Juoksun aloittaminen
Olen ihan vasta-alkaja ja vielä lyhtypylväiden välejä menen mutta olen nyt huomannut että kannattaisi ehkä ottaa isompia askelia kuin pieniä vai miten muilla juoksijoilla on (ollut)?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ihan hirveitä ohjeita. Aloitin itse viime vuonna saman ja koitin myös juosta nopeasti ja lyhyitä matkoja. Jossain vaiheessa prosessia älysi että jos pidät vauhdin maltillisena ja kroppa tottunut juoksuun niin pääsee ihan hulluja matkoja tarvitsematta kävellä välissä. Välillä voit tehdä tuota sprinttitreeniä kyllä. Alkuun jalat tod näk protestoi ennen keuhkoja. Edistyminen on hidasta mutta selkeästi havaittavissa jos hommaat puhelimeen esim runkeeperin. Sijoita hyviin kenkiin, ero kuin yöllä ja päivällä. Tsemppiä ja koita jatkaa. Nyt ne hyvät juoksukelit vasta alkaa tulla kun ei ole enää niin kuuma.
Kun tossa pienessä juoksussa rasitun nopeammin ja hengitys alkaa sakkaamaan mutta pitkällä askeleella ei niinkään, siinä väsyy kroppa ensin (liki sohvaperunan tausta tosiaan kun en ole varmaan vuoteen tehnyt juuri
Askeleen pituus on aina noin kaksi jalanmittaa ja puolikas jalka. Saksalainen pitkäjalka voi ottaa kolmekin jalkaterän mittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hä, eikö jalan ojentaminen liian pitkälle eteen ole juurikin huono homma nivelille?
Tuskin jos haetaan sitä harjoitetta ja ei tehdä joka päivä samalla tyylillä. Kerran viikossa tuskin haittaa niveliä tai polvia.
Mä aloitin vuosi ja 3 kk sitten kävelyllä. Sitten sauvakävelyä ja tolppavälien juoksuja. Sit vaan yks kerta viime kesänä aattelin juosta 1 km, seuraavaksi 2, jne. Sen kesän loppuun mennessä juoksin ekan kymppini. Talven pidin juoksutaukoa ja kävelin. Tänä kesänä juoksin ekan puolimaratonin. Nyt 10 km juoksu on helppo. Useamman kerran viikossa sen voi vetää. Jos nivelet ja jalat kestää. Jalkojen kivut kannattaa muuten hoitaa levolla heti, jos niitä tulee. Mä olen usein juossut kivusta huolimatta, ja sitten on tullut pidempiä taukoja.
Viikossa ei kannattaisi yli 10% kasvattaa matkaa / rasitusta. Mä en tätä uskonut...
Aloin juoksemaan juoksumatolla salilla. Ensin juoksin 2 minuuttia ja pidin taukoa 3 minuuttia. Sitten juoksin taas 2 minuuttia ja pidin taukoa. Nopeasti huomasi että kunto paranee ja kuukauden päästä juoksin jo 5-10 minuuttia putkeen. Puolen vuoden päästä jaksoin 40 minuuttia juosta. Pikkuhiljaa kun pidentää juoksuaikaa niin kunto paranee.
Toisaalta kevätjäillä on hyvä juosta ilman nastoja tasapainon kannalta. Jos liukastuu voi harjoitella kaatumisia. Kun juoksee kesäpohjilla, niin pian on niin hyvä ettei mitään nastoja tarvitse. Eron huomaa äänissä. Kesäpohjat on äänettömät ja nastat kuuluu pitkän matkan päähän.
Nastoihin menee myös ihan turhaa rahaa ja tasapaino ei kehity hyväksi.