Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lievästi kehitysvammainen ja käyn työtoiminnassa, koen, että meitä käytetään törkeästi hyväksi.

Vierailija
21.08.2024 |

Eli työpaikka on ketjun, joka työllistää mm. Vajaatyökykyisiä, pitkäaikaistyöttömiä, eläkeläisiä. Esimerkiksi itse saan sairaseläkettä, mutta käyn kuitenkin 3 päivänä viikossa työtoimminassa. Näiltä päiviltä saan 10€ enemmän (eläkeläisen työtoiminnan päivälisä).

Kuitenkin työtahti on valtava, ollaan ns. Vapaaehtoisesti, mutta meillä kauhean tiukat säännöt, puhelinta ei saa edes vilahtaa, töitä on tehtävä kokoajan, toimimme yhteiskunnan hyväksi ja tarjoamme palvelu on täysin meidän varassa. Itselläni on päiviä, kun tuntuu, ettei vain jaksaisi, kaikki masentaa ja silloin saan esihenkilöiltä nipotuksia siitä, että en tee mitään, saan myös palautetta, että en ole riittävän tuottoisia heille.

Tauot on erittäin lyhyet. 6h työpäivä ja taukoa 20minuuttia. Kaikki on hoidettava silloin jos lähdet edes vessaan niin sinua katsotaan kieroon, mutta ei sitä voida kieltää.

Koen, ettei tämä järjestely aivan toimi. Ymmärrän yhteiset säännöt, mutta iso-osa työntekijöistä on vajaatyökykyisiä. Olen useasti vaihtanut työtoimintapaikkaa ja sama tuntuu olevan lähes kaikissa paikoissa, kun suostutaan aloittamaan niin meistä tuleekin orjia.

10€ on kyllä todella pieni lisä siitä, että paiskit töitä lähes taukoamatta 6h päivässä ja vajaalla työkyvyllä.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että monet ihmiset ajattelevat, että vammainen on automaattisesti jotenkin tyhmä tai älyllisesti vajaa. Esimerkiksi autistinen ihminen voi olla huippuälykäs, äo esimerkiksi jotain 160-180. Vammaisuus voi olla myös pelkästään fyysistä, eikä vaikuta mitenkään älykkyyteen. Ihmisillä on selvästi erittäin paljon ennakkoluuloja meitä vammaisia kohtaan. Ableismi on todella iso ongelma yhteiskunnassamme. Ajatelkaa, että voitte vaikka huomenna  itse joutua onnettomuuteen ja sen takia pyörätuoliin. Silloin teilläkin on vamma, nimittäin liikuntavamma.

Ja lievästi kehitysvammaisen äo on 50-69. Aloituksen teksti ei ole kehitysvammaisen kirjoittamaa.

Vierailija
22/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tyhmiä ihmisiä täällä on? jos ei tajuta että kehitysvamma voi tarkoittaa myös fyysistä rajoitetta, henkisen puolen ollessa ihan normaali.

Kehitysvamma on kognitiivinen vamma, joka on syntynyt ennen aikuisikää. Kehitysvammaisilla voi olla tai olla olematta muita vammoja tai sairauksia. Muuten vammaisilla tai sairailla voi olla tai olla olematta kehitysvamma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo.

Äläpä länkytä. Olen kuullut ihan samanlaista settiä oman paikkakuntani Kontista suoraan sen ex-työntekijöiltä ja -työllistetyiltä. Kaiken päälle työvuoron jälkeen kassiratsioita, jotta vaan ei yksikään roskiskuntoinen riepukaan ole livahtanut sinne maksamatta.

Joo! Meillä oli sama. Miltäköhän muista työssäkäyvistä tuntuisi, jos työpaikan laukut katsottaisiin työpäivän jälkeen varkauksien varalta... Lopetinkin sen paskan kuukauden jälkeen. 

Vierailija
24/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että olet. Tiedän useita kehitysvammaisia, jotka käyvät työtoiminnassa. Työ on hyvin yksinkertaista, osa käy lähinnä viihtymässä ja syömässä siellä. Ei heistä kaikista ole ollenkaan työhön, osalla on liikkumisen kanssa rajoituksoa, osa ei osaa lukea tai kirjoittaa. Joillakin on kykyä ja pitkäjänteisyyttä vaikkapa käsitöihin tai siivoamiseen. 

Lievästi lehitysvammainen toki saattaa kyetä vaativampiinkin hommiin. Mutta jos homma on vapaa-ehtoista, niin miksi kävisit jos noin vaikeaa on. Saat siihen uultavasti ilmaisen ruuan  ja kenties bussikortinkin kulkemiseen ja 50 euroa viikossa lisäksi. Plus eläke.

Vierailija
25/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että olet. Tiedän useita kehitysvammaisia, jotka käyvät työtoiminnassa. Työ on hyvin yksinkertaista, osa käy lähinnä viihtymässä ja syömässä siellä. Ei heistä kaikista ole ollenkaan työhön, osalla on liikkumisen kanssa rajoituksoa, osa ei osaa lukea tai kirjoittaa. Joillakin on kykyä ja pitkäjänteisyyttä vaikkapa käsitöihin tai siivoamiseen. 

Lievästi lehitysvammainen toki saattaa kyetä vaativampiinkin hommiin. Mutta jos homma on vapaa-ehtoista, niin miksi kävisit jos noin vaikeaa on. Saat siihen uultavasti ilmaisen ruuan  ja kenties bussikortinkin kulkemiseen ja 50 euroa viikossa lisäksi. Plus eläke.

Tekisitkö sinä töitä 6 h päivä 5 krt viikossa 50 eurolla? Tuskin. Eläke ei ole palkkaa. 

Vierailija
26/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta jos ei kiinnosta. Hyvä, että joku edes palkkaa kehitysvammaisia.

Onko se palkkaamista? Saako työnantajat tukea?

Vierailija
27/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apta ei ole edes palkattu niinkuin kuuluisi. Mielestäni tuollaiseen työtahtiin ja tunteihin pitäisi jo maksaa oikeaa palkkaakin.

Vierailija
28/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vaikuttaa fiksummalta, kuin suurinosa meistä. En voi mitenkään uskoa, että olet vammainen :D.

- duunari

Jos hän jatkaa palstan käyttöä niin eiköhän hänestä joku semi vammainen tule hyvin pian.

Vierailija
29/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TikTokissa törmäsin siihen kehitysvammaiseen transnaiseen. Kyllä hän osasi hyvin ilmaista asiansa ja artikuloi hyvin.

Areenassa on ollut sarja tanskalaisesta saaresta jossa on vankeina eri tavalla vammaisia ihmisiä, mutta alhainen älykkyysosamäärä oli varmaan kaikilla. Joten en sanoisi, että kehitysvammaiset sitä ja tätä.

Vierailija
30/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap on vammainen niin minä olen varmaan lobotomian saanut.

Kaikki kehitysvammaiset ovat vammaisia, mutta kaikki vammaiset eivät ole kehitysvammaisia. Kehitysvamma voi myös olla vain fyysinen.

Vierailija
31/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kehitysvammaiset ovat vammaisia, mutta kaikki vammaiset eivät ole kehitysvammaisia. Kehitysvamma voi myös olla vain fyysinen.

Kehitysvamma EI voi olla vain fyysinen. Kehitysvamma tarkoittaa matalaa älykkyyttä. Ap voi ihan hyvin olla kehitysvammainen.

Vierailija
32/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apta ei ole edes palkattu niinkuin kuuluisi. Mielestäni tuollaiseen työtahtiin ja tunteihin pitäisi jo maksaa oikeaa palkkaakin.

Ei kukaan palkkaa kehitysvammaisia jos pitäisi maksaa oikeaa palkkaa.

Vierailija
33/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan palkkaa kehitysvammaisia jos pitäisi maksaa oikeaa palkkaa.

No sitte ei tarvitse teetättää heillä töitäkään. 

Vierailija
34/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mitä siitä seuraa jos laitat vähän kapuloita rattaisiin? Jos sanot, että saat päivästä palkkaa 10€ ja olet siellä vain kuntoutumassa. 

6h on pitkä aika tehdä töitä jos työkyky on alentunut. 

Ehottomasti käyt kapinaan siellä. Siis eihän tollasessa paikassa voi työskennellä tollasilla ehdoilla. Vaadit ensinäkin kunnon palkkaa, taukoja ja oikeuden käydä rauhassa vessassa tai sitten työtahti putoaa siihen mitä itse jaksat. Nyt hyvä ihminen pidät itsestäsi huolta. Kukaan siellä ei välitä susta, niin ei sunkaan tarvitse välittää muista kuin itsestäsi. On sallittua olla itsekäs

Vierailija
35/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sinulla on negatiivinen käsitys meistä vammaisista. Ableismi on todella iso ongelma yhteiskunnassamme.

Käyttäkää ihan sanaa vammaisten syrjintä. Nuo jenkkitermit varsinkin woke-öyhöjen ylikäyttämänä aina särähtävät korvaan ja vievät uskottavuutta. 

Noh, kerrohan miten vammaisten syrjintä on iso ongelma suomalaisten yhteiskunnassa? Kai ymmärrätte ettei muutkan erityisryhmät saa mitään ekstrahuomiota ja apua. Kaikkien ryhmien hyväksikäyttö on väärin, ei vain vammaisten. 

Vierailija
36/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sinulla on negatiivinen käsitys meistä vammaisista. Ableismi on todella iso ongelma yhteiskunnassamme.

Käyttäkää ihan sanaa vammaisten syrjintä. Nuo jenkkitermit varsinkin woke-öyhöjen ylikäyttämänä aina särähtävät korvaan ja vievät uskottavuutta. 

Noh, kerrohan miten vammaisten syrjintä on iso ongelma suomalaisten yhteiskunnassa? Kai ymmärrätte ettei muutkan erityisryhmät saa mitään ekstrahuomiota ja apua. Kaikkien ryhmien hyväksikäyttö on väärin, ei vain vammaisten. 

Syrjintää se tietenkin on, mutta olenko se vain minä, mutta tuo ableismi on jotenkin sellaista alentuvaa syrjintää. Holhoamista, en minä tiedä.

Vierailija
37/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon 30€ korvaukseen voisin tehdä töitä noin 1,5h. Jos pitää tehdä töitä, siitä pitää saada palkkaa. 

Jos kyse on kuntouttamisesta, niin silloin on ihan eri tavoitteet, kuin ommella huonekalujäteille sohvakankaita tai tehdä töitä oman jaksamisen ylärajalla. 

Vierailija
38/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että otat 16€/h tästä eteenpäin palkkaa. Vaadi siitä kirjallinen työsopimus. Muuten lähde ovet paukkuen ja huuda mennessäsi, että Pitäkää tunkkinne!

Vierailija
39/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hieman kummeksuttaa tuo diagnoosisi. Olen itse kielellisesti lahjakas ja huomaan heti, jos jollain on esimerkiksi lukihäiriö. En usko, että lievästi kehitysvammainen osaa tuottaa sujuvaa tekstiä. Oletko kenties diagnosoinut itse itsesi? 

PS. Minulla ei siis ole mitään kehitysvammaa.

Vierailija
40/84 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo kuulostaa hyväksikäytöltä, varsinkin jos on laitettu esim. tehdastyöhön ompelemaan jotain Maskun sohvakankaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä