Tiesitkö viikko sitten, mitä tarkoittaa raakku?
Kommentit (138)
Ajatelkaa kuinka paljon matoja kuolee kun maata muotoillaan koneilla ja ojia tehdään!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka on lukenut Aku Ankkaa tietää sanan raakku.
Kuinka niin? Olen lukenut 30 vuotta enkä tiennyt. Mihin tarinaan viittaat?
En. Mulle se on aina ollut jokihelmisimpukka.
Minkä rangaistuksen saa jos järvessä astuu vahingossa raakun päälle.
Menkää viheriöt nussimaan niitä raakkuja. Tulis mielenkiintoisia risteytymiä.
Tiesin, koska olen aina ollut kiinnostunut ympäristöstä.
Tuttuja ovat jo 1960-luvun pohojoosen reissuilta.
Tällä hetkellä kiinmostaa lähinnä kaksi asiaa:
1. Mitä kuolleille raakuille tehdään? Dumpataanko ne vain johonkin kuonakasaan vai kerääkö joku niissä olevat helmet pois kuleksimasta? Kuka omistaa löytyneet helmet? Saako löytäjä pitää?
2. Missä raakkujoki/purokartat julkaistaan? Voisiko samaan palveluun saada parhaat hillasuot, mustikka- ja puolukkamaat ja muut luonnonmarjamestat sekä sienten kasvupaikat?
Luultiin että persu tappoi raakut pahuuttaan, vaikka halusikin nostaa tietoisuutta raakkujen ahdingosta. Viimeinen keino.
EIköhän jokainen peruskoulun käynyt tiedä, mikä on Raakku..
Vierailija kirjoitti:
Menkää viheriöt nussimaan niitä raakkuja. Tulis mielenkiintoisia risteytymiä.
Pakko se kai heidän on jotain tehdäkkin, kun persujuntit tuhoavat luontoa ja myöhemmin itketään että miksei luonnonsuojelijat tehneet mitään..
Luulin sen olevan joku sammakko. Tai ilmaus karhealla, voimakkaalla äänellä puhuvasta naisesta. Joskus lapsena kuulin sanonnan 'raakkuu kaiket yöt'.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa kuinka paljon matoja kuolee kun maata muotoillaan koneilla ja ojia tehdään!
Kuka tietää madon hinnan?
Vierailija kirjoitti:
EIköhän jokainen peruskoulun käynyt tiedä, mikä on Raakku..
Ei tiedä. Muistatko sinä kaikki koulussa oppimasi asiat? Minä esim. en muistanut. Lukiokin käyty ja vähän yliopistoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tietää madon hinnan?
Mitä välii. Aikainen lintu sen kuitenkin nappaa.
Vähän sama tässäkin. Luonnon moninaisuuden kannalta olisi luonnollisesti parempi, että raakun nappaisi suihinsa uhanalainen söpö saukko kuin, että se päätyy suoraan ällöttävien bakteerien evääksi vähemmän uhanalaisen turhaan säätämiseen kypsyneen metsäkonekuskin toimesta.
Lisääantymiskyvyttömän raakun kannalta lopputulos on sama (RIP).
Olin kuullut, ei kiinnostanut. Ei kiinnosta edelleenkään.
Totta kai sen tiesin, koska olen käynyt 4 lk kansakoulua ja 7-vuotisen keskikoulun. Siellä oli jo siihen aikaan eläinoppia!
Hukkajokea en tietenkään tiennyt, koska se on vain puropahanen, jonka yli voi jopa kävellä. Noita on maassamme tuhansia, vaikka ei kaikissa jokihelmisimpukka eläkään.
Raakku on muotia.