Sossu hylkäsi lapsen väriterapian laskun
Nyt on pakko purkaa turhautumista tänne, koska en tiedä enää mitä muutakaan tehdä. Olen niin raivoissani siitä, miten sosiaalitoimisto on kohdellut meidän perhettä ja erityisesti meidän nepsy-lasta! Toivottavasti joku täällä ymmärtää, mitä me käydään läpi.
Meidän lapsella on siis neuropsykiatrinen diagnoosi, joka aiheuttaa paljon haasteita arjessa. Olemme kokeilleet kaikenlaista tukea ja hoitoa, mutta viime aikoina väriterapia on ollut se ainoa asia, joka on oikeasti auttanut lasta rauhoittumaan ja keskittymään. Kyllä, tiedän että se kuulostaa erikoiselta, mutta kun mikään muu ei toimi, sitä tarttuu niihin keinoihin, jotka tuovat edes pienen helpotuksen. Terapeutti on ollut todella ammattitaitoinen ja on selvästi nähnyt, että tästä hoidosta on ollut hyötyä meidän lapselle.
Mutta arvatkaapa mitä! Sosiaalitoimisto ei suostunut maksamaan terapialaskua harkinnanvaraisena toimeentulotukena! Heidän mielestään väriterapia ei kuulemma ole "riittävän perusteltu" hoitomuoto. Mikä ihme tätä byrokratiaa oikein vaivaa?! Meidän tilanne on niin tiukka, ettei meillä yksinkertaisesti ole varaa maksaa tätä omasta pussista, mutta ei ilmeisesti ole väliä, kuinka paljon tämä hoito auttaa meidän lasta. Kun yritin keskustella asiasta sosiaalivirkailijan kanssa, vastaukset olivat kylmiä ja tunteettomia. Siis ihan kuin puhuisi jollekin robottikoneelle! Eivät he ymmärrä, millaista on elää lapsen kanssa, jolla on nepsy-oireyhtymä, ja miten jokainen pieni parannus voi olla meille kuin lottovoitto. Mutta ei, ilmeisesti kaikki päätökset tehdään vain jonkin typerän kaavakkeen perusteella, eikä yksittäisten perheiden todellisia tarpeita oteta ollenkaan huomioon.
En voi käsittää, että tällaisessa tilanteessa, kun on kyse lapsen hyvinvoinnista, he vain kohauttavat olkiaan ja sanovat, ettei raha riitä. Meillä ei ole vaihtoehtoja, eikä apua tule mistään muualta. Meidän lapsi tarvitsee tämän terapian, ja nyt joudumme jättämään sen väliin, koska joku virkamies jossain päätti, että se ei ole tarpeeksi tärkeää. Mitä ihmettä meidän pitäisi tehdä? Onko mitään keinoa valittaa tästä päätöksestä tai saada se muutetuksi? Tuntuu niin toivottomalta ja epäreilulta, että lapsen hyvinvointia ei arvosteta tippaakaan, ja että perheet, jotka oikeasti tarvitsevat apua, jätetään näin kylmästi oman onnensa nojaan.
Anteeksi tämä purkaus, mutta en tiedä enää miten päin olla. Olisin todella kiitollinen, jos joku voisi antaa vinkkejä tai kokemuksia siitä, miten tällaisessa tilanteessa voi edetä, jos ylipäätään voi.
Kommentit (71)
Siitäpä sitten vaan vaan hakemaan kuntoutustyöryhmältä maksaria tuohon terapiaan, jos on niin toimiva. Siellä porukka kuntoutusalan ammattilaisia mm lääkäri ja psykologi arvioivat onko tietty terapiamuoto kenenkin kuntoutuksen kannalta tarpeellinen. Se ei todellakaan ole yhden yksittäisen aikuissossun hommaa.
Varmaan parasta että jokainen maksaa huu haa terapiat itse.
Kuinka paljon väriterapia maksaa? Mitä mieltä lapsen hoitotaho on siitä?
Meillä kävi sama yksisarvisterapian kanssa! :(
miksi jompikumpi vanhemmista tai jopa molemmat ei käy töissä ja maksa ko. terapiaa? Ei yhteiskunta kestä maksaa kaikkea kaikille.
Vaikuttaa vähintäänkin yhtä humpuukiterapialta kuin ns. tavallinen terapia. Väriterapiasta ei välttämättä ole pitkäaikaista hyötyä tai sen ei katsota olevan "oikea" hoitomuoto ja siksi ehkä hiukan ymmärrän, miksi Sossu ei sitä korvaa, kaikki on nykyisin tarkan luupin ja laskennan varassa. Näin on hallitus päättänyt !
Väriterapia ja enkeli hoito on samanlaista huuhaata
Oletan, että sosiaalitoimisto ajattelee asian suunnilleen "No kyllähän lapsi voi kotonakin väreillä leikkiä". Jotain sinne päin.
En voi sanoa muuta kuin, että et ole yksin. Tiedän itse, miten tunteettomia sosiaaliviranomaiset voivat olla. Kuitenkin tässä yhteiskunnassa laitetaan rahaa paljon turhempiinkin asioihin.
Kohtelu on kylmää, viileän asiallista, eikä kaikkiin yksityiskohtiin kukaan halua perehtyä.
Mitä ap se auttaa, jos tuollainen maksetaan? Ei ap lapsestasi tule ikinä normaalia veronmaksajaa.
"
Väriterapia on hoitomuoto jossa katsotaan, että ihmisen kehossa on energiatasoja fyysisellä, henkisellä ja tunnetasolla. Näitä energiatasoja pyritään tasapainottamaan ja energisoimaan värien avulla. Väriterapian vaikuttavuutta ei ole tutkittu kattavasti lääketieteellisin tutkimuksin, ja sitä pidetään uskomuslääkintänä.[1]
Värejä ja valoja kohdistetaan joko suoraan tai välillisesti tiettyihin ihmisruumiin aku- ja chakrapisteisiin. Kohdistusvälineinä voivat olla jalokivet, kynttilät, huivit, kylpysuolat tai värilliset lasilinssit. Väriterapia yhdistetään usein aromaterapiaan ja vesihoitoihin."
Ihan hyvä että hylkäsivät teidän huuhaa "hoito" laskun. Maksakaa itse sekoilunne.
Miksi et itse osta vesivärejä tai sormivärejä ja ota lasta kahdestaan rauhalliseen tilaan maalaamaan väreillä. En väitä, että tämä on sama kuin koulutetun ammattilaisen antama terapia, mutta kokeile edes. Voimia.
Sinulla pitäisi olla päätös, josta voit valittaa ja jos et ole sitä saanut, voit pyytää sen. Siinä on 20 pv valitusoikeus. Tee se! Oikeuden ihmiset ovat monesti enemmän ihmisen puolella, kuin sossutantat.
Minun "ongelmia" ei terapia auttanut juuri lainkaan, vaan tunsin olevani tyhmempi kuin olen kun sinne menin ja etenkin sieltä tullessa, ihan järkyttävää, mitä nykyisin Suomessa kutsutaan terapiaksi, ihan pelleilyä ihan pelleilyä. Kognitiivisesta psykoterapiasta ei ole kokemuksia, itse tuntui kuin itse ongelma sivuutettiin ja yritettiin saada pää pilviin tai jotenkin entistä sekaisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla pitäisi olla päätös, josta voit valittaa ja jos et ole sitä saanut, voit pyytää sen. Siinä on 20 pv valitusoikeus. Tee se! Oikeuden ihmiset ovat monesti enemmän ihmisen puolella, kuin sossutantat.
Oikeudessakin toteavat joskus kuukausien päästä, kun ap:n lasku on mennyt jo ulosottoon, että ei näitä huuhaa "hoitoja" kuulu sossun maksaa.
Vierailija kirjoitti:
En voi sanoa muuta kuin, että et ole yksin. Tiedän itse, miten tunteettomia sosiaaliviranomaiset voivat olla. Kuitenkin tässä yhteiskunnassa laitetaan rahaa paljon turhempiinkin asioihin.
Kohtelu on kylmää, viileän asiallista, eikä kaikkiin yksityiskohtiin kukaan halua perehtyä.
Tämäkin on totta vaikka on tuo väriterapiakin vähintään huvittavan kuuloista ja hoitomuotona myös vähintäänkin kyseenalainen.
Sossu maksaa vähävaraisen perheen lapsen hoito- ja kuntoutussuunnitelman mukaisen palvelun kulut mikäli niistä syntyy perheelle kustannuksia hyvinvointialueen hoidettua osansa.
Mutta juu, ei kristalleja tai enkeliterapiaa vaikka se sinusta toimisi.
Mikä ihmeen väriterapia ? Ikinä kuullutkaan moisesta