Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Italiassa shoppaillessa olen tajunnut Suomessa myytävien vaatteiden huonon laadun

Vierailija
21.08.2024 |

Suomessa vaatteet on jotain ihan ihme läpinäkyvää sekundaa. Halvemmalla saa Italiassa 100% luonnonkuiduista tehtyjä kunnollisia vaatteita, jotka näyttää ja tuntuu paremmilta. En tajua mitä ihmettä Suomessa tapahtuu. En osta sieltä enää yhtään mitään. Suomalaisten kauppojen pitäisi oikeasti miettiä vähän millaista lumppua pistävät myyntiin.

Kommentit (127)

Vierailija
121/127 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa kaikki vaatteensa henkkamaukasta yms. ketjuista, toki. 

Ei, kun se pointti on nimenomaan se, että Suomessa on pakko maksaa paljon jostain ihan perusrätistä joka on olevinaan joku hieno pellavarytky ja se on läpinäkyvää halpiskangasta. Paremman saa ihan peruspuodista Italiasta halvemmalla ja paremmasta kankaasta. Suomessa ei edes ole sellaisia samanlaisia kotimaisia ketjuja tai pieniä puoteja, niin vaikea täällä edes tajuta tätä vaatekulttuuria täällä. Saat etsimällä etsiä Italiassa huonoja vaatteita.

Italialaisia vaatteita - niitä pienten tehtaiden valmistamia - myydään Suomessakin, mutta jos paita maksaa Italiassa 57 e, maksaa se Suomessa 157 e. Verotus on yksi hintoja nostava asia ja kannattaa joskus kysyä, paljonko se italialaisen putiikin myyjä saa palkkaa. Yllätyt.

Millä tavalla yllättyy? Pienien putiikkien "myyjät" ovat putiikin omistaja itse, saattaa olla tytär tai serkku joskus muutaman tunnin apuna. Ruokapaikoissa sama, melkein kaikki perheyrityksiä. 

Vierailija
122/127 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa kaikki vaatteensa henkkamaukasta yms. ketjuista, toki. 

Ei, kun se pointti on nimenomaan se, että Suomessa on pakko maksaa paljon jostain ihan perusrätistä joka on olevinaan joku hieno pellavarytky ja se on läpinäkyvää halpiskangasta. Paremman saa ihan peruspuodista Italiasta halvemmalla ja paremmasta kankaasta. Suomessa ei edes ole sellaisia samanlaisia kotimaisia ketjuja tai pieniä puoteja, niin vaikea täällä edes tajuta tätä vaatekulttuuria täällä. Saat etsimällä etsiä Italiassa huonoja vaatteita.

Italiassa riittää yrittäjiä ja suunnittelijoita. Sekä ostajia.  Markkinat aivan eri luokkaa !!Vertaa Suomen 5miljoonaa 60 miljoonaan ja ihmettele sitten vasta!

Lisäksi valtavat määrät rahakkaita turisteja vuoden ympäri.

Asun lähellä pientä kaupunkia Italiassa ja putiikkeja ja verstaita piisaa vaikka millä mitalla. Yleensä omistaja on myyjä/tekijä. Turisteja sensijaan on aika harvassa. Eivät turistit tule pieniin kaupunkeihin kuin harvoin tai täytyy olla jokin erityinen nähtävyys ja se saattaa olla yksi ainoa pienissä kaupungeissa. Pystyn kyllä teettämään itselleni mittojen mukaan nahkatakin tai kengät jos haluan. Olen myös ostanut kankaita ja teettänyt mekkoja ja puseroita koska räätäleitä ja ompelijoita on lähellä. Valmiita vaatteita tietenkin löytyy ihan sopivia mutta joskus ei nappaa ja niin teetän kankaasta räätälillä, samoin kaikenlaiset muutokset ja korjaukset voi teettää räätälipuodissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/127 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa lukuisat kiinalaiset vaatetehtaat tekevät kiinalaisten työntekijöidensä voimalla, tunnettuja Italialaisia laatuvaatteita.

Vierailija
124/127 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muut huomannut saman?

Olen huomannut, että Suomessa myydään huonolaatuista polyesterisontaa ja mitoitust on päin mäntyjä. Ei laatua nähnytkään ja hinnasta en edes kehtaa mainita.

Vierailija
125/127 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin Indonesiasta tai Taiwanista olisi tullut priimaa tuotetta Suomeen.

Miksi suomalaiset vaatteet on kaikki sieltä? Suomalaiset on tosi hyviä käsitöissä, miksei suomalaisia merkkejä ole enemmän? En tarkoita mitään luksusmerkkejä, vaan ihan tavallisia vaatteita, mutta valmistettu kunnon matskuista Suomessa. En tajua tätä. 

Itsekin pidän itseäni käsityöläisenä. Kokkaus, entisöinnit, maalaamiset ja mikä jottei tuollaiset vaatejututkin. Onko se se että halvalla pitää saada, ja jonkun trollin mukaan täällä vaatteita ostetaan joka kuukausi?? Itse ostan vaatteita pari kertaa vuodessa. Lähinnä aluskalsareita. Suomessa vois olla hieno käsityöläiskulttuuri mutta yrittäminenkin on tehty vaikeeksi. Sanoisin, lähde Eestiin tai Ruotsiin. Pistä joku yritys pystyyn. Itse en ole pystynyt ja tässä lamaantuneessa maassa mahdollisuudet on niin huonot.

Ja sanon tämän ihan tosiasiana.

Vierailija
126/127 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen vaatesuunnittelu on käsittämättömän rumaa. Korona-aikana intouduin monien muiden tapaan siitä, että kun rahaa jää ylimääräistä kotoilusta, niin tilailen suomalaisilta suunnittelijoilta jotain. Selasin sivustoja sivustojen jälkeen ja vaatteet oli aivan kamalia. Onko suomalainen käsitys vaatesuunnittelusta se, että tehdään sellainen neliönmallinen paita/mekko ja siihen leveät, puolipitkät hihat. Ei mitään leikkausta. Suorat saumat. Parhaimmillaan on sentään jotain leikkausta suunniteltu, mutta kaikki ovat leventäviä, kömpelönnäköisiä jne. Kun ei osata vai mistä kenkä puristaa?

Vierailija
127/127 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

italia myi aikoinaan koko muotiteollisuutensa kiinalaisille. Niissä vaatteisa ei ole mitään italialaista. Siksi koronakin levisi Italiaan kun kiinalaiset palasi työpaikoilleen.

Kyllä siellä edelleen tehdään paljonkin vaatteita, samoin esim. sukkahousuja. Ostan itse sukkahousuni merkiltä, joka teettää ne nimenomaan Italiassa, ovat todella kestäviä.

Kyllä ne tekee, Made in Italy, mutta tehtaat ovat kiinalaisten omituksessa samoin työntekijät ovat kiinalaisia. Maffia valloitti muotiteollisuuden ja myi kinkeille. Italiassa on iso porukka kiinalaisia tekemässä töitä. Halpaduunareita. Niitähän ne haluaa Suomeenkin.

Asun Italiassa enkä ole miljoonia kiinalaisia nähnyt täällä enkä myöskään tehtaita vain kiinalaisten omistuksessa. 15 vuoden aikana olen tainnut nähdä muutaman kiinalaisen vaikka olen paljon kierrellyt maassa. Joten älä sinäkään liioittele asioita noin ylettömästi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän