Eikö tämä liity jotenkin paineistettuihin laitteisiin? Ehkä olen väärässä, mutta tarkoitus on siis katsoa, kestääkö laite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieli kehittyy jatkuvasti, mutta jostain syystä se kehitys on mennyt huonoon suuntaan.
Ennen oli kaikki paremmin.
Itselleni viime vuosien pahin on SANOITTAA. Siis mitä ttua, miksei kuvata enää sanoin tai kuvailla, kerrota, kirjoiteta ohjeisteta, mistä nyt milloinkin on kyse. Paha allergia puhkeaa heti kun puhutaan sanoittamisesta.