Millainen vuosi oli 1976?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätin tuona vuonna peruskoulun ja menin lukioon. Olin aika onnellinen, olin nuori ja nätti. Kesä oli muistaakseni kaunis. Ajoimme pyörällä maaseudulle, pelasimme jalkapalloa ja kävimme uimassa.
Olet siis pohjoisesta kotoisin, koska Etelä-Suomessa peruskoulu aloitti 1977.
Minäkin (en ole tuo, jolle vastasit) aloitin. Keski-Uudellamaalla. Silloin matematiikassa heti alkuun opetettiin joukko-oppia:)
Olin 18 päivän ikäinen kun lapualla räjähti.
Vierailija kirjoitti:
Olin vasta vuosikas niin en paljon osaa sanoa. Jouluna oli kinkkua, olin puoli vuotta silloin jouluna 1975 ja siitä pari viikkoa niin alkoi kysytty vuosi. Joululahjahelistintä sen kevätajan heilutin ja ryömin, helmikuulta jo kävelin. Siinä mielessä oli hyvä vuosi että oppi sen kävelyn, puheen ja juoksemisen vaikka hyvin vähänhän sitä kieltä vielä ymmärsi ja monet vanhempien puheet meni yli ymmärryksen. Hampaita tuli, sen muistan ja saattoi siirtyä kiinteämmälle ruualle. Sisko sitten syntyi kesäkuussa vaikka vähänpä vain oli hänestä seuraa aluksi, huvittava ilmiö oli kyllä jo silloin. Huhtikuussa oli ensimmäiset tasavuosisyntymäpäivät ja isommat juhlat itsellä kun täytin yksi, sukulaisia tuli juhliin ja ystäviä, taisivat silloin jutella kokeneemmat varhaisesta kevääntulosta. Parhaani mukaan ja ilolla osallistuin siskon hoitoon ja ehkä olikin ensimmäinen sellainen ruuhkavuosi elämässä, sukulaisille ja muille ihmisille piti esittäytyä
Onks muita jotka täyttäneet tuolloin tasavuosia? 10? 20? 30? 40? no sit alkaa jo vanhuus jos 40 tuolloin - ne sitä sukupolvee joka jo kuolee pois...
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuslaki oli häpeällinen asia. Suurin osa suomalaisista oli hypnoosissa.
Kekkosella oli liikaa valtaa eikä hän tajunnut luopua siitä edes vuonna 1978, jolloin vielä muisti pelasi jollain lailla. Jopa 500 markan setelissä oli Kekkosen kuva.
Vierailija kirjoitti:
Olin vasta vuosikas niin en paljon osaa sanoa. Jouluna oli kinkkua, olin puoli vuotta silloin jouluna 1975 ja siitä pari viikkoa niin alkoi kysytty vuosi. Joululahjahelistintä sen kevätajan heilutin ja ryömin, helmikuulta jo kävelin. Siinä mielessä oli hyvä vuosi että oppi sen kävelyn, puheen ja juoksemisen vaikka hyvin vähänhän sitä kieltä vielä ymmärsi ja monet vanhempien puheet meni yli ymmärryksen. Hampaita tuli, sen muistan ja saattoi siirtyä kiinteämmälle ruualle. Sisko sitten syntyi kesäkuussa vaikka vähänpä vain oli hänestä seuraa aluksi, huvittava ilmiö oli kyllä jo silloin. Huhtikuussa oli ensimmäiset tasavuosisyntymäpäivät ja isommat juhlat itsellä kun täytin yksi, sukulaisia tuli juhliin ja ystäviä, taisivat silloin jutella kokeneemmat varhaisesta kevääntulosta. Parhaani mukaan ja ilolla osallistuin siskon hoitoon ja ehkä olikin ensimmäinen sellainen ruuhkavuosi elämässä, sukulaisille ja muille ihmisille piti esittäytyä
Ihanasti kirjoitettu!🤗
Vierailija kirjoitti:
Alkoi ensimmäinen pitkä suhteeni.
Vieläkö se jatkuu kunnon monogamian hengessä?
Menin tokalle luokalle. Mietin, että ensi vuosi on -77 ja se on outo luku. En tiedä, miksi tuntui sellaiselta. Parasta ruokaa oli makaroni-jauhelihasekoitus ketsupilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei.
34/44 Siinä muutamia silloisen vauvan hajanaisia muistelmia vuodelta 1976. Joku voisi ystävällisesti kertoa vuodesta 75 myös jotakin, ajasta toukokuun jälkeen kun omat muistot hatarat ja lähinnä muistaa sitä maidon lällytystä ja joitakin vauvuuden unia ensimmäisiltä viikoilta ja kuukausilta ihmisenä.
Vuosi 1975? Päätin eräät opinnot ja toukokuussa olin myös täyttänyt lisää vuosia. Piti päästä pois Suomesta. Ehkä se oli tyhmää koska olin saanut ehkä hyvänkin työn opintojen jälkeen, mutta syksyllä pois, pois, ja pois ja pikaisesti... pakenin Tukholmaan kun kuvittelin kait vielä että edes epätoivoinen juttu olisi jotenkin järjestynyt, mutta ei, ei järjestynyt ja maailma oli aika hirveä. En yhtään tiennyt mihin suuntaan lähteä ja mitä tehdä elämälläni. Olin kyllä jo ihan naimaikäinen ja siihen aikaan ihmiset vielä solmivat avioliittoja - mutta minä siis en... ja sillä linjalla ollaan... pitkä elämänkokemus tässä välissä kuitenkin... Olin täyttänyt 25 ja elämän olisi kuulunut oikeasti hymyillä, mutta ei todellakaan hymyillyt vaan IRVISTI IHAN HIRVEESTI NIIN ETTÄ RUMAT HAMPAATKIN NÄKYIVÄT!
Isäni kuoli 😭. Tapasin Elämäni rakkauden. Tarina jatkuu edelleen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olympialaisista tuli tukku mitaleja suomelle niin kesä- kuin talvikisoistakin. Mieto hävisi karvaasti sadasosasekunnilla Wasbergillle kultamitalin. Hurriganes oli suosionsa huipulla. Rymd-mehua sai vielä myydä kaupassa vapaasti.
Mieto hävisi tuon Lake Placidissa vuonna 1980 !
Ei se niin tarkkaa ole täällä aivoinvalidien kokoontumisajoissaWROOOOOOOOOMWROOOOOOOM!
Sulla on paalupaikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vasta vuosikas niin en paljon osaa sanoa. Jouluna oli kinkkua, olin puoli vuotta silloin jouluna 1975 ja siitä pari viikkoa niin alkoi kysytty vuosi. Joululahjahelistintä sen kevätajan heilutin ja ryömin, helmikuulta jo kävelin. Siinä mielessä oli hyvä vuosi että oppi sen kävelyn, puheen ja juoksemisen vaikka hyvin vähänhän sitä kieltä vielä ymmärsi ja monet vanhempien puheet meni yli ymmärryksen. Hampaita tuli, sen muistan ja saattoi siirtyä kiinteämmälle ruualle. Sisko sitten syntyi kesäkuussa vaikka vähänpä vain oli hänestä seuraa aluksi, huvittava ilmiö oli kyllä jo silloin. Huhtikuussa oli ensimmäiset tasavuosisyntymäpäivät ja isommat juhlat itsellä kun täytin yksi, sukulaisia tuli juhliin ja ystäviä, taisivat silloin jutella kokeneemmat varhaisesta kevääntulosta. Parhaani mukaan ja ilolla osallistuin siskon hoitoon ja ehkä olikin ensimmäinen sellainen ruuhkavuosi elämässä
Täytin loppuvuonna 10.
Englannissa oli historiallisen helteinen kesä. Kävin siellä ensimmäistä kertaa. Odotin sateista säätä ja vehreitä maisemia. Oli kuivuneita nurmikenttiä, hikoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätin tuona vuonna peruskoulun ja menin lukioon. Olin aika onnellinen, olin nuori ja nätti. Kesä oli muistaakseni kaunis. Ajoimme pyörällä maaseudulle, pelasimme jalkapalloa ja kävimme uimassa.
Minäkin (en ole tuo, jolle vastasit) aloitin. Keski-Uudellamaalla. Silloin matematiikassa heti alkuun opetettiin joukko-oppia:)
Joukko-oppia oli meilläkin hieman myöhemmin ja ihmettelin mitä helkkarin sontaa rämä oikein on. No siitä sitten vähin äänin luovuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun eka py tais olla ensimmäisiä jotka aloitti peruskoulun ihan täällä Etelässä -69, minä aloitin sen juuri tuolloin -76.
Vierailija kirjoitti:
Menin tokalle luokalle. Mietin, että ensi vuosi on -77 ja se on outo luku. En tiedä, miksi tuntui sellaiselta. Parasta ruokaa oli makaroni-jauhelihasekoitus ketsupilla.
Mä mietin vuotta -88 että se tuntuu niin oudolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua! Mä luulen että kävin tapaamassa yhtä 'tyyppiä' pikaisesti 'erään puutarhan nurkalla'... ehkä toukokuun lopussa... En ihmettelis vaikka olisi dokannut tai jotain jonkun aikaa kun näytti ihan rähjäseltä... sit se katsoi mua jotenkin päästä jalkoihin ja tuli sellainen fiilis kuin se olisi tehnyt jonkun päätöksen - esimerkiksi että nyt tämä saa riittää... ja sit lähti vaan vetämään kaverinsa kanssa enkä häntä enää nähnyt. Jossain vaiheessa kuulin että oli mennyt naimisiin ja sitä mitä siitä seuraa. Siis samoja aikoja kun mitä sä vierailija 'kertoilet' vuodesta 1975 / 1976 - hassuja sattumia täällä palstalla...
Varmaan ihan hirveetä. Olin ollut jonkun aikaa Tukholmassa ja elin kaksoiselämää. En kaksoiselämää että olisi ollut useampi partneri vaan kaksoiselämää että ilman rahaa päädyin Tukholmassa asumaan asuntoalueelle jota en viitsi edes mainita
Tukholmaan katulapseksi karkaaminen oli muotia 1980-luvulla. Miksei siiksei 1970-luvullakin?