Ensitreffit alttarilla 2024 OFFICIAL
Katso lähetysajat : Ensitreffit alttarilla - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (30018)
Käyttäkää suomenkielisiä sanoja eikä mitään väkisin väännettyä englanti-sotkua. Meillä on oma kaunis kieli, mistä löytyy joka asialle ihan alkuperäinen oma sana. Tuo englannin työntäminen red flagit, dealbreakerit ällöttää. Ihminen, joka noita käyttää, kuulostaa teennäiseltä, muka muita ylempänä olevalta pikku nerolta. Lähinnä naurettavaa pätemistä, ja ihan samoin nämä huutista-jutut. Voi kun tajuaisitte miten ääliömäiseltä nuo kuulostavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kortittomuus/autottomuus olisi mulle lapsiperhe-elämässä ihan mahdottomuus. Tietty jos on joku sairaus tai muu syy, jonka takia ei voi ajaa, niin sit täytyis selvitä muutoin. Nykyään harrastavien lasten kuljetuksia on niin paljon, että riitaa tulisi, jos vain toinen osallistuisi.
Ja miksi ne lapset ei itse voi niihin harrastuksiin kulkea? Pitääkö aina passata. Lapsista tulee laiskoja.
No onhan se vähän paha laittaa alakoululaista vielä koulupäivän päälle polkemaan noin 20 km illalla harrastuksiin, kun jo kouluun (on eri suunnalla, kuin keskusta ja harrastukset) polkenut kilometrikaupalla :D
Tuskin polkisit itekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vain akalla auto ja ajokortti niin onhan vapaalla kätevää. Voi ottaa kaljaa huoletta ilman marmatusta kenen ajovuoro. Lisäksi akalle jää kustannukset autosta koska hänhän sitä käyttää.
Äläpä lähde käyttämään sanaa akka. Mörökölli sinut vieköön.
Joutaa viedäkin tuollaisen akkotteijan. Jos minä olisi tuollaisen vaimo, veisin sen hyvin, hyvin kauaksi, mistä se ei enää löytäisi takaisin :D Eikä autottomana jaksaisi kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä Jyrki ole pieniäkään tulojaan tässä ohjelmassa kertonut. Jostain ne vaan on tulleet tietoon tällä palstalla. Saattaa olla vaikka miten varakas, ohjelmassa ei sitä olerkistettu eikä kukaan ole puhunut ko. asiasta.
Eihän Jenni olisi itkua vääntänyt jos Jyrki olisikin salaa joku massimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli kyllä huvittavaa, että Jennillä oli useampi pönikkä tahranpoistoainetta. Mihin sitä niin paljon kuluu? Ihan tavallisilla pesuaineilla lähtee suurin osa tahroista. Itse olen kahden pojan lapsuusaikana kuluttanut yhden pönikän Vanishia. 😂
Meillä kuluu mm. miehen vaatteisiin. Ei rasvatahrat lähde normipesussa. Yksivärisessä paidassa vielä kivasti näkyy. Mies kokkaa ilman essua ja on vähän ronskin puoleinen sotkijatyyppi. Oon niin kyllästynyt tahra-aineella lutrailuun, et ostan essun viimeistään joululahjaksi. Saa luvan alkaa käyttää. Ja kun voisi edes vaihtaa vaatteet ennen kokkailua, mutta saattaa tulla lenkiltä ja siinä parhaimmassa/uusimmassa lenkkipaidassa ja shortseissa alkaa paistaa lihaa. Tai työvaatteissa. Jotenkin sillä se rasva lentää, paidan etumus ja hella täynnä rasvapisaroita.
L
Itseasiassa olen lähinnä lapsen kohdalla miettinyt voisiko olla jotain tommosta. On se kyllä hyvä liikunnassa, liikuntaluokalla ja pelaa jalkapalloa. Käsistään ei ehkä ole kätevin eikä niin välitä, kunhan on sinnepäin (esim jotkut koulussa tehdyt tekeleet).
Mies taas tekee usein liian kiireellä/pinna kireällä ja ehkä vaan on jotenkin sotkuisuuteen taipuvainen, ei ole pikkutarkka luonne sitten yhtään.
Itsehän kun tulen kotiin, rauhassa vaihdan vaatteet (tulinpa lenkiltä, töistä ym), laitan kamat paikoilleen mitä nyt onkaan laitettavaa, käyn WC/suihku, sit syömään. Mies ihan päinvastainen; kamat jää siihen mihin ne laskee tullessaan, suoraan keittiöön kiireellä hääräämään ja hästäämään. Ei kannata mennä yhtäaikaa silloin sinne kun sitä on haitaksi ja tiellä vaan. Huoh. Nyt katsoisin tarkkaan et on suht samanlainen kuin itse siisteyden yms suhteen, jos pitäis nyt miestä ettiä. Jos ei löydy, niin olisin yksin.
Joskus oli se joku miehet/vaimot vaihtoon ohjelma. Tuli silloin mieleen et ai kun olis kiva kokeilla jotain siistiä miestä et millaista olisi.
Minkä takia Hai työnnettiin väkisin liukuradalle? Tuossa kohtaa olisi pitänyt lyödä nyrkki pöytään ja sanoa, en lähde!
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää suomenkielisiä sanoja eikä mitään väkisin väännettyä englanti-sotkua. Meillä on oma kaunis kieli, mistä löytyy joka asialle ihan alkuperäinen oma sana. Tuo englannin työntäminen red flagit, dealbreakerit ällöttää. Ihminen, joka noita käyttää, kuulostaa teennäiseltä, muka muita ylempänä olevalta pikku nerolta. Lähinnä naurettavaa pätemistä, ja ihan samoin nämä huutista-jutut. Voi kun tajuaisitte miten ääliömäiseltä nuo kuulostavat.
No mut kun ne on red flagit mitkä varoittaa jos on tulossa deal breaker kulman takaa 😁 Ota vaan ihan chillisti ja hyväksy se, että nyt on tätä päivää osata puhua maailmaa 😁
Vierailija kirjoitti:
Käytin eräässä aiemmassa kommentissa ilmaisua red flag, koska se oli suora lainaus ohjelmassa kuultuun ilmaisuun. Annan ystävä käytti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun vain akalla auto ja ajokortti niin onhan vapaalla kätevää. Voi ottaa kaljaa huoletta ilman marmatusta kenen ajovuoro. Lisäksi akalle jää kustannukset autosta koska hänhän sitä käyttää.
Jyrki on pelannut korttinsa hienosti: koska naisemma on myös vakaampi työ, maksaa ainakin puolet yhteisistä kuluista. Perinteisenä naisena myös hoitaa kaiken työn kotona. Mies voi keskittyä keskiolueen ja jalkapalloon (toki vain sohvalla tai kentän laidalla, itse pelatessa tulis ikävästi hiki).
Uskomaton paritus, Jennille on luvassa työ paitsi kodin hengettärenä myös modernina miestään kuin lasta kuskaavana ja oman elämänsä rahoittavana 50-50 naisena. Juoksisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut kun ne on red flagit mitkä varoittaa jos on tulossa deal breaker kulman takaa 😁 Ota vaan ihan chillisti ja hyväksy se, että nyt on tätä päivää osata puhua maailmaa
En!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kortittomuus/autottomuus olisi mulle lapsiperhe-elämässä ihan mahdottomuus. Tietty jos on joku sairaus tai muu syy, jonka takia ei voi ajaa, niin sit täytyis selvitä muutoin. Nykyään harrastavien lasten kuljetuksia on niin paljon, että riitaa tulisi, jos vain toinen osallistuisi.
Ja miksi ne lapset ei itse voi niihin harrastuksiin kulkea? Pitääkö aina passata. Lapsista tulee laiskoja.
No onhan se vähän paha laittaa alakoululaista vielä koulupäivän päälle polkemaan noin 20 km illalla harrastuksiin, kun jo kouluun (on eri suunnalla, kuin keskusta ja harrastukset) polkenut kilometrikaupalla :D
Tuskin polkisit itekkään.
Miksi ihmeessä ne harrastukset pitää nykyään olla jotain special extra super hyper lajeja? Ennen leikittiin pihalla kirkonrottaa, pelattiin futista puistossa/ leikkikentällä. Kiipeiltiin kallioilla ja etsittiin metsästä käpyjä joista tehtiin lehmiä. Talvella luisteltiin tai hiihdettiin. Ei harrastuksiin tarvittu satojen kilometrien kuskauksia autoilla. Harrastus löytyi ihan kotoa tai pihapiiristä. Ja joo joo, maailma on muuttunut. Mutta vaan koska sen on annettu mennä tälläiseksi. Helpompi kuskata se muksu jonnekin salille muiden "riesaksi" ja itse voi upota puhelimen luurin tuijottamiseen :(
Vierailija kirjoitti:
Jos esim. nainen sairastuu tai vaikka synnyttää maalla (maaseudulla), ei mies voi naista millään kottikärrylläkään sairaalaan työntää. Mies ja auto tuo turvaa. Onhan se myös toisinpäinkin. Jos mies sahaa moottorisahalla jalkaansa niin eihän nainen voi sitä siihenkään kitumaan jättää vaan auto alle ja menoksi (siis mies mukaan ja kyytiin),
Täällä on aika periaatteen naisia kun eivät antaisi sitä autoa kortillisenkaan miehen käsiin vaikka olisi moottorisaha omassa polvessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin eräässä aiemmassa kommentissa ilmaisua red flag, koska se oli suora lainaus ohjelmassa kuultuun ilmaisuun. Annan ystävä käytti sitä.
No niin, mutta äläpä käytä enää. Yksi kerta ei sinua vielä pilaa, mutta jokainen turha kerta pilaa suomenkieltä. Aina on mahdollisuus havahtua asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin huvittaa tuo autohomma 😆 Kysynkin, et onko jollekin naiselle kynnyskysymys, jos miehellä ei ole autoa? Siis kun alatte tapailee tai suhteeseen. Toki varmasti riippuu taustoista, et vaikuttaa varmasti mielipiteeseen syy miksi ei ole tai on auto. Mut jos näin yleisesti miettimättä sen syvemmälle syitä vastaatte yläpeukku, jos miehellä pitää/olisi hyvä olla auto ja alapeukku, jos ei merkitystä.
Sit vois kysyä vielä et millanen auto pitää olla, kun joillekin varmasti sekin tärkeää et millaisella oma mies ajelee. Mut jääköön nyt tuohon onko autoa ylipäätään vai ei.
Jos mies ajelisi sillä minun autollani, niin silloin tulisi tunne, että siipeilee.
Ulottuuko tuo tunne muihinkin ostamiisi asioihin? Jos toit yhteiseen kotiin telkkarin, niin harmittaa että mieskin katselee sitä? Ja sängyltä saisi ennemmin rullata lattialle tai sohvalle, kun ei ole maksanut sitäkään
Minulla on ihan kelpoinen 15 tonnin käytetty auto. Vajaalla ajolla, ihan saisi nainen lainata milloin on tarvetta enkä itse käytä. Bensat ja kolhut saisi kyllä itse kustantaa. Enemmänhän sitä jää hänelläkin yhteiseen kivaan rahaa kun ei mene molemmilta kuluja autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esim. nainen sairastuu tai vaikka synnyttää maalla (maaseudulla), ei mies voi naista millään kottikärrylläkään sairaalaan työntää. Mies ja auto tuo turvaa. Onhan se myös toisinpäinkin. Jos mies sahaa moottorisahalla jalkaansa niin eihän nainen voi sitä siihenkään kitumaan jättää vaan auto alle ja menoksi (siis mies mukaan ja kyytiin),
Täällä on aika periaatteen naisia kun eivät antaisi sitä autoa kortillisenkaan miehen käsiin vaikka olisi moottorisaha omassa polvessa...
Kummalla? En mä saha polvessa ajaisi mihinkään vaan ukkeli ajaa sitten. Vaikka auto olisi minun. Selväähän se. Kyllä minusta mies saa ajaa naisen autolla jos vaan osaa. Mä luotan sen verran mieheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, mutta äläpä käytä enää. Yksi kerta ei sinua vielä pilaa, mutta jokainen turha kerta pilaa suomenkieltä. Aina on mahdollisuus havahtua asiaan.
Se ei ole suomen kielen dissaamista jos käyttää sanoja jotka on jo vakiintuneet puhekieleen. Usein englannista löytyy paljon parempi, kuvaavampi ja lyhyempi versio sanoa joku asia. Mä käytän ihan koko ajan vihaamaasi finglishiä. Ja mun mielestä se on ihan fine. Ei kannata triggeröityä moisesta, maailmaan mahtuu niin paljon isompiakin ongelmia. Peace!
Avioliitossa kaikki on yhteistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko Annan sukunimi siis Kara? Silloin Haista voisi tulla Hai Kara (=Haikara).
Haikara tuo lapsia...
Tuosta tulee mieleen maikkarin juttu, jossa haastateltiin Hain sukulaisia. He toivovat, että pari toisi paljon lapsia. Ai kenelle toisi? Suvulleko? Onko tuo juuri se järjestettyä avioliittoja suosivien maiden näkemys, että avioliitto ei ole kahden kauppa, vaan ennen muuta suvun palvelemista. (Vietnamissakin näkyy syntyvyys nykyään olevan jo alle kaksi lasta naista kohden.) Vai onko tuo vain jokin sovinnainen sikäläinen toivomus, joka esitetään ajattelematta, onko se itse asiassa edes toivottavaa (kuten joku "aurinkoista päivää" meillä).
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ensitreffit-hain-pikkuveli-kertoo-h…
Anna kyllä sanoo lapsia haluavansa, mutta eihän niitä tuolla tavalla saa! Toisaalta lieneekö se totta sen enempää kuin muutkaan jutut Annasta. Pistää taas ihmettelemään, kun luen osallistujien kuvauksesta "Anna on sekoitus herkkyyttä ja huumoria", "Anna on empaattinen ja muut huomioiva tyyppi", Voihan siellä pinnan alla tuollaistakin olla ja se on näkynyt ns. asiantuntijoille haastattelutuokioissa, mutta nyt se on kyllä jäänyt ihan kokonaan omien skitsoilujen ja niiden aiheuttaman ikävän käytösen jalkoihin. Anna kyllä myös tunnistaa suorituskeskeisyyden ja rutiineihinsa jymähtämisen ongelmikseen, mutta miksi ei nyt näköjään saa asiantuntijoilta mitään apua, kun tilanne on päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan mitä se on keneltäkään pois jos vietnamilaistaustainen haluaa identifioitua suomalaiseksi? Eikös juuri sillon ole hyvin yhteiskuntaan sopeutunut. Vaikkei geneettisestä perspektiivistä katsoen etninen suomalainen olekaan.
Välillä voisi ajatella positiivisen kautta, mutta nämä keskustelupalstat välillä äityy aika myrkyllisiksi valitettavasti.
Ei tämä toimi näin missään muuallakaan, ihan sama kuinka posin kautta haluaisit ajatella että se ei ole keneltäkään pois. Jos itse muuttaisin vaikkapa Thaimaahan, saisin siellä lapsen suomalaisen mieheni kanssa ja muuttaisimme lapsen ollessa 2v Vietnamiin, ei lapsemme yhtäkkiä muuttuisi Vietnamilaiseksi.
Sun lapsesi saattaisi kuitenkin kolemkymppisenä kokea itsensä enemmän vietnamilaiseksi kuin suomalaiseksi jos koko ikänsä siellä asuisitte
Aivan, enkä usko ettei esim. Teemu Selänteen lapsia pidettäisi jenkeissä amerikkalaisina, vaikka molemmat vanhemmat ovatkin Suomesta
Taitavat itsekin pitää itseään suomalaisina.
Reps!