Olen lievästi kehitysvammainen ja käyn työtoiminnassa, koen, että meitä käytetään törkeästi hyväksi.
Eli työpaikka on ketjun, joka työllistää mm. Vajaatyökykyisiä, pitkäaikaistyöttömiä, eläkeläisiä. Esimerkiksi itse saan sairaseläkettä, mutta käyn kuitenkin 3 päivänä viikossa työtoimminassa. Näiltä päiviltä saan 10€ enemmän (eläkeläisen työtoiminnan päivälisä).
Kuitenkin työtahti on valtava, ollaan ns. Vapaaehtoisesti, mutta meillä kauhean tiukat säännöt, puhelinta ei saa edes vilahtaa, töitä on tehtävä kokoajan, toimimme yhteiskunnan hyväksi ja tarjoamme palvelu on täysin meidän varassa. Itselläni on päiviä, kun tuntuu, ettei vain jaksaisi, kaikki masentaa ja silloin saan esihenkilöiltä nipotuksia siitä, että en tee mitään, saan myös palautetta, että en ole riittävän tuottoisia heille.
Tauot on erittäin lyhyet. 6h työpäivä ja taukoa 20minuuttia. Kaikki on hoidettava silloin jos lähdet edes vessaan niin sinua katsotaan kieroon, mutta ei sitä voida kieltää.
Koen, ettei tämä järjestely aivan toimi. Ymmärrän yhteiset säännöt, mutta iso-osa työntekijöistä on vajaatyökykyisiä. Olen useasti vaihtanut työtoimintapaikkaa ja sama tuntuu olevan lähes kaikissa paikoissa, kun suostutaan aloittamaan niin meistä tuleekin orjia.
10€ on kyllä todella pieni lisä siitä, että paiskit töitä lähes taukoamatta 6h päivässä ja vajaalla työkyvyllä.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Äläpä länkytä. Olen kuullut ihan samanlaista settiä oman paikkakuntani Kontista suoraan sen ex-työntekijöiltä ja -työllistetyiltä. Kaiken päälle työvuoron jälkeen kassiratsioita, jotta vaan ei yksikään roskiskuntoinen riepukaan ole livahtanut sinne maksamatta.
Joo! Meillä oli sama. Miltäköhän muista työssäkäyvistä tuntuisi, jos työpaikan laukut katsottaisiin työpäivän jälkeen varkauksien varalta... Lopetinkin sen paskan kuukauden jälkeen.
Ei varmaan työntekijöiltä tutkita, koska on mm. työsuojelu ja ammattiliitot. Kuka pitää työttömien, vammaisten yms. puolia???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Äläpä länkytä. Olen kuullut ihan samanlaista settiä oman paikkakuntani Kontista suoraan sen ex-työntekijöiltä ja -työllistetyiltä. Kaiken päälle työvuoron jälkeen kassiratsioita, jotta vaan ei yksikään roskiskuntoinen riepukaan ole livahtanut sinne maksamatta.
Joo! Meillä oli sama. Miltäköhän muista työssäkäyvistä tuntuisi, jos työpaikan laukut katsottaisiin työpäivän jälkeen varkauksien varalta... Lopetinkin sen paskan kuukauden jälkeen.
Ei tainnut olla ihan laillista tuo(kaan). "Vain poliisilla on todelliset toimivaltuudet ja oikeudet tarkastaa esimerkiksi laukkuja. Oikeus on voimassa vain, kun on syytä epäillä rikosta. Muut henkilöt voivat aina pyytää laukun avaamista, mutta työntekijällä säilyy oike
Kieltäydyt: Potkut. Irtisanomisen syyksi tietenkin voidaan laittaa mitä hyvänsä muuta asiaan ns sopivaa tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon 30€ korvaukseen voisin tehdä töitä noin 1,5h. Jos pitää tehdä töitä, siitä pitää saada palkkaa.
Jos kyse on kuntouttamisesta, niin silloin on ihan eri tavoitteet, kuin ommella huonekalujäteille sohvakankaita tai tehdä töitä oman jaksamisen ylärajalla.
Pitäisi todellakin olla, mutta valitettavasti hyväksikäyttäjiä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievästi kehitysvammainen? Kirjoitat paremmin kuin suurin osa palstalaisista.
Tämä. Ap myös miettii asioita laajoilta alueilta ja näkökannoilta, hän ymmärtää faktat, osaa ilmaista itseään ja osaa tutkiskella itseään, ymmärtää omia tunteita ja seuraussuhteita. Kirjoittaa hyvin ja puhuu kaikenkaikkiaan asiaa. Miten tuollainen ihminen voi olla vammainen? Ei mitenkään. Sanon minä.
Ei tajua että jos aikoo olla hyödyksi on oltava sitä. Pitäs olla kännykät palkka enemmän. Muilla ei 6h oikeuta minkäänlaiseen taukoon. Vähän ulkoa opittua vuodatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Ei tainnut olla ihan laillista tuo(kaan). "Vain poliisilla on todelliset toimivaltuudet ja oikeudet tarkastaa esimerkiksi laukkuja. Oikeus on voimassa vain, kun on syytä epäillä rikosta. Muut henkilöt voivat aina pyytää l
Kieltäydyt: Potkut. Irtisanomisen syyksi tietenkin voidaan laittaa mitä hyvänsä muuta asiaan ns sopivaa tekstiä.
Jep. Siwalla oli aikoinaan sama käytäntö. Vartija saattoi työvuoron lopuksi odotella ovella laukun aukaisuun. Eiköhän sillä olisi ollut seurauksia, jos olisi kieltäytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on vammainen niin minä olen varmaan lobotomian saanut.
Vammainen voi olla monella tapaa, esim kuulovamma, näkövamma, liikuntavamma. On jopa olemassa cp-vammaisia professoreitakin. Tunnen myös lukihäiriöisen (joo tiedän, ei ole vamma), joka on kuvataiteen opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Ystäväni on töissä kuntouttavassa tukitoiminnassa ja auttaa teidänlaisia löytämään työpaikkoja. Käymme välillä lounailla paikoissa missä teitä on ja toki seuraamme työpanostanne. Joka kerta puhumme siitä miten teitä käytetään hyväksi, teette usein tuplasti enemmän kuin moni muu, jaksatte aina hymyillä ja olla ystävällisiä. Korvaus pitäisi tosiaankin olla enemmän.
Edes vankeja ei kohdella näin. Heilläkin inhimilliset työolosuhteet yms.
Vierailija kirjoitti:
TikTokissa törmäsin siihen kehitysvammaiseen transnaiseen. Kyllä hän osasi hyvin ilmaista asiansa ja artikuloi hyvin.
Areenassa on ollut sarja tanskalaisesta saaresta jossa on vankeina eri tavalla vammaisia ihmisiä, mutta alhainen älykkyysosamäärä oli varmaan kaikilla. Joten en sanoisi, että kehitysvammaiset sitä ja tätä.
Jep, ja kyseinen transnainen osaa hyvin englantia toisin kuin minä, joka ei viitsi, ehdi ja jaksa opetella:D
Eihän tuo ole oikein. Tauot kuuluu työhön kaikille, myös meille vammaisille. Ite oon kans 3 X viikko päivätoiminnas, se on osin työtoimintaa. Siellä ne NS ohjaajat eivät osaa oikein puuttua kiusaamiseen, johon mä ite aina joudun kiusattavaks. Mikä muissa on vikana ??? Ihan, ku siel ei olis ketään muuta, jota kiusata jos kerran on pakko sitä tehdä. En toivo sitä kenellekään, mut aina sitä tapahtuu. Mä saan palkkaa/työosuusrahaa 14 €/viikko, ja 3 €/puoli päivää. Se on selvästi alle sallitun rajan ! Pitää maksaa paljon enemmän, ku mä joudun siel aina tekee eniten. Mut joillekin siel ei makseta mitään. Se on ne täysin päivä toiminnassa olevat henkilöt. Tämä ei ole oikein ketään kohtaan. Kyllä päivätokminnastakin pitää maksaa palkkaa ! Siellähän tehdään töitä, maalataan, liimataan yms. Siellä ei kukaan ole täysin toiminnaton henkilö. Kaikki tekee jotakin. Edes palapeliä. Paitsi muutama. Siellä on muutenkin liikaa turhaa meteliä. Siellä saa olla tabletilla, mulla on onneks oma, ja puhelinta saa katsoa usein. Mutta ne pakolliset tauot ! Onhan koululaisillakin nyt välitunnit. Ja kun mä joudun ompeleen jotakin yms, niin sitä sitten joudun tekemään paljon. Ja se, joka on NS vastuussa siitä alueesta, usein se ottaa ja häipyy jonnekin muualle. Se, jonka alue on se tietty, pitää myös koko ajan pysyä sillä alueella. Ja jos tulee lähtö jonnekin, niin siitä tulee ilmoittaa kaikille, minne menee. Vaikka vessaan. Ettei tarvitse hakea koko paikkaa läpi.
Nope. Teiä ei varsinaisesti käytetä hyväksi, vaan teetetään ihan vaan samaa pascaa kuin työttömillä yleensä, jottei kunnan tarvii maksaa ns. sakkomaksuja. Jis siuhen sitten saadaan joku kaupallinen toimija mukaan, se kyllä käyttää lisäbonuksena hyväksikin.
Kehitysvammaisena voit nostaa asiasta tietty hiukan meteliä, normityöttömältä vain tukitaan turpa karenssilla uhkaamalla.
Näin vinkkinä, ei noissa mitään kannata tehdä, oikeata palkallusta duunia ei tule tippumaan.
Niin käytetäänkin. Kyllä työstä pitäisi maksaa kunnollinen palkka. Ei ole tarkoitus, että jätetään palkkaamatta oikea työntekijä ja korvataan se työkokeilijalla, jolle ei tarvitse maksaa palkkaa. Vaikka tätähän kokoomus haluaa.
Vajaatyökykyisille järjestetty työtoiminta kuuluisi olla vähän rennompaa ja asiakaslähtöistä, ei työnantajalähtöistä. Ei tuollainen raataminen ilman palkkaa edistä kenenkään hyvinvointia, paitsi yritysten johtajien, jotka käärivät voitot orjatyön teettämisestä.
Ota kamera esiin ja ala kuvaamaan sitä toimintaa. Minä tein niin ja sen takia minua ei enää noihin hommiin pakoteta. Tuollaisessa työpaikassa on myös oikeat ruokatauot 60 minuuttia vähintään 6 tunnin päiviä. Sinua huijataan. Eikö se ole jotain kuntouttavaa työtä. Minä aloin kuvaamaan sitä toimintaa niin minua ei ole 5 vuoteen enää pakotettu sinne.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkö ihmiset oikeasti kuvittelevat voivansa yhden lyhyen viestin perusteella voivansa diagnosoida aloittajan kehitysvamman? Kehitysvammoja on todella paljon erin tasoisia. Kylläpäs jotkut ovat saattaneet ehtiä kasvaa jopa aikuiseksi asti, ennen kuin lievä kehitysvamma on huomattu. Se kun saattaa näkyä vaikkapa oppimisessa. Jollakulla voi olla aivovammakin ilman, että sitä lyhyessä keskustelussa välttämättä mitenkään huomaisitte. Siitä huolimatta vaiva tuottaa kantajalleen arjessaan todellisia ongelmia.
Aikamoisia palstalääkäreitä.
Täällä monella oikeasti on perusasiat hukassa, kun luullaan kehitysvammaisuutta kattokäsitteeksi, johon kuuluvat mm. autismi, liikuntavamma, oppimisvaikeudet ja hahmotushäiriö. Ihan jopa olen kuullut jopa koulutetun ihmisen kertovan, kuinka tunsi ihmisen, jolla oli diagnoosina kehitysvamma ja silti luki lääkäriksi, eikä olisi uskaltanut kertoa diagnoosia. Joko hän käsitti asian väärin ja mahdollisesti sillä lääkärillä on cp-vamma tai lukihäiriö tai sitten diagnoosi oli väärä, käy siinä välillä jopa kehitysvamma-diagnoosien kanssakin näin. Ei johtopäätöksiä voi tehdä heti pelkkien testitulosten perusteella, vaan myös toimintakyky ja arjessa selviytymisen taidot pitää kartoittaa. Kehitysvamma on aina älyllinen vamma, ja tämä vaikuttaa monissa elämässä selvitymisen taidossa arkisista asioista alkaen. Pelkästään fyysisiä rajoitteita omaava henkilö ei ole kehitysvammainen, mutta on olemassa ihmisiä, joilla on kehitysvamman lisäksi epilepsiaa, liikuntavamma, adhd tai autismi. Silti ne ovat eri diagnooseja. Onhan olemassa ihmisiä, joilla on kuulo- ja näkövamma samanaikaisesti, mutta silti niiden ero ymmärretään.
Vierailija kirjoitti:
Lievästi kehitysvammainen? Kirjoitat paremmin kuin suurin osa palstalaisista.
Tätä ihmettelin. Ehkä ei ole älyllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minua hieman kummeksuttaa tuo diagnoosisi. Olen itse kielellisesti lahjakas ja huomaan heti, jos jollain on esimerkiksi lukihäiriö. En usko, että lievästi kehitysvammainen osaa tuottaa sujuvaa tekstiä. Oletko kenties diagnosoinut itse itsesi?
PS. Minulla ei siis ole mitään kehitysvammaa.
Et varmaankaan ole tavannut monta lievästi kehitysvammaista henkilöä. Sopivissa olosuhteissa et edes huomaa kehitysvammaa, ja jossain toisessa tilanteessa se käy väistämättä ilmi.
Kyllä se on kummallista että aikuisia menee sellaiseen, siis muitakin. Eihän aikuiset ole mitään lastentarhalaisia tai koululaisia, joita holhotaan ja kytätään, sossut heilumassa johtajana. Tai aikuiskasvatetaan. Kasvatus tapahtuu jo peruskoulussa ja kotona. Ellei ole pajafani tai kierrätyskeskusintoilija, mutta tuntuu että niihin on tullut pakotusta, ei vapaaehtoinen edes ja siksi siihen ei voi luottaa. Karenssia työnnetään. Ihmisten pitäisi hankkia ihmisoikeuksia Suomeen ja muualle. Kyllä käsitöitä ja muuta voi tehdä muuallakin, vaikka miten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hieman kummeksuttaa tuo diagnoosisi. Olen itse kielellisesti lahjakas ja huomaan heti, jos jollain on esimerkiksi lukihäiriö. En usko, että lievästi kehitysvammainen osaa tuottaa sujuvaa tekstiä. Oletko kenties diagnosoinut itse itsesi?
PS. Minulla ei siis ole mitään kehitysvammaa.
Lukihäiriöitäkin on eri tyyppisiä. Omani eivät näy kovin paljon kirjoittaessa, koska ovat auditiivista (puhumiseen ja kuulemiseen liittyvää) ja numeerista tyyppiä (lukuihin ja laskemiseen liittyvää). Ja oikolukukin pelastaa.
Mutta ei se olekaan kehitysvammaisuutta. Lukihäiriöinen voi olla minkälainen teräväpää tahansa ja olla vaikkapa professori tai lääkäri, jos pystyy samat asiat omaksumaan, vaikka huomioitavaa on mm. lukemisen nopeudessa, oikoluvussa. Tässä keskustelussa on useita kommentteja, joissa ihmetellään "väärää" käsitystä kehitysvammaisuudesta ja tuumitaan, että kehitysvamma voi näkyä puheen tuottamisessa, epämuodostumana tai fyysisellä puolella. Jopa koulutetulla ihmiselläkin menee puurot ja vellit sekaisin, tämä on nähty. Kehitysvammaisuutta on vain yhdenlaista ja se on aina ÄLYLLISTÄ, jonka tasot vaihtelevat lievästä syvään. Pelkät motoriset haasteet, vaikeudet sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, lukemisen vaikeudet tai puheen tuottamisessa eivät tee ihmisestä kehitysvammaista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama meininki oli meillä, kun olin 9€ työkokeilussa. Kukaan itseään kunnioittava ei käy noissa.
Jopa järjestöt pyörittää noita orjatehtaita. Siinä mielessä järjestöihin kohdistuvat leikkaukset osuu oikeaan. Harmi vaan orjuutus ei lopu, vaan ilmeisesti vähentävät menoja mieluummin ylimääräisistä tarjoiluista.
Monet kehitysvammaiset ovat paljon ahkerampia työntekijöitä kuin muu normaaliväestöön.