Miten Suomessa on niin paljon ihmisiä, jotka ei kykene työntekoon?
Mikä on tämän kaiken aiheuttanut? Hoivan ja kasvatuksen puute? Mikä? Puuttuuko tästä yhteiskunnasta vanhemmuus?
Kommentit (294)
Monet pystyisi tekemään 1-3 päivää viikossa töitä, mutta ei kannata koska tuet menee. Tekisi hyvää henkisesti ja ehkä fyysisesti, mutta systeemi heti rokottaa. Itse teen täysipäiväistä työtä minimipalkalla, saisin työttömänä about saman verran kun mitä palkkaa jää käteen mutta ainakin saan nyt työkokemusta, ehkä sitten tulevaisuudessa saisi paremmin palkatun työpaikan... Tykkään työstä ja voisin tehdä tätä vaikka loppuelämäni mutta ei näistä rahoista jää mitään säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä jännä, että jos palkka on niin pieni että lähentelee jo tukia, niin ratkaisu ei ole nostaa palkkaa vaan vähentää tukia! Ja silloin, kun toinen saa paljon vähemmän, oma TUNTUU enemmältä!
Tätäkö ihan todella on suomalaisuus?
----------
Ilmankos täältä on haettu kalloja, koska ei- skandinaavisia. Kaikesta muusta voidaan etsiä syitä ja osoitella sormella, mutta juurisyytä ei saa mainita näillä palstoilla tai medioissa. Ei kyvytön kehitysmaalainen korkeakulttuuriseksi muutu, vaikka nimettäisiin miten.
Tämähän on se peri suomalaisuus. Maksetaan satanen ettei naapuri saa viittäkymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä jännä, että jos palkka on niin pieni että lähentelee jo tukia, niin ratkaisu ei ole nostaa palkkaa vaan vähentää tukia! Ja silloin, kun toinen saa paljon vähemmän, oma TUNTUU enemmältä!
Tätäkö ihan todella on suomalaisuus?
Ja kun ne tuet ovat oikeasti niin pieniä ettei niitä voi juuri laskea. Sen sijaan on käsittämätöntä miten pieniä pienimmät palkat voivat olla. Minusta ilmiselvä ratkaisu on että palkkojen pitäisi olla isompia, ne eivät ole pysyneet perässä kun elinkustannukset ovat vain nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Monet pystyisi tekemään 1-3 päivää viikossa töitä, mutta ei kannata koska tuet menee. Tekisi hyvää henkisesti ja ehkä fyysisesti, mutta systeemi heti rokottaa. Itse teen täysipäiväistä työtä minimipalkalla, saisin työttömänä about saman verran kun mitä palkkaa jää käteen mutta ainakin saan nyt työkokemusta, ehkä sitten tulevaisuudessa saisi paremmin palkatun työpaikan... Tykkään työstä ja voisin tehdä tätä vaikka loppuelämäni mutta ei näistä rahoista jää mitään säästöön.
Ja voi jäädä enemmän miinukselle kun ottaa huomioon töihin kulkemisen kustannukset.
En tajua miksi se suojaosuus piti poistaa, että olisi saanut edes 300 tienata osa-aikatyöllä ilman tukien vähentämistä. Saisi edes kerryttää vaikka työkokemusta ja sillä mahdollisesti tulisi joskus palkatuksi kokoaikaiseksi. Nyt ei sitten ole välttämättä varaa ottaa muutamaa osa-aikaista tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Osa työkyvyttömistä ovat tehneet akanaan liikaa töitä, ovat ylitunnollisia täydellisyyden tavoittelijoita jotka ovat palaneet pahasti loppuun. Työkyky säilyy parhaiten peruslaiskalla perusduunarilla, joka tekee vain sen mikä on pakko, ja senkin jotenkin sinne päin.
Mulle kävi just näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa työkyvyttömistä ovat tehneet akanaan liikaa töitä, ovat ylitunnollisia täydellisyyden tavoittelijoita jotka ovat palaneet pahasti loppuun. Työkyky säilyy parhaiten peruslaiskalla perusduunarilla, joka tekee vain sen mikä on pakko, ja senkin jotenkin sinne päin.
Ja: työnantaja tietysti laskee vähimmäisvaatimustason juuri noiden ylisuorittajien mukaan!
Mun tapauksessa sekään ei riittänyt :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ovat masentuneita. Masennus on olotila, joka voidaan hoitaan. Harvoin siihen on lääkkeenä sairausloma. Itse asiassa se voi jopa passivoittaa ja huonontaa tilannetta
Riippuu masennuksesta - syystä ja ilmenemisestä. Itse olen niin loppuunajettu, että lääkärin ohje on vain levätä ja kerätä voimia ja käyttää ne voimat johonkin kivaan, jotta voisi sitten joskus ehkä elimistö jaksaa taas. Vaikka kaikki tuet loppuisivat, en pystyisi menemään töihin. Ja tietysti on se mahdollisuus, että loppuvatkin aiemmin kuin tämä sairaus.
Kuulostaa siltä että olet vain päättänyt noin. Kaikella kunnioituksella
Saa kuulostaa ihan miltä tahansa. Tein töitä paljon yli sen pisteen, kun olisi pitänyt osata hakeutua pois. Sairaana työskente
Tein tosiaan saman virheen. Yllättävän kauan kestin kuitenkin, jälkeenpäin ajatellen.
No minun kyvyttömyys (mt) juontaa suomen sodista. Isoisä hakkasi isän persoonallisuushäiriöiseksi joka puolestaan huusi, hakkasi ja manipuloi minut hermoheikoksi sänkyyn kuseksijaksi. Äidin puolelta myös tuli uskontoon liittyvää häpeällä kasvattamista ja ylipäätään ei koskaan halattu tai sanottu mitään hellää.
Ei auttanut kova yrittäminen tai menestys koulussa, kun sitten reilu parikymppisenä tuli kuitenkin vääjäämätön romahdus. Yritin sittenkin vielä 15 vuotta kaikkeni parantuakseni, mutta lapsuuden ja nuoruuden jatkuva skarppaaminen ja ahdistuksen nieleminen oli polttanut resilienssin loppuun, eikä paluuta ollut.
Yritän nyt siis vain elää mahdollisimman terveellisesti ja säännöllisesti, etten ainakaan lääkityksen ja eläkkeen lisäksi tuota lisäkustannuksia laitoshoidon muodossa. Uskon, että monella samankaltainen kohtalo. Sodista maksetaan yhä. Toki oikeisto pitää tätäkin vain uhriutumisena tekosyynä, mutta sopii kokeilla itse miten käy, jos laitatte vaikka oman lapsenne tuollaisiin oloihin ja katsotte millainen tyyppi tulee siitä helvetistä ulos.
Vierailija kirjoitti:
No minun kyvyttömyys (mt) juontaa suomen sodista. Isoisä hakkasi isän persoonallisuushäiriöiseksi joka puolestaan huusi, hakkasi ja manipuloi minut hermoheikoksi sänkyyn kuseksijaksi. Äidin puolelta myös tuli uskontoon liittyvää häpeällä kasvattamista ja ylipäätään ei koskaan halattu tai sanottu mitään hellää.
Ei auttanut kova yrittäminen tai menestys koulussa, kun sitten reilu parikymppisenä tuli kuitenkin vääjäämätön romahdus. Yritin sittenkin vielä 15 vuotta kaikkeni parantuakseni, mutta lapsuuden ja nuoruuden jatkuva skarppaaminen ja ahdistuksen nieleminen oli polttanut resilienssin loppuun, eikä paluuta ollut.
Yritän nyt siis vain elää mahdollisimman terveellisesti ja säännöllisesti, etten ainakaan lääkityksen ja eläkkeen lisäksi tuota lisäkustannuksia laitoshoidon muodossa. Uskon, että monella samankaltainen kohtalo. Sodista maksetaan yhä. Toki oikeisto pitää tätäkin vain uhriutumisena tekosyynä, mutta
Mulla sama homma. Opiskelinkin silti vielä muutaman määräaikaisen eläkkeen jälkeen ammatin työllistävälle alalle, mutta muutaman kk töiden jälkeen päädyin jälleen vain sairasloman kautta määräaikaiselle eläkkeelle (töissä työkaveri kyseli, että oonko masentunut, pitäisiköhän minun käydä vaikka terapiassa, no olin siihen mennessä käynyt jo n 10 vuotta) .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnteko ei kannata koska meillä on liian hyvät tuet.
Tämähän se. Niin usein saa lukea "mikä järki mennä töihin jos tienaa vain muutaman huntin enemmän, kuin tekemättä mitään"... Mutta Suomessa ei ole lusmuilijoita, ehei.
Jos palkka työssä käymisestä on 1200 euroa kuussa nettona niin ihanko totta itse painaisit jotain paskahommia - tai mitään muitakaan hommia?
No kuka pakottaa niihin "paska"hommiin? Opiskele, hanki pätevyys, työllistä itsesi tms. jos ei kelpaa.
Useimmilla kyse on puhtaasta asennevammasta. Jos ei pääse suoraan johonkin johtajan pestiin ilman minkäänlaista työkokemusta, ni
Miksi muka ei olisi toivoa paremmasta paikasta? Kaikki on aloittaneet niistä paskahommista, ei niihin ole tarkoitus jäädä.
Suurin osa jää ja tiedät sen itsekin. Ja jonkunhan on aina jäätävä. Välttelet muutenkin kysymystä, eli vanhaa kunnon dissonanssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnteko ei kannata koska meillä on liian hyvät tuet.
Tämähän se. Niin usein saa lukea "mikä järki mennä töihin jos tienaa vain muutaman huntin enemmän, kuin tekemättä mitään"... Mutta Suomessa ei ole lusmuilijoita, ehei.
Jos palkka työssä käymisestä on 1200 euroa kuussa nettona niin ihanko totta itse painaisit jotain paskahommia - tai mitään muitakaan hommia?
Mä hain siivoojan paikkaa, josta sais kutakuinkin tuon verran kuussa. Pääsisin tästä laiskan vetelyksen stigmasta eroon.
Olen tosin sitä mieltä, että tuet ei ole liian pienet, nehän on saaneet moitteita ja on minimitasolla jo ennen kiristyksiä. Nälkäisenä on vaikea parantaa olojaan.
Palkat on liian pienet ja
Mä hain siivoojan paikkaa, josta sais kutakuinkin tuon verran kuussa. Pääsisin tästä laiskan vetelyksen stigmasta eroon.
Olen tosin sitä mieltä, että tuet ei ole liian pienet, nehän on saaneet moitteita ja on minimitasolla jo ennen kiristyksiä. Nälkäisenä on vaikea parantaa olojaan.
Palkat on liian pienet ja yritykset mieluummin hommaa tietenkin 9 euron työkokeilijoita kun oikean palkkalaisen. Aiemmin olisin hakenut osa-aikaisen siivoojan paikkaa, mutta laskin että siitä tulis mulle -5 euroa. Tehkää se työ kannattavaksi ja suojaosat takaisin ja korkeammalle.
Yrittäminen on myös Suomessa hyvin vaikeaa ja monimutkaista. Kaikesta tehdään niin pirun vaikeaa. Mieluummin rangaistaan kun kannustetaan.
Kyllähän tuolla palkalla hetken verran tekee hommia, eri syistäkin, mutta ajatteletko, että tuollainen "palkka" on sinulle ok koko lopputyöuraksi?
Nuoret eivät mene töihin, joten vanhukset pakotetaan kouluun ja töihin. Mieheni täyttää 57 v.ja ehdottavat lähihoitajakoulutusta. Hän on aina päässyt pelkällä työkokemuksella töihin ja tehnyt vuosikausia töitä. Työnantaja on ilahtuneena ottanut töihin. Nyt on esiin astunut ikärasismi. Työkkärin akka muka selitti että se johtuu koulutuksen puutteesta, eikä iästä. Höpsistä!! Miten kartanolla voikaan olla työkkärin eukko. Nuoret ovat nepsyjä ja mt-ongelmaisia. Vanhukset pelastaa tämän maan, jälleen kerran että nuoret saavat maata rauhassa.
Nykynuoriso ei kestä yhtään, jos saavat konkreettista palautetta miten työn voisi tehdä paremmin. Pitäisi vaan kehua ja taputtaa olalle.
Asiakaspalvelussa varsinkin nuoret tytöt ovat kuin perseeseen ammuttuja karhuja ja naama norsun vituralla. Esimerkiksi Vallilan Alepa Sturenkatu 40, blondi nuori tyttö laahustaa pitkin käytäviä ja ilme on niin vidduuntunut kun joku meneekin kassalle eikä itsepalvelun kautta. Joutuu palvelemaan asiakkaita. Ei osaa tervehtiä eikä puhua. Tuo hallaa koko kaupalle. TOinen nuori pitkähiuksinen tyttö samassa kaupassa ei muuta tee kun huutaa kovaan ääneen omia asioitaan ja kuinka asiakkaat tulee kassalle kun pitäs hyllyttää. Noloa. Ihmettelen ettei ole saanut vielä potkuja kumpikin.
Sitten kysymykseen vielä. Luullaan, että heti päästään isoille liksoille huippuhommiin, ei kelpaa "alemman tason" paikat.
Ihmiset on nykyään vaan niin laiskoja. Töitä on ja riittää, mutta kun ei viitsitä tehdä. Kivempi maata sohvalla ja katella kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa omalle kohdallenne, että jos syystä tai toisesta teillä olisi valmiuksia tehdä vain jotain todella yksinkertaista, yksitoikkoista ja huonosti palkattua työtä, niin tekisittekö edes sitä, vai olisitteko ennemmin tukien varassa.
Vastaukseksi ei kelpaa opiskelisin astronauttilääkäri-investointipankkiiriksi, koska silloin et kuulu tuohon viittaamaani ryhmään. Tuossa ryhmässä ei ole riittävää järkeä ja/tai mielenterveyttä opiskella vaativassa koulutuksessa.
Olen vuosia tehnyt todella yksinkertaista, yksitoikkoista ja huonosti palkattua työtä. Kyllä teen sitä 1000x mieluummin kuin elelisin tukien varassa. Ei ole velkoja eikä perhettä, joten tulen oikein hyvin toimeen, ja saan rytmiä päiviini.
Juurihan oli asiantuntijan maininta Ylellä, että töitä ei vaan riitä kaikille. Kummallisesti tämä unohtuu aina näiltä turhan länkyttäjiltä.
Suomi tarvitsisi enemmän pöhinää, kuten Nokia aikoinaan oli. Mutta saa nyt nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso ei kestä yhtään, jos saavat konkreettista palautetta miten työn voisi tehdä paremmin. Pitäisi vaan kehua ja taputtaa olalle.
Asiakaspalvelussa varsinkin nuoret tytöt ovat kuin perseeseen ammuttuja karhuja ja naama norsun vituralla. Esimerkiksi Vallilan Alepa Sturenkatu 40, blondi nuori tyttö laahustaa pitkin käytäviä ja ilme on niin vidduuntunut kun joku meneekin kassalle eikä itsepalvelun kautta. Joutuu palvelemaan asiakkaita. Ei osaa tervehtiä eikä puhua. Tuo hallaa koko kaupalle. TOinen nuori pitkähiuksinen tyttö samassa kaupassa ei muuta tee kun huutaa kovaan ääneen omia asioitaan ja kuinka asiakkaat tulee kassalle kun pitäs hyllyttää. Noloa. Ihmettelen ettei ole saanut vielä potkuja kumpikin.
Sitten kysymykseen vielä. Luullaan, että heti päästään isoille liksoille huippuhommiin, ei kelpaa "alemman tason" paikat.
Ihmiset on nykyään vaan niin laiskoja. Töitä on ja riittää, mutta kun
Parempi paikka tällaisille voisi olla jokin keskusvarasto. Voisi keskittyä ainoastaan siihen tavaroidenlaittoon ilman asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä agraariaikakaudella oli helppoa. Kaikkien piti tehdä työtä. Toinen vaihtoehto oli hytistä kylmässä tuvassa talvella jos polttopuiden teko ei jaksanut kiinnostaa. Samoin muisto kurnivasta vatsasta paransi yhtäkkiä kädet/jalat/pään ja olikin ihan mielekästä keitellä syksyn marjoista hilloa ja nostaa perunat kellariin.
Ja aina löytyi joku työ, mitä saattoi tehdä vaikka olisi ollut jalaton.
Niin, nykyään niitä töitä ei vaan ole. Kukaan ei maksa siitä että jalaton jotain pientä puuhastelee, se on nykyään sosiaalipalveluun kuuluvaa pajatyötä.
Agraariyhteiskunnasta pauhaavat änkyrät eivät vaan käsitä, että maailma on muuttunut aika lailla noista ajoista. Työmarkkinat eivät ole samoja kuin ennen. KAIKKI on muuttunut. Kilpailu on todella kovaa, ja siinä ei kyllä välttämättä jalattomalla ihmisellä tai muuten ei-niin-priimaa olevalla ole melkein mitään saumoja.
Kaikkea potentiaalia ei vain osata hyödyntää. Tuijotetaan liikaa mikä on ensivaikutelma, todelliset kyvyt näkyvät vasta kun ihminen on pureutunut työhön.
Osa-aikatyötä ei tarpeeksi huomioida, tykkäsin itse.