Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Some tyhmentää ihmiskuntaa

Vierailija
21.12.2022 |

Olen huolissani.
Joka vuosi tuntuu että ihmisten käytös somessa on impulsiivisempaa ja lapsellisempaa. Mitään ei jakseta lukea ajatuksella. Kaikkiin ketjuihin tullaan vain plöräyttämään jokin yläaste-tasoinen tunnekuohu, annetaan alapeukku ja lähdetään pois. Asioista ei keskustella. "Minä olen oikeassa!"
Sisältöpalveluissa sama äkkipikaisuus näkyy siinä, että esim. Youtubessa kaikista helpoiten kulutettava viihde on se mitä klikataan. Esikatselukuvassa näkyy tissit tai jotain hassua niin tämä saa kaikki katselukerrat ja vähän älykkäämpi sisältö saa 0 katselukertaa. Ihmiset toimivat aivan kuin eläimellisellä tasolla ollessaan Internetissä.

Olen IT-alalla ja tein kokeeksi uuden sisältöpalvelun joka toimii täysin eri tavalla, asiallisesti. Niin, että se kehittää käyttäjäänsä rappeuttamisen sijasta.
Vastaanotto oli täysin negatiivinen. Ihmiset vihasivat jo koko ajatusta, koska siellä joutui ottamaan vastuuta käytöksestään. Ihmiset siis kai haluavat, että netti on rajoittamaton fantasiamaailma, mitä hallitaan itse, ja missä saa tehdä mitä itse haluaa. Mielestäni tämä kertoo mm. siitä, että arkielämän aiheuttaman stressin on oltava älytön jos tarve tällaiselle fantasioinnille on kova.

Missä on vastuullinen Internet? Vastuullisuus tuntuu olevan niin kova sana nykyään, mutta netissä se unohdetaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samasta olin aikeissa tehdä avauksen. Ihan jo kun tuota twitterin mekastusta katsoo.

Vierailija
2/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Instagramissa harvoin mitään kovin älyllisiä keskusteluja käydään. Jos sitä lyhyiden viestien ja emojien spämmäystä edes keskusteluksi voi kutsua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites toi TikTok? kuinka älyllistä sen sisältö on noin keskimäärin?

Vierailija
4/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskunta varmasti tuhoaa itsensä kaiken tämän seurauksena ja hyvä niin...

Vierailija
5/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla ihmiset raivoavat helposti, keskustelun sijaan. Mielipiteen saa rauhallisemmin esille.

Vierailija
6/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roomakin on palanut kerta toisensa jälkeen maan tasalle. Pääasialliset syyt olleet moraalikato ja kaikkialla rehottava rappio.

Aina se on noussut uudelleen ylös, aloittaakseen jälleen alusta, entistä pahempana tosin.

Viimeistä päivää odotellessa.

Vierailija
7/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä kylliksi, että käyttäytyvät somessa kuin apunat. Valitettavsti se käytös on valunut somesta tosielämään. Oletteko muut huomanneet muutoksen?

Huomasin itsekin koukuttavani someen. Tein tietoisen tauon. Lopetin omat henk koht tilit. Pari palstaa vielä koukuttaa. Sen sijaan kirjoja, ulkoilua, oikeita ihmisiä ja mukavia harrastuksia.

Vierailija
8/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapautta ja oikeuksia ilman vastuuta ja velvollisuuksia. Paljon puheita, vähän tekoja.

Vierailija
9/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä, vai onko niin että nyt se tyhmyys on näkyvämpää kun kaikilla on areena ja muut tyhmät kaikupohjana.

Vierailija
10/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hyvä.

Vierailija
11/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalla ihmiset raivoavat helposti, keskustelun sijaan. Mielipiteen saa rauhallisemmin esille.

Osittain nuo on luonne-ja tyylikysymyksiä.

On nämä akateemiset tutkijatyypit jotka eivät kestä sitä että joku vähän möyhää ja kärjistää. Itse tykkään möyhätä jonkin verran koska kommunikointi on paljon muutakin kuin kuivaa tiedonvälitystä. Paheksunnan ja möykän määrä on osittain suhteessa nykyiseen sosialistiseen holhoukseen, hyssytykseen ja jopa sensuuriin. Jos ei tätä mekastuksen syistä näe niin on aika kujalla siitä mikä ihmisiä ketuttaa. 

Jos asiat on päästetty luisumaan pahasti pöpelikköön saattaa joutua hieman huutamaan että kurssi saadaan korjattua. Etenkin jos väitetään että kaikki on just hyvin ja menee vain parempaan suuntaan. Tuossa on yksi syy mikä nostaa minun verenpainettani: suorat valheet, joita vieläpä toistellaan.

Vierailija
12/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä teksti, en jaksanut lukea.

Vierailija
13/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaalielämän käytöstavat alkaa olemaan nykyään aika harvinaista herkkua. Netissä möläytellään mitä sattuu ja sitten kun joutuu kohtaamaan ihmisen kasvotusten, mennään nykyään joko täysin lukkoon tai möläytetään jälleen mitä sattuu. Pöytätavat hukassa, yleiset kohteliaisuus tavat puuttuu, small talk keskustelutaitoa ei enää ole, sanotaan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin jotain loukkaavaa esim ulkonäkö, paino, tms.

Ihmiset keskustelee liian paljon anonyyminä ja jopa väärällä henkilöllisyydellä kun se tapahtuu netissä. Silloin voi sanoa ja provosoida, kenellä siihen on taipumuksia.

Minä arvostan paljon enemmän keskustelua kun se tapahtuu joko ihan kasvotusten tai esim videopuheluna. Silloin se on yleensä paljon rakentavampaa, henkilökohtaisempaa ja siihen saa sopivasti huumoria, yms.

Vierailija
14/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että some on ennemminkin paljastanut massojen tyhmyyden, eikä luonut sitä. Vaikka ei se massojen tyhmyys ennenkään salaisuus ollut. Ei vaan ollut niin näyttävästi esillä.

Vierailija
15/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapautta ja oikeuksia ilman vastuuta ja velvollisuuksia. Paljon puheita, vähän tekoja.

Toisaalta sanoilla ja puheenvuoroilla voi olla vaikutusta kokonaiskuvan täydentämisessä. Saman huolen ja arvomaailman jakaminen voi aktivoida vaikka tekemään omassa elämässä uusia valintoja. Ei kaikki somealustoja voi niputtaa, siellä hengataan aika erilaisista syistä ja se näkyy. Eikä keskustelu/kommentointi kaikki ole yhtä pinnallista tai itsekeskeistä, onneksi.

Vierailija
16/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että some on ennemminkin paljastanut massojen tyhmyyden, eikä luonut sitä. Vaikka ei se massojen tyhmyys ennenkään salaisuus ollut. Ei vaan ollut niin näyttävästi esillä.

Liian epämääräinen tuo ilmaus massojen tyhmyys. Ensinnäkin tyhmyys voi olla silkkaa tietämättömyyttä. Toisaalt se voi olla apatiaa, välinpitämättömyyttä, masenusta tai muuta sellaista mikä aiheutta "ihan sama"- asennoitumista. Kyynisyyttäkin se voi olla.

On varmaan aidosti älyllisesti vaatimattomia ihmisiä, mutta erikoista on se, että koulutustasomme on koko ajan noussut mutta kaikenlaiset hömpötykset saavat silti kasvualustaa - niin, sivistyksen puutettako se on vai naiivia hyväuskoista sokeaa luottamusta auktoriteetteihin? Kriittinen ajattelu ei selvästikään kuulu koulutusrummutuksen keskeisiin päämääriin, enemmänkin tarpeet nousevat kapitalismin ja liike-elämän tarpeista. Demokratia ei vaan voi elää ilman kyseenalaistamista ja tervettä epäluuloisuutta, sekä poliittista yleissivistystä, joka selvästi on monelta hukassa nykyään. Sen ei pitäisi olla niin. Se voi kuitenkin olla tiettyjen tahojen toiveiden mukaista ja suoranainen etu.

Vierailija
17/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

idiocracy opening scene

Tää toimii aina näissä tyhmyys-keskusteluissa

Vierailija
18/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä kylliksi, että käyttäytyvät somessa kuin apunat. Valitettavsti se käytös on valunut somesta tosielämään. Oletteko muut huomanneet muutoksen?

Huomasin itsekin koukuttavani someen. Tein tietoisen tauon. Lopetin omat henk koht tilit. Pari palstaa vielä koukuttaa. Sen sijaan kirjoja, ulkoilua, oikeita ihmisiä ja mukavia harrastuksia.

Some on monelle ihmissuhteiden korvike. Uusia kestäviä ihmissuhteita ei ole välttämättä helppo luoda nykyään. Ei kai tämä mikään salaisuus ole, että tähän nykyiseen yksinäistymiseen on aivan tietoisesti pyritty, perheyhteyksien ja suvun merkityksen mitätöinti ja mustamaalaus on yksi osa tätä poliittista hanketta. Yksinäisiä ihmisiä on helpompi muokata netin kautta. 

Voihan vielä tulla jokin vastaliike, että virtuaalikommunikointi päätetään hylätä ja siirtyä takaisin kasvokkaisiin kohtaamisiin. Itse olen kuitenkin käsittänyt että menisimme yhä enemmän kohti atomisoitumista ja minäminä-ajattelua.  Mehän elämme jo nyt melkoisessa dystopiassa. Iso osa ihmisistä voi tavalla tai toisella huonosti, on hukassa eikä tiedä mitä varten eläisi. Ei tälläistä neuvottomuutta ja lohduttomuutta ollut vielä muutama vuosikymmen sitten. Ilmapiiri on ihan viime vuosien aikana muuttunut outoon epätodelliseen suuntaan.

Vierailija
19/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Massat ovat loppujen lopuksi se kansakuntaa koossa pitävä selkäranka.

Se, että maailman johtajat omaksi hyödykseen ja samaan aikaan tuhokseen johtavat kansakuntia harhaan, ei ole massojen vika.

Mitä isot edellä, sitä muut perässä.

Sanoo sananlasku.

Ps. Voisiko joku ostaa Sannalle housut joululahjaksi, niin ei tarvitsisi ravata eduskunnan käytävillä pelkät kalsarit jaloissaan.

Vierailija
20/22 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mites hei ihan vakavissaan tuo idea että tehtäisiin uusi netti missä vähän kuin vaaditaan korkeampaa tasoa keskusteluille eikä mitään meemiviihdettä olisi?

Toimiiko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan