Miksi ihmiset ei osaa pitää riittävää turvaväliä edellä ajavaan?
Ylipäätänsä mikä järki on edes roikkua edessä ajavan takapuskurissa kiinni jos ei meinaa mennä ohi? Eikö se olisi paljon fiksumpaa,turvallisempaa ja taloudellisempaa ajaa siten että edellä ajavaan on riittävä turvaväli?
Olisi mielenkiintoista kuulla heidän selittelyt tai perustelut että miksi ne ajaa niin lähellä edessä ajavaan? Yhtään peräänajoa tai ketjukolaria ei sattuisi jos ihmiset muistaisi riittävät turvavälit.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ymmärretä riskejä. Jos edellä ajava auto ajaa yhtäkkiä syystä X nokkakolarin vastaantulijan kanssa niin 10m päässä tuleva ei kerkeä jalkaansa liikauttamaan kun on jo jatkona.
Miksi kukaan ajaisi omalla kaistallaan nokkakolarin? Joo, 0,00000001% todennäköisyydellä joku voi saada sairaskohtauksen tai tehdä itsarin ajamalla vastaantulijan kaistalle, mutta sen takia en ala varmistelemaan, että niinkin voi käydä. Siinä vaiheessa voi alkaa sitten tähystelemään myös taivaalle ajaessaan, koska ainahan voi lentokone syöksyä päin omaa konepeltiä, joten valppaana pitää olla.
Ohittajat. Sairaskohtaukset. Tekninen vika. Itsetuhoisuus. Tai pelkkä typeryys. Ajamalla toisen puskurissa ikäänkuin hyppäät ventovieraan kyytiin ja luotat hänen ajotaitoihin, itse luotan vain omiini. Tuola liikenteessä sattuu ja tapahtuu asioita jatkuvasti.
Riittää kun vastaantulija säikähtää tielle juoksevaa fasaania ja vaistomaisesti ohjaa auton vastaantulijan kaistalle. Niin ei kannata tehdä mutta suurinosa ihmisistä ei ole kovin teräviä. Puskurissa kiinni ajamisella et voita mitään, riskeeraat vain turvallisuutesi.
Ylinopeus on se kun ajaa kovempaa kuin suurin sallittu nopeus mutta mitä on alinopeus?
Jos siis ajaa 80km/h alueella 81km/h niin silloin ajaa ylinopeutta mutta milloin ajaa alinopeutta?
Vierailija kirjoitti:
Ylinopeus on se kun ajaa kovempaa kuin suurin sallittu nopeus mutta mitä on alinopeus?
Jos siis ajaa 80km/h alueella 81km/h niin silloin ajaa ylinopeutta mutta milloin ajaa alinopeutta?
Yleisen tavan mukaan 80 alueella matkanopeus on n. 85-87km/h ajettaessa rajoituksen mukaan niin tässä tapauksessa alle 85km on alinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisen tavan mukaan 80 alueella matkanopeus on n. 85-87km/h ajettaessa rajoituksen mukaan niin tässä tapauksessa alle 85km on alinopeutta.
Häh? 80 alueella suurin sallittu nopeus on 80km ja 85 on jo ylinopeutta. Mitään yleistä tapaa ei ole vaan liikennesäännöt on mitä kaikkien tulisi noudattaa jotta liikenteessä olisi turvallista ja kaikilla yhteiset pelisäännöt, myös sinun pitäisi niitä noudattaa tai sitten et vain tiedä liikennesääntöjä.
Miksi ylinopeuskuskit purkavat kiukkuaan heihin jotka ajaa nopeusrajoitusten mukaan? Miksi ylinopeuskuskit ei varanneet enemmän aikaa matkaansa jos heille muutama hassu minuutti on niin tärkeää elämässä?
Koen tätä joka päivä.
Asun metsässä, jossa asuu lisäkseni kymmenetuhatta peuraa ja viisi tuhatta hirveä (Varsinais-Suomi). Kun lähden täältä pöpeliköstä pikku kilpa-autollani, joudun vähintään kerran viikossa väistämään sorkkaeläintä. Vielä en ole osunut yhteenkään, ihme kyllä.
Mutta tiedän, että siellä ne ovat, vaanimassa metsän uumenissa, ja hyppäävät sieltä tielleni hetkellä millä hyvänsä. Hätäjarrutuksia olen tehnyt useita, ja nopeilla reflekseillä välttänyt törmäyksen. Hyvä minä!
Nopeusrajoitus täältä ihmisten ilmoille mennessä on 80 km/h. Tämähän maan tavan ja miesvauvapalstan mukaan tarkoittaa, että siinä pitää ajaa vähintään 90 km/h, tai muuten olet pahainen ja halveksittu "alinopeuskuski". LOL
No, minä ajan olosuhteiden mukaan (=valmiina jarruttamaan hirvieläinten takia) noin 75 km/h, koko ajan metsän reunaa tarkkaillen. Jos taakseni tulee hönkimään se yhdeksää kymppiä ajeleva bemaristi, annan hänen kyllä ihan rauhassa muhia miehekkäässä kiukussaan, enkä todellakaan korota nopeutta.
Tunnen ohituspaikat, joten sellaisen kohdalla hidastan ja vilkutan oikealle. Mutta minä olen se, joka tunnen olosuhteet ja tiedän mikä on järkevä nopeus. Jos se sinua hermostuttaa, kehotan opettelemaan hyväksi kuskiksi ja hankkimaan itsehillintää.
Mä ite käytän tosi usein vakkaria. Laitan vakkarin tasan siihen nopeuteen mikä on suurin sallittu nopeus. Vauhti on välillä pari km alle tai yli nopeusrajoituksen. Kun nopeusrajoitus pienenee niin pudotan(en jarruttamalla ottamalla kaasun pois) jo ennakkoon vauhtia koska se nopeusrajoitus alkaa siitä kohtaa missä se liikennemerkki on.
Kerran yks ajo ihan mun takana kiinni 80 alueella niin jarrutin voimakkaasti siten et auto vähän nytkähti koska olin katsovinaan että pieneläin juoksee tielle. Tota tyyliä pitää käyttää useammin jos joku ei osaa pitää turvaväliä riittävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ei osaa ajaa edes autoilla. Moottoritiellä ajetaan 90 km vaikka saisi ajaa 120. En yhtään ihmettele että osalla porukkaa menee kuppi nurin. Itse en aja suomessa koska hermot ei kestä tötöilijöitä.
Mutta minkäs teet. Ns. opettaminen ei auta. Siitä voi tulla itselle harmia.
Kyllähän se alkaa harmittamaan. Kun jatkuvasti alkaa tulla auton perät vastaan motarilla. Mitenkään ei voi sovittaa nopeutta kun se vaihtelee niin paljon. Jossain vaiheessa luovutan ja ajan sitä satasta sitten. Sen alle ei kyllä kykene motarilla.
Tiedätkö sää miksi motarilla on kaksi kaistaa? Oikealla saa ajaa 120 ja vasenta sä saat mennä ohi. Sun ei oo pakko hiillostaa sitä joka ajaa 90 tai 100. Jossain tapauksessa jopa 80. Toki tulee vastaan niitä autojen periä ja sulla ratti kääntynee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ei osaa ajaa edes autoilla. Moottoritiellä ajetaan 90 km vaikka saisi ajaa 120. En yhtään ihmettele että osalla porukkaa menee kuppi nurin. Itse en aja suomessa koska hermot ei kestä tötöilijöitä.
Mutta minkäs teet. Ns. opettaminen ei auta. Siitä voi tulla itselle harmia.
Kyllähän se alkaa harmittamaan. Kun jatkuvasti alkaa tulla auton perät vastaan motarilla. Mitenkään ei voi sovittaa nopeutta kun se vaihtelee niin paljon. Jossain vaiheessa luovutan ja ajan sitä satasta sitten. Sen alle ei kyllä kykene motarilla.
Tiedätkö sää miksi motarilla on kaksi kaistaa? Oikealla saa ajaa 120 ja vasenta sä saat mennä ohi. Sun ei oo pakko hiillostaa sitä joka ajaa 90 tai 100. Jossain tapauksessa jopa 80. Toki tulee vastaan niitä autojen periä ja sulla ratti kääntynee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on alinopeus?
Se on niiden sääntöjä tuntemattomien luulo että merkki tarkoittaa vähimmäisnopeutta. Ei ne ymmärrä että se on maksimi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylinopeuskuskit purkavat kiukkuaan heihin jotka ajaa nopeusrajoitusten mukaan? Miksi ylinopeuskuskit ei varanneet enemmän aikaa matkaansa jos heille muutama hassu minuutti on niin tärkeää elämässä?
Ylinopeutta ajetaan vain ja ainoastaan siksi, että halutaan esittää kovempaa kuin oikeasti ollaankaan, ajamalla kovaa. Heikko itsetunto, pätemisen tarve.
Meillä tekee auto sen, kun vakkarilla ajaa.
Ja nämä perässä roikkujat ovat aina niitä jotka kokevat olevansa huippukuskeja ja valittavat kun muut eivät osaa ajaa.
Ei niin, mutta vaarallista se on.