Saako vanhempi katkaista välit lapseen( aikuiseen)
Paljon on puhuttu ilkeistä vanhemmista. Entä jos vaikea onkin aikuinen lapsi?
Olen äiti ja mummi 62 v. Tytär on 30 v ja erittäin vaikeassa parisuhteessa ( lapsi 4 v poika). Tytär moittii minua aivan kaikesta ja yhtään normaalia sanaa en kuule. En moiti tai arvioi miestään tms hänen elämässään. En uskalla, kun hiljennetty.
Autan ja tuen, jos tarvitsee apua. Kuljetan pojan harrastukset (viulu) ja maksan. Annan rahaa silloin tällöin. Ostan joskus joitain vaatteita tms. Poika yöpyy meillä vähintään yhden yön viikossa. Vien silloin päiväkotiin. Tyttö ja miehensä saavat omaa aikaa. Ei taida auttaa.
Usein itken tavattuani heidät. Se viha mikä heistä huokuu, on liikaa. Mitä teen väärin?
Miehen vanhempia tapaavat noin 5-6 krt vuodessa. En tiedä väleistä.
Rakastava mummi. Väärin rakastettu kai.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Mieti miten aloitat lauseen kun lapsesi pyytää apua. Ihminen on yleensä sokea omalle käytökseen.
En sano mitään. Ilmoitan siirtäväni rahan. Mikä väärin?
Aika moni näköjään purkaa omaa vihaansa näissä viesteissä, haukkuu toisia keskustelijoita ym. Neuvotkin ovat kovin ehdottomia ja äärimmäisiä. No, kukin tyylillään.
Mä uskon, että itse jatkossa kuljettaisin lapsenlapseni harrastukseensa ja yökylään voisin ottaa kerran kuukaudessa, jos näin vielä haluttaisiin. Rahat jäisivät kukkaroon.
Vierailija kirjoitti:
Ihania nuo tyttäret, joka äidin toive.
Minulla on tytär ja poika, molemmat maailman ihanimpia. Aikuisia ovat nyt, hyvin ovat asiansa hoitaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti miten aloitat lauseen kun lapsesi pyytää apua. Ihminen on yleensä sokea omalle käytökseen.
Lopeta rahan antaminen.
Jäin miettimään, mistä tuo tytär on oppinut, että ap:lle voi ja saa puhua noin. Isältään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hän sinua moittii? Voisiko moitteissa olla perää?
Ei ole! Moitteen aihe on tyyliin ei jaksa kuunnella kun pyydän apua lumitöihin tms pihahommiin. Moite myös siitä, että käsi ei välillä toimi hyvin - luu murtui kaatuessani talvella portaissa. Näyttää ihan keharilta, kun käsi noin. Yritä edes näytellä normaalia
Ja aina valehtelet eikä mitään esimerkkiä valheesta. Jaei jaksa katsella sinua,mitä täällä istut. Tämä esim 5 min jälkeen, kun tuon pojan viulutunnilta ja kerron opettajan viestejä.
En siis tiedä, miksi tuo viha.Toi käsivammaasi liittyvä ilkeily on kyllä anteeksiantamatonta tyttäresi puolelta. Todella häijyä. Mutta voiko sulla itselläsi olla vähän sellaista ajatusta, että vaihtokauppoja pitää tehdä. Jos sinä toimit kuskina
On itsestään selvää, että jos saa apua niin auttaa myös. Tytär voi itse ostaa viulut ja kuljettaa poikaansa, jos on niin saakelin laiska, ettei viitsi äitiään auttaa. Välit poikki heti, ja rahat omaan käyttöön ja säästöön vanhuutta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni kuoli päihteisiin ja minua kehotettiin jossain kohtaan katkaisemaan ne välit. Kaikkia ei voida pelastaa ja olin tehnyt luopumustyötä jo pitkään. Se oli vaan hyväksyttävä, että joku päivä ne poliisit on pihalla.
Miksi välit piti katkaista? Mikä auktoriteetti käski? Vaikka ei voisi pelastaa, eikö yhteyden voisi säilyttää?
Kehotus ei ole käsky. Oli tilanteita, joissa oli henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja hyväksikäyttöä. Silloin on suojeltava itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siirrä sitä rahaa.
Erittäin uskottavalta kuulostava aloitus, mutta edetessään haiskahtaa trollamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että siirrät rahaa, etkä sano mitään.
Välejä ei tarvitse katkaista, mutta rajat pitää asettaa, kuten muidenkin ihmisten suhteen. Ota etäisyyttä ja yritä tavata vain jonkun yhteisen tekemisen merkeissä ja erityisesti lastenlasta.
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään, mistä tuo tytär on oppinut, että ap:lle voi ja saa puhua noin. Isältään?
Lapset oppii esimerkistä.
Vierailija kirjoitti:
Älä katkaise välejä lapsenlapsen takia. Miksi otat tyttäresi moitteet noin vakavasti? Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Hänellä itsellään ei tunnu olevan kaikki nyt hyvin ja purkaa pahaa oloaan sinuun eli äitiisi. Keneen muuhunkaan.
No ei vanhemman kyllä kuulu olla kolmikymppisen lapsensa sylkykuppi. Ei varmaan ole lapsella kaikki hyvin mutta tuo ikäisen pitää osata hakea apua. Miksi pitäisi vaan antaa mennä toisesta korvasta ulos. En suostuisi tuollaiseen ylikävelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lta joka toivoi jo yhdelle kommentoijalle kuolemaa. Omena ei ole kauas puusta pudonnut tässäkään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, voi olla että taustalla on ap läheisriippuvuus. Ensin avioliitossa mieheen ja nyt aikuiseen lapseen ja lapsenlapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rahoitat aikuista tytärtäsi?
Vierailija kirjoitti:
Ei.Taistalla ero yhteisesti sopien. Ja ei huutoa tms., Ja tapasi isää ok. Käyttäytyy samoin isää kohtaan. Tämä ei auta rahallisesti.
Toinen poika on melko normaali kummallekin vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voi olla että taustalla on ap läheisriippuvuus. Ensin avioliitossa mieheen ja nyt aikuiseen lapseen ja lapsenlapseen.
Googletahan, mitä läheisriippuvuudella oikeasti tarkoitetaan.
Tuo tytärhän on saattanut olla narsisti isin kultainen lapsi. Yhteisenä harrastuksena isin kanssa äidin alistaminen.
Millaiseksi ap kuvittelet ihmisen, joka on vaikeassa parisuhteessa. Ilmeisesti olet suhdetta kommentoinut kun sinut on hiljennetty (?), et uskalla (?) ... outoja sananvalintoja.
Toi käsivammaasi liittyvä ilkeily on kyllä anteeksiantamatonta tyttäresi puolelta. Todella häijyä. Mutta voiko sulla itselläsi olla vähän sellaista ajatusta, että vaihtokauppoja pitää tehdä. Jos sinä toimit kuskina niin toisen pitää tehdä jotain sun eteen. Minun tilanteessani ostan kaikki palvelut ulkopuolisilta, ei tartte kenenkään valittaa selän takana, että pyydän apua siitäkin huolimatta, että maksan aina ja kaikille, olkoonkin vaikka perheenjäsen. Lait katkolle koko suhde.