Mitähän meille lapsettomille käy vanhana kun kukaan ei ole huolehtimassa asioista?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on nyt sitä vihreää siirtymää, kun vanhukset suljetaan lukkojen taakse johonkin homeiseen laitokseen ja lääkitään lähes tiedottomiksi, että tulisi mahdollisimman vähän hiilidioksidia vanhusten viimeisistä vuosista.
Rautalangasta: laitospaikkoja ei riitä edes nyt. Kun edes olisi niitä huonoja paikkoja mutta nykylinja on, että huonokuntoisetkin saa pärjätä tai olla pärjäämättä kotonaan.
No ei laitospaikan tarpeen arviossa katsota, onko asianosaisella lapsia vai ei. Miten se jälkikasvu vaikuttaa siihen vanhuuden toimintakykyyn?
Olet lapseton, joten saat mädäntyä kotiin, et saa apua. Näinkö se menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on hyvin aikaa opetella itse huolehtimaan omista asioista.
Kyllähän asioiden hoitaminen nyt onnistuu mutta entä sitten jos tulee muistisairautta ja muita vaivoja ettei enää kykene huolehtimaan omista asioista? ap
Kyllä yhteiskunta huolehtii sen minkä pystyy. Itselläni vain yksi lapsi ja toivon, että hän elää omaa elämäänsä eikä ainakaan rasita itseään minun mahd. vaivojen takia.
Vanhuksia hoitaa muutkin kuin nuoret. Omaishoitajat on vanhoja useimmin itsekin. Hoitajat ovat usein yli 40-50 vuotiaita mutta työtahti toki hidastuu kun ikää tulee ja kulumia. Ystävät ovat lähes samaa ikäluokkaa joten heistä on ilo toisilleen. Työpaikka kiusaajat haittaa potilaiden hoitamista aiheuttaa sairaslomia ja irtisanomisia. Ei tarvi purkaa ilkeyttään toisiin.
Lapset odottaa vain saavansa rahaa vanhemmiltaan siihen heidät on kasvatettu.
Kaikilla ei ole sisaruksia eikä niitä sisarusten lapsia ja puoliso voi olla yhtä iäkäs kuin itsekin ja tarvita apua. Ystävätkin voivat jo olla iäkkäitä tai sairaita. Sellaisessa tilanteessa lapsilta ei tietenkään odota, että alkaisivat omaishoitajiksi, mutta olisi mukavampaa kun läheiset hoitaisi raha- ym. paperiasiat.
No sekä on hyvä perintö lapsille et sun asioita pitää hoitaa??
Itse en halua elää niin kauan että mua pitää kuljetella ku pakettia.
Vierailija kirjoitti:
Lapset odottaa vain saavansa rahaa vanhemmiltaan siihen heidät on kasvatettu.
Niin, kuka lie kasvattanut?
Itse teen hoitotahdon siten, että elän mahdollisimman lyhyen ajan muistisairaana. Ja tämän tekisin, vaikka olisi lapsiakin. On se liian rankkaa hommaa hoitaa pahasti höperöivää muistisairasta kotiinsa.
Sitten kummityttö asioidenhoitajaksi, joku pitää olla joka tuo esim aamutossut jos joudun sairaalaan. Tai mitä ikinä tarvitset, joku pitää olla, jolle luotat avaimet. Voi olla myös edunvalvoja.
Elämä vanhuksena ei ole sitä mitä haluan, sen on työni opettanut.
Sh vanhuspuolelta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuule ne lapsetkaan valtaosin vanhoista vanhemmistaan huolehdi tai heitä hoida. Työskentelin aikaisemmin sosiaalialalla toimistotöissä ja käsittelin mm. vanhainkodeissa, myöhemmin hoiva-asumisessa ja terveyskeskusten vuodeosastoilla olevien ja hoidettavien ikäihmisten asioita. Oli tosi yleistä että lapset paskat piittaa vanhemmistaan. Eivät vuosikausiin käyneet katsomassa saati että olisivat vanhuksen asioita hoitaneet, mutta annas olla, jos vanhus teki kuolemaa ja tilanteesta ilmoitettiin niin jo alettiin vinkua perintörahojen tuhlaamisesta ja tivata, paljonko vanhuksella on pankkitilillä. Olen myös ollut tilanteessa, joissa lapsi on uhannut oikeudella ja poliisilla ja lopukta väkivallalla sekä minua että viran puolesta hommaa hoitanutta edunvalvojaa, kun lapselle selvisi että vanhuksella ei ole mitään perittävää ja että testamentissa vanhus oli itse määrännyt vaatimattoman rahasumman hautajaiskuluih
Minusta on hirveää että aikuinen lapsi ei sen vertaa välitä vanhemmastaan, että huomaisi tämän jossain vaiheessa elämää muuttaneen ja myyneen asuntonsa. Jokainen normaali lapsi kyllä tarjoutuisi auttamaan ikäihmistä muutossa. Toki me ei tiedetä miten tuo kommentissa mainittu vanhus on lastaan kohdellut, on voinut olla mikä hirviö hyvänsä. Mutta sellaisen jossittelu on turhaa. Täysin normaalin ja antoisan lapsuuden eläneistäkin voi tulla täysiä pissapäitä. Yllättävän usein tuleekin.
Harvoin lapset ikääntyvien vanhempiensa asioita hoitaa...
Vierailija kirjoitti:
Harvoin lapset ikääntyvien vanhempiensa asioita hoitaa...
Mitä olen asioita seurannut, nimenomaan omaiset hoitaa. Kun puhutaan oikeasti vanhoista ja muistisairaista, omaiset on ainoa joka taistelee koneistoa vastaan ja saa hankittua tarvittavat palvelut, jos niitä ylipäätään mistään saa.
Jos vanhuksella ei ole valppaita omaisia, ei kukaan pidä hänen puoliaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset muuttavat töiden/opiskeluiden perässä muualle, eivätkä asu lapsuudenkodin naapurissa. Lapset myös tekevät töitä 65-70 -vuotiaaksi asti. Ei siinä omaishoideta vanhuksia.
YHdellä tuttavallani on 2 lasta: poika perheineen asuu USA:ssa ja tytär perheineen Australiassa- harvoin he tapaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset muuttavat töiden/opiskeluiden perässä muualle, eivätkä asu lapsuudenkodin naapurissa. Lapset myös tekevät töitä 65-70 -vuotiaaksi asti. Ei siinä omaishoideta vanhuksia.
YHdellä tuttavallani on 2 lasta: poika perheineen asuu USA:ssa ja tytär perheineen Australiassa- harvoin he tapaavat.
Ja sinä et ymmärrä, että kyseessä on poikkeustilanne.
Suomessa on pienet ikäluokat tulossa 0rpo varmaan somputtaa maamme. ig
Haluatteko te lapselliset oikeasti, että jälkikasvunne elää kymmenen vuotta elämästään stressaten itsensä uupumuksen partaalle teitä hoitaessaan? Varsinaista äidinrakkautta.
Minun siskollani on pari lasta, aikuisia jo.
He eivät kuitenkaan tunnu oikein arvostavan tätiään, joten luulen että tuuppaavat minut johonkin vanhustentaloon eivätkä varmaan käy edes katsomassa :(
No, Perintöä on turha kieli pitkällä odottaa, jos ei asenne muutu ajan kuluessa.
Aion testamentata mahdollisen perintöni jollekin eläinsuojelujärjestölle tai eläinten turvakotiin.
Mikäli asenne heiltä muuttuu, niin voin sitten harkita asiaa uudelleen. Koko omaisuuttani eivät kuitenkaan tule saamaan, ihan turha luulla mitään semmosta.
N41
Vierailija kirjoitti:
Minun siskollani on pari lasta, aikuisia jo.
He eivät kuitenkaan tunnu oikein arvostavan tätiään, joten luulen että tuuppaavat minut johonkin vanhustentaloon eivätkä varmaan käy edes katsomassa :(
No, Perintöä on turha kieli pitkällä odottaa, jos ei asenne muutu ajan kuluessa.
Aion testamentata mahdollisen perintöni jollekin eläinsuojelujärjestölle tai eläinten turvakotiin.
Mikäli asenne heiltä muuttuu, niin voin sitten harkita asiaa uudelleen. Koko omaisuuttani eivät kuitenkaan tule saamaan, ihan turha luulla mitään semmosta.
N41
Sun omaisuus menee niihin yksityisiin hoivapalveluihin jotka on siinä 40 v päästä ainoa mitä on tarjolla.
Lapseton joutuu itse järjestämään eutanasiansa. Ei ole vanhuksen kuolemaa odottavia lapsukaisia , jotka mielellään sen viimeisen palveluksen äidilleen tekisivät. Juuri täälläkin oli ketju siitä miten lapset kertoivat odottavansa malttamattomasti vanhempiensa kuolemaa.