Onko kukaan menettänyt sijoituksillaan merkittävän summan?
Kun pankkien ja kokoomuksen mukaan jokainen vaurastuu kun vain aloittaa nuorena ja sijoittaa pitkäjänteisesti.
Kommentit (95)
Olin hankkinut asunnon kun raha oli "ilmaista", jäipä tässä ostajien huumassa myymättä, nyt samanlaisia samassa yhtiössä myydään 75 t edullisemmin. Vuokrat kyllä juoksee, pitää taasen odottaa. Eli juna vihelsi 75 te ohi, koskahan seuraava tilaisuus. T. Ahne, jos vielä hinnat nousi.
Vierailija kirjoitti:
Kun sijoittaa yritykseen joka tekee konkurssin menettää ihan kaiken. Kun uskoo Nordean sijoitusneuvoja menettää myös kaiken. Tähän asti ainoa tuottava sijoitus oli puhelinosake ja kohta ei sekään enää tuota mitään.
No tuskin kaikki yritykset yhtäkkiä tekevät konkurssin. Mulla ainakin on omistuksessa 11 eri yhtiön osakkeita. Kaikki elää omaa elämäänsä. Jollain menee välillä huonommi, toisella paremmin. Mun strategia on että en myy mitään. Säästän rahaa jatkuvasti, ja silloin kun jokin tietty osakkeistani on halpa, ostan sitä lisää. Osingoilla ostan myös lisää. Tän olen todennut ihan toimivaksi, mutta varmasti salkun arvo kasvaisi kyllä nopeammin, jos myös myisin silloin kun arvo on korkea, ja taas sijoittaisin rahat uudelleen halpaan aikaan. Olen liian laiska jatkuvasti seuraamaan ja arvioimaan tilannetta, ja olen tämän oman maltillisemman systeemini kokenut riittäväksi. Jos alkaisin myös myymään, pelkään että saattaisin myös tehdä hätiköityjä ratkaisuja, ja mokailla, koska osaamista ja ymmärrystä ei ehkä kuitenkaan olisi tarpeeksi.
Osakesalkku on 10% plussalla tämän päivän mukaan. Koskaan en ole osakkeita myynyt, ostanut vain. Osinkoa on tullut tänä vuonna 2% koko salkun arvosta.
Tavoite on kasvattaa osinkoa ja osakkeiden määrää. Olen enemmän sellainen osta ja unohda sijoittaja. Laitan jokaisesta palkastani 200-300€ osakkeisiin. Nyt elokuussa tosin meni vähemmän, piti tukea enemmän opiskelunsa aloittanutta lasta.
Vierailija kirjoitti:
AIka moni sijoitusasuntoja ostanut nyt, jos joutuu myymään. 90-luvulla valuuttalainaa ottaneet. 2000-luvulla it-kuplaan sijoittaneet. Jne jne.
Sijoitusasunto on älytön hanke.
Osakesijoittaminen on ketterää ja helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Puppa voitti lotossa. Nyt mietitään mitä rahoilla tehtäisiin. Mikä neuvoksi?
Ostakaa vasu.
Sain perintönä osakkeita yhteen yritykseen n. 1500 eurolla, ja kun useita vuosia myöhemmin tarvitsin rahaa rahoittaakseni opintovapaani, niin osakkeiden arvo oli 750 eur. Puolet tuli takkiin. En ole sijoitellut sen jälkeen.
En tiedä kuin Talvivaaran, jossa on oikeesti voinut menettää koko sijoituksen.
Itselläni on 100k salkku, jossa osa osakkeita on plussalla ja osa miinuksella, kokonaistilanne kuitenkin plussalla
Vierailija kirjoitti:
Muutama tonni meni koronan ja Ukrainan myötä lentofirmojen sukelluksessa. Kaikkea et voi ennustaa taloudessa vaikka taustatutkimukset hyvin tekisikin.
Luulen, että myös sanktiot Venäjälle ja pankkisulku on aiheuttanut aika isoja tappioita osalle. Monet Venäjä-rahastot jouduttiin sulkemaan, koska arvopapereita ei saanut ulos. Siinä oli aika hyvä esimerkki valtavasta "mustasta joutsenesta".
Talvivaaraan upposi jotain 8-9k. Sain joitain hiluja kun myin viime tingassa mutta suurin osa meni.
Vastaavia voittoja ei ole näkynyt, lähinnä jotain 10-20% tuottoja yksittäisillä lapuilla. Pakkasella ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Tänne kerääntyy vain itsensäkehujat. Omaisuutensa menettäneet ovat hiljaa.
Tottakai ovat. Sijoittaminen on kuin veikkaaminen. Suurin osa häviää.
Vierailija kirjoitti:
Tänne kerääntyy vain itsensäkehujat. Omaisuutensa menettäneet ovat hiljaa.
Ja ne kehujatkin on kuin raviveikkaajat: aina hiukan voitolla. Kuka nyt tyhmiä veikkauksiaan mainostaisi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuin Talvivaaran, jossa on oikeesti voinut menettää koko sijoituksen.
Itselläni on 100k salkku, jossa osa osakkeita on plussalla ja osa miinuksella, kokonaistilanne kuitenkin plussalla
Aikanaan NM-listalaisista taisi suurimmasta osasta menettää 99%.
Tunnen yhden pikkusijoittajan, joka oman kertomansa mukaan oli 300 prosenttia voitolla silloin, kun me rehellisemmät olimme yli 50 prossaa miinuksella!
Me olemme nyt elättäneet itsemme sijoittamalla 15v. Juu talvivaarassa tuli vähän miinusta mutta tappiot voi vähentää verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Näitä mainoksia missä sanotaan että "näin teet lapsestasi miljonäärin" pitäisi sakottaa.
Olen sijoittanut 20 vuoden aikana 90 t€ osakkeisiin ja nyt niiden arvo on 15 t€ - suurin osa pahasti miinuksella.
Ootko pölhexissä siis sijoitellut. :(
Tiedän tunteen. Toki osinkokin on rahulia ja pidetään peukkuja jos lentoon lähtisi... 🙂
Vierailija kirjoitti:
Sain perintönä osakkeita yhteen yritykseen n. 1500 eurolla, ja kun useita vuosia myöhemmin tarvitsin rahaa rahoittaakseni opintovapaani, niin osakkeiden arvo oli 750 eur. Puolet tuli takkiin. En ole sijoitellut sen jälkeen.
Miten voi tulla takkiin, jos et sijoittanut omia rahojasi penniäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puppa voitti lotossa. Nyt mietitään mitä rahoilla tehtäisiin. Mikä neuvoksi?
Ostakaa vasu.
Puppa laittoi vasun täyteen kultaa. Nyt puppa ei jaksa nostaa vasua. Vasu pois? 👴🏻
Roviossa roihusi muutama tonni.
Applessa voittoa noin 45000, jos nyt myisin.
Ja kaikki muut siltä väliltä.
Talvivaaraan meni kaikki kuin tuhkana tuuleen.
About 50 000 turpaan Fortumilla ja 27 000 turpaan Outokummulla. 9 000 turpaan Elektrobitillä. Ja muita pienempiä turpasaunoja.