Miten Suomessa on niin paljon ihmisiä, jotka ei kykene työntekoon?
Mikä on tämän kaiken aiheuttanut? Hoivan ja kasvatuksen puute? Mikä? Puuttuuko tästä yhteiskunnasta vanhemmuus?
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset sairaudet ja vammathan niihin usein ovat syynä.
Ei ole kaikilla. Pienellä osalla on. Hillitön viinan juonti on suurin syy. Laiskuus on kakkossijalla syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko avauksessa työkyvyttömyydestä vai haluttomuudesta tehdä töitä?
Eiköhän haluttomuus ole tietynlainen sairaus sekin. Normaali ja terve ihminen haluaa käydä töissä. Ja avauksen arvelut voivat aiheuttaa sekä terveysongelmia että henkisiä ongelmia että syrjäytymistä.
Et vastannut kysymykseen. Kummasta puhutaan, työkyvyttömyydestä vai haluttomuudesta tehdä töitä.
Rankka koulu, koti- ja työpaikkakiusaaminen pistää monien mielen sököksi. Tutkitusti kiusaaminen muuttaa pysyvästi aivoja ja keskushermostoa. Seuraa pysyvät mt-ongelmat, vaikea masennus, paniikkihäiriöt, sosiaalisten tilanteiden pelot, vaikeus luottaa ihmisiin. Kaikki eivät tästä koskaan toivu työkuntoisiksi terapiallakaan. Osatyökyky maksimi, mutta tällaisille ei ole tarjolla juurikaan töitä.
Eipä tämä töissäkäynti kroonisesti sairaana herkkua ole. Työpäivä on pakko selviytyä jotenkin, töiden jälkeen loppupäivän yritän toipua työpäivästä. Mulla on viikonloput vapaata, niin lauantai menee aina sumussa, kun yritän toipua työviikosta. Sunnuntaisin yritän tehdä kaikki viikolla jääneet kotityöt, käyn suihkussa, pesen hampaat jne. Arkisin en jaksa mitään noista. Kavereita en juuri tapaa tai harrasta mitään, kun ei ole voimia.
Meneehän se elämä näinkin... olisi vaan kiva tietää, että moniko näistä "mee töihin" huutelijoista olisi valmis samaan.
Eiköhän tuossa ole aika paljon mielenterveyden haasteita. Itsellänikin on paljon sosiaalista ahdistusta. Käyn siivoamassa missä ei tarvitse tavata valtavaa määrää vaihtuvia ihmisiä, eikä kukaan odota siivoojalta hirveästi keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Työnteko ei kannata koska meillä on liian hyvät tuet.
Tämähän se. Niin usein saa lukea "mikä järki mennä töihin jos tienaa vain muutaman huntin enemmän, kuin tekemättä mitään"... Mutta Suomessa ei ole lusmuilijoita, ehei.
Minä jäin kotiin oleskelemaan jo yli 30 vuotta sitten, kun ymmärsin, että siitä maksetaan lähes saman verran, kuin pienipalkkaisesta työstä.
Syy ei ole yksilön, syy on systeemin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaikilla. Pienellä osalla on. Hillitön viinan juonti on suurin syy. Laiskuus on kakkossijalla syy.
Kuntouttavassa työtoiminnassa olleena voin allekirjoittaa, etä valtaosa työttömistä on joko henkisesti tai fyysisesti sairaita, tai sitten ikää on liikaa. Päihdeongelma on myös todella monella, useimmilla tosin sen mt-ongelman ohella. Ei terve aikuinen ole - tai edes halua olla - työttömänä kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa on niin paljon ihmisiä, varsinkin miehiä, jotka haluavat ESTÄÄ työnteon, erityisesti naisten työnteon?
milläköhän vuosisadalla sä elät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavassa työtoiminnassa olleena voin allekirjoittaa, etä valtaosa työttömistä on joko henkisesti tai fyysisesti sairaita, tai sitten ikää on liikaa. Päihdeongelma on myös todella monella, useimmilla tosin sen mt-ongelman ohella. Ei terve aikuinen ole - tai edes halua olla - työttömänä kauaa.
Mitä silmien sulkemista tämä on? Hyvin voisi kysyä, kuka haluaa voittaa lotossa eli aloittaa lokoisan elämän hetimmiten. Todennäköisesti lähes jokainen. Yhteiskunta pitää huolen siitä, että katto on pään päällä ja jääkaapista löytyy juuri sitä mitä sieltä haluaa löytyvän. Jos matkustella mielii, sekin onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se. Niin usein saa lukea "mikä järki mennä töihin jos tienaa vain muutaman huntin enemmän, kuin tekemättä mitään"... Mutta Suomessa ei ole lusmuilijoita, ehei.
Jos palkka työssä käymisestä on 1200 euroa kuussa nettona niin ihanko totta itse painaisit jotain paskahommia - tai mitään muitakaan hommia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka työssä käymisestä on 1200 euroa kuussa nettona niin ihanko totta itse painaisit jotain paskahommia - tai mitään muitakaan hommia?
No kuka pakottaa niihin "paska"hommiin? Opiskele, hanki pätevyys, työllistä itsesi tms. jos ei kelpaa.
Useimmilla kyse on puhtaasta asennevammasta. Jos ei pääse suoraan johonkin johtajan pestiin ilman minkäänlaista työkokemusta, niin en ala.
Käyppä kuule tutustumassa miten paskaa hoitoa saat sairaanhoidolta ongelmiin. Oon todennut, että kerran hoitoa ei saa, niin antaa selän mennä niin paskaksi kuin ikinä menee hoitamattomana ja haetaan sit saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Mainio esimerkki oli Suomeen tulleet ukrainalaiset, entiset marjanpoimijat, jotka eivät viitsineet tänä- eikä viimevuonna mennä töihin kun saivat kaikki tuet täysimääräisinä kenenkään kyselemättä. Tämä on erään itsensä kertoma.
Tänä vuonna ja viime vuonna eivät ole kumpikaan yhdyssanoja joten niitä ei voi rinnastaakaan noin. -vierestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä silmien sulkemista tämä on? Hyvin voisi kysyä, kuka haluaa voittaa lotossa eli aloittaa lokoisan elämän hetimmiten. Todennäköisesti lähes jokainen. Yhteiskunta pitää huolen siitä, että katto on pään päällä ja jääkaapista lMitä silmien sulkemista tämä on? Hyvin voisi kysyä, kuka haluaa voittaa lotossa eli aloittaa lokoisan elämän hetimmiten. Todennäköisesti lähes jokainen. Yhteiskunta pitää huolen siitä, että katto on pään päällä ja jääkaapista löytyy juuri sitä mitä sieltä haluaa löytyvän. Jos matkustella mielii, sekin onnistuu.
En tiedä missä harhamaailmoissa sinä oikein elelet, mutta työttömänä ollessa ei tosiaankaan matkustella minnekään saatika että "jääkaapissa olisi juuri sitä mitä sieltä haluaa löytyvän". Säästöön jää hyvin vähän, ja useimmilla ei yhtään mitään, koska talousosaaminen ja elämänhallinta ovat jotain mitä ei opi peruskouluissa.
Yhteiskunta pitää huolen, se on totta, mutta yhteiskunta on historiassa usein jollain tapana pitänyt heikoimmistaan huolen, vaikka sitten pakkotyöllistämällä - tai on päässyt merille, satoa korjaamaan tai armeijan leipiin jne - jonka vastikkeena tässä ajassa voi pitää osoitettuja työkokeiluja jne. Mikä olisi sinun ratkaisusi?
Vierailija kirjoitti:
Haluttomuus ottaa vastuuta omasta elämästä.
Aika kurjaa tämmöinen ajattelu. Oon pitkäaikaistyötön ja halu ponnistaa täältä työelämään on kova, haluais tehdä edes jotain että vois edes hitusen ylpeä olla itsestään.
Roikun kuntouttavassa ihan oman halun takia, oikeasti mulle lätkäistäis työkyvyttömän paperit mutta en suostu niitä itse ottamaan. Vapaa-ajalla teen koko ajan jotain, mistä sais elantoa edes vähän. Mä olisin oikealla hoidolla ja lääkityksellä ihan täysin työkykyinen, olen sitä ollutkin, mutta lääkärit kieltää toimivat lääkkeet ja roikottaa mieluummin kotona vaikka ne itse maksaa sen mun "loisimisen" ja höpöhöpö mt-käynnit.
Vikaa on myös terveydenhuollossa. Varmasti moni mt-, ja kipupotilas olis työkykyinen oikealla hoidolla, kaikki ei yksin pärjää vaikka haluaisi. Suomessa vaan mieluummin kidutetaan ihmisiä ja sit vielä syljetään päälle kun ei se tee mitään.
Olen itse vihainen ja surullinen kun kovasti haluaisi mutta tarviisin sen pienen tuen siihen.
Ei ihmistä ole luotu kapitalismia toteuttavaksi robotiksi. 38h/vk on kohtuullisen uusi keksintö
Nuorten naisten mt-ongelmat kuormittavat yhteiskuntaa kohtuuttomasti.
Niin. Tosin noita ilmaisia hommia hän tekee vain silloin tällöin tutuilleen. Valtio eli me maksamme.