Tunnetko sinäkin eläkeläisiä,jotka jäivät 60-vuotiaana eläkkeelle
Pitkän työuran jälkeen julkiselta puolelta ja ihmettelevät, kun ihmiset eivät nyt MENE töihin! Nimenomaan mene, koska töihin vain ennen mentiin edes ilman mitään tutkintoja.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös pojat ovat olleet työssä kesäisin heti kun sai mennä, nykyään nelikymppisiä ja työttömyyttä ei ikinä ole kokeneet.
Itse olen jäänyt eläkkeelle tänä kesänä 69 v.
Joo, mutta et ole ollut julkisella työssä.
Julkisella puolella on jäätävä eläkkeelle viimeistään 68 vuotiaana.
Jäinkin jo 65v, erosin työstä jotta sain eläkkeen mutta jatkoin tekemällä sijaisuuksia kokoajan.
Keväällä olin viimeksi työssä enkä enää lupautunut jatkamaan.
Romanit pääsee vasta kun lapsiliät loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani jäivät täydelle työeläkkeelle, toinen 58v ja toinen 60v. Itse olen nyt 53v ja ajatus siitä, että jäisin eläkkeelle viiden vuoden päästä tuntuu absurdilta.
Olen noin 60 ja ollut valmis jäämään eläkkeelle jo 50- vuotiaana. Silloin lähdinkin vakitöistä ja aloin tehdä määräaikaisia työkeikkoja. 4- 14 kk yleensä. Tänä kesänä kolme kuukautta. Tämä sopii minulle, vapaa- aikaa on eikä pelkoa että kukaan palkkaisi vakituiseksi enää. Antaa nuorempien työskennellä, ne tarvii rahaa ja tulevaisuutta.
En ole ikinä saanut töitä hakemalla avointa työpaikkaa, mutta olen saanut viidellä yrittämällä kolmesti töitä kun olen miettinyt missä haluaisin olla töissä ja mennyt ja kysynyt töitä. Näin erottuu kivasti massasta. Tiedän aika isokynnys, mutta jos minä umpi-introverttina pystyn siihen niin kyllä siihen pystyt sinäkin.
...ja ennen kuin Tero the Nero ehtii oksentaa, niin ei kukaan ei palkkaa elämämkoululaista lääkäriksi tai TJ:ksi.
Mikä siinä työnteossa on niin kamalaa, että töitä ei voisi tehdä? Juu, palkka on liian pieni ja tuet on paljon enemmän, joten meillä pitäisi poistaa iso osa tukieuroista, jotta saadaan työ tuntumaan mukavammalta, eikös? Töihin ei mennä sillä asenteella, että työ on paskaa ja työnantaja on paska, joten töitä ei tuollaiselle löydy.
Vierailija kirjoitti:
Tätini jäi eläkkeelle 90-luvulla 55-vuotiaana. Muistaakseni myös 58-vuotiaat pystyivät jäämään eläkkeelle. Vanhempani jäivät 60-vuotiaina eläkkeelle.
1990-luvulla Erityisopettajat, yleisaineiden opettajat ja palomiehet jäivät eläkkeelle 55- vuotiaina. Armeijassa oli majurien, everstiluutnanttien ja ylivääpeleiden pakko jäädä 55-vuotiaina, saivat jäädä 25-vuoden palveluksen jälkeen. Käytännössä armeijassa jäivät heti, kun palvelusvuodet tulivat täyteen, koska nuoremmille ei ylennyksiä ei tullut, ellei ollut avoimia virkoja.
Sairaanhoitajat ja poliisit sekä valtion autonkuljettajat jäivät ekälkkeelle 58-vuotiaina.
Peruskoulun opettajilla sekä ala- että yläkoulussa oli eläkeikänä 60 vuotta.
Muilla valtion virkamiehillä ( pl. armeija) oli eläkeikänä 63 vuotta.
Tunnen kyllä, mutta vielä enemmän tunnen noin 40v ikäisiä, joilla on takana 3 työvuotta ja jotka ovat vihaisia siitä, että eivät tule saamaan yhtä suurta eläkettä kuin nyt 65v iässä eläkkeelle lähtevät vanhempansa, joilla on takana 45 työvuotta. Että miksi noille maksetaan jopa 2300e/kk, kun minulle ei paljon mitään, kun eläkeikä joskus tulee täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistotutkinto ei välttämättä pätevöitä mihinkään oikeisiin töihin.
Mitkä ovat oikeita töitä?
Itse jäin eläkkeelle 26 vuotiaana...ei työt paina,voi elää vapaasti..
Kyllä, ja itse jään eläkkeelle 59-vuotiaana.
Pikkufirmoihin saattaa vielä päästä töihin suhteilla. Ennestään tuntemattomiin ja isompiin firmoihin on mahdotonta työllistyä, ei yli 55 vuotiasta mihinkään oteta, se on sanottu minullekin suoraan monta kertaa. Vain yhteen paikkaan olen päässyt jota olen itse kysynyt tai etsinyt. Se oli urani toinen työpaikka. Muihin on pyydetty tai vinkattu ja kaksi kertaa tultu kysymään jopa kotiovelta. Nyt pitää hakea yhtä paikkaa kuukaudessa ja sopivat paikat on vähissä, huonoin tilanne ikinä. Viimeksi palkkatuella pari kuukautta ja taas kesällä. Oli kyllä rahallisesti hyvä pesti, firma maksoi ilmeisesti palkkatuen takia matkat ja päivärahankin joita en ole ikinä ennen saanut.