Tiesitkö viikko sitten, mitä tarkoittaa raakku?
Kommentit (138)
En tiennyt, nyt tiedän.
Myös sen että Jasper Pääķönen on ylös noussut Jeesus871
Ehkä olin sanan joskus kuullut, mutta tälleen kysyttynä en olisi osannut vastata mitään. Nyt tietovisassa olisin ihan ässänä.
Varista meilläpäin nimitetään raakuksi.
Tutustuin raakkuihin partiossa nuorena kolkkapoikana 1960-luvun alussa. Kyseessä oli teoreettinen tapaaminen, sillä tuolloisella asuinalueellani Ylä-Savossa ei raakkuja päässyt maistelemaan.
Samassa yhteydessä opin miten muurahaiset saadaan tuomaan munansa ulos pesästään valkoisen heteromiehenalun ravinnoksi.
Sittemmin minulle on kerrottu, että kusiaiset ja kusiaispesät ovat Suomessa niin uhanalaisia, että muurahaisen munien syöminen lailla kielletty.
Siltä varalta että Hukkajoelle eksyisi elämän hienompia arvoja ymmärtäviä yksilöitä, ohessa yksinkertainen ohje.
Tarvitset:
- 1 kg eläviä raakkuja
- 2 sipulia
- 4 valkosipulinkynttä
- 2 rkl voita
- 4 dl kuivaa valkoviiniä
- suolaa
- valkopippuria
- persiljaa
- lisää valkoviiniä ja patonkia
Tee näin:
- Heitä pois raakut, jotka eivät sulkeudu, kun kopautat niitä kevyesti
- Poista kuorten välissä mahdollisesti oleva parta. Harjaa ja huuhtele raakut huolellisesti.
- Pilko sipuli ja hienonna valkosipuli.
- Kuumenna sipulit ja raakut voissa isossa padassa. Ravistele pataa ja hauduta raakkuja muutama minuutti kannen alla.
- Lisää viini ja ravistele pataa uudelleen.
- Anna raakkujen kiehua kannen alla muutama minuutti, kunnes raakkujen kuoret aukeavat. Poista raakut, jotka eivät ole auenneet.
- Mausta suolalla, pippurilla ja persiljasilpulla.
- Nauti raakut valkoviinin ja patongin kera.
Meidän kollikissan nimi on Raakku.
en tiennytkään että niitä niin paljon on laskeneet että 1000kpl neliöllä ei ole silloin mikään suojeltava laji nämä valeet vievät lopunkin uskon viher siirtymään.
Tietysti tiesin, luen Hesarin joka ikinen päivä, näin tehnyt monta vuosikymmentä ja onhan oppia saanut kouluissakin.
Raakku asiassa käy samoin kuin vanhainkodin mummojen ja pappojen kaltoin kohteluille, kohun jälkeen sama toiminta tulee jatkumaan entisenään.
Tiesin. Aika paljon sen ansioista, että olin lukenut Finlandia-palkitun kirjan Margarita.
En. Simpukat ja jokihelmisimpukka olivat tuttuja, mutta nimi raakku ei.
Eipä tuota tainnut oikein kukaan tietää.
Jos arvata pitäisi, niin sanoisin, että 99% suomalaisista ei tiennyt.
Tiesin kyllä, mutta tämä vouhotus raakku raakku RAAAAAKKU, on ihan paskaa. 95% ihmisistä on ihan hulluja.
Onko raakku uusi ilmastonmuutospohotus.
Tiesin simpukaksi. En tiennyt, missä niitä elää tai että ovat uhanalaisia.
Olen tiennyt lapsesta asti. Olen ollut aina ollut kiinnostunut luonnosta. Kuukkelia ja vaskitsaa en ole onnistunut näkemään.
Metsä Group irtisanoi sopimuksen raakkutuhoihin liitetyn urakoitsijan kanssa
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010659271.html
Lisää raakku saastaa pukkaa
Raakut tulivat tutuiksi Peukaloisen retket -kirjasta, jota minulle luettiin kun olin pieni. Eli olen tiennyt noin 40 vuotta mikä se raakku on.