Millainen vuosi oli 1976?
Kommentit (86)
Työvoimatoimistoissa oli hakuja metsurikoulutuksiin. Osa ei selviytynyt pääsykokeesta.
Vanhat ja viisaat kertoi että mene radio- ja TV asentajaksi kouluttautumaan. Siinä riittää työtä ja leipää. Sama puhelinasentaja ja instrumenttiasentajilla.
Tytöt meni laborantiksi, ompelijoiksi tai keittäjiksi.
Osa lähti ruotsiin. Suomi vielä 1976 todella orientoitunut vapaaksi itäblokin maaksi. Nuorten piti olla olevinaan tiedostavia poliittisesti. Lauluissa pitk olla sanoma. Joka paikkaan tungettiin maailmanrauhaa ja ystävällismielistä YYA neuvostoliittoa.
Nuorille näytettiin osana koulutusta paskin elokuva nimeltään Luottamus. Se on puhdasta neukku propagandaa.
Jotkut kuvitteli kelsiturkeissaan olevansa marlboro miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätin tuona vuonna peruskoulun ja menin lukioon. Olin aika onnellinen, olin nuori ja nätti. Kesä oli muistaakseni kaunis. Ajoimme pyörällä maaseudulle, pelasimme jalkapalloa ja kävimme uimassa.
Olet siis pohjoisesta kotoisin, koska Etelä-Suomessa peruskoulu aloitti 1977.
Mun eka py tais olla ensimmäisiä jotka aloitti peruskoulun ihan täällä Etelässä -69, minä aloitin sen juuri tuolloin -76.
Etelässä ei todellakaan ollut peruskoulua -69.
Juu,ei ollut. Ensimmäiset viralliset peruskoulut käynnistivät opetuksen Lapissa vuonna 1972 ja loputkin peruskoulut aloittivat Etelä-Suomessa viimeistään vuonna 1978.
Kekkonen, Elvis. Vietnamissa juuri lopeteltiin, Biafra, PolPot, Muhammed Ali. Eurooopassa ei ollut nykyisiä demokratioita. Kreikassa juntta ja Turkin Kypros-show, Franco delas juuri - Espanjassa opeteltiin, Itä-Blokki, Itä-Berliini, ddr. Näillä nykyisillä työttömyysluvuilla El Geko kyhäs Miettusen hallituksen ja hätätilan - saatanan tunarit. Jengi lähti Ruotsiin, lähiöihin ja parakkeihin. Etyk oli juuri ollut ja siitäoltiin ylpeitä. Yya oli vahvana yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätin tuona vuonna peruskoulun ja menin lukioon. Olin aika onnellinen, olin nuori ja nätti. Kesä oli muistaakseni kaunis. Ajoimme pyörällä maaseudulle, pelasimme jalkapalloa ja kävimme uimassa.
Mun eka py tais olla ensimmäisiä jotka aloitti peruskoulun ihan täällä Etelässä -69, minä aloitin sen juuri tuolloin -76.
Juu,ei ollut. Ensimmäiset viralliset peruskoulut käynnistivät opetuksen Lapissa vuonna 1972 ja loputkin peruskoulut aloittivat Etelä-Suomessa viimeistään vuonna 1978.
Vierailija kirjoitti:
Olympialaisista tuli tukku mitaleja suomelle niin kesä- kuin talvikisoistakin. Mieto hävisi karvaasti sadasosasekunnilla Wasbergillle kultamitalin. Hurriganes oli suosionsa huipulla. Rymd-mehua sai vielä myydä kaupassa vapaasti.
Kotipaikkakunnalla oli SM-maastot ja Lasse Viren muistaakseni voitti. Myöhemmin kesällä katsottiin olympiakisoja innnokkaasti. Hirveän paljon ei muuten muistikuvia ole mutta ehkä jotain koulumuistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen seuduilla oli peruskoulukokeilut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin (en ole tuo, jolle vastasit) aloitin. Keski-Uudellamaalla. Silloin matematiikassa heti alkuun opetettiin joukko-oppia:)
Joukko-oppia oli meilläkin hieman myöhemmin ja ihmettelin mitä helkkarin sontaa rämä oikein on. No siitä sitten vähin äänin luovuttiin.
"Joukko-oppi on joukkojen ominaisuuksiin perehtynyt matematiikan osa-alue. Joukko-opilla voidaan katsoa olevan matematiikalle perustavanlaatuinen merkitys, sillä sen avulla voidaan määritellä erilaiset matemaattiset oliot joukoiksi ja matemaattiset teoriat (kuten analyysin peruslauseet) voidaan katsoa väitteiksi joukoista. Sitä pidetään siis yleismaailmallisena modernin tieteellisen matematiikan esittämismuotona."
Oli ehkä lyhytnäköistä luopua. Muka liian vaikeana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino sanalla virallinen. Kyllä me ihan peruskoulua käytiin jo molemmat tuolloin.
Jimmy Carter voitti vaalit. Aleksei Navalnyi syntyi.
Hyvä vuosi, sain uuden Tunturi super sportin. Olin itse säästänyt puolet mansikan poiminta palkoistani kahtena kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osana koulu-uudistusta Pirkkalassa aloitettiin vuonna 1973 marxilainen koulutkokeilu mutta se kuihtui omaan mahdottomuuteensa. Silloin ja luultavasti vieläkin ministeriössä majailee vasemmistolaisesti suuntautuneita virkamiehiä joiilla on oma agendansa. Ks. https://seura.fi/asiat/tutkivat/pirkkalassa-tehtiin-1970-luvulla-salatt…
Paras. Meikäläinen nääs syntyi silloin.
Kirjekavereita ulkomailta että oppii kieliä. Interrail olk kova juttu. Hirveä hinku lähteä kibutzille välivuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu,ei ollut. Ensimmäiset viralliset peruskoulut käynnistivät opetuksen Lapissa vuonna 1972 ja loputkin peruskoulut aloittivat Et
Ok, en tiennyt eikä Wikipediasta löytynyt. Itse olen käynyt kansakoulun, keskikoulun ja lukion.
Elämä oli mukavaa, rahat riitti, töitä sai nuorenakin, olin ammattikoulussa ja rakastunut eka mieheeni, 17v.
Vierailija kirjoitti:
En muista mitään, täytin sinä vuonna 2v.
Tämä 😃
Aika jolloin woketuksia, only fansseja ja sateenkaarta ei ollut vielä keksittykään, oli se upeeta!
Vierailija kirjoitti:
Olin vasta vuosikas niin en paljon osaa sanoa. Jouluna oli kinkkua, olin puoli vuotta silloin jouluna 1975 ja siitä pari viikkoa niin alkoi kysytty vuosi. Joululahjahelistintä sen kevätajan heilutin ja ryömin, helmikuulta jo kävelin. Siinä mielessä oli hyvä vuosi että oppi sen kävelyn, puheen ja juoksemisen vaikka hyvin vähänhän sitä kieltä vielä ymmärsi ja monet vanhempien puheet meni yli ymmärryksen. Hampaita tuli, sen muistan ja saattoi siirtyä kiinteämmälle ruualle. Sisko sitten syntyi kesäkuussa vaikka vähänpä vain oli hänestä seuraa aluksi, huvittava ilmiö oli kyllä jo silloin. Huhtikuussa oli ensimmäiset tasavuosisyntymäpäivät ja isommat juhlat itsellä kun täytin yksi, sukulaisia tuli juhliin ja ystäviä, taisivat silloin jutella kokeneemmat varhaisesta kevääntulosta. Parhaani mukaan ja ilolla osallistuin siskon hoitoon ja ehkä olikin ensimmäinen sellainen ruuhkavuosi elämässä, sukulaisille ja muille ihmisille piti esittäytyä
Monet vauvat hyvin tarkkaavaisia, totisinta katselevat maailmaa