Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen vuosi oli 1976?

Vierailija
20.08.2024 |

Kertokaas

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olympialaisista tuli tukku mitaleja suomelle niin kesä- kuin talvikisoistakin. Mieto hävisi karvaasti sadasosasekunnilla Wasbergillle kultamitalin. Hurriganes oli suosionsa huipulla. Rymd-mehua sai vielä myydä kaupassa vapaasti.

Mieto hävisi tuon Lake Placidissa vuonna 1980 !

Ei se niin tarkkaa ole täällä aivoinvalidien kokoontumisajoissaWROOOOOOOOOMWROOOOOOOM!

Vierailija
22/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapuan patruunatehdas räjähti. Turmassa kuoli 40, loukkaantui 60. Yli kuusikymmentä lasta jäi puoliorvoksi, muutama lapsi kokonaan orvoksi. Leskeksi jäi 30.

Kolmannella luokalla koulussa oli telkkari raahattu luokkaan ja sitä hautajaista katseltiin. Joku kysyi että Onko tuo Kekkonen, kun tais olla kalju Martti Miettunen. Kekkonen ei siellä kai ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja järjesti meidät TV:n ääreen katsomaan Lapuan hautajaisia. Kekkosen näköinen Miettunen oli pääministerinä, jotenkin on mielestäni edelleenkin paras pääministeri ja Kekkonen oli paras presidentti.

Vierailija
24/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittelin silloin rikollista uraa ja päihteiden käyttöä. Ryöstin ensimmäisen vanhuksen huhtikuussa -76, ja heinäkuussa jäätelökioskin, ja pari turistia. Saalisrahat menihät pääasiassa hashikseen ja prostituoituihin.

Siinä suhteessa olet onnekas roisto, tai parannuksen tehnyt roisto, että olet vielä elossa.

Onnea!

Vierailija
25/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen vuosi jolloin maapallon keskilämpötila jäi alle 1900-luvun keskiarvon. Ne jotka ovat elinaikanaan nähneet keskimääräistä viileämmän vuoden ovat siis jo 48-vuotiaita. Silti ilmastodenialismi edelleen elää ja voi hyvin.

Vierailija
26/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi ensimmäinen pitkä suhteeni.

Vierailija
27/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikkeuslailla valittu Kekkonen vallassa.

Ja se poikkeuslaki oli ok suurimmalle osalle eduskunnassa ja muidenkin ihan tavallisten suomalaisten mielestä.

Ihmeen vähän ihmiset olivat vastaan tätä demokratian halventamista. 

Ihmiset voivat hyvin ja olivat tyytyväisiä häneen. Toista se olisi nyt, jos nyky pääministeri yrittäisi vastaavaa!

Vierailija
28/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillu vuosi se oli

Vierailija
29/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätin tuona vuonna peruskoulun ja menin lukioon. Olin aika onnellinen, olin nuori ja nätti. Kesä oli muistaakseni kaunis. Ajoimme pyörällä maaseudulle, pelasimme jalkapalloa ja kävimme uimassa.

Olet siis pohjoisesta kotoisin, koska Etelä-Suomessa peruskoulu aloitti 1977.

Vierailija
30/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Suomi miten paljon uskonnollisempi tuolloin? Alkoiko koulu joka aamu hartaudella ja rukoiltiinko ennen ruokailuja ruokalassa?  

Vierailija
31/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olympialaisista tuli tukku mitaleja suomelle niin kesä- kuin talvikisoistakin. Mieto hävisi karvaasti sadasosasekunnilla Wasbergillle kultamitalin. Hurriganes oli suosionsa huipulla. Rymd-mehua sai vielä myydä kaupassa vapaasti.

Mieto hävisi tuon Lake Placidissa vuonna 1980 !

Ei se niin tarkkaa ole täällä aivoinvalidien kokoontumisajoissaWROOOOOOOOOMWROOOOOOOM!

Asioita voi muistaa väärin, ne on hyvä korjata, niin ei tietty poliittinen ihmisryhmä sitten ime itseensä tuotakin väärää tietoa.

Vierailija
32/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan hirveetä. Olin ollut jonkun aikaa Tukholmassa ja elin kaksoiselämää. En kaksoiselämää että olisi ollut useampi partneri vaan kaksoiselämää että ilman rahaa päädyin Tukholmassa asumaan asuntoalueelle jota en viitsi edes mainita ja samaan aikaan minulla oli huone Helsingissä vanhempieni kodissa ja joku sanoi että se oli tuolloin Hesan kallein osoite (=?????). Olin vaan pannut oven kiinni ja lähtenyt pois sanomatta kenellekään. Paljonkohan rahaa mulla oli ollut mukana? Ehkä edellisen kesän palkat ja niillä ei kyllä pitkälle pötkitty? En halunnut tietää kenestäkään enää yhtään mitään. Olinkohan ihan pimahtanut? Mahdollista. Ehkä halusin vain haihtua - niin käy hylätylle pikkutytölle ja elämä menee paskaksi. Kyllä sitten löysin töitä ja vähitellen tilanne normalisoitui joksikin. Siellä oli meneillään sellainen buumi että eri sosiaaliluokkia yritettiin sekoittaa ja minähän olin oikein hyvä sekoitettava. Mutta eihän tommosesta hyvä seuraa. Muutin muualle kun löysin jotain mikä sopi minulle.  

Vierailija
33/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuslaki oli häpeällinen asia. Suurin osa suomalaisista oli hypnoosissa.

Vierailija
34/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vasta vuosikas niin en paljon osaa sanoa. Jouluna oli kinkkua, olin puoli vuotta silloin jouluna 1975 ja siitä pari viikkoa niin alkoi kysytty vuosi. Joululahjahelistintä sen kevätajan heilutin ja ryömin,  helmikuulta jo kävelin. Siinä mielessä oli hyvä vuosi että oppi sen kävelyn, puheen ja juoksemisen vaikka hyvin vähänhän sitä kieltä vielä ymmärsi ja monet vanhempien puheet meni yli ymmärryksen. Hampaita tuli, sen muistan ja saattoi siirtyä kiinteämmälle ruualle. Sisko sitten syntyi kesäkuussa vaikka vähänpä vain oli hänestä seuraa aluksi, huvittava ilmiö oli kyllä jo silloin. Huhtikuussa oli ensimmäiset tasavuosisyntymäpäivät ja isommat juhlat itsellä kun täytin yksi, sukulaisia tuli juhliin ja ystäviä, taisivat silloin jutella kokeneemmat varhaisesta kevääntulosta. Parhaani mukaan ja ilolla osallistuin siskon hoitoon ja ehkä olikin ensimmäinen sellainen ruuhkavuosi elämässä, sukulaisille ja muille ihmisille piti esittäytyä ja siskoa hoitaa ja leikitään.

Maukkaita kärpäsiä oli tuona vuonna ja hyvää mutaa, hiekkaa, muurahaisia- väkisinhän se elämä siinä 1-2 kahden vuoden iässä on gastronomisia kokeiluja, sellaista katu- ja kotigastronomiaa. Sehän siinä oli silloin 1976 että kaikki musiikki tuntui uudelta eikä osannut huomata kierrätettäviä rakenteita kun kaiken kuuli ensikertaa, sama tv- sarjoissa ja elokuvissa. Pikku- kakkanen, kuten meillä kotona kommunistisen Ylen lastenohjelmaa kutsuttiin, esitettiin iltaisin ja eihän siinä yksivuotias osaa erottaa ideologista vääristelyä ja kommunistista propagandaa, kyllä "Kakkaselle" naurettiin. Enimmäkseen oli muutenkin sellaista pissa- ja kakkahuumoria muodissa silloin, tai ainakin sellaiseen itse kiinnitti huomiota.

Syksy oli sateinen mutta oli paljon hyviä omenoita ja matoja omenoissa, aikaisin pääsi pulkkamäkeen ja lunta tuntui satavan valtavia määriä. Ei tietenkään tiennyt että minkä verran lunta on edes tulossa ja peitymmekö kokonaan, eipä sitä vielä tiennyt mikä määrä lunta on normaalia. Ilmastonmuutoksesta ei puhuttu vielä silloin mutta kyllähän sitä jotain ounasteli syksyn viipyessä ja sen ajan autoja katsellessa.

Siinä muutamia silloisen vauvan hajanaisia muistelmia vuodelta 1976. Joku voisi ystävällisesti kertoa vuodesta 75 myös jotakin, ajasta toukokuun jälkeen kun omat muistot hatarat ja lähinnä muistaa sitä maidon lällytystä ja joitakin vauvuuden unia ensimmäisiltä viikoilta ja kuukausilta ihmisenä.

Vierailija
35/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kymmenvuotias. Muistan tuon Lapuan patruunatehtaan räjähdyksestä kertovan uutisen, kun se tuli mustavalkotelkkarista uutisena poikkeuksellisesti iltapäivällä koulusta tullessani.

Eihän siihen aikaan telkusta tullut normaalisti kuin lumisadetta...

Meillä koko ala-aste (pieni kyläkoulu) koottiin katsomaan Lapuan patruunatehtaassa menehtyneiden hautajaisia telkkarista. Olin silloin toisella luokalla.

Vierailija
36/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin raskaaksi alkuvuodesta 1976 ja esikoistyttäremme syntyi marraskuussa.

Vierailija
37/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä? Kiinnostaa.

Vierailija
38/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin esiteini-ikäinen, koulu vaihtui ala-asteen 6:nnelta yläasteen 7. luokaksi ja tuli uusia luokkakavereita. Muistan patruunatehtaan räjähdyksen, ja jotkut olympialaisetkin taisi olla. Muutoin keskityin 12-vuotiasta kiinnostaviin asioihin. Koko pienen ikäni Kekkonen oli aina ollut presidentti, ei sitä osannut siinä iässä kyseenalaistaa. Ei oltu varakkaita ja moni asia olisi voinut olla paremminkin, mutta elämä oli pääosin ihan mukavaa ja turvallista.

Vierailija
39/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä? Kiinnostaa.

15v

Vierailija
40/86 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohtua harmauteen toi Montrealin olympialaiset, joissa Lassi Viren toi kaksi kultaa sekä soutajahirmu Pertti Karppinen ja painija Pertti Ukkola yhden. Myös seiväshyppääjä Antti Kalliomäki ja keihäsmies Pauli Siitonen menestyivät, hopeaa.

Bruce Jenner voitti kymmenottelun olympiakultaa Montrealissa 1976 uudella maailmanennätykselläl, mutta päätti vanhoilla päivillään ruveta naiseksi nimeltä Caitlyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi