Tunnetko sinäkin eläkeläisiä,jotka jäivät 60-vuotiaana eläkkeelle
Pitkän työuran jälkeen julkiselta puolelta ja ihmettelevät, kun ihmiset eivät nyt MENE töihin! Nimenomaan mene, koska töihin vain ennen mentiin edes ilman mitään tutkintoja.
Kommentit (71)
Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin aion jäädä pois töistä kymmenen vuoden kuluttua 60 -vuotiaana. Eläkettä en toki saa kun vasta 66 v mutta sinne saakka aion elää perinnöllä ja säästöillä. Sijoittamalla laitan perintörahat töihin.
Ei töihinkään ennen menty noin vaan täällä Suomessa. Minunkin elämäni aikana (70v+) on ollut jo monta ns. työttömyysjaksoa. Vaikkakaan ei samassa määrin kuin nykyisin. Olet varmaan lukenut peltojen paketoinnista, siirtotyöläisyydestä, Ruotsiin ja Amerikkaan muutosta työn vuoksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini jäi eläkkeelle 90-luvulla 55-vuotiaana. Muistaakseni myös 58-vuotiaat pystyivät jäämään eläkkeelle. Vanhempani jäivät 60-vuotiaina eläkkeelle.
Anoppi jäi eläkkeelle 5-kymppisenä ysärillä. Nyt hän on 89-v ja eläkkeellä edelleen. Eläkeurasta tulee pitempi kuin työurasta.
Huh huh. Eläkkeellä pidempään kuin töissä. Suuret ikäluokat kyllä voitti tässä pelissä. Minä joudun tekemään töitä yli 70-vuotiaaksi.
Eliniän ennuste on noussut, lohduttaako yhtään jos kerron ettei kovin moni suurten ikäluokkien ihminen ole saanut 1. elää tai 2. elää terveenä noin pitkään kuin aiemmassa esimerkissä.
Ne viimeiset vuodet ovat monilla niitä vaikeimpia, en lähtisi niitä keneltäkään kadehtimaan.
Tärkeää olisi että myös niitä lapsuuden ja nuoruuden vuosia elettäisiin niitä arvostaen. Ymmärrettäisiin että silloin luodaan pohja aikuisuuden ja vanhuudenkin elämälle niin henkisten kuin fyysistenkin ominaisuuksien puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini jäi eläkkeelle 90-luvulla 55-vuotiaana. Muistaakseni myös 58-vuotiaat pystyivät jäämään eläkkeelle. Vanhempani jäivät 60-vuotiaina eläkkeelle.
Anoppi jäi eläkkeelle 5-kymppisenä ysärillä. Nyt hän on 89-v ja eläkkeellä edelleen. Eläkeurasta tulee pitempi kuin työurasta.
Huh huh. Eläkkeellä pidempään kuin töissä. Suuret ikäluokat kyllä voitti tässä pelissä. Minä joudun tekemään töitä yli 70-vuotiaaksi.
Mutta todennäköisesti ehdit olla eläkkeellä kauemmin kuin ne, jotka nyt jää eläkkeelle. Sitähän se elinaikakerroin tarkoittaa.
No en takuulla elä yli 100-vuotiaaksi! Olen jo nyt ihan romuna raskaasta työstä ja eläkkeelle aikaa vielä 20 vuotta. Jos nämä esimerkkieläkeläiset on olleet pidempään eläkkeellä niin töissä niin minunhan pitäis elää yli 115vuotiaaksi että saavuttaisin saman!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyään löytää töitä. Jos haluaa töitä tehdä.Tuet on liian hyvät, ei ole ns kannattavaa mennä töihin.
Itsellä tytär lukion jälkeen pitänyt vuoden ns vapaata, eli tehnyt töitä koulun loppumisesta asti kesätöissä oli syyskuuhun asti, sit sai heti töitä toisaalta, joulun jälkeen se loppui ja heti sai uuden työn.Nyt oli tämän kesän töissä samassa kuin ekanakin ja lähtee nyt opiskelemaan.
Kotona on asunut ja säästänyt.
Eli laiskoja on ihmiset ja tuet liika suuret kun työt ei heille kelpaa.
Tarkoittaako ns kannattattavaa samaa kuin arkikielen kannattavaa? Entä ns vapaata, onko se sama kuin arkikielen vapaata?
Multa hajoaa nivelet ennen kuin pääsen normaalille eläkkeelle. Sairauseläkkeelle sitten varmaan.
Minun isoäiti on ollut 40 vuotta eläkkeellä. Jäi reilusti alle 60-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliniän ennuste on noussut, lohduttaako yhtään jos kerron ettei kovin moni suurten ikäluokkien ihminen ole saanut 1. elää tai 2. elää terveenä noin pitkään kuin aiemmassa esimerkissä.
Ne viimeiset vuodet ovat monilla niitä vaikeimpia, en lähtisi niitä keneltäkään kadehtimaan.
No ei kovasti lohduta kun mun ikäluokan elinaikaodote on 74v ja pääsen eläkkeelle 70v. Hyvällä säkällä elän pidempään mutten todellakaan ole eläkkeellä pitempään kuin töissä kuten nuo esimerkkieläkeläiset täällä. Munhan pitäis elää silloin jonnekkin 120v korville mikä on ihan fantasiaa.
Tunnetko eläkeläisiä jotka on jääneet eläkkeelle...
No Johan oli taas aloitus AP .ltä
Vierailija kirjoitti:
Minun isoäiti on ollut 40 vuotta eläkkeellä. Jäi reilusti alle 60-vuotiaana.
Jessus. Olen kyllä kade edellisille ikäpolville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt on 89 ei ole suuria ikäluokkia vaan syntynyt 1935.
Tunnen yhden, joka jäi vähän päälle 60 v. eläkkeelle. Ehti silti tehdä yli 40 v. työuran. Ja kyllä, on ihmetellyt, miksi läheisensä ei mene töihin, vaan loisii ja laiskottelee.
Tunnen itsekin tämän läheisen. Hän on mm. jättänyt aikoinaan kesken työllistävän koulutuksen, koska ei kiinnostanut tarpeeksi. Kieltäytynyt vakituisesta työpaikasta määräaikaisuuden jälkeen, koska ei tuntunut oikealta. Kertonut varastaneensa pätkätyöpaikasta, koska ei saanut mielestään ansaitsemaansa. Kieltäytynyt työpaikan tarjoamasta ylennyskoulutusmahdollisuudesta, koska liikaa omaa vaivaa. Jne. jne. On vain hauskempaa, rennompaa ja kivempaa "olla vapaa" ja saada tukirahoja vuosia, vuosikymmeniä. Ja samalla olla kateellinen toisten palkoista ym.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin mentiin töihin noin vain, ilman tutkintoja? Kyllä ihmiset opiskelivat ennenkin. Oletko koskaan kuullut yliopistoista? Tuo äsken mainitsemani kuvaamataidonopettaja ei olisi missään tapauksessa saanut virkaansa ilman pätevöitymistä ja loppututkintoa. Hänellä vain oli ehjä työura: oli opettajaksi valmistuttuaan töissä koko ajan samassa koulussa.
Mun vanhemmistani toinen opiskeli lukion jälkeen muutaman vuoden ja meni sitten töihin, joista pääsi eläkkeelle 60-vuotiaana. Toinen vanhemmista meni kansakoulupohjalta ensin raksalle apumieheksi, sitten sai muulta alalta eläkeviran ilman koulutusta. Isovanhemmilla oli kyllä osalla keskenjääneitä kouluja taustalla, mutta kellään ei ollut koulutusta siihen työhön, jota tekivät työurakseen. Itse hain 1989 lukiolaisena yhteen paikkaan kesätöihin ja olin siellä sen ja seuraavan kesän.
Viimeksi kun hain siivoojan sijaisuutta, niin hakijoita oli 80, joista useilla laitoshuoltajan tutkinto. Toimistotöihin on sitten useampi sata hakijaa.
Kumppanin sukulainen jäi 60 vuotiaana eläkkeelle. On ehtinyt olla eläkkeellä noin 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mummoni jäi aikoinaan myös viisikymppisenä eläkkeelle. Nyt on yhdeksänkymppinen, eli vaikka toki aloitti työt nuorena niin on silti ollut jo yli puolet elämästään poissa työelämästä. Ei käy tasan nallekarkit.
Jotta ehdin olla yhtä kauan yhteiskunnan elätettävänä kuin vanhempani, pitää minun jäädä pois työelämästä viimeistään viiskymppisenä. Elinajanodote on odote, ei mikään tosiasia. Tosiasia on se, ettei kukaan jaksa tehdä kokoaikatyötä 60-vuoden jälkeen. Elää sitten pidempään tai ei.
Olen 60 v. Yhtäjaksoista työuraa on takana yli 35 v. Ennen opintoja ja opintojen aikana eläkettä kerrytin 2,5 v töillä, kun meidän ikäluokalla eläkettä aletaan laskea 23 vuotiaasta. Olen töissä vielä vajaat kolme vuotta, vaikka virallinen eläköitymisikäni on 65 v. Silloin olen eläkettäni kerryttänyt 41,5 vuotta. Näinkin voi laskea. Olen toki hyvätuloinen ja säästöjä kertynyt sijoituksiin muutamia kuusinumeroisia lukemia.
Tunnen. Nykyisellä työpaikallani oli jätti-yt 10 v. sitten kun koko toimiala uusiutui, ja silloin varhaiseläkkeelle jäi 55-vuotiaitakin.
Mun alkuperäinen eläkeikäni oli 60 vuotta mutta sitä nostettiin joten pääsin eläkkeelle 63v. 9kk.
Omat vanhempani jäivät täydelle työeläkkeelle, toinen 58v ja toinen 60v. Itse olen nyt 53v ja ajatus siitä, että jäisin eläkkeelle viiden vuoden päästä tuntuu absurdilta.