Miksi eläkeläisillä on usein ihan hirveä sisustusmaku?
Katselen asuntoja. Eläkeläistalouksissa tykätään näköjään kaikenlaisesta krääsästä, keskenään riitelevistä värisävyistä, porontaljoista seinällä, niistä seinäviuhkoista joita ostettiin etelänlomilta kasarilla jne. Ja pintaremontit on aika lailla säännöstään jätetty tekemättä eli keittiön ilme on vuodelta 89.
Kommentit (246)
Kaikki on alkuperäistä vanhaa siitä alkaen kun tähän muutettiin. Nuorempana ei ollut rahaa uusiin huonekaluihin ja sitten tuli ostettua mitä milloinkin ja halvalla tietenkin. Minulla ei ole koskaan ollut tyylitajua sisustuksen suhteen, käytännöllisyys on tärkeämpää kuin tyylitaju.
Itse ostan vain Ikea kamaa! T. Nuori
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt hieman termit hukassa. Suurta osaa eläkeläisten asunnoista ei ole sisustettu. Asunnoissa on niitä esineitä mitä on sattunut vuosien varella löytymään ja niitä käytetään koska ne ovat ihan hyviä.
Sittenkö vasta voi käyttää "sisustaa" sanaa, kun joku ho mo on käynyt stailaamassa kotini?
Kyllä minä eläkeläisenä olen aivan sisustamismielessä valinnut verhot ikkunoihin, niihin sopivat matot jne.
Vaihdan yleensä myös talveksi toiset verhot ja tummemman huovan sohvalleni.
Eikö se ole sisustamista?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, kuinka harva ikääntynyt haluaa oikeasti panostaa sisustukseen, laatuun ja kauniiseen kotiin. Eletään vanhojen romujen ja krääsän keskellä, huonekalut, kodinkoneet ja asunnon pinnat aikansa eläneet. Kun ovat lähinnä vaan kotona, niin luulisi että haluaisi miellyttävän ympäristön, mutta ei.
Kaikki eläkeläiset eivät ole niin varakkaita, että viitsisivät pelkästä vaihtelunhalusta ruveta toimivaa kotiaan uusimaan.
Muut asiat ovat elämässä jo tärkeämpiä. Voi olla, että halutaan säästää esim sairastumisen varalta tai lääkemenot saattavat olla korkeita, joten sitä ylimääräistä rahaa ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin remonttien osalta syynä on lähinnä pihiys. 70+ ikäiset appivanhempani ovat juuri tuollaisia. Rahaa on niin ettei paskalle taivu, mutta jopa pakolliset remontit pitää tehdä aina halvimman kaavan mukaan. Asunto on raikas tuulahdus jostain ysärin alusta. Lisäksi anopilla on juuri tuo käsittämätön viehtymys kaikelaiseen halpaan tilpehööriin, jota pitää levitellä kaikkialle vessaa myöten.
Makuasioista ei voi kiistellä. Anna appivanhempien elää oman näköisessään kodissa, siellä he viihtyvät.
Tyhmä se, joka uskoo, että jokin ryhmä (eläkeläiset, nuoret, vanhat, suomalaiset, papit, lukkarit, talonpojat, kupparit jne.) on yhtenäinen minkään ominaisuuden suhteen (ahneus, juoppous, huono maku, rikollisuus, varakkuus, köyhyys, viisaus, tyhmyys, terveys, sairaus jne.) ja sitten jurnuttaa ajatuksissaan ja jollakin somepalstalla jotakin ryhmää vastaan, kun näki/kuuli/luki/luuli jotain äidistään, mummostaan, serkustaan, naapuristaan, työkaveristaan, itsestään jne. Sitten liittää mielivaltaisesti jonkin mielivaltaisen ominaisuuden jokaiseen jonkin mielivaltaisen ryhmän jäseneen. Pöljää.
Kerron AP:lle uutisen: ihmiset ovat yksilöitä, ja kenen tahansa jokin ominaisuus ei automaattisesti liity mihinkään kuuhun ominaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä se, joka uskoo, että jokin ryhmä (eläkeläiset, nuoret, vanhat, suomalaiset, papit, lukkarit, talonpojat, kupparit jne.) on yhtenäinen minkään ominaisuuden suhteen (ahneus, juoppous, huono maku, rikollisuus, varakkuus, köyhyys, viisaus, tyhmyys, terveys, sairaus jne.) ja sitten jurnuttaa ajatuksissaan ja jollakin somepalstalla jotakin ryhmää vastaan, kun näki/kuuli/luki/luuli jotain äidistään, mummostaan, serkustaan, naapuristaan, työkaveristaan, itsestään jne. Sitten liittää mielivaltaisesti jonkin mielivaltaisen ominaisuuden jokaiseen jonkin mielivaltaisen ryhmän jäseneen. Pöljää.
Kerron AP:lle uutisen: ihmiset ovat yksilöitä, ja kenen tahansa jokin ominaisuus ei automaattisesti liity mihinkään kuuhun ominaisuuteen.
mihinkään Muuhun
Näin eläkeläisenä toivoisin sitä, että ainakin kerrostalossa lapsiperheet käyttäisivät mattoja ja verhoja.
Muuten tuo kolina ja lasten äänet kaikuvat aika kovasti.
Matot auttaisivat siihen hyvin.
Mielenkiintoinen avaus, mutta muotoilu ehkä turhan provosoiva, koska suurin osa viesteistä ei tunnu mitenkään vastaavan itse ihmettelyyn.
On varmasti niitä vanhuksia joilla on aitoja itämaisia mattoja, mutta nämä eivät taida oikeasti edustaa kovinkaan suurta osaa vanhuksista. Jos mietin oman äitini kotia, niin siellä on kerätty kaikki perityt ja ikinä omistetut huonekalut pieneen tilaan, niin että liikkuminen alkaa olla vaikeaa ja paloturvallisuuskin mietityttää. Talo on periaatteessa ihan hyvässä kunnossa kyllä, koska välillä siellä asunut nuori sukulainen jaksoi tehdä remppaa. Tässä ei oikeastaan voi puhua sisustamisesta tai sisustusmausta, eikä äitini edusta sellaista sukupolvea joka olisi ikinä missään oppinut mitään väriympyrästä tai pintamateriaaleista. Hän syntyi sota-aikana ja oppi että mitään ei koskaan saa heittää pois. Isossa maalaistalossa jossa on pari erillistä varastorakennusta tämä toimisi vielä jotenkin, kolmiossa lopputulos on noh, ahdistava.
Yksi syy on se että eläkeiässä se koti on ollut omistuksessa jo vuosikymmeniä eikä muuttamisen tarvetta ole ollut. Muuttaessa sitä alkaa usein katsoa tavaraa ja kotia ihan uusin silmin. Näin ihan keski-ikäisenäkin pelkäsin edellisessä kodissa asuvani hordaajan kanssa, mutta muuttaessa kumppani tuntui muuttuvan ihan täysin ja ollaan voitu miettiä tilojen toimivuutta yhdessä huone kerrallaan.
Eiköhän kaikenikäisillä ole kauniita koteja ja sitten ei niin kauniita. Kaikki eivät välitä tai eivät jaksa tai ei ole rahaa sisustaa. Ja makuja on monenlaisia, trendit vaihtuvat tiheään.
No meillä ei ole. Uutta Artekkia, Lundiaa tulossa, Ikeaa, Hakolan sohva, Hay peili, Askon kotimainen koivusänky
Vierailija kirjoitti:
No meillä ei ole. Uutta Artekkia, Lundiaa tulossa, Ikeaa, Hakolan sohva, Hay peili, Askon kotimainen koivusänky
Muiden kodit ei mua haittaa. Ne on sellaisia kun ovat. Nämä meidän jäävät nyt meidän viimeiseksi kalusteiksi.
Valaisimet on Innolux ja verhot Vallilaa.
Ap on sitten ilmeisesti näitä, jotka asunnon ostaessaan remppaavat sen lattiasta kattoon "oman näköiseksi" ja ylivelkaantuvat näin tehdessään. Sitten kun muutetaan, myyntiin tulee näitä 70- ja 80-luvun asuntoja tai jopa vanhoja kauniita omakotitaloja, jotka on raiskattu täysin ja laitettu mustat korkeakiiltoiset keittiöt ja musta sauna. Kukaan ei osta.
Olen 47. Meillä on jo vuosia ollut keinutuoli, kattokruunuja, plyyshimattoja ja Lundian kirjahyllyjä. Nyt meille on tullut myös ryijy ja 50-luvun peili. Jos meillä olisi kartano, ottaisin mielelläni vanhan rukin ja Singerin. Nykynuoret eivät edes taida tietää, mitä nämä kaikki ovat.
Lohkeilevat Sotkan kalusteet suoraan ysäriltä on edelleen kuuminta hottia eläkeläisten kodeissa.
Mun äiti on yli 90-vuotias. Ja hänen kotinsa on remontoitu 80/90-luvulla siten että osa huoneista + lattiat on laitettu 80-luvulla ja keittiö uusittiin vielä 90-luvulla jos oikein muistan. Tavaroita ei ole liikaa mutta kyllähän kaikki on ollut paikoillaan jo vuosikymmeniä.
Taloyhtiöön on tulossa putkiremontti 2025. Joten kylpyhuone ja erillinen wc menevät silloin uusiksi. Keittiöremontin voisi tehdä siinä samalla, mutta millä rahalla? Äitini ajattelee maksavansa säästöillä putkiremonttilainaa pois joten ei ajattele laitattavansa keittiötä uusiksi. Lisäksi: "Minä tästä kohta kuolen ja seuraava omistaja laittaa sen keittiön sitten oman mielensä mukaiseksi." Kuka voi sanoa että hän on väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Olen 47. Meillä on jo vuosia ollut keinutuoli, kattokruunuja, plyyshimattoja ja Lundian kirjahyllyjä. Nyt meille on tullut myös ryijy ja 50-luvun peili. Jos meillä olisi kartano, ottaisin mielelläni vanhan rukin ja Singerin. Nykynuoret eivät edes taida tietää, mitä nämä kaikki ovat.
Mulle tulee tästä mieleen harmoninen suunniteltu kokonaisuus ja meillä saattaa olla jopa samantyyliset kämpät. Olen 35 ja meiltä löytyy kaikki luettelemasi rukkia lukuunottamatta.
On eri asia sisustaa vanhalla ja käytetyllä ns hyvällä maulla pohtien ja sitten sillä että sisustaa niin että kämppä näyttää kierrätyskeskukselta.
Tiettyjen ihmisten kämpät ovat kyllä persoonattomia. Ei mitään tavaroita missään, pinnat puhtaina, valkoista ja modernia. Herää kysymys että asuuko siellä edes kukaan.
Useimmilla tuntemillani eläkeläisillä on todella kaunis koti. Ihan upeita asuntoja monilla. Muutamalla 9-kymppisellä sukulaisella on kyllä paljon tavaraa kotonaan, vuosien kerrostumia ja elämäntilanteiden muuttuessa eri tarpeisiin hankittuja ja perittyjä huonekaluja eri aikakausilta. Mutta ei todellakaan mitään matkamuistoja, eikä halpaa pikkukrääsää. Kirjoja on monilla ja arvokasta lasitavaraa monilta vuosikymmeniltä. Eikö jokaisen asunto saa edustaa elettyä aikaa ja sisältää tavaroita, joiden ympäröimänä on tuttu ja kodikas oli.