Olen lievästi kehitysvammainen ja käyn työtoiminnassa, koen, että meitä käytetään törkeästi hyväksi.
Eli työpaikka on ketjun, joka työllistää mm. Vajaatyökykyisiä, pitkäaikaistyöttömiä, eläkeläisiä. Esimerkiksi itse saan sairaseläkettä, mutta käyn kuitenkin 3 päivänä viikossa työtoimminassa. Näiltä päiviltä saan 10€ enemmän (eläkeläisen työtoiminnan päivälisä).
Kuitenkin työtahti on valtava, ollaan ns. Vapaaehtoisesti, mutta meillä kauhean tiukat säännöt, puhelinta ei saa edes vilahtaa, töitä on tehtävä kokoajan, toimimme yhteiskunnan hyväksi ja tarjoamme palvelu on täysin meidän varassa. Itselläni on päiviä, kun tuntuu, ettei vain jaksaisi, kaikki masentaa ja silloin saan esihenkilöiltä nipotuksia siitä, että en tee mitään, saan myös palautetta, että en ole riittävän tuottoisia heille.
Tauot on erittäin lyhyet. 6h työpäivä ja taukoa 20minuuttia. Kaikki on hoidettava silloin jos lähdet edes vessaan niin sinua katsotaan kieroon, mutta ei sitä voida kieltää.
Koen, ettei tämä järjestely aivan toimi. Ymmärrän yhteiset säännöt, mutta iso-osa työntekijöistä on vajaatyökykyisiä. Olen useasti vaihtanut työtoimintapaikkaa ja sama tuntuu olevan lähes kaikissa paikoissa, kun suostutaan aloittamaan niin meistä tuleekin orjia.
10€ on kyllä todella pieni lisä siitä, että paiskit töitä lähes taukoamatta 6h päivässä ja vajaalla työkyvyllä.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Ystäväni on töissä kuntouttavassa tukitoiminnassa ja auttaa teidänlaisia löytämään työpaikkoja. Käymme välillä lounailla paikoissa missä teitä on ja toki seuraamme työpanostanne. Joka kerta puhumme siitä miten teitä käytetään hyväksi, teette usein tuplasti enemmän kuin moni muu, jaksatte aina hymyillä ja olla ystävällisiä. Korvaus pitäisi tosiaankin olla enemmän.
Edes vankeja ei kohdella näin. Heilläkin inhimilliset työolosuhteet yms.
Enpä tiiä. Tiedän vangin, joka käy kerran viikossa 3h töissä ja saa siitä 3e.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmiä ihmisiä täällä on? jos ei tajuta että kehitysvamma voi tarkoittaa myös fyysistä rajoitetta, henkisen puolen ollessa ihan normaali.
Kehitysvamma on aivojen kehitysiässä alkanut neurologinen vamma, joka vaikeuttaa ihmisen kykyä oppia ja ymmärtää. Kehitysvamma diagnosoidaan henkilölle, jonka älykkyysosamäärä on alempi kuin kaksi keskihajonnan mittaa väestön älykkyysjakautuman keskiarvosta. Wikipedia
Tuskin ap itse on, mutta jos nyt otetaan osaa keskusteluun niin tuohan on asia, mikä pitää kysyä henkilöltä itseltään. Mitä pitää työstä, haluaako käydä siellä ja millaiset työkaverit, ettei vaqn kiusata. Voi olla että parempikin tuo kun olla vain kotona varsinkin, jos siis yksinasuva henkilö.
Ja työnteosta pitää saada, aina jotain lisää rahallisesti siihen nähden, että ei tekisi töitä. Muuten menee hyväksikäytöksi ja vääristää jo työmarkkinoitakin.
No eräs minun tietämä lievästi kehitysvammainen oli töissä marketissa jollain tukityöllä ja ihan tykkäsi siitä. Noin muuten, noita oikeita töitä tosiaan teetetään aika paljon "kuntoutuksen" nimissä eikä ne saa siitä edes työtodistusta ainakaan kaikissa paikoissa, koska kyse ei ole oikeasta työsuhteesta. Ei siis jää edes todistusta siitä, että on palkatta hoitanut muuttoja. Tuo touhu ei voi edistää kenenkään työllistymistä.