Mitähän meille lapsettomille käy vanhana kun kukaan ei ole huolehtimassa asioista?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet että ihmisen ainoa tukiverkko on omat lapset????????
Käytännössä on silloin kun itse on vanha. Ne muut, vanhemmat sukulaiset on silloin kuolleet, sisarukset yhtä höperöjä ellei höperömpiä kuin itse ja kaverit puskee horsmaa tai on itse avun tarpeessa.
No jos noin vanhaksi elää niin on todennäköistä että ne omat lapsetkin on aika raihnaisia. Etenkin kun velttoja nykynuoria katsoo.
Kannattaa alkaa opiskella kieliä. Aivojumppa pitää muistisairaudet loitolla ja pärjää kotona. Jos sitten kumminkin joutuu hoitolaitokseen, osaa kommunikoida suomea taitamattomien hoitajien kanssa.
Tiedän useamman vanhuksen joihin ei ole lapset olleet yhteydessä juurikaan aikuisiällä vaikka olisivat asuneet samalla paikkakunnalla. Erään sukulaisen kohdalla ymmärrän tämän kyllä hyvin, koska vanhemmat kohteli sitä aina huonosti ja lapsuudessa jäi traumoja. Eräs ystäväni oli ainoa lapsi ja menehtyi syöpään 25 vuoden iässä. Vanhemmat olivat vielä hyväkuntoisia tuolloin ja kutsuivat hautajaisiin lähipiirin. Hän oli hyvin rakastettu ja vanhempiensa kanssa läheinen. Itse olen 40v lapseton ja mulla myös eräs lapsuudenkaveri joka ei aio lapsia hankkia. Ollaan paljon yhteyksissä ja uskon että tullaan olemaan vanhoinakin jos siihen asti eletään.
Pointtina todeta, että elämäntilanteita, sukulaissuhteita ja ystävyyssuhteita on ihmisillä monenlaisia eikä lasten hankkiminen takaa sitä että vanhana olisi seuraa. Ja lapsettomuus ei tarkoita yksinäistä elämää.
Olen ollut viime vuosina parin lapsettoman sukulaistädin hautajaisissa. Hoitokodissa oli toinen, toinen asui kotonaan viimeiseen asti. Me sukulaiset käytiin joskus katsomassa ja laulettiin heille, pidettiin seuraa. Ihan hyvän hoidon saivat kaupungilta ja/tai yksityisesti ja pärjäsivät hyvin. Ei tarvinnut olla kenestäkään riippuvainen.
AV:n mukaan lapsettomien pitäisi jostain syystä kuolla yksin ja katkerana.
Ihan sama kuin niille joilla on lapsia jotka ei kuitenkaan käy vierailulla tai kokee vanhemmat takasi, ihan yksin pärjättävä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa säästää rahaa vanhuuden varalle. Sitten voi ostaa palveluja itselleen, mitä ei itse enää jaksa tehdä. Yhteiskunnan tukien varaan on turha tuudittautua.
Asia on juurikin noin!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa alkaa opiskella kieliä. Aivojumppa pitää muistisairaudet loitolla ja pärjää kotona. Jos sitten kumminkin joutuu hoitolaitokseen, osaa kommunikoida suomea taitamattomien hoitajien kanssa.
Ei ole noin yksinkertaista. Isoisäni, pormestarismies, sairasti Alzheimeria 70+. Samoin hänen diplomi-insinööripoikansa samanikäisenä. Huonot geenit.
Muutan vanhana mummokommuuniin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan samaan tapaan kuin meille lapsellisille jotka on aina huolehtineet kaikista muista. Meistä ei huolehdi kukaan koska ne ei osaa
Lapsellinen on yksi inhokkini kun sitä käytetään värin. Lapsellinen tarkoittaa lapsenomaista. Jos ihmisellä on lapsia, ei käytetä sanaa lapsellinen (paitsi jos vanhempi on hieman jälkeenjäänyt)..
Espanjassa perhe rakastaa. Huolehtii omista vanhuksistaan, ei yhteiskunta.
Suomessa ei välitetä kuin itsestään.😢
Itse olen sikäli onnellisessa asemassa, että tytär hoitaa melkein kaikki asiani. Minun ongelmani on, että en pysy perässä nykyteknologiassa. Kun olen yhden asian oppinut, niin se muuttuukin ja taas pitää opetella uudet asiat. Ja kaiken pitäisi hoitua netissä. Jos joku on yhtä avuton kuin minä näissä asioissa, niin suosittelen käymään kaiken maailman kursseja (siis vanhempi väestö, nuoremmathan nämä kyllä osaavat).
Kodin siivouksen joutuu jokainen eläkeläinen ostamaan siivousyritykseltä, jos ei ole omaista joka siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Myös ystävät auttaa toisiaan peseytymisessä ja pyykinpesussa. Lakanan vaihdot ja ihon hoito sekä ruuan laitto. Ole ystävä jollekin ja auta. Vie mukana kahvinkeitin keitä kahvit. Joka kodissa kuuluu olla muutenkin muutaman päivän hätävara tarpeet vettä ruokaa lääkkeet.Jos tulee lakko vaikka kaupat kiinni.Pandemia tai myrsky.Varaatte kotiin ruokaa kahvia ja jos on tiukkaa ystävät voi muuttaa samaan asuntoon jakamaan vuokran.
Missähän haavemaailmassa sinä elät:)? Nykyihminen on liian itsekäs moiseen. On myös iso kynnys edes pyytää ystäviä leikkaamaan varpaankynnet tms.
Ansiosidonnaista leikataan. En auta ketään vapaa-ajalla.
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa maksetaan eläkkeitä 37 miljardia ja silti 2 miljardin ansiosidonnaisesta leikattiin.
Kokoomus joutuu palkkaamaan hoitajia eläkeläisille, koska pelasi omaiset pois eläkeläisten hoidosta.
Ensinnäkin anopin luo on 60 km, puoliso ainoa lapsi ja me laitettiin auto pois, koska minun ansiosidonnaista leikattiin.
Eli kokoomus leikkaa rahaa yhdestä kohtaa ja joutuu lisäämään toiseen kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa maksetaan eläkkeitä 37 miljardia ja silti 2 miljardin ansiosidonnaisesta leikattiin.
Kokoomus joutuu palkkaamaan hoitajia eläkeläisille, koska pelasi omaiset pois eläkeläisten hoidosta.
Ensinnäkin anopin luo on 60 km, puoliso ainoa lapsi ja me laitettiin auto pois, koska minun ansiosidonnaista leikattiin.
Eli kokoomus leikkaa rahaa yhdestä kohtaa ja joutuu lisäämään toiseen kohtaan.
Suomessa ajatellaan, että eläkeläisten omaiset ja työttömät on eri sakkia.
Hallitus otti just omaisilta pois bensarahat ja linja-autorahat ja samaan aikaan sotejohtajat istuu kokouksissa ja suunnittelevat, että omaiset osallistuvat eläkeläisten hoitoon. No, ei osallistuta.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Ja kun työikäiset ei tee ilmaiseksi niin se tuo Suomeen lisää palkkatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Muutan vanhana mummokommuuniin.
Luin ensin että mummouuniin.
Vierailija kirjoitti:
Kodin siivouksen joutuu jokainen eläkeläinen ostamaan siivousyritykseltä, jos ei ole omaista joka siivoaa.
Tämäkin on aika tyhmä juttu. Jos vanhuksella ei ole varaa siivouspalveluihin, oikeasti, ne pitäisi kyllä valtion kustantaa, edes kerran kk. Jos kukaan ei siivoa esim 6-12kk ja vanhus kukaties vielä aika-ajoin laskee alleen jne, on asunto pilalla ja kenties joitain mönkijäisiä nurkat täynnä kun hoitokotiin viedään. Jää taloyhtiön tai vuokranantajan vaivoiksi sitten. Eikä tule halvaksi.
Ne pahan päivän varalle säästetyt rahat käytetään silloin. Minne muuallekaan ne laitetaan ,kuin omaan hyvinvointiin. Jos sitä rahaa on enää silloin kun sitä tarvitsee.