Mikä on sinun hätävarararjottavasi, jos yllätysvieraat laittavat viestiä, että tulisivat tunnin päästä käymään kylässä?
Kipaisetko äkkiä lähikaupassa hakemassa jotain tarjottavaa vai väkerrätkö äkkiä jonkun piirakan kaapista löytyvistä aineksista? Onko sinulla joku luottoresepti tällaisia tilanteita varten?
Itse löysin tällaisen hyvän nopean ohjeen. Ainesosatkin on sellaisia, mitkä löytyy aina kaapista ja aikaakaan ei mee kuin puolisen tuntia tuollaisen pellillisen leipomiseen.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/13868/Helppo%20marjapiirakka/
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
En tarjoile mitään hätävaroja. Jos joku tulisi yllättäen käymään, niin korkeintaan kahvit voisin keittää. Tunnin varoaika kuluisi talon siivoamiseen siihen kuntoon, että kehtaa päästää vieraan sisälle.
Ei oikeesti kukaan noin elä?!
Otan pakastimesta pullaa tai munkkeja. Jos kauempaa tulee niin paistan pakaste piirakoita, kaapissa on keksejä.
Pikakahvia, useaa eri irtoteelaatua, onpa jossain joku pussijouluteekin, yrttihaudukkeita, rooibosta. Ei harrasteta mitään kahvileipiä ja yllätysvieraatkin saavat pärjätä ilman.
Meillä ei pidetä hollitupaa. Ei ole tarjottavaa. Nykyään ei meille ole tervetulleita kutsumattomat kulkijat.
Vierailija kirjoitti:
Pikakahvia, useaa eri irtoteelaatua, onpa jossain joku pussijouluteekin, yrttihaudukkeita, rooibosta. Ei harrasteta mitään kahvileipiä ja yllätysvieraatkin saavat pärjätä ilman.
Sama juttu. Kahvia ja teetä löytyy aina. Pullaa, keksejä tms vain silloin, kun olen kutsunut jonkun kahville. Joskus saatan ostaa itselleni dallaspullan tai mustikkapiirakan tms, mutta vain yhden.
En avaa ovea joten sisään ei ole tulemista
Kaapissa on keksipaketti, pakastimessa jäätelöä, kaapissa leipää ja kahvia, teetä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarjoile mitään hätävaroja. Jos joku tulisi yllättäen käymään, niin korkeintaan kahvit voisin keittää. Tunnin varoaika kuluisi talon siivoamiseen siihen kuntoon, että kehtaa päästää vieraan sisälle.
Ei oikeesti kukaan noin elä?!
Kuinka niin?
Oon entinen syömishäiriöinen enkä pidä mitään "vierasvaraa" kaapeissa sen takia että joku joskus saattaa käydä. En ota riskiä, että alan oksentelemaan.
Keitän kahvia ja teetä ja sanon että ei ole mitään muuta, pitää tuoda mukana jos haluaa.
Ei ole tullut välirikkoja eikä kukaan ole pöyristellyt huonoa emäntää :)
Ja lisään vielä, että mun mielestä yllätysvieraiden kuuluu tuoda tarjottavat tullessaan. Kun olin nuori, niin tuli tosiaan käytyä lyhyellä varoitusajalla kavereiden luona, mutta kaupan kautta eli kahvipaketti ja pullat mukana.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Ja lisään vielä, että mun mielestä yllätysvieraiden kuuluu tuoda tarjottavat tullessaan. Kun olin nuori, niin tuli tosiaan käytyä lyhyellä varoitusajalla kavereiden luona, mutta kaupan kautta eli kahvipaketti ja pullat mukana.
Olen samaa mieltä. Minä kyllä pöyristyin, kun meille pamahti pariskunta, jota en ollut kutsunut eikä puolisonikaan ollut kutsunut. Pöyristyin siitä, että he jäivät kolmeksi päiväksi syömään ja juomaan meidän ruokia. Kysyinkin puolisolta, että onko ne tynnyrissä kasvaneita vai onko ne vaan köyhiä.
Tosiaan tänne kun tullaan, niin pitää tuoda tullessaan sitä sapuskaa. Ei meillä ole ruokakauppaa lähimaillakaan. Kahta kättä heiluttaenhan nämä tulee ja siihen on pantu stoppi suoralla puheella.
Mitä ovat yllätysvieraat??! Ihan outo termi -- mun kotiin ei tule ketään kutsumatta. Haluan olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat yllätysvieraat??! Ihan outo termi -- mun kotiin ei tule ketään kutsumatta. Haluan olla rauhassa.
Ne on niitä juntteja, jotka luulee olevansa aina tervetulleita. Ihan olen sanonut suoraan niille, joilla on ollut tuollainen tapa ängetä milloin vaan, että meille ei saa tulla kutsumatta. Se on ollut todella kamala loukkaus näille tolloille. Tollo luulee, että aina on aikaa seurustella juuri tollon kanssa. Tai että olisi haluja kestitä tai jopa majoittaa ihan koska vaan.
Olen joskus mennyt lankaan ja leiponut yllätysvieraille useat kerrat nopeaa marjapiirakkaa. Kun tulevat,sanovat että eivät ota. Syitä on eivät ole kauaa,ovat laihiksella,karppaavat,hammasta särkee, ei maistu kahvi jne. Sittenpä lopetin jo vuosikymmenet sitten tarjoamasta ylipäätään kellekään yllätysvieraalle yhtään mitään. Ties kuinka monesti koko pannu kahviakin mennyt hukkaan. Ja monesti kyseessä sama pariskunta. Nykyään he ihmettelevät ääneen,miksei ole kahvia. Siinäpä ihmettelevät. Ja tämä pariskunta vielä kumpikin aina torjunu tarjottavat,vaikka vaan toisella hammasta särkee tai toinen on laihiksella.
Vierailija kirjoitti:
Keksisin jonkun syyn, miksi meille ei voi tulla. En yhtään tykkää yllätysvieraista.
Ei pysty tulemaan, koska en koskaan vastaa puheluihin enkä koskaan avaa ovea. Paitsi jos olen itse sopinut asiasta hyvissä ajoin. Viestillä jos kerrotaan niin voin vastata että en ole kotona. Ovat jo lokit vuosien mittaan ymmärtäneet yskän.
Naapurin Allan vierailee joka päivä vähintään kolme kertaa. Aamuisin, lounasaikaan ja illallisaikaan. Koputtelee yleensä keklulla ikkunaan niin tietää mennä avaamaan, että ei tule karmit kaulassa sisään. Kaksinkertaiset+ ruoka menot vaan mitäpä sitä ei naapuri sovun eteen tekisi.
Kaapissa on yleensä keksipaketti, mutta aina ei sitäkään. Vieraat ei voi olettaa saavansa kummoisiakaan tarjoiluja, elleivät he ilmoita tulostaan hyvissä ajoin etukäteen.
Kauppaan on 100 m ja 7-22 auki. Tuon ajan ulkopuolella ei voi soittaa yllätysvieras, koska puhelin on nukkumassa.