Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

UMK 2025 ketju | Virallinen

Vierailija
20.08.2024 |

Tästä se lähtee 🤟

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (21056)

Vierailija
3621/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erika yrittää saada Käärijän fanit äänestämään itseään. Siis ihan suoraan sanoi jossain haastiksessa, että Käärijä fans, please be my fans too. En tykkää, että erikaa äänestettäisiin ihan vain siksi kun teki Ruoskan Käärijän kanssa. Toki jos ich komme on oikeasti hyvä, niin sit ok.

Vähän epätoivoiselta vaikuttaa. En kyllä seuraa tätä viisuosallistujien someteatteria muutenkaan, joka vuosi kaikilla on kiire olla jokaisen osallistujan (erityisesti ennakkosuosikkien) paras kaveri 😅

Vierailija
3622/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä    h u o n o m m a k s i   ei todellakaan  loput biisit enää menemään.

Esitys järjestys alkoi varmasti  huonoimmasta alkaen ....

Tai toivottavasti  .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3623/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erika yrittää saada Käärijän fanit äänestämään itseään. Siis ihan suoraan sanoi jossain haastiksessa, että Käärijä fans, please be my fans too. En tykkää, että erikaa äänestettäisiin ihan vain siksi kun teki Ruoskan Käärijän kanssa. Toki jos ich komme on oikeasti hyvä, niin sit ok.

Vähän epätoivoiselta vaikuttaa. En kyllä seuraa tätä viisuosallistujien someteatteria muutenkaan, joka vuosi kaikilla on kiire olla jokaisen osallistujan (erityisesti ennakkosuosikkien) paras kaveri 😅

Sama itse Euroviisuissa. Se yhteiskuvien määrä... 

Vierailija
3624/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta miksi tavoitteena ei ole, että UMK olisi laadultaan kovempi kuin Norjan MGP ja kaavoihin kangistunut discohumppa-Mellot? Missä luuraa kunnianhimo? Suomessa tehdään oikeasti hyvääkin, mieleenpainuvaa ja erottuvaa musiikkia eri genreissä, niin mikä oikein pidättelee, miksi riittää, että UMK on parhaimmillaan ihan jees? Tässä on kuultu kaksi kappaletta, kummastakaan ei ole tullut fiilistä, tässä on varmasti hakijoiden kovinta top 7-joukkoa. Enkä tarkoita, että pitäisi olla Suomen tunnetuimpia ja kaupallisimpia artisteja, sehän olisi tylsää. Niin paljon on ollut hakijoita, etten millään usko, että suuri osa on täyttä kuraa, että ihan jees taustamusiikki on kovinta kärkeä. Ei pitäisi olla tekosyynä, että jossain maassa huonommat karsinnat."

Eiköhän siellä UMK:ssa kunnianhimoista porukkaa ole, pidetään yhteyttä levy-yhtiöihin yms. sidosryhmiin pitkäjänteisesti ja houkutellaan artisteja mukaan. Nyt otettiin ne yleisöraaditkin, että kansan ääni kuuluisi paremmin. Ainahan voi joku iso huti tulla, kuten viime vuonna meinasi Kroatiassa käydä, mutta Suomessa ei ole ainakaan vielä vahvaa näyttöä, että jostain  karsiutuneesta kappaleesta olisi tullut iso hitti jälkeenpäin. Viime vuonna oli vahvat väliaikanumerot, mutta ne oli kilpailun ulkopuolelta.

Ja tietenkin tuo taloudellinen rajoite, että vain seitsemän biisiä mahtuu mukaan, tuo omat riskinsä valintaan, kun vielä vaihtelua pitäisi olla (ei voi olla seitsemää naista vaikka näillä olisi vahvimmat biisit yms.).

Mun mielestä tää UMK vaikuttaa viime kertaista paremmalta. Pidän popista ja Nellin kappale toi iloisen mielen kun olin yöllä aika synkissä tunnelmissa. Neean biisi on varmaan ihan laadukas, mutta itseäni ei niin puhutellut, mutta ei kaikkien tarviikaan.

Vierailija
3625/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta UMK:ssa on muutenkin niin vähän vaihtoehtoja, niin tuntuu tyhmältä, että varta vasten valitaan mukaan ns. täytebiisejä"

Tuskinpa sinne vartavasten mitään täytebiisejä valitaan. Timanttisten biisien tekeminen ei vain ole ihan yksinkertaista, ja on epärealistista olettaa, että UMK:ssakaan olisi aina seitsemän cha cha cha:ta. Nytkin sinne on valittu ammattiraadin ja viiden ykeisöraadin parhaiksi ja sopivimmiksi katsomat seitsemän biisiä, jotka on laitettu julkaisujärjestykseen, jonka periaatteet ovat tulleet tutuiksi, jos on seurannut tarkasti kisaa viimeiset viisi vuotta.

Vierailija
3626/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelli Matulan biisi oli sellainen kädenlämpöinen, ihan ok, meh, ei jää mieleen. Ei tätä kiitos. Ei käänny radiokanava jos tuo soi, mutta ei myöskään sykähdytä millään tasolla. 

Neean biisi oli ihan hyvä, mutta olenko ainoa jonka mielestä se kuulosti melkein kopiolta Saara Aallon Monsters biisistä?

Tosiaan minullekin tuli hetkittäin Saaran Monsters mieleen aina tietyssä kohdassa. Ja Nellin biisissä kuulin vähän samaa mitä Benjaminin Hoida mut -kipaleessa.

Vierailija
3627/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko varma että naapurin hakkerit järjestivät viime vuoden UMK voittajalle riittävästi ääniä. Varmaan oli taas yksi yritys tehdä imagohaitaa. No suomalaisia ei tunnetusti haittaa nakuilua joten haittayritys ei ihan toiminut. Tosin olisi ollut kiva että paras biisi olisi valittu, ei hassuista /nolointa performancea. Biisiä ole saavuttanut suomalaisissa edes huonojen euroviisuvuosien aikaista suosiota eikä jengi kokenut siitä mitää erityistä innostusta keväällä. Kuka sitten äänesti..? 

Tänä vuonna on on ihan sama mikä biisi voittaa, kunhan suomalaiset itse äänestävät mielestään parasta biisiä. Ei siis suosikkiartistiaan, vaan parasta BIISIÄ. Kiitos jos niin teette kunnian ja omantunnon kautta.

Vierailija
3628/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neea olisi voinut tehdä biisin jonkun heavybändi kanssa. Sen laulu ja toi viisikin miksattuna heviin olisi voinut toimia. Näyttääkin siltä,että voisi olla heavybändin leadvocalist.

No mä tykkään Neean äänestä. :)

Pelkään, että Erika ei osaa laulaa livenä. 

Siis meinaatko ettei vaativan livelaulukilpailun, tangokuingattaen tittelin voittanut Erika ei osaisi laulaa livenä? 

Vierailija
3629/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Moni yritti viime vuonna korostaa, miten saran sanat on niin upeat, että senkin takia pitäisi lähettää viisuihin. "

Siinä mielessä lyriikoilla on merkitystä, että raadit arvioivat myös niitä. Heille toimitetaan englanninkieliset lyriikat, käännökset muunkielisistä teksteistä.

Mitenkähän Siipolan käännös olisi vedonnut. "I am shıt"?

Se oli käännetty jo valmiiksi "I'm a wreck", koska sitähän se suomeksikin tarkoittaa. 

Vierailija
3630/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Moni yritti viime vuonna korostaa, miten saran sanat on niin upeat, että senkin takia pitäisi lähettää viisuihin. "

Siinä mielessä lyriikoilla on merkitystä, että raadit arvioivat myös niitä. Heille toimitetaan englanninkieliset lyriikat, käännökset muunkielisistä teksteistä.

Se oli käännetty jo valmiiksi "I'm a wreck", koska sitähän se suomeksikin tarkoittaa. 

Yle oli myös kysynyt valmiiksi Ebulta, saako lyriikoissa säilyttää paskana-sanan, ja Ebu oli antanut luvan siihen.

Vierailija
3631/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa? Täytyykin tästedes huutaa "haista hylky!"

Vierailija
3632/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nellin biisi on hyvä 🔥

Vierailija
3633/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule äänestämään sukupuolen,slay queen tittelin, viisufanien rakastaman tyypin, tunnettavuuden tai muunkaan takia kuin vain kappaleen ja liven perusteella. Tiedotus päättyy.

Vierailija
3634/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kaksi ekaa ovat tällaista musaa jota radiosta tulee pitkin päivää, ei tarvitse kanavaa vaihtaa, mutta eipä jää kaipaamaan uudelleen soittoakaan. Joskus tulee mieleen että eikö näillä musiikintekijöillä ja esittäjillä oikeasti ole minkäänlaista itsekritiikkiä. Jokaisen pitäisi tajuta jo itsekin että näin tasapaksulle perusmusalla ei nyt vaan voi pärjätä.

Samaa ajattelin kun kuuntelin Nellin biisiä. Sitten luin kommentteja videoiden alla ja Neean biisiä sanottiin bängeriksi. Ehkä olen käsittänyt väärin koko bängerin mutta ei kummassakaan minusta sitä ole. Niin on erilaiset musiikkimaut ihmisillä. Toinen kuulee jotain ihan muuta kuin itse. Sama esimerkiksi Coldplayn musiikissa, niissä lauluissa ei ole yhtään mitään mikä jäisi minulla mieleen ja silti stadionit täynnä kun keikkailevat. Itse taas olin Käärijän kohdalla varma menestyksestä jo ensimmäisen kuu

''Samaa ajattelin kun kuuntelin Nellin biisiä. Sitten luin kommentteja videoiden alla ja Neean biisiä sanottiin bängeriksi. Ehkä olen käsittänyt väärin koko bängerin mutta ei kummassakaan minusta sitä ole. Niin on erilaiset musiikkimaut ihmisillä. Toinen kuulee jotain ihan muuta kuin itse. Sama esimerkiksi Coldplayn musiikissa, niissä lauluissa ei ole yhtään mitään mikä jäisi minulla mieleen ja silti stadionit täynnä kun keikkailevat. Itse taas olin Käärijän kohdalla varma menestyksestä jo ensimmäisen kuuntelun jälkeen.  Jäi heti korvamadoksi eikä ole poistunut kunnolla vieläkään.''

Mun mielestä bängeri on sellainen, joka nimenomaan saa muidenkin kuin pelkästään kappaleen musalajin tyypillisten kuulijoiden korvat hörölle. Oikeasti toimiva pop-bängeri on sellainen, josta jopa rokkari voisi (ainakin salaa) tykätä.

Vierailija
3635/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän tyyppisiä on aina viisuissa. Pitää olla todella onnistunut ja tarttuva biisi, että menee hyvin. Esim tämä linkattu ei sitä valitettavasti ole vaikka hyvä biisi sinänsä on. Odotan eniten hänen biisiään ja sit oml.

Aivan kauhea monkuva laulutyyli

Vierailija
3636/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä bängeri on sellainen, joka nimenomaan saa muidenkin kuin pelkästään kappaleen musalajin tyypillisten kuulijoiden korvat hörölle. Oikeasti toimiva pop-bängeri on sellainen, josta jopa rokkari voisi (ainakin salaa) tykätä.

Tämä! onhan viisut voitettu jos minkälaisella renkutuksella. Ei se genre lopulta ratkase vaikka joku poppi iskee enemmän suureen yleisöön kuin vaikka joku raskaampi.

Vierailija
3637/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelli ja Viivi tylsimmät valinnat jopa biisejä kuulematta...

Vierailija
3638/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nämä artistinimet hassuja. Viime vuonna oli KUUMAA. Nyt on Costee. Mitä ensi vuonna? Kylmää? Märkää?

Märkä Simo ensi vuonna?

Vierailija
3639/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neea olisi voinut tehdä biisin jonkun heavybändi kanssa. Sen laulu ja toi viisikin miksattuna heviin olisi voinut toimia. Näyttääkin siltä,että voisi olla heavybändin leadvocalist.

No mä tykkään Neean äänestä. :)

Pelkään, että Erika ei osaa laulaa livenä. 

Kuulostaa jo muutenkin Cyan Kicksin laulajalta..

Kuulostaako?

En edes ajatellut miltä cyan kicksin laulaja kuulostaa. Neean äänen taas huomasin heti. Kaunis ääni. Etenkin livenä kiva kuulla pääseekö helposti noin korkealle etc .

Neeankin ääntä on niin paljon muokattu, ettei kuullun perusteella voi kuin toivoa, että toimii myös livenä.

Vierailija
3640/21056 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että hakijoissa on mielenkiintoisempiakin jotka karsiutuvat esim. suhteiden puutteen takia.

Taustajoukkojen pitää olla kunnossa. UMK-säännöissä on kohta, jossa sanotaan, että hakijalla kuuluu olla ammattimainen yhteyshenkilö, jonka kautta hoidetaan pr- yms. kisoihin liittyvä toiminta. Eikä tämän henkilön mitään kuluja makseta.

Tämä on jo seikka, joka karsii indieartistien mukaan pääsyä.

Ketju on lukittu.