Mikä on sinun hätävarararjottavasi, jos yllätysvieraat laittavat viestiä, että tulisivat tunnin päästä käymään kylässä?
Kipaisetko äkkiä lähikaupassa hakemassa jotain tarjottavaa vai väkerrätkö äkkiä jonkun piirakan kaapista löytyvistä aineksista? Onko sinulla joku luottoresepti tällaisia tilanteita varten?
Itse löysin tällaisen hyvän nopean ohjeen. Ainesosatkin on sellaisia, mitkä löytyy aina kaapista ja aikaakaan ei mee kuin puolisen tuntia tuollaisen pellillisen leipomiseen.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/13868/Helppo%20marjapiirakka/
Kommentit (88)
No mulle sellainen ei ole yllätysvieras, joka soittaa tuntia aikaisemmin ja kysyy, voisko tulla käymään. Yllätysvieras on mun mielestä sellainen, joka tulee yllättäen etukäteen ilmoittamatta. Etukäteen soittajalle voi aina sanoa, jos vierailu ei syystä tai toisesta sovi. Mutta jos sanon, että joo sopii, tule vaan, niin todennäköisesti mulla ei ole muuta tarjottavaa kuin kahvia. Tai no pähkinöitä mulla on aina. En siis lähde käymään kaupassa tunnin varoitusajalla.
En kyllä ala sytkyilemään yllätysvieraiden takia, laitan viestin takaisin että sori mutta olen tällä hetkellä Timbuktussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon että olen muuttanut Islantiin ja menen sängyn alle piiloon.
On sama nro käytössä islannissa?
Oletko ikinä kuullut matkapuhelinliittymästä?
Ottaisin pakastimestani Pirkka omenaviineripussin, levittäisin ne pellille ja kuumaan uuniin.
Jos naapurikahvila on auki, käväisen sieltä pullat (aikaa menee 5 min). Muuten pakkasesta jäätelöä, tai jos on lapsivieraita niin lettuja ja hilloa + sitä jäätelöä. Hedelmiäkin saattaa välillä olla tarpeeksi.
Jos en pääse kauppaan ja ei ole edes lettutarpeita, jäätelö on loppu ja kahvila on kiinni niin sitten tarjolla on vettä, teetä tai kahvia.
Aika paljon kaikkea löytyisi. Majoitus onnistuisi helposti kuudelle. Pakastimessa on vaikka mitä ja kaapeissa. Aina on käytännössä tilanne, että saisi kunnon ruuan isolle porukalle haalittua kasaan jälkiruokineen. Viinejä löytyy, saunaolutta aina. Ja jos oikein bileet syntyisi, niin taatusti juoma ei loppuisi muutamaan päivään, koska baarikaapissa on vaikka mitä!
Yllätysvieraat tuovat aina tarjottavat mukanaan
Kerran meidät on kutsuttu kylään, vietiin tuliaisina yhtä jos toista usealla kymmenellä eurolla ja meille tarjottiin vain mustaa kahvia.
Vierasvarana on keksejä, säilyvät hyvin. Kahvit tietysti lisäksi. Harvoin käy ihan yllätysvieraita
Jos ei ole suuria ruokarajoitteita niin aina löytyy jotain kivaa kaapista. Rajoitteiset yllätysvieraat tuovat joko tullessaan jotain tai sitten tyytyvät kupposeen kuumaa. :)
Mulla on pakastimessa aina jäätelöä + suolaista ja makeaa tarjottavaa.
"Tervetuloa! Suunnittelinkin juuri syödä päivällisen naapurin pitseriassa, käykö se teille? Minä tarjoan!"
Jos rahatilanne ok niin tarjoan mielellään, mutta kotona vaan ankeita eineksiä joita en kehtaa vierailla syöttää
-voi kun mulla ei mitään tarjottavaa ole ja täällä on niin sotkusta. Ihan kun alkaisin yllätys vieraille leipomaan tai siivoamaan. Saatan olla hiukset sekaisin ja koti verkkareissa.
Vierailija kirjoitti:
Keksisin jonkun syyn, miksi meille ei voi tulla. En yhtään tykkää yllätysvieraista.
samoin,muutenkin voi tulla huonoon saumaan vaikka koti aina tip,mutta siivous, jalkahoito,oman ruuanvalmistus, naamio, meikitttömyys, ulkoasu ei niin,,että vieraita. ja joo sopisin muulle päivälle ja tykkään varautua kukkasin,kivaa tarjottavaa,jne.. oma mentaliteettikin sopiva
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole mitään rajoja jos teille voi vaan ilmoittaa tulevansa kylään? Normaali ihminen tulee vain kutsuttuna.
en tykkää kuin vain suunnitellusti monestakin syystä. ennen vanhaan taloissa jopa ulko-ovi auki koko päivän. koputettiin vaan ja sanottiin- päiveeeee- ja heti emäntä oli keitetäänpä kahvit,mittee kuuluu. on tuossa ruokookin -maittaako- siinä kiireettömästi jutusteltiin. ei kukaan säpsähtänyt kun ovi avautui. lauantaisin leivottiin pullaa viikoksi kylmäkellariin,oli mistä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaetaan se mitä meillä on. Makeita on harvoin. Jos tulee enemmän kuin kaksi niin pyydän syömiset ruoat tullessaan. Muutenkin yli kaksi vierasta on minulle raskasta.
Kahvia just ostettiin paketti ja maitoa on.
Kiva kun jaoit reseptin!🥰
silloin kun pyydetään -tuo tullessasi kahvileipää tms. niin kyläpaikan emäntäkö maksaa ne. minä niin. jotenkin kiusallista-en kehtais maksattaa tarjoamisia vieraillani. sitten erikseen ne erottuu mitä en pyytänyt,on ne tuliaiset erikseen.
Voikun kävisikin vielä yllätysvieraita.
Pakastimessa tai kaapissa minulla on aina vierasvara. Se toimii myös kotivarana, esim. kipeänä voi mennä pulla tai keksi kun mikään muu ei maistu.
Kertokaahan miksi muut olette niin yllätysvieraita vastaan? Minusta ne on tosi mukava yllätys.
Se nyt ihan riippuu, kuka, mistä, miksi on tulossa. Tuskin kukaan tuntia ennen ilmoittava ihmeempää tarjoilua odottaa. Kahvia on aina. Lähikauppaan on 500m ja se on 7-23 auki, niin aika helppoa on evästä hakea.
Ei minun luokseni tule koskaan yllätysvieraita.