Millainen vuosi oli 1982?
Mieluiten omia kokemuksia vuodelta. Jos yleistietoa että Koivisto nousi valtaan niin joku omakohtainen elämys tapauksen tiimoilta.
Kommentit (84)
Queenin Hot Space ilmestyi silloin, se oli aika paha pettymys, ei ihminen halunnut kuunnella Queeniltä discoa.
Muistan kun olimme perheen voimin automatkalla varsinais-suomessa. Olin jotain 6v. Kävimme kahvilla ja limulla keskellä päivää jossain joka oli kait lähinnä tanssipaikka.
Kuljeskelin ympäri salia ja näin dj:n pömpelissä yhden vinyylisinkun joka oli ABBA:n. Biisin nimeä en muista.
Eteisessä kulutti aikaa taksikuskeja harmaat puvut yllä ja skraga kaulassa. Polttivat tupakkaa, mikä kiehtoi minua. Olisin pihistänyt tuhkiksesta käryävän tumpin mutta kuskit käskivät minut pois. Piti kuulemma "odottaa muutama vuosi".
Aloitin uudelleen alkoholismin takia kesken jääneet pappisopinnot 36 vuotiaana. Sain maisterin paperit valmiiksi seuraavana vuonna, jolloin jatkoin opintojani myös filosofisessa tiedekunnassa. Into oli kova ja vauhti hirvittävä, kun sain selkeän käsityksen, että ankarasta juomisesta huolimatta aivot olivat vielä opintokykyiset.
Siskoni alkoi valitettavasti lisääntyä mutta oletti "jonkun muun" hoitavan jälkikasvunsa. (Ei ihme että hänelle tuli ero muutaman vuoden päästä.)
Äitini oli tavallista ilkeämpi.
Lähdin heitä pakoon Ruotsiin, josta yllättäen sainkin vakituisen työpaikan!
Falkland-saarten sota, johon oli syynä että Argentiinan silloinen pressa leopold galtieri yritti kääntää huomion pois hallintonsa epäonnistumisista ja ajatteli että isänmaallinen sota tekisi tempun. Siksi Argentiina päätti anastaa "Malvinas" -saaret "takaisin" Iso-Britannialta.
Margaret Thatcher iski häikäilemättä takaisin ja konflikti päättyi argujen nöyryyttävään tappioon.
Muistan että kotimaan lehdistössä uutisoitiin että argentiina saa kiinalta tai nliitolta atomipommin jonka ampua britteihin. Olin huolissani että Dianalle, Walesin prinsessalle, kävisi huonosti. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli lähin ruokakauppasi vuonna 1982?
Lidl
Alapeukuttajille tiedoksi: asuin Saksan liittotasavallassa silloin.
Pääsin siviilipalveluksesta 24.2. Luin Soundia, Suosikkia, Melody Makeria ja New Musical Expressia. Ostin vinyylialbumeja.
En muista, olin silloin 5-vuotias.
Törkeän kuumaa kesällä, hellepäiviä riitti. Olin raskaana silloin. Syyskuussa poksahdin.
Olin keskellä kesää pitkään angiinassa. Vaikka olo oli muuten terve, kuume ei laskenut. Hermoheikko äitini kielsi menemästä ulos ja olin ainakin 2 viikkoa vain sisällä pyjamassa. Veemäinen isosiskoni otti tilanteesta kaiken irti ja riekkui antaumuksella ulkosalla.
Kävin ensimmäistä kertaa Englannissa. Eräs paljon vanhempi henkilö kysyi minulta, eikö minun ollut "vaikea päästä matkustamaan tänne länteen". Olin nuori enkä kovin sanavalmis vielä. Sain kuitenkin selitettyä, että meillä ei ole mitään sen kaltaista yhteyttä Neuvostoliittoon, mihin hän selvästi viittasi. Hän ei vaikuttanut uskovan sanomaani. Omituinen tunne, kun oletettiin vähintäänkin valehtelijaksi.
Olen syntynyt -82 , mutta eikös helsingin metro rakennettu silloin.
Pojat oli hoikkia ja hyväkuntoisia, armeija oli vielä miesten koulu, lukiossa vaadittiin osaamista yms
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -82 , mutta eikös helsingin metro rakennettu silloin.
Ei rakennettu sinä nimenomaisena vuonna, vaan avattiin oliko elokuussa kasikaks.
Se oli viimeisiä vapaita vuosia. Tiedettiin, että parin vuoden päästä Isoveli muuttaa kaiken.
Velipuolikuu aloitteli televisiossa syksyllä -82. Nyt kun olen uudestaan katsellut ohjelmaa, niin moni sketsi on kyllä aika väsynyttä läppää.
Silloin se oli tuoretta kamaa ja koko Suomi katseli sitä, tuliko muuten lauantai-iltana parhaaseen katseluaikaan en muista ihan tarkkaan?!
Onko kellään mitään CARROLS-muistoja? 🌭
Silloin varmaan päätettiin mopokypärän pakollisuudesta, tuli voimaan vuoden lopussa. Muistan hyvin kun täytin silloin 15 vuotta ja piti mennä kypäräkaupoille.
Italia voitti yllättäen MM kisat täysin tuntematon hyökkääjä Paulo Rossi voitti maalikuninkuuden muistaakseni teki 6 maalia muutenkin oli kaikkien aikojen paras turnaus 1982 Espanjassa Brasilialla oli kaikkien aikojen paras joukkue Zico.Socrates .Eder.Junior ym.. myös Diego Maradona oli ensimmäisissä kisoissa vaikka kunnolla löi läpi vasta 1986 kisoissa... olin itse 10 vuotias ja katoin kaikki pelit
Myytiin Saloran väritelkkari ja saatiin siitä 800mk. Se oli niitä ensimmäisiä väritelkkareita Suomessa. Tilalle alettiin vuokrata televisiota ja myöhemmin nauhoitusjuttua (VHS)? Maksettiin siis joka kuukausi siitä vuokraa. Huolto, kotiin tuonti ja pois hakeminen kuului vuokraan.
Muistaako joku mikä firma se oli, en itse enää muista.