Saako henkilö, jolle testamenttaa, tietää testamentista, kun se tehdään?
Vai vasta testamentin tekijän kuoltua? Mitä jos et halua hänen tietävän? Kai siihen testamenttiin tarvitsee saajan henkilötunnuksen?
Kommentit (64)
1. Testamenttia ei rekisteröidä mihinkään.
2. Murhaaja ei koskaan peri murhattua
3. Tallelokerot on lakkautettu
4. Testamentti on parhaassa turvassa edunsaajien hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään henkilötunnuksia tarvita, pelkästään riittävä kuvailu kenelle antaa. "pojalleni Matille, naapurilleni Sirpalle, kävelykaverilleni Pirjolleni, salarakas Reijolleni..." Ja ei testamentista mitään tietoa kenellekkään mene ennen kuin kuolinpesää aletaan jakamaan.
Näin juuri. Eihän kaikilla edes ole henkilötunnusta. Testamentin voi tehdä vaikka ulkomaan kansalaisen hyväksi, jolla sellaista ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Teette testamentin laillisesti oikeassa pankissa tai oikealla asianajo toimistolla missä se oikeaksi todistetaan . Mikään pöytälaatikko kyhäelmä ei ole laillinen testamentti. Se on vain toivomus. Kivaa jos näin tehdään eikä tehdä kun kuolet.
Pöytälaatikossa sijaitseva itse tehty kyhäelmä on kyllä täysin laillinen sekin, mikäli testamentin muotovaatimukset täyttyvät (on esim. asianmukaiset todistajat). Ei tarvitse maksaa pankille tai asianajotoimistolle tästäkään.
Minulla ei ole rintaperillisiä, eikä tule. En myöskään ole avioliitossa. Ilman testamenttia minut perisivät tätini ja setäni. Olen kuitenkin tehnyt testamentin, ihan tuollaisen pöytälaatikkokyhäelmän, ja se on täysin pätevä asiapaperi.
Olipas outo pläjäys.
t. Sinkku ilman lapsia ja lähiomaisia, omaisuutta useampi sataa tuhatta