Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen vuosi oli 1976?

Vierailija
20.08.2024 |

Kertokaas

Kommentit (86)

81/86 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaarle Kustaa ja Silvia vihittiin. Sex Pistols julkaisi ensimmäisen levynsä, ja aiheutti tv-haastattelullaan skandaalin.

Ensi vuonna kaikista keskustelussa mainituista asioista on kulunut puoli vuosisataa.

Vierailija
82/86 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko syntyi, olin itse 4-vuotias!🥰😍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin ylioppilaaksi 1976 ja muutin opiskelemaan Etelä-Suomeen.

Vierailija
84/86 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin hirvittävää rakkausasiahelvettiä. Vastapuolen tilanteesta en muista mitään vaikka voi olla että tiesin jotain ihan pientä.

Vierailija
85/86 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan ensimmäinen vuosi jonka muistan hyvin, olin kuusivuotias.

Moottoripyörille tuli kypäräpakko muistaakseni 1977, moni ajoin paljain päin vielä. Autoissa ei ollut usein turvavöitä, koska ne eivät olleet pakolliset jos niitä ei autossa uutena ollut. 1976 ajettiin pitkälti 60-luvun autoilla. Minulla on kaitafilmikin vuodelta 1976 Helsingistä. Helsinki oli pienempi kaupunki kuin nykyään ja 100% valkoinen. Paljon rakentamattomia tontteja kaikkialla, joutomaata. Metroa ei vielä ollut, Itä-Helsingistä pääsi keskustaan vain bussilla. Lähin hampurilaisravintola oli keskustassa. 

Vierailija
86/86 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin syksyllä 1976 peruskoulun 6. luokan. Silloin tehtiin valinnat yläastetta varten. Matematiikasta ja englannista piti valita lyhyt, keskipitkä tai laaja kurssi. Ruotsista piti valita suppea tai laaja kurssi. Koulu antoi omat suositukset paperilla, ja kotona vanhempien kanssa ruksattiin omat valinnat. Jos valitsi suppean tai lyhyen, ei voinut jatkaa lukioon.

Käytännössä silloin tehtiin isot valinnat, jotka vaikuttivat koko loppuelämään. Siihen aikaan ei amiksesta voinut jatkaa korkeakouluihin. Vain joillakin aloilla pystyi amistasolta jatkamaan silloisiin opistoihin. 

Muistan myös, että 6. luokalla tutustuin kaverin luona sellaiseen mahtavaan bändiin kuin Remu ja Hurriganes. Koulun bileissä luokan poikien bändi soitti Juicen Marilyniä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi