Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkärit erimielisiä reiän paikkaamisesta! Miten voi olla näin???

Vierailija
21.08.2024 |

Kunnallinen hammaslääkäri suositteli reiän paikkaamista, itsellä siis muutama alkava ja yksi pidemmälle ehtinyt reikä. On ollut parempia kokemuksia yksityisestä,siksi siis sinne. No, pyysin paikkaamaan reiän, ei suostunut, seurantalinjalle kuulemma hyvä jäädä. Heitti 5 min päästä ulos huoneesta ja ei tarvinnut edes maksaa käyntiä :D  Olin siis varannut hammastarkastusajan. Kuvia ei ottanut koska edelliset hampaiston kuvat pari kk takaperin otettu.

Pitkä tarina, jota en viitsi jakaa tänne etten paljasta henkilöllisyyttäni. Mutta siis, onko yleistäkin että h-lääkärit ovat erimieltä siitä, kannattaako jokin reikä paikata? Itsellä mennyt juurihoitoon yksi hammas kun hl oli sitä mieltä että "seuraillaan tilannetta"...

 

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska hammaslääkäreitä on erilaisia eikä ole yhtä tapaa hoitaa hammasta. Alkava paikka pystytään vielä usein pysäyttämään hyvällä hammashygienialla, mutta se vaatii sinulta myös tahdonvoimaa lopettaa jatkuva sokerin puputtaminen. Pese hampaat kaksi kertaa päivässä aamuin ja illoin ja ruokaile säännöllisesti ja vältä ruokailujen välissä välipalojen syömistä, koska jokainen ruokailu aloittaa happohyökkäyksen.

Ihminen varmasti pystyykin elämään loppuelämänsä esimerkiksi 50 vuotta jokainen päivä sillä tavalla, ettei mikään alkava reikä ei ikinä kunnon reiäksi etene. Eiku.

On minullakin joitain alkavia reikiä, joita seurataan. Yhden reiän hammaslääkäri olisi tarkastuksen perusteella muuten jo paikannut, mutta röntgenistä näki, ettei vielä liian syvälle ulotu. Ongelmaksi nämä varmaan ehtii muodostua siinä vaiheessa, jos ei useisiin vuosiin käy tarkastuksessa, ja ehtivät edetä huomaamatta. Itsekään en ole tullut kysyneeksi, riittääkö kahden vuoden välein seuranta tällaisille, vai onko idea että minun joka vuosi pitää käydä.

Aiheuttavatko alkavatkin reiät pahanhajuista hengitystä? Jos näin, niin sen huomaa sitten puoliso, jos sellainen on?

Vierailija
42/46 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varasit siis yksityiselle hammastarkastusajan. Vaikka hampaat oli vasta tarkastettu.

Et varannut aikaa hampaan paikkaukseen? Jos se ei kipuile, ei sillä ole kiire. Kunhan putsaa huolella.

Olisin halunnut koko hampaiston kuvauksen uudelleen, koska yksi hammas jouduttu poistamaan tässä välissä (paha särky). Halusin myös tietää ovatko reiät ehtineet pahentua

ap

Edelleen täysin väärä varaus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te käytte yksityisellä, kun tuntuu niin monella olevan epäluuloja ja luottamuspulaa? 

Minulta poistettiin hammas. Kärsin vuositolkulla vihlonnasta kylmä ja kuuma. 

Sekä kovan syömisen jälkeen kunnon kipu. 

Kunnallisella olen käynyt sen jälkeen kolme kertaa ja ongelma oli vaan mun päässä. 

 

Sen jälkeen yksityisellä. Poistetusta hampaasta oli jäänyt juuren pätkä mikä oli hengissä, ei edes tulehtunut mutta lähetteli niitä helvetillisiä säväreitä. 

Vierailija
44/46 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis varasit ajan tarkastukseen vaikka kuvatkin (eli edellinen tarkastus) oli muutaman kuukauden takaa, ja olit itse diagnosoinut itsellesi reiän?

Ei ihme ettei hammaslääkäri suostunut paikkaamaan, kun vaikuttaa siltä, että ongelmasi on muualla kuin hampaissa. Kunnalliset ei paljoa välitä. 

Vierailija
45/46 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin vaihtamaan hammaslääkäriä ( eläköitymisen vuoksi) ja nyt uusi paikkasi ihan hyvin kalliilla hinnalla, mutta ei hionut sileiksi niitä paikkoja. Ihan hirveän tuntuiset. Onko kellään käynyt näin. 

Yksiyisellä käyn, koska en pysty sopimaan mitään aikoja yli 3 kk päähän.

Vierailija
46/46 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan paikkailtiin paljon herkemmin. Nykyään pyritään omahoidolla pysäyttämään alkavat reiät. Ehkä tuo julkisen puolen lääkäri kuului vanhaan koulukuntaan.

Mulla on ollut alkavia reikiä seurannassa, mutta ovat viimeisissä tarkastuksissa olleet pysähtyneet. Viimeksi hammaslääkäri kehotti varaamaan seuraavan tarkastusajan vasta neljän vuoden päästä, ellei vaivoja ilmene. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän