Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdoin persumieliseltä raksa-alalta vasemmistomieliselle sosiaalialalle

Vierailija
28.04.2026 |

Kouluttauduin sosionomiksi 3-kymppisenä. Takana vajaa 8 vuotta raksalla ja vastaavissa hommissa. Täytyy sanoa että vaikka osa jutuista tuntuu olevan välillä vähän idealistisia, niin ihmisinä ja työkavereina nämä ovat paljon miellyttävämpiä kuin edellisessä työpaikassa. Ei aggressiivisuutta, saa keskustella suht rauhallisesti ja asiallisesti. Suurin osa on fiksuja ja ne idealistitkin on saaneet realismia omaan touhuunsa. Rasistista tai seksististä puhetta ei ole ollenkaan. Työ itsessään on kyllä kovin argumentti oikeiston toimia vastaan kun näkee niitä ihmisiä joka päivä. He on kusessa ja kyllä, monesti ilman omaa syytä. Sitä ei pääse pakenemaan minnekään toimistoon ja viisastelemaan sieltä. Työ ei ole aina kivaa, mutta työporukka on kyllä mukava ja se auttaa jaksamaan. Joskus koen onnistumisen kokemuksia, esim jos saan jonkun syrjäytyneen mummon autettua eteenpäin palveluiden piiriin mitkä hänelle kuuluu tai autettua jotakin nuorta jolla on alkoholistivanhemmat ja traumat.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Terveisin rahoitusalalta sosiaalialalle. Ihmiset elää ihan eri todellisuuksissa.

Vierailija
2/13 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ihmiset ovat toisille pelkkiä numeroita ja painolastia, meille ne on eläviä ihmisiä joilla on monia ongelmia, paljon kärsimystä ja painolastia. Kurjuutta. Sitäkin enemmän on alkanut inhottaa ne entiset työkaverit, jotka puhuivat näistä ihmisistä rumasti tuntematta ainottakaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Terveisin rahoitusalalta sosiaalialalle. Ihmiset elää ihan eri todellisuuksissa.

Kukaan muu kuin pudokas ei lähde rahikselta sossulle

Vierailija
4/13 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut 20 vuotta raksalla. Vanhojen timpureiden kanssa puhutaan yhdessä pahaa hallituksesta ja porvareista.

Vierailija
5/13 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan muu kuin pudokas ei lähde rahikselta sossulle

Kyllä lähtee jos kokee alan eettisesti ongelmaiseksi. Joillakin voi olla moraali.

Vierailija
6/13 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliala ei ole poliittisesti latautunutta ja kallellaan mihinkään tiettyyn suuntaan. Turha tunkea kaikkeen vasemmistoa tai oikeistoa

Vierailija
7/13 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut 20 vuotta raksalla. Vanhojen timpureiden kanssa puhutaan yhdessä pahaa hallituksesta ja porvareista.

Helvetin hyvä jos näitä vanhan koulukunnan tyyppejä vielä on. Meillä ei ollut. Kaikki oli persuja, siis ihan kaikki.

ap

Vierailija
8/13 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset ovat toisille pelkkiä numeroita ja painolastia, meille ne on eläviä ihmisiä joilla on monia ongelmia, paljon kärsimystä ja painolastia. Kurjuutta. Sitäkin enemmän on alkanut inhottaa ne entiset työkaverit, jotka puhuivat näistä ihmisistä rumasti tuntematta ainottakaan.

ap

Ajatteletko samoin kaikista taksir*aiskareistakin?

Vierailija
9/13 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliala ei ole poliittisesti latautunutta ja kallellaan mihinkään tiettyyn suuntaan. Turha tunkea kaikkeen vasemmistoa tai oikeistoa

Kyllä se on. Aina kun oikeisto on vallassa = leikataan heiltä ja olosuhteet muuttuu vaikeammiksi. Kun vasemmisto on vallassa, heillä on enemmän tukea.

Politiikastahan tässä on kyse. 

Vai miten järkeilit asian? Äläkä sano että nyt on kaikilta leikattava, koska se ei toteudu. Vain köyhiltä, sosiaalituille pudonneilta leikataan. Rikkaille annetaan helpotuksia. Jos se ei ole poliittisesti latautunutta, niin mikä on?

Vierailija
10/13 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ajatteletko samoin kaikista taksir*aiskareistakin?

Tietysti ammatissa tulee vastaan tyyppejä, jotka inhottaa väkivaltaisuutensa tai vastaavan takia.  Se on normaalia. Mutta ei ole oikein tuhota kaikkia näiden takia.

ap

Vierailija
11/13 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvetin hyvä jos näitä vanhan koulukunnan tyyppejä vielä on. Meillä ei ollut. Kaikki oli persuja, siis ihan kaikki.

ap

Ennen vanhaanhan raksat oli täysin vasemmiston, vieläpä kunnon vasemmiston valtakuntaa. Siihen aikaan mitään kevytnasseja vttuilemassa ay-liikkeelle ei olisi katsottu, vaan se olisi saanut selkäänsä ja lopputilin.

Vierailija
12/13 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nämä vanhan koulukunnan kaverit oli aina asiallisimpia ja fiksuimpia. Harmillisesti jo lähes kaikki eläköitymässä. Pahimmat rääväsuut oli 40-50-vuotiaat. 

Vierailija
13/13 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni oli raksalla koko ikänsä. Aloitti apupojasta, opiskeli sitten ammattikurssilla, siitä sitten jonnekin ammattikouluun (jotka oli siihen aikaan todella haluttuja) ja lopulta insinööriksi opistossa. Kova SKDL-ukko oli loppuun saakka. Toverit, moni raksalta olevia karskeja äijiä, oli saattamassa häntä punalippujen kanssa viimeiselle matkalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä