Mikä on sinun hätävarararjottavasi, jos yllätysvieraat laittavat viestiä, että tulisivat tunnin päästä käymään kylässä?
Kipaisetko äkkiä lähikaupassa hakemassa jotain tarjottavaa vai väkerrätkö äkkiä jonkun piirakan kaapista löytyvistä aineksista? Onko sinulla joku luottoresepti tällaisia tilanteita varten?
Itse löysin tällaisen hyvän nopean ohjeen. Ainesosatkin on sellaisia, mitkä löytyy aina kaapista ja aikaakaan ei mee kuin puolisen tuntia tuollaisen pellillisen leipomiseen.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/13868/Helppo%20marjapiirakka/
Kommentit (88)
Yllätysvieraat tuovat tuliaisia mukanaan, jos ei pelkkä musta kahvi riitä.
Riippuu kuka ja koska (päivä, aika, mikä oma ohjelma) tulee, joko saa tyytyä pelkkään kahviin, käväsen kaupassa tai leivon pikaisesti jotain.
Kahvia voin keittää, vaikka en sitä itse juo kuin aamulla. Mun harvat yllätysvieraani ovat jo oppineet, että jos jotain syötävää haluaa, se on paras tuoda tuliaisiksi.
En vastaanottaisia tuollaisia hyökkäysvierailijoita ollenkaan. Etukäteen sovitut tapaamiset voi hoitaa vaikka kahvilassa. En ole mikään kestityspalvelu, enkä halua vieraita kotiini pällistelemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaetaan se mitä meillä on. Makeita on harvoin. Jos tulee enemmän kuin kaksi niin pyydän syömiset ruoat tullessaan. Muutenkin yli kaksi vierasta on minulle raskasta.
Kahvia just ostettiin paketti ja maitoa on.
Kiva kun jaoit reseptin!🥰
silloin kun pyydetään -tuo tullessasi kahvileipää tms. niin kyläpaikan emäntäkö maksaa ne. minä niin. jotenkin kiusallista-en kehtais maksattaa tarjoamisia vieraillani. sitten erikseen ne erottuu mitä en pyytänyt,on ne tuliaiset erikseen.
Jäi pois tuosta mitä kirjoitin. Maksan tietenkin, pidän jonkin verran käteistä lompakossa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ala sytkyilemään yllätysvieraiden takia, laitan viestin takaisin että sori mutta olen tällä hetkellä Timbuktussa.
sytkyilet mie sätkyilen
No kauppaan on sen verran pitkä matka ettei sinne kipaista :D
Yleensä pakkasessa on jotain kaupan valmista lämmitettävää tai sitten vähintään keksejä. Useimmat tuovat kyllä itse jotain tarjottavaa kun tänne korpeen eksyvät.
Sanon, että vierailut sovitaan viikkoja etukäteen.
En ole koskaan kotona jos tuollainen viesti tulee. Pakastimessa on aina kyllä jäätelöä ja jotain leivonnaista sekä kuivakaapissa pipareita yms. Yllätysvieraat saavat mennä seuraavan oven taakse.
Yllätysvieras olisi joko sukulainen tai läheinen ystävä. Muut eivät käy. Laittaisin kahvin tippumaan. Kysyisin vieraalta mitä hän kahvin kanssa haluaisi syödä. Kahvin tippuessa kävisin naapuritalossa olevan kaupan paistopisteellä. Auki 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierasvarana on keksejä, säilyvät hyvin. Kahvit tietysti lisäksi. Harvoin käy ihan yllätysvieraita
Meillä ei keksitkään säily, joten siksi en osta niitä kaappiin jemmaan.
Minulla on aina korppuja ja marie-keksejä kaapissa.
Marie-keksit. Säilyvät, kun ei niitä hevin itse usein syö.
Todellakin, eiväthän nuo yllätystunkeilijat edes soita, laittavat vain viestiä. Näin lukee otsikossa. Meille ei tulla millään ilmoituksella, vaan yhdessä etukäteen sopimalla. Kutsua ei tarvitse odottaa, kumpi tahansa voi vierailua ehdottaa, ja sitten siitä sovitaan.
Siellä olis kahvia, itsepalvelu. Jätskiä tarjoan jos sattuu pakastimessa olemaan.
Sanon että kun kerran ootte niin pian tulossa niin tuokaa jotain tullessanne! Yllätysvierasvaraa ei ole pakko olla kenelläkään.
Pakkasessa on vaikka mitä. Tykkään enemmän suolaisesta kuin makeasta, joten enimmäkseen siellä on leipiä ja piiraita, mutta pullaakin löytyy. Ja linssikeitto toimii uudelleenlämmitettynäkin
Ei ole muuta kuin teetä tarjottavana. Oletan, että vieraat tuovat mukanaan jotain syötävää teen kanssa sitten.
Yllätysvieras saa yllättäen sitä mitä sattuu olemaan. En ala leipoa tai lähde kauppaan.