Ensitreffit alttarilla 2024 OFFICIAL
Katso lähetysajat : Ensitreffit alttarilla - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (30018)
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän vielä että ainakin omassa tapauksessani kumppanissa oli näitä red flageja, samanlaisia piirteitä kuin omassa isässäni, esim. emotionaalinen estyneisyys, tunnekylmyys, jotka alitajuisesti koin tuttuina ja turvallisina, koska vanhempikin oli sellainen, selväähän se on ettei tuo olisi monelle ideaali tilanne, mutta traumatisoitunut kokee että on löytänyt sen oikean kun ihminen tuntuu niin tutulta, todellisuudessa omaa niitä piirteitä jotka aiheutti lapsuudessa traumat. Nämä kun olisin tajunnut käsitellä nuorempana terapiassa, olisin säästynyt lisäpettymyksiltä ja sydänsuruilta, tämä ex teki lopulta saman kuin isä, eli hylkäsi mut (isän kanssa ollaan kyllä väleissä nykyään), sairastuin tuon kaiken seurauksena masennukseen, josta olen nyt toipumassa.
Hyvä lisäys! Itse asiassa me kaikki taidamme jossain määrin hakeutua uudelleen sellaisiin tilanteisiin, joissa olemme aiemmin tulleet satutetuksi. Ainakin tunnistan itsestäni tällaista.
Kun tapasin nykyisen kumppanin, huomasin hänellä olevan samantapaisia piirteitä joita omilla vanhemmilla on ja jotka vahingoittivat minua teini-iässä. Vaikka asia arvelutti minua. kuitenkin se tuttuuden tunne oli myös viehättävää. Tässä tapauksessa kaikki meni hyvin, koska olen itse nykyään aikuinen enkä enää teini ja uskalsin kertoa kumppanille että tietyt sanomiset ja käytösmallit satuttavat minua. Koska myös kumppanini on aikuinen, vastuullinen ihminen, hän otti palautteen hyvin vastaan, sanoi että olen aivan oikeassa, ja on sittemmin opetellut vähentämään ko. käytöstä. Alun perinkään käytös ei ollut liian äärimmäistä joten pystyin hyvin elämään sen kanssa. Nykyään asia ei enää ole ongelma lainkaan. Kumppani ei ole muuttunut täysin toiseksi ihmiseksi mutta hankalaksi kokemiani asioita tapahtuu paljon harvemmin, ja sitten kun välillä tapahtuu niin en koekaan sitä enää samalla tavalla hankalaksi, koska tiedän että voin sanoa asiasta ja käytös loppuu silloin välittömästi. Asia ei enää ahdista.
Luulen että tämän takia ihmisillä on jossain määrin tarvetta hakeutua uudelleen noihin traumatisoiviin tilanteisiin. Toivotaan että tällä kerralla asiat menisivätkin parhain päin. Sellainen kokemus parantaa myös niitä vanhoja haavoja, joten on ihan loogista viehättyä ihmisestä jonka kanssa voisi olla mahdollisuus kokea tällaista. Joskus se kuilu kahden ihmisen välillä sitten vain on niin syvä, että yhdessäoloa ei saa vietyä tuolle parantavalle raiteelle vaikka haluaisi.
t. sama
Vierailija kirjoitti:
Naisena muutama mielikuva/arvio osallistujanaisista:
Jostain syystä en pidä yhtään Jennistä. Jotain hyvin teennäistä ja epäaitoa hänessä on. Esittää jotain. Liian rempseän oloinen, pinnallinen. Ärsyttävän näköinenkin, minun silmääni, makuasioita toki.
Anna myös arveluttaa. Kuten täällä monesti todettu, vaikuttaa takakireältä, kontrolloivalta neurootikolta. Anoreksiataipumusta saattaa olla myös. Ei päästä ketään oikeasti lähelleen, esittää.
Taina vaikuttaa aidoimmalta ja mukavimmalta, lämpimältä aikuiselta ihmiseltä. Sinut itsensä kanssa, tasapainoinen. Tykkään.
Samaa mieltä paitsi että Anna on ulkoisesti ehdottomasti eniten minun makuuni. Haluaisin itsekin olla tuollainen "poikamainen/tyttömäinen" enkä rehevä/liikaa läskiä ja muotoja omaava, vaikka en siis ole mikään ylipainoinen. Pitäs liikkua enemmän ja jättää herkut vähemmälle 😁 Kasvoistaankin Anna niin kaunis.
Mut siis Jenni, jotenkin liian tätimäinen ulkoisesti.
Toki se ulkonäkö varmaan merkitsee paljon. Silti eiköhän se luonne ole tärkeä parisuhteessa. Toinen suuttuu helposti , mököttää tai muuta. Eipä sellaisessa suhteessa oli kiva olla. Koko ajan saisi miettiä mitä sanoo jotta toinen ei hitto vedä herneitä nenäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapasin hiljattain Kari Kanalan eräässä tilaisuudessa ja täytyy sanoa, että jäi vaikutelma, että tyyppi on aivan itseään täynnä. Ihmetyttää tosiaan, että millä meriiteillä hän on edelleen ohjelmassa asiantuntijana. Hänen hahmonsa varmaan tuo katsojia, mutta osallistujat kärsivät.
Kuka katsoo ohjelmaa Kanalan vuoksi? :D
😂 Niinpä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä olisi kiinnostavaa kuulla tarkemmin. Miksi traumatisoituneilla juttu ensin luistaa?
Osalla ihmisistä on ylikorostunut tarve joko a) rakastua tai b) olla rakkauden kohteena. Tämä tarve voi kehittyä mm. siksi että on tullut satutetuksi ja etsii alitajuisesti tuskaan lievitystä. Silloin tulee mentyä uusiin ihmissuhteisiin fantasiapohjalta. Eli ei malteta tutustua toiseen rauhassa (aito tutustuminenhan ei ole koskaan kovin nopea prosessi), vaan valikoivasti tartutaan hänessä oleviin ihastuttaviin piirteisiin ja suljetaan kaikki muu pois tietoisuudesta. Näin syntyy mielikuva että olen tavannut täydellisen, virheettömän, kaikin tavoin juuri minulle sopivan kumppanin.
Just näin. Omia ihastumisiani (joskus suhteeseenkin johtaneita) kuvaisin juuri niin, että en näe toista ihmistä sellaisena kuin hän on oikea
Vikasta lauseesta samaa mieltä, ei tarvitse olla parissa päivässä ihastunut toiseen, jotta suhde voisi onnistua.
Pitkissä vuosikymmenien liitoissa on aivan normaalia ihastua muihin, useaankin, eikä se nyt hyvänen aika ole peruste erolle. Kirjoitit kuin olisi ihmeellistäkin ihastua varattuna toiseen, ei ole ihmeellistä vaan tavallista. Tunteet menee ohi kyllä, kuten itsekin sait huomata.
Vierailija kirjoitti:
On tutkittu, että ihastumisen tunteita syntyy helpommin jännittävissä tilanteissa. No ohjelmahan on sitä. Mutta ihastumisen tunteita voi siis syntyä myös silloin, kun toinen itseasiassa herättää jonkinlaista (alitajuista) turvattomuutta. Turvallinen ja itselle sopiva ihminen ei kai tunnu alkuun oikein miltään, koska sellainen tyyppi on hermostoa rauhoittava. Mutta allekirjoittaneella on lähinnä kokemusta näistä turvattomista ja nopeista ihastumisista.
Varmasti jännittävät tilanteet herättää myös ihastumista helpommin. Mutta en saa yhtään kiinni tuosta turvattomasta ihastumisesta, haluatko avata enemmän sitä?
Itse olen ollut oikea sarjaihastuja, elämässäni ollut varmaan ainakin 1000 ihastusta, jostain 3-vuotiaasta eteenpäin. Minä olen saanut aina näistä iloa ja odotettavaa koulupäivään ym, ei mitään turvatonta. Näistä tuhannesta olen seurustellut vain yhden kanssa, aviomieheni, eikä tämä kohta 30v liittokaan ole turvaton. Avioliiton aikana olen ihastunut 2 kertaa isommin, plus kepeät hyvänpäivänihastukset päälle.
"Hyvä lisäys! Itse asiassa me kaikki taidamme jossain määrin hakeutua uudelleen sellaisiin tilanteisiin, joissa olemme aiemmin tulleet satutetuksi. "
Muistutan, että meitä kaikkia ei ole varsinaisesti satutettu, vaan osalla on onnekkaasti ollut turvallisen kiintymyssuhteen vanhemmat. Vikansa kaikissa, mutta vanhempien pikkuvirheistä ei varsinaisesti jää traumoja.
Minusta nämä kaikki naiset ovat kauniita, niin laudemmat kuin runsaammatkin <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sille mitään, mutta tuli oudot vibat Tainasta, kun hän nimesi lempibiisikseen Semmareiden Tainan. En ollut ikinä kuullutkaan moisesta ja olipas kaikin puolin ärsyttävä biisi ja ärsyttävät esittäjät. Ehkä olen sitten jotenkin rajoittunut, mutta miten joku nuori nainen voi pitää tuollaista hyvänä musiikkina. Anteeksi vain, mutta pakko avautua.
No mutta tuohan oli läppä! "Taina olet kaunein" -sanoituksella mälläävä Taina-naisen ihastelubiisi. En ollut minäkään kuullut biisiä, mutta heti hoksasin homman jujun.
Taina on myös silleen "vanhanaikainen" ja viipyilevä sielu, että harrastaa palapelien kasaamista ja sanaristikkojen ratkomista. Usein nämä harrastukset yhdistetään vanhempiin ihmisiin. Tai palapelit myös lapsiin.
Kuvitelkaa nyt Anna tai Jenni pohtimassa hankalaa ristikkovihjettä tai etsimässä sitä puuttuvaa reun
Tässä sen huomaa, miten joillain palstailijoilla ei ole ollenkaan tilanneälyä, taaskin hyvä läppä meni ohi.... Kaikki otetaan niin kirjaimellisesti ja tosikkomaisesti, huh kun olis ikävää.
En tykkää Jyrkistä ollenkaan. Jotenkin turhantärkeän ja sovinistisen oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee Jyrkistä sovinistisen oloisen? Mitä sovinistista hän on sanonut tai tehnyt?
Ei kai kyse vaan ole omista ennakkoluuloistasi, eli luulet tuntevasi hänet jonkun, ehkä ulkonäön perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Mites miehet, onko komeita mulkun oletettavasta koosta riippumatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee Jyrkistä sovinistisen oloisen? Mitä sovinistista hän on sanonut tai tehnyt?
Ei kai kyse vaan ole omista ennakkoluuloistasi, eli luulet tuntevasi hänet jonkun, ehkä ulkonäön perusteella?
No ihan jo se, että sanoi, että hän voisi kotona AUTELLA, mutta pääasiassa kodin hoitaisi vaimo. Minusta tuo on todella häiritsevää. Jyrkillä ei ole edes kovapalkkaista työtä, mikä voisi vähän selittää tuollaista ajattelutapaa.
Vierailija kirjoitti:
Arvioni on, ettei Jyrkillä seisonut autossa matkalla häistä hotelliin. Jyrki on lyhyt ja lyhytraajainen ylipainoinen mies, jolla rasvaa näyttää kertyvän varsinkin keskivartaloon miehille tyypillisesti. Luultavasti housujen etumus oli koholla johtuen siitä, että housut asettuivat niin, ja toisaalta on todennäköistä, että lihavalle on kertynyt häpykummulle ylimääräistä rasvaa kohoumaksi. Joillakin miehillä sitä on niin paljon, etteivät näe vehjettään. Lisäksi jos muna olisi ollut pystyssä, voisi kuvitella, että olisi sitä jotenkin vaistomaisesti peitellyt, nyt vain istui reteän oloisena.
Täytyy olla ihmisen pahasti häiriintynyt jos tuijottelee ja ajattelee vaan toisten haaroja ja vehkeitä jatulee sitten jonnekin vauva-palstalle vielä kirjoittamaan siitä.
Ehdotan asiantuntijaksi Jenni Janakkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioni on, ettei Jyrkillä seisonut autossa matkalla häistä hotelliin. Jyrki on lyhyt ja lyhytraajainen ylipainoinen mies, jolla rasvaa näyttää kertyvän varsinkin keskivartaloon miehille tyypillisesti. Luultavasti housujen etumus oli koholla johtuen siitä, että housut asettuivat niin, ja toisaalta on todennäköistä, että lihavalle on kertynyt häpykummulle ylimääräistä rasvaa kohoumaksi. Joillakin miehillä sitä on niin paljon, etteivät näe vehjettään. Lisäksi jos muna olisi ollut pystyssä, voisi kuvitella, että olisi sitä jotenkin vaistomaisesti peitellyt, nyt vain istui reteän oloisena.
Täytyy olla ihmisen pahasti häiriintynyt jos tuijottelee ja ajattelee vaan toisten haaroja ja vehkeitä jatulee sitten jonnekin vauva-palstalle vielä kirjoittamaan siitä.
Toivottavasti osoitat ylevän paheksuntasi kaikkia tätä aihetta pohtiville tässä ketjussa. Ei ole nimittäin yksi henkilö. Voin kuvitella, kuinka pulleat poskesi väräjivät ja vanerikorvikset heilahtelivat kun kirjoitit kommenttisi, että täällä kehdataan! Vaikka olen sanonut, miten ja mitä tässäkin ketjussa tulee kirjoittaa!!!
Vierailija kirjoitti:
En voi sille mitään, mutta tuli oudot vibat Tainasta, kun hän nimesi lempibiisikseen Semmareiden Tainan. En ollut ikinä kuullutkaan moisesta ja olipas kaikin puolin ärsyttävä biisi ja ärsyttävät esittäjät. Ehkä olen sitten jotenkin rajoittunut, mutta miten joku nuori nainen voi pitää tuollaista hyvänä musiikkina. Anteeksi vain, mutta pakko avautua.
Vihaan noita ns. Semmareita. Niistä ovat tykkäävinään kaikki teeskentelijät.
Tuo laulajakin on todella ärsyttävän oloinen kuten kaikki. Jos olisin nainen, niin en muuta tekisi kuin vittuilisin tuollaisille pelleille jotka ovat olevinaan muka niin fiksuja vaikka ovat puolihinttejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites miehet, onko komeita mulkun oletettavasta koosta riippumatta?
Minusta ovat tavis-komeita, eli voisin ulkonäön puolesta ottaa kenet vain.
On tutkittu, että ihastumisen tunteita syntyy helpommin jännittävissä tilanteissa. No ohjelmahan on sitä. Mutta ihastumisen tunteita voi siis syntyä myös silloin, kun toinen itseasiassa herättää jonkinlaista (alitajuista) turvattomuutta. Turvallinen ja itselle sopiva ihminen ei kai tunnu alkuun oikein miltään, koska sellainen tyyppi on hermostoa rauhoittava. Mutta allekirjoittaneella on lähinnä kokemusta näistä turvattomista ja nopeista ihastumisista.