Hammaslääkärit erimielisiä reiän paikkaamisesta! Miten voi olla näin???
Kunnallinen hammaslääkäri suositteli reiän paikkaamista, itsellä siis muutama alkava ja yksi pidemmälle ehtinyt reikä. On ollut parempia kokemuksia yksityisestä,siksi siis sinne. No, pyysin paikkaamaan reiän, ei suostunut, seurantalinjalle kuulemma hyvä jäädä. Heitti 5 min päästä ulos huoneesta ja ei tarvinnut edes maksaa käyntiä :D Olin siis varannut hammastarkastusajan. Kuvia ei ottanut koska edelliset hampaiston kuvat pari kk takaperin otettu.
Pitkä tarina, jota en viitsi jakaa tänne etten paljasta henkilöllisyyttäni. Mutta siis, onko yleistäkin että h-lääkärit ovat erimieltä siitä, kannattaako jokin reikä paikata? Itsellä mennyt juurihoitoon yksi hammas kun hl oli sitä mieltä että "seuraillaan tilannetta"...
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Minulla hammaslääkärit olivat eri mieltä siitä pitääkö viisaudenhammas poistaa :D
Itse en sitä erityisesti hinkunut, mutta kun hammaslääkäri suositteli (kannattaa poistaa etupainotteisesti, mahd. nuorena) ja teki lähetteen, niin menin sitten. No se lääkäri taas oli sitä mieltä että ei olisi itse tehnyt ko lähetettä, mutta poisti kun olin jo siinä, oli aika varattu ja jotain lievää tulehdusta ehkä oli. Myöhemmin toinenkin hammaslääkäri ihmetteli miksi minulta oli se hammas poistettu, kun oli ollut jo 15v ilman ongelmia.
Kaikki tämä saman kaupungin julkisella puolella.
Kaverilta ei poistettu nuorena (julkisella) viisaudenhampaita. Sitten kun ne alkoivat aiheuttaa ongelmia, olikin ikävämpi vääntö, kirjaimellisesti, kun olivat ehtineet luutua leukaan kiinni. Tätä seurattuani suostuin mielelläni hammaslääkärini ehdotukseen poistattaa omat viisurini, kun ne alkoivat puhjeta.
Onhan niissä eroja. Käyn yksityisellä, kävin jokusen vuoden samalla, hän aina raaputteli hammaskivet, jos sellaista oli. Vaihdoin muuton myötä eri pisteeseen, uusi hammaslääkäri laittaa erikseen suuhygienistille hammaskiven poistoon. Tuntuu myös, että joka kerta haluaisi ottaa hampaiden röntgenin, vähän rahastuksen makua.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niissä eroja. Käyn yksityisellä, kävin jokusen vuoden samalla, hän aina raaputteli hammaskivet, jos sellaista oli. Vaihdoin muuton myötä eri pisteeseen, uusi hammaslääkäri laittaa erikseen suuhygienistille hammaskiven poistoon. Tuntuu myös, että joka kerta haluaisi ottaa hampaiden röntgenin, vähän rahastuksen makua.
Bitewingit voi ottaa joka kerta, mutta jos ehdottaa isoa kuvaa kerran vuodessa tai kahdessa niin vaihda lekuria.
Vierailija kirjoitti:
Minulta lupasi yksityinen hl poistaa hammaskiven samalla kun paikkaa hampaan, mutta yhtäkkiä maagisesti juuri samalle päivälle oli ilmestynyt suuhygienistin "peruutusaika" johon muuten pitkät jonot...Ilmeni että nuo olivat sukua keskenään :D
Seuraillaan tilannetta aiheutti sen että hammas paikattiin ja ajan kanssa mätäni. Koko hammas poistettiin. Muuten en ota kantaa. Selostuksesi liian sekava.
Vierailija kirjoitti:
Seuraillaan tilannetta aiheutti sen että hammas paikattiin ja ajan kanssa mätäni. Koko hammas poistettiin. Muuten en ota kantaa. Selostuksesi liian sekava.
Juurihoidolla hammas olisi pelastunut.
Kaipa yksityishammaslääkäri olisi paikannut hampaan, jos olisit nimenomaan pyytänyt.
En koskaan käy hammaskiven poistossa suuhygienistillä, vaan vakituisella yksityissektorin hammaslääkärilläni.
Näihin asioihin voi hyvin pitkälle, ja työntekijän valinnan osalta täysinkin, itse vaikuttaa.
Joskus 15v sitten nuori yksityisen aseman lääkäri löysi useita paikattavia reikiä. Menin toiselle yksityiselle. Hän ei nähnyt paikkaustarvetta koska reijät olivat demineralisoituneet. Vai mikä se sana on? Ei paikattu. Eivät muuttuneet reiiksi.